تونل پونه خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

تونل پونه خرم آباد‫عکس تونل پونه no www.farsnews.ir‬‎

  تونل پونه خرم آباد تونل دوقلوی پونه خرم آباد با طول ۳۲۰۰ متر، نخستین و بزرگ‌ترین تونل آزادراهی سه خطه کشور است که به صورت دو تونل موازی و جمعاً با شش خط عبوری در کیلومتر35 شهرستان خرم‌آبادو در حوزه شهر بیرانشهر جنوبی از توابع شهر ستان خرم آباد  قرار دارد.

به گزارش سایت لرم به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۰ در حوزه آزادراه اظهار کرد: دو پروژه بسیار مهم آزادراهی در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید که یکی از آن‌ها پروژه آزادراه خرم آباد به بروجرد(اراک خرم آباد) بود.

وی افزود: این پروژه بخشی از کریدور آزادراه شمال به جنوب از تهران به سمت بندر امام بوده و طولانی ترین تونل کشور و بلندترین تونل آزاد راهی خاورمیانه محسوب می‌شود.

خادمی طول این تونل را ۶.۵ کیلومتر اعلام کرد که با جاده دسترسی به حدود ۸ کیلومتر می‎رسد.

استان لرستان از معدود استان‌هایی استکه دو پروژه مهم ریلی و آزادراهی به صورت همزمان در آن در حال اجرا است. بزرگترین تونل ریلی ایران در مسیر راه‌آهن دورود-خرم‌آباد قرار گرفته و بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور نیز در مسیر آزادراه خرم‌آباد-اراک واقع شده است. به همین علت معاون وزیر راه و شهرسازی از این پروژه های بزرگ دیدن کرد.

خیرالله خادمی در بازدید از راه آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک این پروژه را یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث در کشور عنوان کرد و گفت: این خط ریلی به طول 367 کیلومتر با افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب کشور نقش عمده‌ای را در توسعه ترانزیت کالا و خدمات ایفا خواهد کرد و موجبات افزایش مبادلات بین‌المللی از طریق خط آهن خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طراحی این راه‌آهن 160 کیلومتر برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر برای قطارهای باری است، افزود: عملیات اجرایی این خط ریلی با پیشرفت فیزیکی حدود 30 درصد در حال انجام است که برای تکمیل اتصال آن به جنوب کشور به بودجه‌ای معادل 5 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

خادمی در ادامه از انجام مطالعات فاز یک راه آهن دورود-اندیمشک خبر داد و اظهار داشت: این پروژه دارای بزرگترین تونل ریلی کشور به طول 6/4 کیلومتر است که در سال گذشته 5 هزار متر حفاری تونل در آن صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: اتصال خرم آباد به شبکه سراسری راه‌آهن، رفع تنگناهای خط سراسری موجود اندیمشک-دورود،  افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب برای جابجایی مسافر و بار و کاهش نیاز به ناوگان جاده‌ای و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و سوانح جاده‌ای از جمله مزایایی است که احداث این خط ریلی به همراه دارد.

بزرگترین تونل راه آهن کشور واقع در کیلومتر 490+50 به طول 4/5 کیلومتر و طویل ترین دهانه پل راه آهن ایران به دهانه 110متر در این مسیر قرار دارد. مطالعات ایمنی و تهویه تونل های راه آهن برای اولین بار در کشور در این پروژه انجام شده که بر اساس آن، برای حفظ شرایط ایمنی و تهویه مناسب برای بهره برداران و تامین شرایط مورد نیاز برای لوکوموتیو، ساخت تونل اضطراری به موازات تونل اصلی ضروری است.

کاهش ۴۰ دقیقه‌ای فاصله خرم آباد تا بروجرد

محمود علمایی،‌ قائم مقام معاونت توسعه و ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت نیز با اشاره به پروژه‌های آزادراهی افتتاح شده در سال ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: با افتتاح دو پروژه آزادراه اراک- خرم آباد و تونل آزادراه تهران-شمال،‌ مجموعا ۷۴ کیلومتر آزادراه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

علمایی با اشاره به افتتاح منطقه بروجرد تا خرم آباد از آزادراه اراک- خرم آباد، گفت: این آزادراه به طول ۶٧ کیلومتر بوده و منطقه صعب‌العبور گردنه‌هایی که در مسیر فعلی از بروجرد به خرم آباد می‌رفت،‌ حذف کرده است.

وی تاکید کرد: این پروژه فاصله خرم آباد تا بروجرد را حدود ۴۰ دقیقه کاهش داد که دستاورد مطلوبی برای مردم این منطقه داشت

علمایی افزود: سرمایه‌گذار در این بخش دولت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود و این پروژه با کمک هر دو طرف سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذار به اتمام رسید.

کاهش ۲۵ دقیقه‌ای زمان دسترسی به شمال کشور

وی پروژه دوم سال ۱۴۰۰ را تونل ۶.۵ کیلومتری منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال دانست و افزود: این تونل از پروژه‌های بزرگ فنی و حرفه‌ای بود که شبیه آن در سطح کشور یا حتی در سطح خاورمیانه وجود نداشت.
به گفته علمایی، این تونل زمان دسترسی به شمال کشور را ۲۵ دقیقه کوتاه‌تر می‌کند.

قائم مقام معاونت توسعه و ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت اظهار کرد: این پروژه در طراحی و اجرا تماماً توسط مهندسان ایرانی انجام شد و با همراهی بنیاد مستضعفان و وزارت راه به نتیجه رسید.
وی افزود: با افتتاح این دو پروژه مجموعا ۷۴ کیلومتر آزادراه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.