ادامه بی‌مهری‌ های وزارت نیرو؛ تخصیص آب کشاورزی «کاکارضا» خرم آباد حذف شد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

ادامه بی‌مهری‌ های وزارت نیرو؛ تخصیص آب کشاورزی «کاکارضا» خرم آباد حذف شد

 بی‌مهری های وزارت نیرو به لرستان و پروژه‌های حوزه آب این استان در حالی ادامه دارد که این بار خبر از حذف بخش تخصیص آب کشاورزی پروژه انتقال آب «کاکارضا» به گوش می‌رسد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: طرح انتقال آب کاکارضا یکی از طرح‌های بزرگ انتقال آب حوزه به حوزه در کشور محسوب می‌شود که با اجرای کامل آن سالانه ۱۳۵ میلیون مترمکعب از آب رودخانه کاکا رضا به حوزه خرم‌آباد منتقل خواهد شد.

پروژه‌ای بزرگ برای تأمین آب خرم‌آباد

با احداث سد مخزنی و بندهای انحرافی در بستر و مسیر رودخانه کاکا رضا خرم‌آباد علاوه بر تأمین ۵۵ میلیون مترمکعب آب مصرفی خانگی و صنعتی شهرستان خرم‌آباد، بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی دیم این شهرستان به کشت آبی تبدیل خواهد شد.

با اجرای این سد و شبکه آبیاری مناطق پایین‌دست، حدود هشت هزار هکتار اراضی دیم دشت‌های بادیه، ده پیر، قلعه جغد و کمالوند خرم‌آباد به کشت آبی تبدیل خواهد شد. همچنین طرح سیستم انتقال آب کاکا رضا علاوه بر دستاوردهای بزرگ در حوزه کشاورزی و آب می‌تواند به یک جاذبه مهم گردشگری در منطقه تبدیل شود.

این طرح در چهار مرحله اجرایی شده است که در مرحله نخست عملیات اجرایی بند انحرافی و حوضچه رسوب و سامانه انتقال آب آن از سال ۸۳ آغازشده است. این مرحله از طرح شامل بند انحرافی و تونل انتقال آب به طول سه هزار و ۱۱۱ متر و قطر تمام‌شده ۳.۷ متر با ظرفیت حداکثر ۱۵ مترمکعب در ثانیه است.

مرحله دوم این طرح نیز مربوط به سامانه انتقال و احداث کانال آب‌رسان به طول شش هزار و ۵۸۷ متر و عرض کف ۲.۲ متر است که با مقطع ذوزنقه‌ای همراه با ابنیه آن اجرا می‌شود. همچنین مرحله سوم این طرح نیز که مربوط به عملیات اجرایی دو سد سراب تلخ و مخمل کوه در حوضه خرم‌آباد است در دستور کار قرارگرفته است. پس از انتقال آب به خرم‌آباد کار ایجاد شبکه‌های توزیع مرحله بعدی این طرح محسوب می‌شود.

بخش تخصیص آب کشاورزی پروژه حذف شد

رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در این رابطه در سخنانی بابیان اینکه طرح انتقال آب «کاکا رضا» به شهر خرم‌آباد باهدف تأمین آب شرب به میزان ۵۵ میلیون مترمکعب، صنعت به میزان پنج میلیون مترمکعب و همچنین آبیاری هفت هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای «ده پیر» و «بادیه» آغازشده است.

وی بابیان اینکه تخصیص اولیه این سامانه خط انتقال ۱۳۵ میلیون مترمکعب بوده است گفت: از این میزان ۱۱۷ میلیون مترمکعب از تونل «کاکا رضا»، ۱۲ میلیون مترمکعب آب بین حوزه ای روستای «ده پیر» و همچنین شش میلیون مترمکعب نیز آب زیرزمینی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه طی دو سال گذشته تخصیص آب کشاورزی این پروژه حذف‌شده است گفت: در این راستا باید با استفاده از ظرفیت نمایندگان و همچنین مدیریت ارشد استان این موضوع به‌صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.

سدهایی که برای مردم به رؤیا تبدیل شد

میرزایی بابیان اینکه پروژه سامانه انتقال آب «کاکا رضا» دارای شش مؤلفه و بخش است گفت: یکی از این مؤلفه‌ها احداث بند و تونل پروژه بوده که در حال حاضر ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بابیان اینکه بند احداث‌شده آن به‌طور کامل به طول سه هزار و ۱۱۱ متر ساخته‌شده است گفت: همچنین بخش محوطه‌سازی و ۵۰۰ متر قسمت حفاظتی آن باقی‌مانده که باید اجرایی شود و سال گذشته بخشی از آن افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان داشت: خط انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم‌آباد به طول ۲۱ کیلومتر از طریق لوله عملیاتی شده که سالانه ۱۷ میلیون مترمکعب از دبی پایه رودخانه کاکا رضا به تصفیه‌خانه شهر خرم‌آباد منتقل می‌کند.

میرزایی بخش دیگر پروژه انتقال آب کاکا رضا را بخش انتقال آب با استفاده از خطوط لوله به قطر ۱.۸ متر به روستای «سراب تلخ» عنوان کرد و گفت: همچنین احداث سد «سراب تلخ»، انتقال آب از سد «سراب تلخ» به سد «مخمل کوه»، احداث سد «مخمل کوه» و همچنین تأمین آب کشاورزی هفت هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی روستاهای «ده پیر» و «بادیه» از دیگر بخش‌های این پروژه بوده که هنوز عملیاتی نشده است. 96/8/16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.