بخشی از توسعه‌نیافتگی لرستان حاصل بی‌توجهی دولت مرکزی است

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه
استاندار لرستان گفت: در استان مدار صنعت و چرخ کشاورزی به‌خوبی نمی‌چرخد.
به گزارش پایگاه خبری یافته،، سید “موسی خادمی” در نشست هم‌اندیشی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لرستان استانی است که لوازم محلی توسعه در آن فراهم بوده و تا حدودی موانع آن نیز کم است.
وی ادامه داد: اگر لرستان را با استان‌های هم‌جوار آن مقایسه کنیم خواهیم دید که به لحاظ موقعیت جغرافیایی، آب و محیط زیست وضعیت خوبی دارد و در این رابطه جزء استان‌های رده‌بالای کشور است.
استاندار لرستان گفت: در کنار لرستان، استان‌هایی وجود دارند که از این امکانات بی‌بهره‌ بوده اما توسعه پیداکرده‌اند و این استان نتوانسته به جایگاهی که شایسته آن است برسد.
وی بابیان اینکه بخشی از علت توسعه نیافتن استان مربوط به عدم توجه دولت مرکزی در قبل و برخی از سال‌های بعد انقلاب است، گفت: طی سال‌های گذشته خیلی از سرمایه‌گذاری‌ها با نرخ ارزان در استان‌های دیگر انجام شد اما در اینجا اتفاق خاصی صورت نگرفت.
خادمی بخش دیگری از علت توسعه‌نیافتگی را وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان عنوان کرد و افزود: در این راستا باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی با اشاره به نرخ ۱۳ درصد بیکاری در استان بیان داشت: با توجه به آمار در این رابطه جزء استان‌های بالاتر از میانگین کشوری هستیم اما به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی نداریم.
استاندار لرستان بابیان اینکه استانی برخوردار به لحاظ منابع آبی هستیم، ادامه داد: تنها ۲۳ درصد اراضی کشاورزی استان آبی هستند و با توجه به میانگین کشوری که ۴۶ درصد است نشان می‌دهد در این رابطه وضعیت خوبی نداریم.
وی تعداد کارخانه‌های بالای صد نفر در استان را کمتر از ۲۰ مورد اعلام کرد و افزود: در لرستان مدار صنعت و چرخ کشاورزی به‌خوبی نمی‌چرخد و باید مسئولین حمایت ویژه‌ای از استان داشته باشند تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.
خادمی لرستان را استانی با پتانسیل بالا در راستای گردشگری عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های استان گفت: ارتفاع مناسب، منابع آبی فراوان، جنگل و مرتع در لرستان توزیع خوبی دارد و می‌تواند در صنعت اکو توریسم کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.
وی بیان کرد، برخی از موضوعات در کشور به علت نداشتن مخالف به‌خوبی و عمیقاً بیان‌نشده و مورد کم‌توجهی قرارگرفته‌اند.
استاندار لرستان تصریح کرد: نیروی انسانی عامل اصلی توسعه بوده و سرمایه اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این مهم را همگی قبول دارند و با آن مخالفت نمی‌کنند. در این راستا دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نیز مهم‌ترین نهادها هستند اما اتفاقاتی که نشان دهد به این باور رسیده‌ایم نیفتاده است.
 وی با اشاره به اینکه در توزیع منابع در این بخش دچار مشکل شده‌ایم، بیان داشت: بیشتر افرادی که در کنکور شرکت می‌کنند رشته علوم تجربی را انتخاب کرده و کمتر به رشته‌های رغبت نشان می‌دهند و این به علت این است که منابع توزیع مناسبی نداشته‌اند.
خادمی بیان کرد: دولت و مجلس وظیفه دارد که منابع را بین بخش‌ها به‌درستی تقسیم کنند تا همه بخش‌های اقتصادی باهم هماهنگ شوند و این مهم در آموزش عالی نیز صدق می‌کند.
وی افزود: باید به شیوه‌ای کارکرد که افراد هماهنگ به سمت بخش‌ها حرکت کنند و در این راستا می‌بایست باسیاست کلان آنان را به‌صورت اتوماتیک هدایت کرد.  96/8/4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.