باغ های گیاه شناسی سلطنتی کیو Kew

زمان مطالعه این مطلب تنها: 7 دقیقه

باغ های گیاه شناسی سلطنتی کیو Kew

باغهای گیاهشناسی سلطنتی کیو Kew، که به طور معمول تحت عنوان باغ‌های کیو خوانده می‌شوند، 121 هکتار باغ و گلخانه‌های میان ریچموند و کیو در جنوب غربی لندن در کشور انگلستان را در برمی‌گیرد. باغ‌های گیاهی سلطنتی که به عنوان عضو عمومی غیراداری به وسیله اداره محیط زیست، غذا و امور روستایی حمایت می‌شود، یک موسسه تحقیقاتی گیاهشناسی بین‌اللملی مهم است که دارای 700 کارمند و درآمد 56 میلیون پوندی (تا پایان مارس 2008) و جاذبه توریستی با بیش از دو میلیون توریست در سال است. این باغ‌ها در سال 1759 تاسیس شدند و در سال2009 میلادی دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس آن‌ها برپا شد.
باغهای گیاهشناسی سلطنتی بزرگترین مجموعه گیاهان زنده در جهان هستند که بیش از 650 دانشمند و کارمند را در استخدام خود دارند. این مجموعه زنده شامل بیش از 30000 نمونه از انواع مختلف گیاهان است. هرباریوم این مجموعه دارای بیش از 7 میلیون نمونه گیاهی می باشد. کتابخانه آن شامل بیش از 750000 جلد کتاب است. سایت کیو شامل 4 قسمت است و دارای ساختمان‌هایی با بیش از 175000 دست نوشته و گیاهان نقاشی شده می‌باشد.
تاریخچه
باغ‌های کیو از باغی در پارک قدیمی کیو با تلاش‌های لرد کاپل جان تکسبوری Lord Capel John of Tewkesbury شکل گرفت. این باغ به وسیله آگوستا Augusta شاهزاده ولز و بیوه فردریک ملکه ولز بزرگ توسعه یافت.
باغ قدیمی کیو (که پس از آن کاخ سفید نام گذاری شد) در سال 1802 ویران شد. ساختمان متصل به این کاخ یعنی خانه هلندی ” Dutch House” در سال 1781 به عنوان مهدکودک برای کودکان سلطنتی استفاده می‌شد و توسط جورج سوم از نظر مالی حمایت می‌شد.

رشد و توسعه کامل باغ همزمان با بسته شدن قرارداد با اولین کلکسیونر، فرانسیس میسون در سال 1771 آغاز شد. در سال 1840 این باغ‌ به عنوان باغ گیاهشناسی ملی تصویب شد. تحت نظر برنامه‌ریز کیو، ویلیام هوکر William Hooker، باغ‌ها گسترش پیدا کرد و به اندازه کنونی آن یعنی 121 هکتار (300 ایکر) رسید. اولین متصدی هنری آن جان اسمیت بود.

Palm House “خانه نخل” به وسیله معمار دسیموس برتون Decimus Burton و آهنگر معروف آن دوران ریچارد ترنرRichard Turner بین سالهای 1844 و 1848 به عنوان اولین ساختمان در مقیاس بزرگ از آهن ساخته شد.
این ساختمان به عنوان مهمترین ساختمان ساخته شده از آهن و شیشه عصر ویکتوریایی در جهان در نظر گرفته شده است. ساختار شیشه‌ای همگی دست ساز بود. ساخت Temperate house “خانه معتدل”، که اندازه‌اش دوبرابر خانه نخل است، بعدها در قرن نوزدهم ادامه یافت. این ساختمان اکنون بزرگترین گلخانه موجود دوره ویکتوریایی است. جالب است که لانسلوت براون Lancelot Brown، که مشهورترین معمار فضای سبز در انگلستان است، برای کار در کیو به عنوان متصدی باغداری درخواست داد اما درخواستش رد شد.
کیو در قرن نوزدهم محلی برای تکثیر درخت کائوچو در خارج از آمریکای شمالی بود. در فوریه 1913، “خانه چای”Tea house به دلیل یک سری حملات آتش‌افروزی در لندن که به وسیله گروه‌های هوادار حقوق بانوان ایجاد شد، نابود گردید. صدها درخت از باغ‌های کیو نیز در طوفان بزرگ 1987 از دست رفت. در جولای 2003، تعدادی از باغ‌ها در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. از نوامبر 1959 تا آگوست 2007 باغ‌های کیو دارای بلندترین میله پرچم بریتانیا بود که از صنوبر داگلاس کانادایی ساخته شده بود و پس از آسیب دیدن به وسیله باد و دارکوب‌ها برداشته شد.

فعالیتهای حرفه‌ای
علیرغم شرایط نامساعد رشد برای گیاهان (آلودگی هوای لندن، خشکی خاک و بارندگی کم)، کیو یکی از جامع‌ترین مجموعه‌های گیاهی بریتانیا باقی مانده است ولی برای گسترش مجموعه دور از این شرایط نامساعد، کیو دو ایستگاه خارجی تاسیس نموده است که یکی از آن‌ها به صورت تخصصی در کشت و ازدیاد کاج‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.
هرباریوم
هرباریوم کیو با حدود 7 میلیون نمونه یکی از بزرگترین هرباریوم‌ها در دنیاست. نمونه‌های این هرباریوم به طور عمده برای مطالعات تاکسونومیکی استفاده می‌شود. هرباریوم دارای نمونه‌های اصلی از تمام نقاط دنیا به خصوص نواحی حاره‌ای است.
شاخص نامگذاری بین‌المللی گیاهان International Plant Names Index (IPNI)
در سال 1999 هرباریوم دانشگاه هاروارد و هرباریوم ملی استرالیا طی یک همکاری با باغ کیو، پروژه‌ای به نام IPNI به منظور تولید یک پایگاه قدرتمند اطلاعاتی در مورد اسامی گیاهی از جمله جزئیات جمعیتی شروع کردند. این پایگاه اطلاعاتی شامل اطلاعاتی از شاخص کیونسیس Kewnsis است، پروژه‌ای که در قرن نوزدهم آغاز شد تا شاخصی در مورد اسامی گیاهان گلدار مشهور و کشور مبدا هر گیاه باشد.
اسامی گیاهی
کیو همچنین با باغ گیاهشناسی میسوری در پروژه ای با نام “لیست گیاهی” همکاری می‌کند، تا اطلاعاتی را که در آن آخرین اسامی پذیرفته شده قرار دارد را فراهم ‌کند. لیست گیاهی یکی از پروژه‌های دایرﺓ المعارف اینترنتی است که در سال 2010 آغاز شده است تا فهرست جامعی از اسامی و نام‌های گیاه‌شناسی را تهیه کند. لیست گیاهی شامل 1040426 نام علمی گیاهان در ردیف گونه گیاهی است که 298900 از آن، اسامی گونه‌های پذیرفته شده‌اند. به علاوه لیست دارای 620 خانواده گیاهی و 16167 جنس گیاهی است.
مرکز ذخیره بذر
کیو به عنوان یک مرکز مهم نگهداری بذر محسوب می‌شود. این مرکز کمک مالی برای پروژه مرکز ذخیره بذر میلنیوم در داخل ساختمان Welcome Trust Millennium فراهم می‌کند.
کتابخانه و بایگانی
کتابخانه و بایگانی کیو یکی از بزرگترین مجموعه‌ها در جهان هستند و بیش از نیم میلیون جلد کتاب‌، عکس‌های گیاه‌شناسی، نامه‌ها و دست‌نوشته‌ها، مجلات دوره‌ای علمی و نقشه را در خود جای داده‌اند.
باغبانی و مسایل جنایی – قانونی Forensic Horticulture
کیو، راه‌کارها و راهنمایی‌هایی برای نیروی پلیس در اقصی نقاط جهان فراهم می‌کند. این مشاوره در شرایطی که مواد گیاهی ممکن است سرنخ‌ها یا شواهد مهمی را در محل حادثه فراهم کنند، بسیار موثر است. در مثالی مشهور، اداره علمی کالبدشناسی در کیو توانست اثبات کند که محتوای معده یک جسد بی سر که در رودخانه تایمز پیدا شده بود، محتوی مقادیر بالایی از نخود آفریقایی سمی بود.
گیاه شناسی اقتصادی
گروه “استفاده پایدار از گیاهان” ( با نام پیشین مرکز گیاه‌شناسی اقتصادی) بر استفاده از گیاهان در انگلستان و نواحی خشک و نیمه خشک متمرکز شده است. این مرکز همچنین برای خواص دارویی مجموعه گیاهان اقتصادی، که شامل بیش از 90000 نوع از مواد خام گیاهی و صنایع دستی وابسته به قوم‌شناسی Ethnographic است، نیز مسئولیت دارد. برخی از آنها در محل نمایش “انسان و گیاه” در موزه شماره یک، در معرض نمایش قرار دارند.

موارد جذاب و دیدنی در باغ

خانه آلپاینAlpine house 
در مارس 2006، خانه دیویس آلپاین Davies Alpine به عنوان سومین نمونه از خانه‌های آلپاین از 1887 بازگشایی شد. ارتفاع سقف طاق قوسی به منظور کمک به جریان طبیعی هوای ساختمان اضافه گردید تا تهویه هوا برای همه انواع گیاهان مستقر شده در ساختمان فراهم شود.
چهره جدید خانه دارای طرحی اتوماتیک است که وقتی هوا برای گیاهان بسیار داغ می‌شود، به وسیله سیستم جریان پیوسته هوای خنک بر روی گیاهان، از گرم شدن بیش از حد آن‌ها ممانعت می‌‌شود. هدف اصلی از طراحی این خانه، امکان نفوذ حداکثر نور به داخل محیط است. برای این منظور، از شیشه ویژه‌ای که 90 درصد نور ماورای بنفش حاصل از خورشید از آن عبور می‌کند، استفاده شده است.
به منظور ذخیره نمودن انرژی، هوا با عبور از میان لوله‌های تودر تو که در عمق خاصی زیر خانه مستقر شده‌اند، خنک نگه داشته می‌شود.
این خانه طوری طراحی شده است که حداکثر دما بیش از 20 درجه سانتی‌گراد افزایش نیابد.
مجموعه گیاهی آلپاین باغ کیو شامل بیش از 7000 نوع گیاهی است که در محل رویش خود تا ارتفاع بیش از 2000 متر رشد می‌کنند. از آنجایی که خانه آلپاین تنها می‌تواند در حدود 200 نمونه در یک زمان را در خود جای دهد، گیاهان در معرض نمایش، به طور منظم و چرخشی در آن تغییر می‌کنند

توده کمپوست
کیو یکی از بزرگترین توده‌های کمپوست را در اروپا دارد، که از ضایعات گیاهان و اسطبل‌ها استفاده می‌کند و گاهی، تولیدات آن به منظور جمع آوری اعانه برای باغ‌ها به حراج گذاشته می‌شود.
توده کمپوست در باغ، خارج از دسترس عموم قرار داده شده است، اما یک سکوی نمایش چوبی برای بازدیدکنندگان طراحی شده است تا امکان مشاهده توده در حین گذر از مراحل آماده سازی آن فراهم باشد.
تور پیاده‌روی در باغ
تور آزاد در باغ به وسیله داوطلبان آموزش دیده هر روز در دو نوبت، ساعت 11 صبح و 2 بعد از ظهر به استثنای روزهای کریسمس برقرار است.


عکاسی بین المللی از باغ در نمایشگاه سال

این رقابت اکنون یک رویداد سالانه همراه با به نمایش گذاشتن ساختمان درونی برای بازدید کنندگان در طول ماه‌های تابستان است.
قصر کیو Kew Palace :
قصر کیو، کوچکترین قصر سلطنتی بریتانیا است. این قصر به وسیله ساموئل فورتریSamuel Fortery ، یک تاجر هلندی در حدود سال 1631 ساخته و بعدها به وسیله جورج سوم خریداری شد. از نکات منحصر به فرد ساختمان، “باغ ملکه” است که شامل مجموعه‌ای از گیاهان با خواص دارویی است. تنها گیاهانی که تا قرن هفدهم در انگلستان موجود بودند، در این باغ کشت شده‌اند. ساختمان قبل از بازگشایی برای عموم در سال 2005 دستخوش بازسازی قابل توجهی شد.

خانه مینکا Minka House :
پس از فستیوال 2001 در ژاپن، کیو صاحب یک خانه چوبی ژاپنی شد که مینکا Minka نامیده شد. این ساختمان حوالی سال 1900 به صورت سنتی بنا نهاده شد. هنرمند ژاپنی چهارچوب قطعات جدا شده را به هم وصل کرد و ساختمان‌ساز بریتانیایی، کار افزودن ملات را در میان تخته‌ها بر عهده گرفت.
کار روی خانه در 7 می 2001 شروع شد، و هنگامی که چهار چوب در 21 می تکمیل شد، یک مراسم ژاپنی برپا گشت که به عنوان مراسم فرخنده در نظر گرفته شد. کار روی ساختمان خانه در نوامبر 2001 کامل شد، اما زیباسازی درونی تا 2006 ادامه داشت. خانه مینکا در میان مجموعه بامبو در غرب مرکز باغ قرار گرفته است.

گالری ماریان نورثMarianne North  :
گالری” ماریان نورث” دردهه 1880 به منظور استقرار نقاشی‌‌های وی طی سفرهای او به شمال و جنوب آمریکا، جنوب آفریقا و برخی مناطق آسیایی ایجاد شد. او در این سفرها گیاهان هر منطقه را نقاشی کرد، آن هم در زمانی که زنان به ندرت چنین کاری انجام می‌دادند. گالری حدود 832 عدد از نقاشی‌های وی را در خود جای داده است. نقاشی‌ها توسط این هنرمند با شرط عدم امکان انتقال به شخص یا مکان خاص دیگری، به کیو تقدیم شده است. گالری در ابتدا در سال 1882 باز شد و تنها نمایشگاه دائمی در بریتانیای کبیر بود که به کار یک زن اختصاص داشت. گالری در طول یک دوره مرمت و بازسازی از سال 2008 تا 2009 دچار آسیب‌های جدی شد. در طول این مدت، گالری بسته شد تا فرصتی برای مرمت نقاشی‌ها به شکل اولیه آن‌ها فراهم گردد. گالری در سال 2009 مجددا باز گشایی شد.   97/2/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.