پارک علم و فن آوری لرستان

زمان مطالعه این مطلب تنها: 5 دقیقه

  پارک علم و فن آوری لرستان

محل استقرار شرکت‌های فناور در لرستان تا پایان مردادماه آماده می‌شود

 

پارک علم و فن آوری لرستان در راستای ایجاد بسترمناسب برای توسعه موسسات دانایی محور به منظور برقراری ارتباط و انسجام بین تحقیق، فناوری و تولید، جهت نیل به توسعه اقتصادی دانش بنیان فعالیت دارد.

اهداف :

 کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور .

 تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخشهای تحقیقاتی ، تولیدی و خدماتی جامعه .

 افزایش قدرت رقابت و رشد شرکتهای متکی بر دانش .

 کمک به جذب دانش فنی و سرمایه های داخلی و بین المللی .

 افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکتهای فناور داخلی در سطح بین المللی .

 حمایت از ایجاد و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط فناوری و حمایت از موسسه ها و شرکتهای تحقیقاتی و مهندسی نوآور با هدف توسعه فناوری و کار آفرینی.

 مسئوولیت ها :

 سازماندهی برای ارائه خدمات موثر و مورد نیاز به واحدهای فناوری به منظور کمک به رشد آنها .

 جلب و سازماندهی توانایی ها و امکانات موجود در منطقه برای ایجاد پیوند بین امکانات و منابع دانشگاهها  مراکز علمی و فناوری و صنعتی منطقه و توانایی های واحدهای فناوری .

 کمک در جهت دهی مراکز علمی مرتبط با پارک به سوی تحقیق در رشته های مورد نیاز واحد های فناوری .

 ایجاد فضای مناسب فعالیت علمی و مهندسی برای جذب دانشمندان و متخصصان داخل و خارج از کشور .

 ایجاد بستر مناسب حضور و همکاری واحدهای فناوری خارجی در پارک برای توسعه فناوری شرکتهای بومی .

 تشویق پژوهش با هدف دستیابی به فناوری تولید محصولات و فرآیندهای نوین .

 کمک به به ایجاد شرکتها و بنگاههای اقتصادی جدید از طریق مراکز رشد واحد های فناوری (انکوباتورها) .

استراتژی پارک علم و فناوری استان لرستان…

تولید ثروت باید همراه با دوام پذیری بلند مدت اقتصاد منطقه باشد. این امر بستگی به توانایی منطقه برای ایجاد و تمرکز در کسب و کارهای نوآور که قابلیت نفوذ در بازارهای ملی و بین المللی را داشته باشند، دارد. با توجه به وضعیت فعلی صنعت و پژوهش در ایران، کاهش شکاف فناوری و نوسازی صنایع موجود از ضروریات است. بنابراین پارکها باید :

  فناوری های در حال تثبیت را نشانه گرفته، جذب و بهره برداری تجاری از آنها را تسهیل نمایند.
با اشاعه، ترکیب و بهره برداری از توانمندی های فناوری، موجبات نوسازی و ارتقای توان رقابتی آنها را فراهم کنند.
از این رو پارک علم و فناوری استان لرستان سه استراتژی اصلی را در برنامه ریزی های خود دنبال خواهد کرد :

پارک به عنوان کاتالیست توسعه اقتصادی بر اساس مزیت های منطقه ای عمل خواهد کرد.
پارک ایجاد صنایع جدید (عمدتا صنایع دارای فناوری پیشرفته و دارای رشد بالا) را در منطقه ترویج خواهد کرد. به عبارتی پارک کاتالیست فرآیند صنعتی سازی مجدد در منطقه خواهد بود. صنایع جدید، اشتغال جدید را جایگزین بیکاری ناشی از صنایع در حال افول خواهند کرد.
پارک از طریق پشتیبانی و تسهیل در ایجاد شرکت های فناور و تجاری سازی ایده های نوآورانه و عملی، پایه گذار صنعت و تجارت منطقه ای خواهد بود. از آنجا که نوآوری، پتانسیل بهبود همه بخشهای صنعت از جمله صنایع وابسته به ذخایر طبیعی را دارد، می تواند تاثیر عمیقی بر افزایش رشد صنعت داشته باشد.

زمینه فعالیت

فناوری ها و صنایع مربوط به حوزه کانی های غیر فلزی- کشاورزی- گیاهان دارویی و داروهای گیاهی- باستان شناسی

پارک علم و فن اوری لرستان در نظر دارد جهت تامین فضای مورد نیاز موسسات فناوردر چارچوب ضوابط نسبت به واگذاری 60 درصد اراضی این پارک به واحدهای فناور پذیرش شده اقدام نماید.
شاکرمی افزود: شیوه نامه و دستوالعمل های لازم جهت واگذاری این اراضی تدوین شده است و واگذاری این اراضی به صورت اجاره بلند مدت تا حداکثر زمان 99 سال می باشد.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت متراژ زمین قابل واگذاری، اولویت با شرکت هایی است که زودتر از سایر شرکتها نسبت به ارائه درخواست خود اقدام نمایند.

محمد شاکرمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از پنج سال پیگیری با مساعدت دانشگاه لرستان، از سوی هیات امنای دانشگاه لرستان با انتقال حدود 20 هکتار از اراضی این دانشگاه به پارک علم و فناوری استان لرستان موافقت شد.
وی اظهارکرد: در هفته جاری سند 6 دانگ این اراضی به نام پارک علم و فناوری استان انتقال یافت.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت متراژ زمین قابل واگذاری، اولویت با شرکت هایی است که زودتر از سایر شرکتها نسبت به ارائه درخواست خود اقدام نمایند.
شاکرمی بیان کرد: این اراضی به عنوان مناطق آزاد تجاری محسوب می شوند و مطابق با ماده 47 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کلیه مزایای قانونی مناطق آزاد تجاری در خصوص روابط کار، معافیت های مالیاتی و عوارض، سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی بین المللی بر واحدهای فناور مستقر جاری است.تاریخ 03/09/1395

محل استقرار شرکت‌های فن آور

 رییس پارک علم و فن اوری لرستان گفت: ساخت محل استقرار موسسات و شرکت‌های فناور لرستان ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان مردادماه امسال به بهره‌برداری می رسد.

محمودرضا شاکرمی روز شنبه(1401/2/31) در گفت وگو با رسانه‌ها  اظهار داشت: پارک علم و فن اوری لرستان از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را در راستای حمایت از واحدهای فن اور و شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کرد.
وی افزود: طی رایزنی‌های لازم با دانشگاه لرستان مصوبه اخذ مجوز تملک حدود ۲۰ هکتار از اراضی دانشگاه لرستان در سال ۱۳۹۵ از هیات امنای این دانشگاه صادر و در همان سال سند قطعی تملک اراضی تملک اراضی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اخذ شد.

به گفته وی این مکان مزیت های فراوانی دارد که از آن جمله می توان به قرار گرفتن در پردیس دانشگاهی کمالوند و نزدیکی به دانشگاه‌های بزرگ و اثرگذار لرستان اشاره کرد.
شاکرمی تصریح کرد: سه فاز عمرانی برای پروژه احداث پارک علم و فن اوری تعریف شده بود که فاز اول احداث ساختمان اداری به متراژ یکهزار و ۱۷۳متر مربع و فاز دوم احداث ساختمان آزمایشگاه و پژوهشگاه به متراژ دو هزار و ۲۲۵مترمربع در سال ۱۳۹۸ با حضور وزیر وقت به بهره برداری رسید.
وی بیان داشت: فاز سوم پروژه ساختمان موسسات و شرکت های فناور دارای حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که تا پایان مرداد ماه جهت واگذاری به حدود ۴۰ واحد فن اور و تأمین فضای اداری مورد نیاز آنها به بهره برداری خواهد رسید.
شاکرمی ایجاد راه دسترسی را از دیگر برنامه‌های عمرانی پارک لرستان برشمرد و بیان داشت: با همکاری دانشگاه لرستان و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان راه دسترسی به پارک از مسیر دانشگاه لرستان بدون تحمیل هزینه ایجاد شد و ایجاد راه دسترسی مستقل از دانشگاه برای عبور و مرور فن اوران از برنامه‌ها و اهداف آتی این پارک می باشد.
وی در خصوص تأسیسات زیربنایی به احداث خط انتقال برق و پست ۶۳۰ کیلو ولت آمپر، احداث محل استقرار دیزل ژنراتور، احداث و بهره برداری از خط فیبر نوری، تکمیل و تجهیز چاه آب شرب، احداث فاز اول خط انتقال فاضلاب، احداث فاز اول خط انتقال آب، احداث فاز اول شبکه جمع¬آوری آب های سطحی و شروع عملیات گازرسانی به مجموعه  اشاره نمود.
وی اجرای پروژه محوطه سازی و فضای سبز در مجموعه پارک و تکمیل فاز اول آن به متراژ تقریبی ۲ هزار متر مربع را از دیگر عملکردها و برنامه های این پارک برشمرد.
رئیس پارک علم و فن اوری لرستان افزود: طرح جامع واگذاری اراضی پارک به واحدهای فن اور متقاضی تهیه و جلسه هیات امنای منطقه تصویب شده است و منتظر ابلاغ طرح از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.