استحکام بخشی قلعه در صورت تأمین اعتبار

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

استحکام بخشی قلعه در صورت تأمین اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: برای مرمت قلعه فلک الافلاک ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در صورت تأمین اعتبار، عملیات استحکام بخشی آن آغاز خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری لرستان، سید امین قاسمی در سخنانی بابیان اینکه در لرستان بیش از پنج هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده که بیش از نیمی از آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ثبت جهانی پل‌های تاریخی لرستان تا سال ۲۰۲۱

وی با اشاره به اینکه ۳۵ اثر از لرستان در چند ماه اخیر ثبت‌شده و حدود ۳۰۰ اثر دیگر نیز در نوبت ثبت قرارگرفته است اظهار داشت: دره خرم‌آباد، قلعه فلک الافلاک و پل‌های تاریخی استان نیز در نوبت ثبت جهانی قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: در لرستان حدود ۱۰۰ پل تاریخی شناسایی‌شده که از این تعداد ۷۹ پل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۲۱ پل‌های تاریخی استان به ثبت جهانی خواهند رسید.

قاسمی در خصوص ساماندهی قلعه فلک الافلاک نیز گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در ۲۲ اسفند ۹۶ محوطه ارتش به‌طور کامل تخلیه و محوطه آن تحویل این اداره کل شد و به باغ گلستان ملحق شد و در همین راستا عملیات مرمت و بازسازی باشگاه افسران و ساختمان سربازخانه نیز در دستور کار قرار گرفت.

استحکام‌بخشی قلعه در صورت تأمین اعتبار

وی ادامه داد: در محدوده سپاه نیز تفاهم‌هایی در سازمان برنامه‌وبودجه کشور با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و سپاه انجام گرفت و مقرر شد تا پایان سال جاری بودجه آن تأمین و سپاه حضرت ابوالفضل(ع) نیز ساختمان‌های موردنظر را تحویل میراث فرهنگی استان دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در خصوص بحث ترک‌های قلعه که در فضای مجازی به آن پرداخته‌شده گفت: مسیر دسترسی به قلعه در ضلع جنوب و جنوب شرق قلعه است که سپاه در آن مستقر است و کار مرمت را با مشکل مواجه کرده و پس از تخلیه کامل محدوده توسط سپاه عملیات مرمت انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بحث مرمت قلعه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تأمین اعتبار، عملیات استحکام‌بخشی آن آغاز خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در خصوص وضعیت «پل صفوی» یا همان پل «گپ» و «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد عنوان کرد: استحکام بخشی و مرمت این اثر تاریخی برای سال جاری در دستور کار قرار دارد که در این خصوص شهرداری خرم‌آباد در نظر دارد با احداث یک پل جدید، مسیر دسترسی را فراهم کند و عملیات سنگ‌فرش پل صفوی نیز ازجمله اقداماتی است که برای این اثر پیش‌بینی‌شده و پس از اتمام این مراحل این پل به یک مسیر پیاده‌رو تبدیل می‌شود.

بهره‌برداری از ۴ پروژه تا پایان امسال

قاسمی همچنین در خصوص «سنگ‌نوشته» گفت: این اثر با توجه به جابجایی ۱۶ متری از محل اصلی خود به دلیل فرآیند شهرسازی، در محلی قرارگرفته که با توجه به مشکلات به وجود آمده برای این اثر نیازمند بازنگری در طرح آن هستیم،  البته پیگیری‌هایی انجام‌شده که محوطه آن آزاد و برای ساخت‌وساز در اطراف آن طبق قوانین تعریف‌شده تا ۳ طبقه اجازه ساخت‌وساز داده‌شده است.

وی در خصوص بحث جذب گردشگر نیز افزود: در سال گذشته یک سری تبلیغات محیطی در ترمینال‌ها و فرودگاه‌های کشور و همچنین برنامه‌های تلویزیونی انجام گرفت که شاهد حضور گردشگران در استان بودیم به‌طوری‌که با رشد بیش از ۵۰ درصدی گردشگران مواجه شدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در بحث هتل‌ها و مراکز اقامتی گفت: در استان لرستان بیش از ۲۰۰ پروژه در حال ساخت وجود دارد که از این تعداد ۱۱ پروژه به‌عنوان پروژه‌های کلیدی شناسایی‌شده و ۴ یا ۵ پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

قاسمی اظهار داشت: در همین راستا تعاملات خوبی با بخش خصوصی صورت گرفته و دو نفر از سرمایه‌گذاران به نام به استان دعوت شدند که یک مورد اعلام آمادگی کرده که در منطقه بام لرستان طرح‌های گردشگری و اقامتی از قبیل هتل احداث کند.

پیگیری برای ثبت پل «گاومیشان» به نام لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان در خصوص پل «گاومیشان» نیز گفت: این پل در سال ۱۳۹۱ به نام استان ایلام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود درحالی‌که تنها یک دهنه از آن در استان ایلام و مابقی که بخش اعظم پل است و در استان لرستان قرارگرفته به همین منظور مذاکراتی با سازمان در خصوص ثبت این اثر به نام لرستان صورت گرفته است.

قاسمی در خصوص زمین‌لغزش سیمره نیز گفت: این اثر نیز در مرز استان ایلام با لرستان واقع‌شده که با پیگیری‌های انجام‌شده این اثر به‌طور مشترک به نام استان‌های لرستان و ایلام در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی در خصوص مناطق گردشگری «شیرز» کوهدشت و «دره خزینه» پلدختر گفت : پیگیری‌های خوبی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها ازجمله اقامتگاه و سرویس‌های بهداشتی در دره «شیرز» کوهدشت انجام‌گرفته که در صورت ثبت آن به‌عنوان ژئوپارک عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان تصریح کرد: منطقه «دره خزینه» پلدختر نیز که در سال‌های گذشته پل معلقی توسط وزارت نیرو برای انجام مطالعات محیطی در آن احداث شد و موردتوجه گردشگران قرار گرفت اما متأسفانه توسط افراد ناشناس از طریق مرز استان ایلام تخریب شد و اگر به میراث استان واگذار شود ساماندهی آن انجام خواهد گرفت.    97/2/6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.