دانشکده منابع طبیعی خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

دانشکده منابع طبیعی خرم آباد

دانشکده منابع طبیعی خرم آباد در خرم‌آباد و در جاده اندیمشک واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند پلیس راه خرم آباد اندیمشک قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه لرستان از شروع فعالیت مستقل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در استان همزمان با هفته منابع طبیعی خبر داد.

علی نظری با بیان این که دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی منابع طبیعی پیش از این به صورت یک دانشکده در دانشگاه لرستان تلفیق شده بود، اظهار داشت: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی لرستان از این پس به طور مستقل فعالیت های خود را ادامه می دهد.

رئیس دانشگاه لرستان در حکمی، دکتر علی حقی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه آموزشی مهندسی مرتع و آبخیزداری این دانشگاه را به عنوان نخستین سرپرست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان منصوب کرد. تشکیل دانشکده منابع طبیعی از جمله مطالبات اعضای هیئت علمی و دانشجویان منابع طبیعی دانشگاه لرستان بوده است.

رئیس دانشگاه لرستان در حکمی، دکتر علی حقی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه آموزشی مهندسی مرتع و آبخیزداری این دانشگاه را به عنوان نخستین سرپرست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان منصوب کرد.

تشکیل دانشکده منابع طبیعی از جمله مطالبات اعضای هیئت علمی و دانشجویان منابع طبیعی دانشگاه لرستان بوده است.

وی افزود: برای حفاظت از منابع طبیعی و عرصه‌های خدادادی لرستان، حمایت‌های لازم از این دانشگاه برای فعالیت و پرورش دانشجویان این رشته انجام خواهد شد.

 رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: دانشکده منابع طبیعی تمام‌قد در راستای بین‌المللی شدن این دانشگاه قدم برمی‌دارد.

دکتر علی حقی‌زاده در نشست مشترک گسترش همکاری دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان با دانشکده کشاورزی دانشگاه کربلا که به‌صورت مجازی برگزار شد، با زبان انگلیسی به معرفی توانمندی‌های علمی دانشکده، تعداد اساتید، دانشجویان، امکانات آزمایشگاهی، زیرساخت‌ها و محورهای همکاری‌های علمی بین دانشگاه بزرگ لرستان با دانشگاه کربلای عراق پرداخت و افزود: منابع طبیعی در جنوب غرب آسیا با چالش‌های متعددی مواجه است که می‌توان  از آن به عنوان عناوین تحقیقاتی مشترک استفاده کرد.

وی برخی از این چالش‌ها را مطرح کرد و گفت: کمبود آب یکی از این چالش‌هاست که جنوب غرب آسیا با شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک مواجه است و این منطقه دارای کمبود منابع آبی طبیعی بوده و بسیاری از کشورها به خصوص  ایران و عراق  در این منطقه با مشکلات کم آبی مواجه هستند.

ایران در برنامه‌های حفاظت از آب و خاک نسبت به سایر کشورهای منطقه پیشرو بوده است

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان تصریح کرد: افزایش جمعیت، تغییرات آب و هوایی و استفاده نامناسب از منابع آب، این چالش را تشدید کرده و البته ایران در برنامه‌های حفاظت از آب و خاک مثل آبخیزداری نسبت به سایر کشورهای منطقه پیشرو بوده است.

حقی زاده چالش دوم منطقه را کاهش تنوع زیستی برشمرد و با بیان اینکه شهرنشینی، تغییر کاربری اراضی و بهره‌برداری نامناسب از منابع طبیعی در این منطقه منجر به کاهش تنوع زیستی شده است، بیان کرد: پدیده بیابان‌زایی، از بین رفتن مراتع، کاهش جنگل‌ها و تخریب محیط‌زیست، بسیاری از گونه‌های حیاتی را در این منطقه تهدید می‌کند.

وی آلودگی محیط زیست را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: رشد صنعتی و شهرنشینی در جنوب غرب آسیا منجر به افزایش آلودگی هوا، آب و خاک شده و صنایع آلاینده، تخریب مناطق طبیعی، ترافیک شدید و استفاده نامناسب از منابع طبیعی، آلودگی محیط زیست را به چالشی مهم تبدیل کرده است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان تغییرات آب و هوایی را دیگر چالش منطقه دانست و با اشاره به اینکه منطقه با تغییرات آب و هوایی متنوعی روبروست، اضافه کرد: خشکسالی‌های مکرر، سیلاب‌ها، نوسانات دما و تغییر الگوی بارش. این تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش خطرات محیطی مانند کمبود آب، کاهش تولید محصولات کشاورزی و افزایش رویدادهای طبیعی ناگوار می‌شود.

تخریب خاک و کاهش کیفیت آن در منطقه غرب آسیا چالش مهمی است

حقی‌زاده فرسایش خاک و کاهش تولید محصولات کشاورزی را از دیگر چالش‌ها برشمرد و با تاکید براینکه تخریب خاک و کاهش کیفیت آن در منطقه غرب آسیا چالش مهمی است که شیب‌های زیاد، بادهای شدید، کاهش تنوع‌زیستی و استفاده نامناسب از منابع آب باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی و تهدید امنیت غذایی در این منطقه شده است.

وی تصریح کرد: با این اوصاف می‌توان به تعریف مشترک پروژه‌های تحقیقاتی راه‌های جلوگیری  از خسارات ناشی از ریز گردها پرداخت و همچنین توجه ویژه به  تحقیقات در مباحث آبزی پروری  و پرورش ماهیان ساحلی وماهیان سرد آبی و تکثیر ماهیان خاویاری داشت.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: قطعا همکاری مشترک بین دانشگاه لرستان با دانشگاه‌های سایر کشورها گامی در راستای بین‌المللی شدن دانشگاه لرستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.