آزادسازی عرصه شمالی حریم قلعه فلک الافلاک

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

 

آزادسازی عرصه شمالی حریم قلعه فلک الافلاک

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: عرصه شمالی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد شامل 2 بخش دانشگاه قدیم لرستان و باشگاه افسران آزادسازی شد.

غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 69میلیارد ریال برای خرید 2 هزار مترمربع از حریم قلعه که ارتش مالک آن بود هزینه شد ، اظهار کرد: برای آزاد سازی قسمت باشگاه افسران نیز که یک هکتار مساحت دارد 50 میلیاردریال اختصاص یافته بود که طرح آزادسازی این بخش نیز اجرا شد.
به گفته وی در فاز 2 آزادسازی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک عرصه جنوبی این اثر تاریخی با اعتبار 400 میلیاردریال آزاد می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در جلسه آزادسازی قلعه فلک الافلاک طبق توافقات صورت گرفته با نمایندگان نزاجا و قرارداد منعقد شده میان طرفین، در رابطه با تخلیه کامل حریم قلعه فلک الافلاک توسط ارتش و با توجه به اینکه یگان قرارگاه تاکتیکی خرم آباد به منظور تخلیه با مشکل مواجه می باشد، ضمن تعاملات صورت گرفته به منظور جمع آوری وسایل و تأسیسات متعلق به ارتش تا 1 تیر 1396 مهلت داده شود و بعد از آن ساختمان مهمانسرا تحویل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می شود.
وی بیان کرد: در این راستا تعداد 9 واحد سوئیت و رستوران به مدت سه ماه در اختیار ارتش باقی می ماند تا پس از تکمیل مهمانسرای جدید قرارگاه لشکر84 خرم آباد اقدام به تخلیه نماید.
سلیمانی تاکید کرد که تخلیه کامل مهمانسرای لشکر 84 خرم آباد گام مهمی در آزاد سازی قلعه فلک الافلاک و در ادامه ثبت جهانی این اثر ارزشمند به شمار می رود.
قلعه تاریخی فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و در مرکز شهر خرم آباد واقع که از این اثر در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت، دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و قلعه فلک الافلاک یادشده است.
این اثر از یادگارهای شهر کهن شاپور خواست و بنای اولیه آن به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی برمی گردد.
موزه قلعه فلک الافلاک پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور، موزه فلک الافلاک نام گرفته و شامل بخش های مردم شناسی، هنرهای سنتی و باستان شناسی می شود.
در تالار موزه مردم شناسی، عکس ها و ماکت های کوچک و بزرگ متعددی از شیوه ها و رسوم گوناگون زندگی مردان و زنان عشایر و روستایی در منطقه لرستان به نمایش گذاشته شده است.
وسعت تقریبی این بنا حدود پنج هزارو300 مترمربع، شامل هشت برج، 2 صحن و 300 جان پناه است که ارتفاع بلند ترین دیوار تا سطح تپه 23 متر و از سنگ آجر، خشت و ملات گچ و آهک در ساخت این اثر استفاده شده است.96/3/23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.