راه آهن خرم آباد
راه آهن خرم آباد با عنوان راه آهن خرم آبادـ دورود-اندیمشک ،در برنامه توسعه پنجم قبل از انقلاب مطالعات آن انجام شده است. راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژههای ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود، از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژههای ریلی مهم محمود احمدینژاد رئیسجمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژهها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.
تاریخچه ساخت راه آهن
در کشور ما ساخت راه آهن سراسری از سال ۱۲۹۱ آغاز و تا انقلاب اسلامی ۴۵۶۵ کیلومتر ( به طور متوسط سالانه ۸۰ کیلومتر) راه آهن ساخته شده که متناسب با نیازهای کشور نبوده است . پس از انقلاب اسلامی و گذر از دوره جنگ تحمیلی ، ساخت راه آهن با شتاب روز افزون در دست انجام است و تاکنون ۵۲۹۹ کیلومتر ( به طور متوسط سالانه ۲۱۶ کیلومتر ) به شبکه ریلی کشور اضافه شده است .
مشخصات اولیه راه آهن دورود تا خرم آباد ۱۲۱ کیلومتر و شامل ۲۰ پل بزرگ، ۲۵۶ پل کوچک و ۱۸ دستگاه تونل است و ۳۵ کیلومتر از کل مسیر را پل و تونل تشکیل میدهد که این رقم حدود ۳۰ درصد از پروژه است، قرار بود طویل ترین تونل ریلی کشور و منطقه به طول چهار هزار و ۶۰۰ متر طی این مسیر ساخته شود همچنین هفت ایستگاه در مسیر این خط آهن قرار دارد که طرح هایی از این دست در صورت تکمیل و به سرانجام رساندن، نه تنها لرستان بلکه منطقه را متحول می کند.
بعد از چند دهه توقف ،در سال ۹۰ کلنگ این ابر پروژه به زمین خورد و بعد از سه سال عملیات اجرایی آن آغاز شد اما بعد از مدتی خبر تعطیلی پروژه و توقف روند ساخت به گوش رسید ،تا امروز با وجود قول مسئولان گذشته برای افتتاح در سال ۹۸ هنوز این طرح به بهربرداری نرسیده است. حال دوباره آهنگ شروعی نو برای آن به گوش میرسد و امید میرود این بار، دیگر ختم به خیر شو
امروزه راه آهن، یکی از بخشهای مهم سیستم حملونقل محسوب شده و نقش عمدهای را در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشورها ایفا میکند. این نوع از حملونقل بهواسطه مزایای خاص و نسبی که در مقایسه با سایر بخشهای حملونقلی دارد، توانسته سهم قابلتوجهی را در این حوزه به خود اختصاص دهد.
همچنین ویژگیهای منحصربهفرد حملونقل ریلی در کنار نگاه عامهپسندی که دارد باعث شده تا متولیان مربوطه در طول سالهای اخیر بنا را بر تدوین اهداف بزرگ قرار داده و به سمتی که این حوزه نقش پررنگتری در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی داشته باشد؛ سوق بدهند.
راه آهن خرم آباد ظرفیت مناسبی در لرستان که جزو استانهای محروم کشور محسوب میشود؛ میتوانست سهم بسزایی در توسعه و مراودات اقتصادی داشته باشد اما هنوز مرکز این استان به راه آهن دسترسی ندارد و متأسفانه از فرصت قرار داشتن در کریدور شمال به جنوب کشور بیبهره است.
برای مجهز شدن این منطقه به سیستم حملونقل ریلی، طی سال ۹۰ کلنگ پروژه راه آهن دورودـ خرمآبادـ اندیمشک به زمین خورد و بعد از سه سال عملیات اجرایی آن آغاز شد اما بعد از مدتی خبر تعطیلی پروژه و توقف روند ساخت به گوش رسید تا امروز با وجود قول مسئولان گذشته برای افتتاح در سال ۹۸ هنوز این طرح به اتمام نرسد و نساخته، تمام شود.
حال دوباره آهنگ شروعی نو برای آن به گوش میرسد و امید میرود این بار، دیگر ختم به خیر شود.
راه آهن خرم آباد میتواند بخشی از محرومیتهای منطقه را مرتفع کند
در این رابطه رحمت رحمتنژاد، مدیرکل راه آهن لرستان در گفتگو با خبرنگار فارس، با اشاره به مزایای اجرایی شدن پروژه ریلی دورود- خرمآباد گفت: این طرح سبب اتصال مرکز استان به شبکه راه آهن سراسری میشود.
وی ادامه داد: همچنین این پروژه در صورت به بهرهبرداری رسیدن سبب بالا بردن ضریب ایمنی و سرعت بیشتر جهت حملونقل مسافر، بار و کالا میشود.
رحمتنژاد با بیان اینکه ایجاد این مسیر ریلی سبب اتصال لرستان به استانهای همجوار میشود و میتواند بخشی از محرومیتهای این منطقه را مرتفع کند، افزود: در خطوط جدید ریلی از بهترین و بهروزترین سیستمها و امکانات ریلی استفاده میشود.
مدیرکل راه آهن لرستان اظهار کرد: همچنین راه آهن در کاهش آلودگی هوا، حجم ترافیک جادهای و پرهیز از خودروگرایی جهت جابهجایی بار نقش بسیار مؤثری دارد.
پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه
در همین زمینه سیامک کیانی، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان با اشاره به پروژه راه آهن دورود- خرمآبادـ اندیمشک گفت: فاز اول آن مسیر ریلی دورود- خرمآباد بوده که طول آن ۱۱۴ کیلومتر است.
وی ادامه داد: این مسیر با توجه به عمر طولانی و استهلاک محور قدیم، کمک شایانی به رفع تنگنای راه آهن جنوب میکند و در این زمینه نقش مؤثری خواهد داشت.
کیانی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی این مسیر ۴۰ درصد است، خاطرنشان کرد: این محور با توجه به کوهستانی بودن منطقه، دارای ۱۷ دستگاه تونل به طول ۳۲ کیلومتر است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان راه آهن دورود- خرمآباد را دارای بزرگترین تونل ریلی در کشور و خاورمیانه عنوان کرد و افزود: تنها طول یک دستگاه آن ۴۶۸۰ متر و دیگری ۳۷۰۰ متر است.
وی یادآور شد: همچنین مسیر راه آهن دورود- خرمآباد دارای ۲۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳۰۰۰ متر است.
کیانی گفت: حجم خاکبرداری این پروژه ۱۳ میلیون مترمکعب و خاکریزی آن ۱۱ میلیون مترمکعب بوده که در آن حدود ۵۰ هزار تن آرماتور به کار رفته است.
دستور ویژه وزیر راه برای راه آهن خرمآباد_دورود
سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نیز در خصوص پروژه راه آهن دورود- خرمآباد با بیان اینکه این طرح یکی از پروژههای کلیدی استان محسوب میشود، ادامه داد: در همین خصوص استان و وزارت راه توجه لازم را دارند و برای اجرایی شدن آن، پیگیریهای خوبی انجام میشود.
وی بیان کرد: خوشبختانه با دستور وزیر راه، مهندس خطیبی که مسئول این بخش در کشور است همراه با قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پروژه در استان حضور پیدا کرده و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفت.
خادمی اصلیترین موضوع پروژه را بحث مالی آن عنوان کرد و افزود: منبع اصلی تأمین اعتبار این طرح از محل سهام فولاد بوده که عدد محدودی است و بخش عمده آن در پروژه مصرف شد و مبلغ کمی نیز با یک مصوبه دولت جابجا شد بنابراین از همان ابتدا به دنبال پیدا کردن منابع جدید برای آن بودیم.
استاندار لرستان یکی از راههای تأمین منابع مالی برای این پروژه را اوراق مشارکت اعلام کرد و گفت: بعد از پیگیری و حمایتهای وزارت راه، نمایندگان استان و آقای نوبخت نهایتاً این پروژه تبدیل به یک طرح انتفاعی شد.
اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه
وی عنوان کرد: امروز مجموعه شرکت زیرساخت از محل اوراقی که در اختیارشان هست و شاید ۷۰۰ میلیارد تومان باشد، تنها ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه خرمآباد- دورود اختصاص دادند که الان مصوب شد.
خادمی اضافه کرد: همچنین در پیوست، اعتبار پروژه خیلی خوب افزایش پیدا کرده است هر چند بودجهای که در پیوست میآید معمولاً برای کارهای تملک اراضی بیشتر استفاده میشود.
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: حجم نیاز پروژه خیلی بالاتر است و باید بیشتر پیگیری کنیم. اعتبارات در پیوست سال آینده به حدود ۴۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: همچنین علاوه بر این روشهای تأمین مالی، از طریق ماده ۵۶ و سیستم بانکی نیز مصوب شد که دنبال کنیم.
خادمی اظهار کرد: امیدواریم از طریق این سه روش منابع مالی، پروژه را تأمین کنیم و از قرارگاه خاتم نیز خواسته شد که پروژه را فعال نگه دارند هرچند که در حال انجام کار هستند.
استاندار لرستان بیان کرد: هنوز هم باید در مقیاس پروژه کار کنند و به مهندس خطیبی کارفرمای طرح دستور داده شده که آن را همچنان فعال نگه دارد و بخشهای جدیدی از پروژه نیز آغاز شود.
پروژه باید در طول کار تأمین اعتبار شود
در همین راستا عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور راه آهن دورود- خرمآباد را یکی از ابر پروژههای ریلی کشور برشمرد و گفت: با توجه به اولویتبندیهایی که میشود منابعی به آن اختصاص داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای تأمین منابع پروژه علاوه بر تدابیر استانی موضوعاتی نیز پیگیری میشود که راهگشا باشند، افزود: هماکنون اعداد و ارقامی که برای آن اعلام شده نهتنها کم نیست بلکه در این برهه میتواند مناسب باشد و طرح را سرعت ببخشند.
خطیبی بیان کرد: بهطور طبیعی با پیشرفتی که پروژه پیدا میکند تمرکز بیشتری نیز به آن خواهد شد و از روشهای دیگر نیز تأمین منابع میشود.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور این پروژه را یکی از سختترین و تکنیکیترین طرحهای ریلی کشور عنوان کرد و گفت: به صورت مرسوم ۱۰ درصد طول پروژههای ما تونل دارند اما در این طرح نزدیک به ۳۰ درصد است که نشان میدهد چقدر پروژه صعب و دشواری است.
وی افزود: بنابراین همواره به این فکر هستیم که بتوانیم منابع را طی مدت زمان اجرایی تأمین و تزریق کنیم چراکه طبیعتاً به صورت یک باره مورد نیاز نیست.
خطیبی تاکید کرد: باید در طول طرح و پروسه اتمام پروژه تأمین اعتبار بشود؛ با صحبتها و هماهنگیهایی که شده وضعیتمان از شرایط فعلی بهتر خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور خاطرنشان کرد: البته برای رسیدن به ایدهآلی که مدنظر داریم مقداری زمان نیاز داریم اما ناامید نیستیم.
آنچه از شواهد امر و طولانی شدن این پروژه برمیآید آن است که این میزان توجه، کافی نبوده و جا دارد تا تصمیمگیران و مسئولان مربوطه با نگاه جامعتری به این سیستم ایمن حملونقل در استان بنگرند و بکوشند ظرفیتهای بالقوه این حوزه را بالفعل کنند چراکه این سیستم حملونقلی با افزایش سرعت، کاهش هزینههای حملونقل، بالا بردن ایمنی و راحتی و ارائه خدمات بهتر نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا میکند.
سال ۹۰ کلنگ پروژه راه آهن دورودـ خرمآبادـ اندیمشک به زمین خورد. نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس معتقد است این پروژه با بودجههای دولتی به اتمام نمیرسد و باید به دنبال جذب سرمایهگذار برای آن بود. دکتر مهرداد ویسکرمی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: طی جلسهای که همراه استاندار لرستان و معاونان استاندار با سردار محمد برگزار کردیم، قرارگاه خاتمالانبیا برای واگذاری این پروژه به سرمایهگذار مشکلی ندارد. وی ادامه داد: به دنبال جذب سرمایهگذار برای این پروژه هستیم تا ادامه روند احداث راهآهن دورودـ خرمآبادـ اندیمشک به دست…
حدیث مختصر راه ریلی دورود- خرمآباد
احداث راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک نیازمند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است
دکتر ویسکرمی، نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس گفت: احداث پروژه راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک به چهار هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد درحالیکه امسال فقط حدود ۱۲۰ میلیارد بودجه برای آن تخصیص داده شده که این میزان، جوابگوی پروژه نیست.
مهرداد ویسکرمی در گفتوگو با خبرنگار بازار(1400/1/24)، با اشاره به اهمیت و نقش سرمایه گذار خارجی در توسعه استان، اظهار داشت: ما باید به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی باشیم چون نمیتوان به بودجههای دولتی امیدوار بود.
وی افزود: تلاش ما این است که مشکلات واحدهایی که سرمایهگذاران خصوصی در آنها کار میکنند را رفع کنیم، گردشگری را رونق بخشیم و بیمارستان مهرگان و هتل صخره ای را تعیین تکلیف کنیم که با شرایط فعلی کشور انجام آنها به زودی امکان پذیر نیست لذا تلاش میکنیم که سرمایهگذاران بخش خصوصی را به استان دعوت کنیم که لازمه آن همکاری مسئولین و اعتمادسازی است.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: باید شرایطی ایجاد شود که سرمایهگذاران رغبت کنند در حیطههای مختلف مثل معدن، گردشگری، کشاورزی و دامپروری استان ورود پیدا کنند؛ فعلا پیگیریها در حال انجام است و زمانی که به نتیجه برسد به مردم اعلام میکنیم.
وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد بودجهای که به استانها تخصیص داده میشود به صورت متمرکز در تهران و در اختیار وزراست و فقط ۲۰ درصد آن به استان وارد میشود، تصریح کرد: ما تنها برای ساخت راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک حداقل چهار هزار میلیارد نیاز داریم، ولی امسال حدود ۱۲۰ میلیارد بودجه برای آن تخصیص داده شده و ممکن است در نهایت این مبلغ کمتر هم بشود که این گونه بودجه ها خیلی قابل توجه و کارساز نیست.
ویسکرمی خاطرنشان کرد: ما باید سرمایهگذاری خصوصی را ترویج و تشویق کنیم تا از این طریق واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل استان، راهاندازی شده و اشتغالزایی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه لرستان از نظر بودجه عمرانی رتبه هفتم را در کشور دارد اما جوابگوی نیاز استان نیست، گفت: برخی طرحها مانند آزادراه خرمآباد- بروجرد پروژههای ملی هستند و قرار شده تا پایان دولت افتتاح شوند؛ اما پروژههایی که پیشرفت آنها زیر ۵۰ درصد است با این نوع بودجههای قطره چکانی و شرایط تورمی موجود، به زودی افتتاح نمیشوند.
پروژه راه آهن دورود- خرم آباد ۴۰ درصد پیشرفت دارد
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل اظهار کرد:
عباس خطیبی امروز دوشنبه 21 بهمن1398 در ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان که با حضور وزیر راه و شهرسازی در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، گفت: مهمترین بحثی که در رابطه با طرح راه آهن دورود- خرمآباد پیگیری کردیم، موضوع تامین اعتبار پایدار این پروژه بو
وی اضافه کرد: در سالجاری میزان اعتبار طرح، 27 میلیارد تومان بوده که برای سال بعد 60 درصد افزایش اعتبار در قانون بودجه را پیشنهاد داده ایم.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه در گذشته 2000 نفر در پروژه راه آهن دورود- خرم آباد مشغول به کار بودند، اضافه کرد: تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.
وی یادآور شد: این پروژه ریلی یکی از سنگینترین پروژههای راه سازی کشور است.خطیبی گفت: در این مسیر حدود 31 کیلومتر تونل داریم.
راه آهن دورود-خرمآباد-اندیمشک یک پروژه ملی است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی روز 1400/9/20 در ادامه سفر خود به استان لرستان از کارگاه دو پروژه راه آهن دورود-خرمآباد-اندیمشک و دورود-بروجرد-ملایر بازدید کرد.
قاسمی در جریان این بازدید و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پروژه راه آهن دورود-خرم آباد یکی از پروژههای مهم کشور است، گفت: این پروژه علاوه بر اینکه یکی از خواستههای مردم استان است، یک پروژه ملی است و جزو کریدورهای اصلی راه آهن کشور به شمار میرود.
وی ادامه داد: قرارداد اجرای این پروژه با قراگاه سازندگی خاتمالانبیا بسته شده و کار شروع شده بود، اما متاسفانه در سالهای گذشته پروژه به علت مشکلات مالی تقریبا تعطیل بوده است. قبل از سفر آقای رییس جمهور به استان لرستان برای فعال شدن این پروژه بحث و بررسی انجام و اعتباراتی پیشبینی شد که بعد از سفر تخصیص مییابد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامهریزی برای اتمام سریع این پروژه گفت: قرار شد پیمانکار یک برنامه زمانبندی واقعی برای اجرای پروژه پیشبینی کرده و ظرف چند روز آینده در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم هم در مورد زمانبندی و هم اعتبار با پیمانکار توافق کنیم. من فکر میکنم این پروژه در صورت تامین اعتبار ظرف ۳ سال به اتمام برسد. گرچه این پروژه بسیار سخت و ویژه است و کمتر راه آهنی در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آن را تونل و ابنیه بزرگ تشکیل دهد.
وی افزود: این پروژه در دولت و در حضور معاون اول مورد بررسی قرار گرفته و قرار است از محلهایی خارج از بودجه جاری کشور تامین اعتبار شود.
گفتنی است راه اهن دورود تا خرم آباد ۱۲۱ کیلومتر است که در ۴ قطعه احداث خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این طرح در بخش زیرسازی ۳۹ درصدو سهم زیرسازی از کل پروژه حدود ۸۰ درصد است. این خطآهن شامل ۲۰ پل بزرگ و ۲۵۶ پل کوچک و ۱۸ دستگاه تونل است و ۳۵ کیلومتر از کل مسیر را پل و تونل تشکیل میدهد که این رقم حدود ۳۰ درصد از پروژه است. طویل ترین تونل ریلی کشور و منطقه نیز به طول ۴ هزار و ۶۰۰ متر در این مسیر در حال ساخت است.
۷ ایستگاه در این مسیر این خط آهن قرار دارد و اعتبار هزینه شده از ابتدای شروع پروژه ۳۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است. طبق برآوردها اتمام این پروژه حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. خطآهن خرم آباد-اندیمشک نیز ۲۵۰ کیلومتر طول دارد و اعتبار پیشبینی شده برای اتمام کل پروژه از دورود تا اندیمشک ۱۹ هزار میلیارد تومان است.
پروژه راهبردی در مسیر تحقق
راه آهن یکی از مهمترین ساز و کارهای کارآمد در زمینه حمل و نقل دورن شهری و برون شهری محسوب میشود و هرکجا که شبکههای سراسری راه آهن ایجاد شده، رشد و توسعه اقتصادی را برای آن منطقه به دنبال داشته است. در واقع کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی در بخش اقتصاد و رشد آن ارتباط مستقیمی وجود دارد.
صنعت ریلی کشور طی سالیان متمادی با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و گرچه چشم انداز هدف اصلی آن همیشه رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر بوده است اما لرستان در میان سایر شهرهای دارای خطوط ریلی از توسعه کمتری برخوردار بوده است.
اتصال مرکز لرستان به خط ریلی جنوب کشور یکی از اهداف احداث راه آهن خرمآباد- دورود – اندیمشک بوده، پروژهای که طی این سالها به اما واگرهای زیادی کشیده شده است، این طرح که یکی از پروژههای عمرانی لرستان است در صورت تکمیل و بهرهبرداری میتواند نقش مهمی درپیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار استان داشته باشد.
طرح راه آهن لرستان که سال 90 کلنگ احداث آن با حضور مسئولان ارشد به زمین زده و سال 93 نیز عملیات اجرایی آن آغاز شد، بنا بود در شهریور سال 98 به بهرهبرداری برسد اما هنوز خبری از ریل و راه آهن و سوت قطار نیست و همچنان قطار وعدههایی برای تکمیل این پروژه ردیف شده که هنوز برای لرستان راه آهن نشده است.
چشم اندازی سه ساله برای بهرهبرداری در صورت تامین اعتبار
گودرز امیری معاون عمرانی وقت استاندار لرستان در دی ماه 99 با بیان اینکه این پروژه بالغ بر 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در گفتوگو با رسانهها گفته بود که این پروژه از محل اعتبارات فروش سهام فولاد آغاز شده و مقرر شده بوده که با همان اعتبارات تکمیل و به بهرهبرداری برسد اما اعتبارات این پروژه به پایان رسیده و فاقد اعتبار لازم برای ادامه عملیات اجرایی شد.
اسد فامیان مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور نیز سال گذشته در رابطه با این پروژه گفته بود: با توجه به بزرگی و اندازه این محور، نمیتوان افق زمانی مشخصی را به صورت دقیق برای اجرایی شدن آن مشخص کرد.
وی با اشاره به اینکه پروژه خط ریلی دورود- خرمآباد 38 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نمیتوان زمان افتتاح را مشخص کرد، گفت: اگر اعتبار کامل را در فصل کاری مناسب در اختیار ما قرار دهند، در فشردهترین حالت، بین سه تا سه و نیم سال دیگر میتوانیم این پروژه را تحویل دهیم.
فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز با اشاره به پروژه راه آهن دورود- خرمآباد در گفتوگو با رسانه ها با بیان اینکه بنده معتقدم قطار توسعه استان در گرو آب و راه است و اگر لرستان به عنوان کریدور شمال به جنوب نتواند زیرساختهای راه خود را درست کند از قطار توسعه عقب میماند، اظهارداشت: در دورهای که بسیاری از استانها درکی از راه آهن نداشتند در استان لرستان 80 سال پیش راه آهن راهاندازی شده ولی این راه آهن شرایط روز و زیر ساختهای به روز را ندارد.
عدم دسترسی بخش عظیمی از مردم لرستان به راه آهن
استاندار لرستان بیان کرد: هم اکنون از راه آهن فعلی استان تنها 10 تا 15 هزار نفر از مردم استان استفاده میکنند این در حالی است که بخش عظیمی از جمعیت استان به این راه آهن دسترسی ندارند.
استاندار لرستان عنوان کرد: تکمیل پروژه راه آهن دورود-خرمآباد-اندیمشک از برنامههای بسیار مهم استان است که به صورت یک بسته کامل برای تمام نقاط لرستان تعریف شده است.
وی بیان کرد: در صورت تکمیل و راهاندازی این پروژه، از طرف اندیمشک در خوزستان به سمت پلدختر به عنوان جنوبیترین نقطه استان تا بروجرد به سمت استان مرکزی و تهران و الیگودرز به طرف استان اصفهان و شرق کشور از راه آهن استفاده خواهند کرد.
زیویار گفت: راه آهن مطالبه بسیار مهمی است که به مثابه شریانهای ارتباطی عمل میکند و در نظر است از این موقعیت به نفع تمام مردم استان بهرهبرداری صورت پذیرد.
دکتر فرهاد زیویار استاندار لرستان گفته: تکمیل راه آهن خرم آباد – دورود – اندیمشک از مطالبات جدی مردم است و امیدواریم در سفر آتی رئیس جمهور عملیات ساخت این راه آهن از سرگرفته شود.
عملیات ساخت راه آهن دورود- خرم آباد – اندیمشک سال ۱۳۹۴ با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه و از محل فروش سهام شرکت فولاد خوزستان آغاز شد.
ساخت راه آهن ۱۱۴ کیلومتری خرم آباد – دورود با کمک قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ۴۰ درصد پیشرفت دارد.
عملیات ساخت این طرح ریلی به دلیل نبود اعتبار و نداشتن ردیف در قانون بودجه سالانه از ۳ سال پیش تعطیل شد.
راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک ۱۷ دستگاه تونل ۳۲ کیلومتری و ۲۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳ کیلومتر دارد.
خروج لرستان از بن بست با احداث راه آهن
وی تصریح کرد: احداث راه آهن خرمآباد ـ دورود سبب میشود استان لرستان از بنبست خارج شود ولی هم اکنون این راه آهن با حدود 34 درصد پیشرفت نیمه کاره مانده است البته خوشبختانه وزارت راه نیز نظر مثبتی بر روی این پروژه دارند و امیدواریم در چشم انداز چند ساله دوره اول ریاست جمهوری سوت قطار در لرستان به صدا درآید.
اما این طرح ضروری توسعه ای در سفر اخیر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به لرستان به عنوان یکی از پروژههای راهبردی استان مطرح شد تا بار دیگر امید به شنیدن سوت قطار توسعه و پیشرفت اقتصادی لرستان در بستر احداث راه آهن در قلب مردم استان زنده شده تا مردم در سایه عدالت و خدمات دولت سیزدهم بتوانند از برکات حمل و نقلی پایدار و ایمن با احداث راه آهن بهره مند شوند.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این به خطوط ریلی اشاره کرده و گفته بود یکی از کارهای بزرگی که مورد انتظار است بحث راه آهن است که مطالبهای مردمی و ملی است، این پروژه برای کشور بسیار مهم است و اعتباری برای آن پیشبینی شده است تا سرعت بگیرد و هر چه سریعتر راهاندازی شود.
وی اظهارداشت: راه آهن یکی از مطالبههای مردم لرستان است که 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما سه سال است که این پروژه تعطیل است و قبل از سفر راه آهن خرمآباد -دورود- اندیمشک در جلسات بحث شد و 60 درصد باقی مانده پروژه سخت است و چندین مسیر کوهستانی سخت و پر هزینه دارد ولی باید تمام شود.
تامین اعتبار طرح از محلهایی خارج از اعتبارات استانی
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکار این طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) است، افزود: در این سفر بنا شد یک برنامه زمانبندی از سوی پیمانکار و دستگاه اجرایی ظرف 10 روز ارائه و مشخص شود که اگر منابع تامین شود، احداث این خط آهن چقدر طول میکشد. پیشبینی من این است که طرح در یک برنامه زمانی سه ساله و تا پایان دولت به سامان برسد. منابع مورد نیازاحداث این خط ریلی نیز از محلهایی خارج از منابع سفر استانی تامین میشود.
رئیس جمهور نیز درجلسه شورای اداری لرستان که 19 آذرماه برگزار شد، تاکید کرد: مسئله ریل و راه آهن تا 10 روز آینده زمانبندی آن اعلام می شود چون خواسته مردم است.
ارسال برنامه زمانبندی راه آهن به وزارت راه و شهرسازی
در تازهترین پیگیریهای خود در مورد این طرح راهبردی لرستان در گفتوگو با مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارائه برنامه زمانبندی راه آهن لرستان را جویا شد.
اسد فامیان با اشاره به اینکه برنامه زمان بندی راه آهن لرستان هفته گذشته تنظیم و به وزارتخانه ارسال شده است، افزود: منتظر تایید وزارت راه و شهرسازی و تامین اعتبار مورد نیاز این طرح راهبردی استان لرستان که مورد تاکید رئیس جمهور هم بوده است، هستیم. به محض تایید برنامه زمان بندی و تامین اعتبار مورد نیاز، عملیات اجرایی احداث راه آهن خرمآباد- دورود- اندیمشک از سرگرفته خواهد شد.1400/10/15
تخصیص اعتبار راه آهن خرم آباد
تخصیص اعتبار راه آهن خرم آباد، وحید کرم الهی روز یکشنبه(1400/11/17) در گفت و گو با خبر گزاری ایرنا خرم آباد افزود: راه اهن دورود – خرم آباد یکی از پروژه های بسیار مهم، کلیدی و راهبردی لرستان است که قرارداد ساخت آن سال ۹۲ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد و عملیات اجرایی ان همان سال آغاز شد. مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: ۵۸۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رییس جمهور برای تکمیل طرح راه آهن دورود – خرم آباد به طول ۱۲۰ کیلومتر لحاظ شده است.
وی ادامه داد: در ابتدای شروع بکار طرح منابع مالی از محل فروش صنایع فولاد مشخص و تامین شده بود و کارگاه های متعدد و فعال ایجاد شد به نحوی که در برهه ای از زمان هزار نفر در این طرح کار می کردند اما به تدریج با مشکلات مالی برخورد کرد و به تدریج به تعطیلی کامل رسید.
وی با بیان اینکه این طرح ریلی هم اکنون ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تصریح کرد: درسفر ۱۹ آذر رییس جمهور و هیات دولت به لرستان تصمیمات خوبی گرفته شد، اکنون برنامه زمان بندی سه تا چهار ساله تهیه، به وزارت راه و شهرسازی اعلام و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.
کرم الهی با اشاره به اینکه اقدامات فنی از سرگیری طرح در دست اجرا است افزود: به زودی با توافق بین قرارگاه و سازمان برنامه و بودجه مشکلات مالی طرح برطرف خواهد شد .
دستور رئیس جمهور برای اجرای پروژه
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در این رابطه در دیدار خود با اقشار مختلف مردم با تاکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه آهن لرستان را جزو مصوبات سفر آوردهایم، گفت: قضیه ریل سالها پیش باید حل میشد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.
حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: عقب ماندگیهای گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرفهای جدید برای استان بزنیم؛ به هر روی راه آهن خرم آباد جزو دستور است و در مصوبات هم ذکر شده و آن را جزو اولویتهای استان میدانیم.1401/4/29