بافت‌های فرسوده خرم‌آباد؛ ضرورتی جدی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

بازآفرینی بافت‌های فرسوده خرم‌آباد؛ ضرورتی جدی

نظر به اهمیت بازآفرینی بافت‌های فرسوده و اینکه علاج واقعه را بایستی قبل از وقوع کرد، بنابراین می بایست در این راستا اقدامی جدی از سوی متولیان امر صورت پذیرد.

 وجود بیش از 500 هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی در این شهرستان نشان از ناکارآمدی اغلب محله‌ها و بافت‌ها دارد، نقاطی که با کوچکترین حادثه می‌توانند بزرگترین خطرها را ایجاد کرده و صدماتی جبران ناپذیر را بر جامعه تحمیل کنند.

نظر به اهمیت بازآفرینی بافت‌های فرسوده و اینکه علاج واقعه را بایستی قبل از وقوع کرد، ستاد ملی بازآفرینی در هر شهرستان با هدف ارتقاء سطح کیفیت فضاهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شده است.

در خرم‌آباد نیز به عنوان یکی از پنج شهرستان اولویت‌دار لرستان به‌ جهت بازآفرینی این ستاد تشکیل شده است، ستادی که اگر چه اقداماتی را انجام داده اما بیشتر جنبه مُسکنی داشته تا اینکه بخواهد دردی را اساسی درمان کند.

اگر چه در بررسی‌هایی انجام گرفته 11 محله از بافت‌های ناکارآمد خرم‌آباد به عنوان محله‌های هدف شناسایی شده‌اند، اما به نظر می‌رسد این محلات بیشتر از آمار بیان شده بوده و از آنجا که بر اساس تعداد محله‌های هدف بودجه استانی و ملی اختصاص می‌یابد لذا بایستی در آمار این نقاط تجدید نظریصورت پذیرد.

از طرفی دولت امسال بخش قابل توجهی از برنامه بودجه و اشتغال خود را برای بافت‌های فرسوده اختصاص داده و چنانچه مسؤولان شهر نتوانند، سند جامع بازآفرینی را درست تدوین کرده و آماری دقیق از نیازها را اعلام کنند بخش قابل توجهی از این اعتبار را از دست می‌دهند.

اختصاص 30 درصد منابع دستگاه‌های اجرایی برای بازآفرینی محله‌های هدف

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه متناسب با ستاد بازآفرینی ملی در استان‌ها این ستاد با دبیری اداره کل راه و شهرسازی تشکیل می‌شود، گفت: خرم‌آباد به عنوان مرکز استان و همچنین دارا بودن بیشترین بافت فرسوده نخستین شهر اولویت‌دار به منظور بازآفرینی است.

علی علیخانی خاطرنشان کرد: به همین جهت برای تدوین سند جامع بازآفرینی این شهرستان دستور کارهایی  به دستگاه‌های اجرایی داده شده که انتظار می‌رود این برنامه‌ها به صورت منظم برگزار شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای تیر ماه بایستی عملیات اجرایی این سند انجام شود، عنوان کرد: برای بازآفرینی در سه مقوله بازآفرینی بافت تاریخی، ناکارآمد میانی و بافت حاشیه‌ای بایستی عمل شود.

این مسوول از اختصاص 30 درصد منابع هر کدام از دستگاه‌های اجرایی به منظور بازآفرینی محله‌های هدف بر اساس قانون خبر داد و افزود: همچنین زمین‌های دولتی در اختیار دستگاه‌ها بایستی خود اظهاری شده و برای پروژه‌های ستاد بازآفرینی مورر استفاده قرار گیرند.

وی با اشاره به شناسایی 11 محله آسیب‌پذیر و فرسوده در خرم‌آباد، اظهار داشت: اقدامات لازم جهت بازآفرینی هفت محله در دستور کار قرار گرفته است.

فرهنگ‌سازی یک ضرورت برای نقاط حاشیه‌ای

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری خرم‌آباد با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در ستاد بازآفرینی شهری، اظهار کرد: بازآفرینی تمام ادارات اجرایی شهر را در برمی‌گیرد و لذا تمام ادارات به یک سهم در این ستاد نقش دارند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و حتی شهرداری خرم‌آباد بیش از وظیفه محوله خود پروژه‌هایی را در راستای بازآفرینی پیش برده است.

فرشاد یوسفوند با اعلام نیاز به 400 تن قیر جهت آسفالت مناطق هدف، بیان داشت: ضمانت‌های لازم در اختیار راه و شهرسازی استان قرار گرفته و منتظر دریافت 400 تن قیر برای آسفالت مناطق هدف هستیم.

این مسوول فرهنگ‌سازی را یک ضرورت برای نقاط حاشیه‌ای شهر عنوان کرد و افزود: تعداد سطل‌های زباله در مناطق حاشیه نشین 2 برابر دیگر محله‌ها است اما متاسفانه عمر این سطل زباله‌ها شاید به 6 ماه نرسد و این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

لزوم تدوین سند جامع بازآفرینی خرم‌آباد تا هفته آینده

معاون اداره کل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه سند بازآفرینی موضوع پیچیده‌ای نیست، افزود: در این سند عنوان شده که اقدامات و خدمات در محله‌های هدف به طور ویژه‌ای انجام شوند.

محمد پیامنی خاطرنشان کرد: محله‌های حاشیه‌نشین از نظر سطح کیفیت زندگی بایستی ارتقاء داده شوند، به‌نحوی‌که درآمد آن‌ها افزایش یابد و خدمات اجتماعی و فرهنگی در سطح بالاتری عرضه شود.

وی تخریب محله‌های فرسوده را آخرین راهکار عنوان و تصریح کرد: در ابتدای امر بایستی ترمیم و بازآفرینی صورت پذیرد.

معاون اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به محله‌های هدف شناسایی شده در خرم‌آباد، گفت: هفت منطقه درب دلاکان، مطهری، امام‌زاده زید بن‌ علی، علی‌آباد، فلک‌الدین، کارگانه و گل سفید مناطق ویژه حاشیه‌نشین خرم‌آباد در سال 97 هستند.

پیامنی تاکید کرد: کار و خدمات روتین دیگر محله‌ها بایستی به صورت ویژه در نقاط هدف ارائه شوند و انتظار داریم دستگاه‌ها حداقل‌هایی را که در خصوص بازآفرینی مشخص و با آن‌ها ابلاغ شده، انجام دهند.

وی یادآور شد: اگر سند بازآفرینی تا هفته آینده تدوین نشود خرم‌آباد از بحث بودجه‌ای جامانده و مسؤولان شهرستانی مسوول خواهند بود.

روند اجرایی بازآفرینی در خرم‌آباد کند است

فرماندار خرم‌آباد نیز با بیان اینکه این شهرستان در اولویت بازآفرینی است، افزود: اگر چه ممکن است به هدف اصلی نرسیده باشیم اما در مناطق حاشیه‌ای اقدامات خوبی صورت گرفته و رضایت نسبی مردم را نیز در پی داشته است.

اسد عبدالهی خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات انجام شده، بایستی کارهای فرهنگی نیز پیگیری شوند، حدود هفت تشکل در شهرستان در هر یک از مناطق حاشیه‌ای تشکیل شده که به‌دنبال انجام کار فرهنگی و جلب مشارکت‌های مردمی هستند.

وی از ضرورت جمع‌آوری اطلاعات صحیح و دقیق از محله‌های حاشیه‌نشین شهر خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعات درست بایستی حرکت کرد.

فرماندار خرم‌آباد روند اجرایی بازآفرینی در خرم‌آباد را کند دانست و اظهار داشت: می‌طلبد شهرداری و سایر دستگاه‌ها جدی‌تر پای کار آمده و سند جامع شهرستان را به جهت دریافت بودجه تا هفته آینده تدوین کنند.

عبدالهی ادامه داد: ساخت و ساز در مناطق حاشیه‌ای از مشکلات اصلی خرم‌آباد بوده و لذا نیازمند سازماندهی از سوی دستگاه‌های متولی همچون جهادکشاورزی است، چرا که بسیاری از کشاورزان اقدام به ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی حاشیه شهر نموده‌اند.   97/3/24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.