راه‌آهن خرم آباد در ابهام

زمان مطالعه این مطلب تنها: 7 دقیقه
پروژه راه‌آهن لرستان در ابهام/ قطار وعده‌ها به مقصد نرسید!

 راه‌آهن خرم آباد در ابهام،   وضعیت پروژه راه‌آهن به عنوان مطالبه مردم لرستان در ابهام است، مصوبه سفر دولت علیرغم وعده‌های مسئولان همچنان عملیاتی نشده تا این امر موجب انتقاد نماینده ولی‌فقیه در لرستان شود.

به گزارش لرم به نقل ازخبرگزاری مهر لرستان: یکی از مشکلات اساسی لرستان وجود پروژه‌های نیمه تمام فراوان در این استان است و همین امر موجب نارضایتی افکار عمومی شده است، یکی از این پروژه‌ها، راه آهن دورود- خرم آباد است، پروژه‌ای که همچنان با گذشت سال‌ها عملیاتی نشده است.راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود، از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.

آخوندی وزیر راه

آخوندی وزیر راه با اشاره به بازدید خود از مسیر راه آهن خرم آباد دورود گفت: این راه آهن به طول 114 کیلومتر با 20 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که در مسیر اجرای این طرح 2 تونل چهار هزار و 500 و سه هزار و 500 متری وجود دارد.
آخوندی افزود: در طرح راه آهن کارفرما هستیم و سهم خود را از طریق فروش اوراق مشارکت تامین می کنیم. 1399/4/26

این پروژه با پیشرفت ۳۸ تا ۴۰ درصدی، طی سه سال اخیر تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کمرنگ‌تر شود، در جریان سفر هیئت دولت سیزدهم و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در لیست پروژه‌های سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت تا این مطالبه ۳۰ ساله ظرف سه سال و در دولت سیزدهم به مرحله افتتاح برسد.

مشاور طرح راه‌آهن

  راه‌آهن دورود- خرم‌آباد  ،مهندس لطیفی در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه خرم‌آباد که امروز ۱۸ آذرماه صورت گرفت، اظهار کرد: این پروژه در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۶۰ درصد باقی‌مانده این پروژه، بسیار سخت است.  راه‌آهن دورود- خرم‌آباد ، مشاور طرح راه‌آهن دورود- خرم‌آباد گفت: این طرح ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: پروژه راه‌آهن بر روی آن کار شده و تونل‌های طویلی دارد و کارگاه‌های متعددی دارد که کار به سرانجام برسد.

مشاور طرح راه‌آهن دورود- خرم‌آباد خاطرنشان کرد: کمبود اعتبار، تملک اراضی و … از جمله مشکلات این پروژه محسوب می‌شود ولی صحنه را ترک نکردیم.

لطیفی اضافه کرد: فاز اول این پروژه در قالب ۴۰ کیلومتر است و برنامه‌ریزی‌شده و این آمادگی وجود دارد که فاز اول را با ۶۰۰ میلیارد تومان عملیاتی کنیم.

وی بیان کرد: تونل‌های این پروژه ۳۳ کیلومتر است و طویل‌ترین تونل‌ها را دارد و ۳۰ درصد از حفاری تونل‌ها نیز انجام شده است.

مشاور طرح راه‌آهن دورود- خرم‌آباد با بیان اینکه برای کل پروژه حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است، افزود: این پروژه ۱۸ تا پل دارد که سه تا از آنها تکمیل و ۹ تا از آنها نیمه تمام شده و ۶ تا هنوز شروع نشده است.

ابر پروژه سال 1352

شایان ذکر اینکه ابر پروژه  راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک در برنامه پنجم توسعه که در سال 1352 توسط مهندسین مشاور ستیران فرانسوی طراحی و تدوین و پیشنهاد شده است . مقرر گردیده  عملیات اجرایی این ابر پروژه برقی و دو بانده باشد . پس از توقف چند دهه نهایتا عملیات اجرایی آن در اواخر دولت دهم شروع و با حرکت کند و لاک پشتی مواجه شده و بیش از چند سال است که بدلیل کمبود اعتبار  تعطیل شده است .

مطالبات مردم لرستان

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری لرستان گفت: یکی از مطالبات افکار عمومی و مدیران استان پروژه راه‌آهن بوده و کمتر مرکز استانی در کشور وجود دارد  که فاقد راه‌آهن و راه ارتباطی ریلی است.

 دکتر احمدرضا دالوند در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه خرم‌آباد با بیان اینکه با سفر ریاست جمهوری به لرستان، همه نگاه‌ها به سمت وزارت راه و شهرسازی بود به دوجهت، یکی اینکه وضعیت زیرساخت‌های لرستان خیلی مناسب نیست و دیگری اینکه حضوری ازپروژه‌های استان بازدید خواهید کرد تا جایی که اعتقاد داریم حضور وزیر راه و شهرسازی در استان  بسیاری از مشکلات و چالش‌ها را مرتفع خواهد کرد.

وی یکی از مطالبات افکار عمومی و مدیران استان را پروژه راه‌آهن عنوان کرد و با بیان اینکه  کمتر مرکز استانی در کشور وجود دارد  که  فاقد راه‌آهن و راه ارتباطی ریلی است، تصریح کرد: این درحالیست که در لرستان پروژه راه‌آهن از سال ۹۲ آغاز و متاسفانه بنا به دلایلی عملیات اجرایی آن متوقف شده است.

مسیر عبور راه آهن مرکز به جنوب کشور در لرستان فرسوده است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه قسمتی از مسیر راه‌آهن فعلی که از مرکز به جنوب کشور از لرستان عبور می‌کند ۸۰ سال پیش احداث شده و به لحاظ ابنیه فرسوده است و ظرفیت ترافیکی بیش از این را ندارد، بیان کرد: این درحالیست که چنانچه سیل و زلزله‌ای احتمالی در این مسیررخ دهد ممکن است که این ارتباط قطع و کشور را با چالش مواجه کند و از این منظر  مسیر مذکور خیلی حائز اهمیت است

تدوین برنامه زمانبندی سه ساله برای تکمیل راه‌آهن لرستان

وزیرراه و شهرسازی گفت: سه هزار میلیارد تومان ظرف سه سال به پروژه راه‌آهن لرستان اختصاص خواهد یافت.

رستم قاسمی در نشست با مسئولان لرستان (1400/9/19)در خصوص برنامه زمان‌بندی برای تکمیل راه‌آهن لرستان، اظهار کرد: یک برنامه زمان‌بندی دقیق، واقعی و اجرایی از سوی قرارگاه تدوین و به وزارت تحویل دهند.

وی افزود: این برنامه سه‌ساله،   ظرف ۱۰ روز آینده تحویل داده شود.

وزیر راه تصریح کرد: ظرف سه سال، این پروژه تکمیل می‌شود مشروط بر اینکه منابع مالی آن تأمین شود.

قاسمی گفت: سه هزار میلیارد تومان ظرف سه سال از وزارت‌ راه و شهرسازی به این پروژه اختصاص خواهد یافت.

وی بیان کرد: راه‌آهن لرستان یکی از موضوعاتی است که روی آن فکر شده است.

 

 

وعده وزیر برای بهره‌برداری از پروژه ظرف ۳ سال

وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر هیئت دولت و در بازدید از پروژه راه آهن لرستان، این پروژه را به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های راه آهن کشور مطرح کرد و گفت: احداث این پروژه علاوه بر اینکه خواسته مردم لرستان بوده، یک پروژه ملی هم است.

رستم قاسمی با بیان اینکه پروژه راه آهن دورود- خرم آباد جزو کریدورهای اصلی راه آهن کشور است، افزود: قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه خاتم بسته شده بود ولی متأسفانه ظرف چند سال گذشته به دلیل مشکلات مالی این پروژه تقریباً تعطیل شده است.

 

وی گفت: قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان بحث فعال کردن پروژه راه آهن دورود- خرم آباد در جلسه‌ای مطرح شد و برای فعال سازی آن اعتباراتی پیش بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروژه راه آهن خرم آباد اگر تأمین منابع شود ظرف سه سال به بهره برداری می‌رسد، گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های سخت در حوزه راه آهن کشور است به طوری که ۳۰ درصد آن تونل بوده و پل‌ها و ابنیه های بزرگی دارد.

رئیس جمهور: راه‌آهن را جزو اولویت‌های استان می‌دانیم

وی یادآور شد: اعتبار پروژه راه آهن دورود- خرم آباد از محل‌های خارج از اعتبارات جاری کشور تأمین خواهد شد.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در این رابطه در دیدار خود با اقشار مختلف مردم با تاکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه آهن لرستان را جزو مصوبات سفر آورده‌ایم، گفت: قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.

 

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: عقب ماندگی‌های گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرف‌های جدید برای استان بزنیم؛ به هر روی راه آهن خرم آباد جزو دستور است و در مصوبات هم ذکر شده و آن را جزو اولویت‌های استان می‌دانیم.

انتقاد نماینده ولی‌فقیه در لرستان از تأخیر در اجرای پروژه

علیرغم وعده وزیر راه و شهرسازی و همچنین دستور رئیس جمهور، همچنان پروژه راه آهن لرستان اندر خم یک کوچه مانده است و نامه «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی به «مرتضوی» معاون اجرایی رئیس جمهور در رابطه با ضرورت در نظر گرفتن منابع مالی مناسب برای پروژه راه آهن لرستان و همچنین تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار برای آن در سال جاری نیز و همچنین پیگیری‌های مدیران ارشد لرستان در رابطه با آغاز این پروژه تا کنون گویا نتیجه‌ای در بر نداشته است.

عدم اجرای این پروژه و این مصوبه سفر دولت سیزدهم به لرستان موجب انتقاد حجت الاسلام سید «احمدرضا شاهرخی» نماینده ولی فقیه در لرستان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم آباد شد.

وی در این رابطه اظهار داشت: دولت مردمی، انقلابی و تحول گرا الزاماتی دارد و با حرف و سخن خالی نمی‌توان دولتی را مردمی، انقلابی و تحول گرا نامید گفت: یکی از این الزامات رویکردهای انقلابی در حرکت مجموعه دولت از وزیران و معاون وزیران و… است، ما این رویکرد را در رئیس جمهور عالم، خدمت گذار و خستگی ناپذیر مشاهده می‌کنیم.

 

حجت الاسلام شاهرخی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان مصوباتی برای لرستان تصویب شد، برخی از آنها به کندی و با تأخیر پیش می‌رود، حتی شنیدم که در برخی از مصوبات مانند اتصال راه آهن سراسری دورود – خرم آبا تشکیک و تردید شده است، در حالی که کلام رئیس جمهور ضبط شده و ایشان اعلام کردند که صدای بوق قطار باید در خرم آباد سال‌ها پیش شنیده می‌شد، ولی بعضی مرکز نشینان تردید کرده‌اند و گفته‌اند که این جز مصوبات سفر نیست، البته این خبر خوش را هم بدهم با پیگیری که از استان صورت گرفت، نامه نگاری‌های متعددی انجام گرفت جز مصوبات سفر قرار گرفت، هیچ جای نگرانی در این جهت نیست.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: اما می‌خواهم به مرکز نشین هایی که چنین دیدگاهی به توسعه لرستان دارند بگویم که رئیس جمهور سفرهای اولش به همه استان‌ها تمام شده، سفرهای دومش به استان‌ها آغاز خواهد شد و ایشان با همراهانش در سفر دوم به لرستان خواهند آمد، در چنین روزی هزاران نفر از مردم این استان نگاه کند و تأخیری برخی از مرکز نشین ها را به اطلاع رئیس جمهور خواهند رساند، در چنین روزی چه جوابی شما به مردم خواهید داد؟ در چنین روزی در شورای اداری اگر این خدمت گذار فرصت سخن گفتن پیدا کنم، چه جوابی خواهید داد؟ پس نگاهتان را به استان اصلاح کنید.

مشکل قراردادی پروژه

پیش از این نیز احسان کرم زاده مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان هم در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیگیری مصوبات و پروژه‌های سفر دولت به لرستان اظهار داشت: یکی از مصوبات، پروژه راه‌آهن لرستان بوده است.

 

وی با بیان اینکه عملیاتی شدن این پروژه جزو دستورات ویژه رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری بوده است، عنوان کرد: رئیس‌جمهور در این جلسه دستور دادند که ظرف ۱۰ روز برنامه زمان‌بندی این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی تهیه شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان با تأکید بر اینکه این پروژه یک مشکل قراردادی داشته که خوشبختانه در حال حل است، عنوان کرد: قرارداد این پروژه مربوط به سال‌ها پیش است، الآن یا باید قرارداد به‌روزرسانی شود و یا اینکه قرارداد قبلی فسخ و یک قرارداد جدید منعقد شود.

کرم زاده با بیان اینکه هرکدام از این‌ها یک سازوکار حقوقی دارند، گفت: درنهایت مقررشده که همان قرارداد قبلی این پروژه اصلاح شود.

پروژه راه‌آهن به مصوبات سفر اضافه شد

همچنین احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان نیز با اشاره به برخی مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان اظهار داشت: با توجه به اینکه احداث پروژه راه آهن جز دستورات رئیس جمهور بود، به مصوبات سفر اضافه شد.

وی عنوان کرد: در مجموع ۱۴۰ مصوبه سفر رئیس جمهور به لرستان داریم.

 

معاون عمرانی استانداری لرستان ۱۳۹ مصوبه، حدود شش هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد بیان داشت: همچنین پیش بینی می‌شود که مصوبه و پروژه راه آهن نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.

دالوند گفت: عملیاتی شدن تعهدات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در بازه زمانی چهار ساله پیش بینی شده است.

بنا بر این گزارش، با گذشت حدود هشت ماه از سفر رئیس جمهور به لرستان، مردم همچنان منتظر تحقق این مطالبه چندین ساله خود و آغاز عملیات اجرایی آن هستند، مطالبه‌ای که عدم تحقق آن تا کنون گلایه مسئولان و مردم را در پی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.