اجرای فاز دوم مرمت حمام کوچک و پروژه زهکشی باغ گلستان

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

اجرای فاز دوم مرمت حمام کوچک وپروژه زهکشی باغ گلستان

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از اجرای فاز دوم مرمت حمام کوچک خرم آباد خبر داد و گفت: همچنین پروژه زهکشی آب های سطحی باغ گلستان پایان یافت.

سید امین قاسمی امروز دوشنبه در سخنانی با اشاره به اینکه دومین فاز عملیات ترمیم و مرمت «حمام کوچک» خرم‌آباد به پایان رسید، گفت: این عملیات در راستای جذب مشارکت مالکین در مرمت ابنیه تاریخی با ایجاد کاربری متناسب با معماری بناهای تاریخی و همچنین حفاظت و مرمت آثار تاریخی انجام شده است.

وی با بیان اینکه حمام کوچک مربوط به دوره پهلوی اول است، بیان کرد: این اثر تاریخی که در بافت قدیم شهر خرم‌آباد قرار گرفته ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در دومین فصل از عملیات مرمتی این اثر، بازسازی طاق‌ها همانند الگوی اولیه، مرمت پشت بام و جداره سازی دیوارها انجام گرفته است.

قاسمی افزود: برای مرمت این اثر تاریخی اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال هزینه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز با اشاره به باغ گلستان در محوطه قلعه تاریخی فلک الافلاک، اظهار داشت: حجم بالای روان‌آب‌های سطحی، که از صخره‌های دامنه قلعه فلک‌الافلاک خارج می‌شود، همواره تردد گردشگران در باغ گلستان را با مشکل مواجه می‌سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل، پروژه زهکشی آب‌های سطحی در محدوده باغ گلستان و حریم قلعه آغاز شده که اکنون مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

قاسمی افزود: علاوه بر عملیات زهکشی مظهر چشمه‌های موجود، لایروبی شد که طی این عملیات، آبدهی چشمه‌ها به میزان قابل توجهی بالا رفته است.

۱۴ کانال به طول ۲۶۰ متر در باغ گلستان احداث شد

رامین ابراهیمی مدیر پایگاه پژوهشی قلعه فلک‌الافلاک نیز در این رابطه گفت: به منظور زهکشی آب‌های سطحی در باغ گلستان تعداد ۱۴ کانال به طول ۲۶۰ متر احداث شده است.

وی بیان کرد: کانال‌های زهکشی به سمت حوض تاریخی باغ گلستان و نهرهای جاری در باغ هدایت می‌شوند و پس از آبیاری درختان و چرخشی زیبا در میان باغ، مازاد آن به رودخانه خرم‌آباد می‌ریزد.

مدیر پایگاه پژوهشی قلعه فلک‌الافلاک افزود: در این عملیات اقداماتی از قبیل خاکبرداری، جمع‌آوری زهکش‌های فروریخته قدیمی، دیوار چینی، استفاده از لوله‌های زهکش و مصالح استاندارد به منظور تسریع و تسهیل جریان آب، پوشش سقف کانال با استفاده از قطعات بتن مسلح و محوطه‌سازی انجام گرفته است.99/9/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.