دره خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 10 دقیقه

دره خرم‌آباد

دره خرم‌آباد از شگفت‌انگیز‌ترین دره‌های جهان است که باستان شناسان اسراری از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه بشر و نخستین انسان‌های هوشمند به قدمت ۶۰ هزار سال در آن کشف کردند.دره خرم‌ آباد یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر است. این شهر در محاصره چندین کوه قرار دارد که در آنها چندین غار باستانی وجود دارد. اِشکَفت قمری، پاسنگر، کُنجی و یافته ازجمله غارهایی هستند که انسان‌های نئاندرتال و هوشمند در آنها سکونت داشته‌اند.

شهر خرم‌آباد نیز از  قدیمیترین سکونتگاه‌های بشر به شمار می‌رود، شهری با قدمت بیش از 54 هزار سال که غارهای آن روایتگر سکونت انسان‌های هوشمندی بوده که از این منطقه راهی قاره اروپا شده‌اند.

غارهای کنجی، کلدر، یافته، پاسنگر، گراجنه و اشکفت قمری را می‌توان از غارهای مسکونی دره تاریخی خرم‌آباد برشمرد، دره‌ای به درازای 15 و پهنای 10 کیلومتر بین کوه‌های آهکی که به موازات هم کشیده شده و در ارتفاع 1170 متری از سطح دریا قرار دارد.

وجود غارهای متعدد در دره خرم‌آباد سبب شده تا این دره تاریخی مورد توجه باستان شناسان و کاوشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و به مرکز تحقیقات آنها تبدیل شود و اما یافته‌های آنها حاکی از این است تاکنون 17 غار از اقامتگاه‌های انسانی دوره دیرینه سنگی در این منطقه کشف شده است.

پروفسور فرانک هول از دانشگاه ییل آمریکا و پروفسور مارسل اوت از دانشگاه لیژ بلژیک از جمله کاوشگران خارجی بودند که چندین سال قبل تحقیقات باستان شناسی خود را از دره تاریخی خرم‌آباد به عمل آوردند به طوری که فرانک هول می‌گوید 50 سال قبل نخستین بررسی و تحقیقات تاریخی و باستان شناختی خود را در دره خرم‌آباد انجام دادم و مارسل اوت نیز مطرح کرده که در قالب یک هیئت ایرانی و بلژیکی در لرستان به دنبال بقایای فرهنگ انسان هوشمند می‌گردد.

اما نتایج کشفیات هیئت ایرانی – اسپانیایی از کاوش باستان شناختی غار کلدر در خرم‌آباد منحصر به فرد است چون سبب شناسایی قدیمی‌ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی جدید در ایران شده است.

ثبت دره تاریخی خرم آباد  با محوریت قلعه فلک‌الافلاک در سالیان گذشته همواره موردتوجه دوستداران میراث فرهنگی لرستان قرارگرفته است اما درعین‌حال این موضوع مهم تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته و شاید مهم‌ترین دلیل آن‌ نیز به کم‌توجهی دولت‌ها در رفع موانع موجود برای ثبت جهانی این اثر تاریخی منحصربه‌فرد دوره ساسانیان برمی‌گردد.
مهم‌ترین مانعی که در این سال‌ها بر سر راه ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک وجود داشته، مربوط به عدم مدیریت یکپارچه حریم این اثر باستانی بوده و به همین دلیل بحث تملک ساختمان‌های اطراف که در حاشیه قلعه قرار دارند در طول سال‌های گذشته موردتوجه ویژه قرارگرفته است چراکه به گفته مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی با تملک این ساختمان‌ها دیگر مشکلی برای ثبت جهانی دژ شاپوری وجود ندارد.
با این تفاسیر تملک ساختمان‌های حریم قلعه و خریداری ساختمان‌های سپاه و ارتش از سوی سازمان میراث فرهنگی در سالیان گذشته در دستور کار میراث فرهنگی قرار داشت اما به دلیل کمبود اعتباری که میراث فرهنگی مطرح می‌کرده این موضوع تا پیش‌ازاین رنگ واقعیت به خود نگرفته بود.
بالاخره پس از پیگیری‌های فراوان از سوی مسئولان دولتی و همکاری فرماندهان سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان امسال از سوی دولت مبلغی برای پرداخت به سپاه جهت خرید ساختمان‌های حریم قلعه تعیین شد و به گفته مسئولان میراث فرهنگی این اعتبار تا پایان امسال به استان می‌آید تا ظرف دو سال شاهد تملک کامل میراث فرهنگی بر حریم قلعه فلک‌الافلاک باشیم.

تملک حریم قلعه فلک‌الافلاک تا 2 سال آینده

علی‌رغم همه مشکلاتی که پیش‌ازاین وجود داشته است، مسئولان ارشد استان اطمینان می‌دهند که ظرف دو سال آینده حریم قلعه به‌طور کامل توسط میراث فرهنگی تملک می‌شود تا آرزوی دیرینه اهالی تاریخ و فرهنگ لرستان برای ثبت جهانی دژ شاپوری محقق شود.
بی‌شک ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک گامی بسیار مهم درزمینهٔ توسعه گردشگری استان لرستان خواهد بود و ثبت جهانی این بنای تاریخی سبب می‌شود که پس‌ازآن تمام دنیا با تاریخ و فرهنگ غنی لرستان آشنایی پیدا کنند اما متأسفانه در چند وقت اخیر بحث جدیدی مطرح‌شده است که ممکن است ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک را کلاً منتفی کند.

شناسایی 110 اثر تاریخی در دره تاریخی خرم‌آباد

این کارشناس میراث فرهنگی عنوان کرد: در دره تاریخی خرم‌آباد تاکنون 110 اثر تاریخی شناسایی‌شده که از این تعداد حدود 40 اثر در فهرست ثبت ملی قرارگرفته‌اند و در حال حاضر دره تاریخی خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک نیز در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد.
وی به روند ثبت آثار تاریخی در سازمان جهانی یونسکو اشاره و بیان کرد: معمول هر کشور سالانه تنها فرصت مطرح کردن یک یا دو اثر خود را برای طرح در شورای عالی یونسکو برای ثبت جهانی دارد و با توجه به اینکه در کشور ما تعداد زیادی از آثار دارای ظرفیت ثبت جهانی هستند، برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک نیازمند حمایت از این موضوع در سطح ملی و استانی از سوی سازمان میراث فرهنگی، نمایندگان مجلس، مدیران ارشد استانی و نهادهای تصمیم گیر و سیاست‌گذار هستیم.
زرین جویی تصریح کرد: معیارهایی که یونسکو برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک معرفی کرده است شامل مباحث فرهنگی و تاریخی این اثر گران‌بهاست.

احتمال خروج قلعه فلک‌الافلاک از ثبت جهانی

وی گفت: زمانی که یک اثر به‌صورت موقت در لیست یونسکو قرار می‌گیرد، باید به‌سرعت عوامل اجرایی و اداری متولی میراث فرهنگی و گردشگری زمینه را برای ثبت دائم آن آماده کنند زیرا چنانچه پیگیری‌های لازم و اقدامات موردنیاز صورت نگیرد، حتی احتمال خروج اثر از لیست موقت نیز وجود دارد.
این کارشناس میراث فرهنگی اظهار داشت: در حال حاضر توسعه عمران شهری به‌صورت نامتعارف و تعارض آن با نمادهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک است به‌عنوان نمونه تغییر کاربری‌های عرصه قلعه فلک‌الافلاک و توسعه نامتوازن شهری سبب بروز مشکلاتی درروند ثبت جهانی دره می‌شود.
وی ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک را نیازمند همکاری و همراهی تمام مسئولان و نهادهای استان دانست و افزود: درصورتی‌که پرونده ثبت دائم جهانی دره خرم‌آباد در دستور کار یونسکو قرار گیرد و مشکلات و موانع پیش روی ثبت جهانی آن از سوی یونسکو اعلام شوند، می‌توان این موضوع را با سرعت بیشتری پیش برد.
برای اینکه بهتر در جریان روند ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک قرار بگیریم با مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی کشور گفت‌وگویی انجام دادیم.

لزوم داشتن شرایط حفاظتی و محیطی مناسب برای ثبت دائم

فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی کشور به روند ثبت جهانی دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک اشاره کرد و اظهار داشت: دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند و اگر بخواهند ثبت دائم صورت بگیرد باید شرایط حفاظتی و محیطی مناسبی وجود داشته باشد تا فردی که از سوی یونسکو شرایط را بررسی می‌کند برای ثبت دائم قانع شود.
وی افزود: در حال حاضر ساخت‌وسازهایی در دره خرم‌آباد صورت می‌گیرد که این‌ها چندان کنترل‌شده نیست و این‌ها همه باید سامانه دهی شوند تا پرونده اصلی به یونسکو ارسال شود.
مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: یک سری اقدامات برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک باید انجام بگیرد تا ثبت جهانی صورت بگیرد چراکه ما در سهمیه‌هایی که یونسکو به ایران می‌دهد محدودیت داریم و بنابراین قدم‌هایی که برمی‌داریم باید مطمئن باشد.

پیش‌بینی اعتباراتی برای تملک حریم قلعه فلک‌الافلاک

وی بیان کرد: یکی از اقدامات مهم برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک تملک اطراف قلعه است که اعتباراتی در این زمینه پیش‌بینی‌شده و ما اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ایم و مقدمات انجام این کار انجام‌شده است اما اینکه چه زمانی کل کار انجام شود به تأمین اعتبارات ملی در این زمینه بستگی دارد.

نظری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه واگذاری سربازخانه چه تأثیری بر ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک دارد، گفت: ما باید طرحی که در این زمینه پیشنهادشده است را ببینیم چراکه این موضوع به حوزه ما مربوط نیست و به یک اداره کل دیگر در سازمان میراث فرهنگی مربوط می‌شود.

ارسال مدارک موردنیاز به یونسکو برای ثبت جهانی

در این راستا اسدی معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان اظهار داشت: دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: تاکنون مدارک موردنیاز برای ثبت جهانی را به سازمان جهانی یونسکو ارسال کرده‌ایم و از یونسکو خواسته‌ایم تا سایر اقداماتی که لازم است انجام گیرد را به ما اعلام کند تا دره خرم‌آباد با محوریت قلعه خرم‌آباد در فهرست جهانی ثبت شود.
اسدی عنوان کرد: پیش‌ازاین مهم‌ترین مشکلی که در بحث ثبت جهانی قلعه خرم‌آباد وجود داشت، تملک ساختمان‌های حریم قلعه بود که خوشبختانه با پیگیری‌های استاندار لرستان این مشکل در حال برطرف شدن است به‌گونه‌ای که 60 میلیارد تومان به این منظور اختصاص‌یافته است و تا دو سال آینده ساختمان‌های موجود در حریم قلعه تملک خواهند شد.

 اسرار شگفت‌انگیز‌ترین دره تاریخی جهان

دره تاریخی خرم‌آباد از شگفت‌انگیز‌ترین دره‌های جهان است که باستان شناسان اسراری از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه بشر و نخستین انسان‌های هوشمند به قدمت ۶۰ هزار سال در آن کشف کردند.

استان لرستان با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی یکی از کهن‌ترین سکونت گاه‌های اولیه بشر است و یافته‌های باستان شناسان و وجود غارهای متعدد در این استان که سکونتگاه‌ها انسان‌های پیش از تاریخ بوده خود گواهی بر این ادعاست.

اما نتایج کشفیات هیئت ایرانی – اسپانیایی از کاوش باستان شناختی غار کلدر در خرم‌آباد منحصر به فرد است چون سبب شناسایی قدیمی‌ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی جدید در ایران شده است.

دره‌ای با بیش از 54 هزار سال قدمت

پیش از این باستان شناسان داخلی و خارجی قدمت دره خرم‌آباد را اندکی بیشتر از 40 هزار سال تخمین زده بودند اما نتایج کاوش‌های هیئت ایرانی – اسپانیایی از غار کلدر نشان داد که  گذشته از لایه‌های پارینه‌سنگی میانه، کشفیات این غار به بیش از 54 هزار سال می‌رسد.

غارها را می‌توان روایت گر چگونگی زندگی پر رمز و راز انسان‌های اولیه دانست اما غار کلدر به دلیل اینکه شاهد انقراض نئاندرتال و ظهور انسان‌های هوشمند بوده به یکی از جالب‌ترین کشفیات دنیا تبدیل شده است.

برای آشنایی بیشتر با قدمت دره تاریخی خرم‌آباد و غار شگفت انگیز کلدر سراغ دکتر بهروز بازگیر سرپرست کاوشگران  هیئت ایرانی – اسپانیایی غار کلدر خرم‌آباد می‌رویم تا از نتایج کاوش‌ها و کشفیات این دره و غار برایمان بگوید.

کاوش هیئت ایرانی – اسپانیایی در دره خرم‌آباد و غار کلدر

وی می‌گوید: براساس مطالعات باستان شناسی که در گذشته در دره خرم‌آباد انجام گرفته قدمتی بین 20 تا 40 هزار سال پیش را نشان داده اما در آخرین کاوشی که هیئت ایرانی – اسپانیایی در دره خرم‌آباد و غار کلدر انجام داد، شواهد فرهنگی انسان هوشمند با قدمت 54 هزار و 400 سال به دست آمد.

سرپرست کاوشگران غار کلدر خرم‌آباد می افزاید: پروفسور مارسل اوت تاریخ نگاری که از غار یافته خرم‌آباد به دست آورد مربوط به 39 هزار سال بود و یافته‌های پروفسور فرانک هول از غار کنجی به 40 هزار سال رسید.

وی عنوان می‌کند: ما با کشفیات جدیدتری توانستیم کشور ایران را در جایگاه قدیمی‌ترین منطقه سکونت هوشمند در غرب قاره آسیا معرفی کنیم چون پیش از این منطقه شامات، لبنان و فلسطین به عنوان خواستگاه انسان‌های هوشمند محسوب می‌شد که توانستند برای نخستین بار وارد قاره اروپا شوند.

نخستین انسان‌های هوشمند در دره خرم‌آباد

بازگیر بیان می‌کند: یکی از جالب‌ترین دستاوردهای این کاوش و کشفیات این است که نخستین انسان‌های هوشمندی که وارد قاره  اروپا شدند از این منطقه بودند و این نشان می‌دهد که ما اجداد اولیه اروپایی‌ها هستیم البته درلایه‌های زیرین غار نیز ما شواهد انسان‌های نئاندرتال را داریم که این نشان می‌دهد قدمت دره خرم‌آباد محدود به 54 هزار سال نمی‌شود.

وی تصریح می‌کند: از سال 2009 میلادی تاکنون پژوهش‌های پارینه سنگی دره خرم‌آباد توسط هیئت ایرانی – اسپانیایی به سرپرستی بنده و دکتر آندریو اویه از سر گرفته شد که در نهایت پس از بررسی میدانی منطقه، سال 2011 میلادی غارهای کلدر، گیلوران، قمری و پناهگاه صخره‌ای گرارجنه توسط این هیئت مورد کاوش قرار گرفت.

سرپرست کاوشگران غار کلدر خرم‌آباد به انتشار نتایج مقدماتی این کاوش‌ها در  چندین مقاله داخلی و بین المللی اشاره می‌کند و می‌گوید: در این کاوش‌ها به جز پناهگاه صخره‌ای گرارجنه که لایه‌های آن تخریب شده بود مابقی محوطه‌ها دارای شواهد فرهنگی هر دو گونه انسان‌های ‌هوشمند و نئاندرتال بود اما مشاهدات میدانی نشان داد غار کلدر ظرفیت بیشتری برای کاوش دارد.

غار کلدر از کلیدی ترین محوطه‌های باستانی غرب قاره آسیا

وی غار کلدر را یکی از کلیدی‌ترین محوطه‌های باستانی غرب قاره آسیا می‌داند و بیان می‌کند: در سال 2014 میلادی غار  کلدر برای دومین بار در  مقیاس بزرگتر و با هدف درک بهتر لایه‌های فرهنگی و دستیابی به تاریخ نگاری دقیق توسط هیئت ایرانی- اسپانیایی مورد کاوش قرار گرفت که نتایج  کاوش را می توان مهمترین دستاورد مطالعات پارینه سنگی ایران و یکی از مهمترین کشفیات در غرب قاره آسیا دانست.

بازگیر غار کلدر را در برگیرنده شواهد فرهنگی بی‌نظیری از انسان‌های هوشمند و تاریخ ظهور آنها در غرب قاره آسیا و ایران می‌داند و تصریح می‌کند: غار کلدر گنجینه‌ای ارزشمند از نحوه معیشت انسان‌های هوشمند و نئاندرتال‌ها است از طرفی تحقیقات انجام گرفته بر روی سر نیزه‌های مکشوفه از این نشان می‌دهد که جوامع شکارگری که در دره خرم‌آباد زیست داشته‌اند آگاهی بسیار بالایی از جغرافیا و منابع پیرامون خود داشته‌اند.

کشف شواهد استفاده از قیر طبیعی در ایران و غرب آسیا در غار کلدر

غار پر رمز و راز کلدر  حکایت گر استفاده شکارگرهای دره خرم‌آباد از منابع قیر طبیعی نیز بوده و سرپرست کاوشگران غار کلدر در این زمینه نیز می‌گوید: این غار گذشته از اطلاعات ارزشمندی که از تنوع فنون و تکنیک‌های ساخت دست افزارهای ساخته شده توسط نئاندرتال‌ها و انسان‌های هوشمند به ما می‌دهد ارائه دهنده قدیمی ترین شواهد استفاده از قیر طبیعی در ایران و غرب آسیا است به طوری که پژوهش‌های انجام گرفته بر روی دست افزارهای سنگی غار نشان می‌دهد جوامع شکار گر دره خرم‌آباد با استفاده از منابع قیر طبیعی پیرامون خود یکی از بهترین فنون جاگذاری سر نیزها را بر روی دست ابداع کرده‌اند.

اما تنها غار کلدر نیست که روایتگر سکونتگاه اولیه بشر در  خرم‌آباد شده است چرا که درختان آن نیز روایت گر قدمت این دره تاریخی شده‌اند، درختان کهنی که قدمت آنها به بیش از 60 هزار سال می‌رسد.

کشف گونه‌های درختان با بیش از 60 هزار سال قدمت

دکتر بهروز بازگیر باستان شناس لرستانی در این زمینه نیز می‌گوید: بر اساس آخرین مقاله علمی منتشر شده، گونه‌های درختان دره خرم‌آباد با قدمتی بیش از 60 هزار سال شناسایی و شرایط آب و هوایی این منطقه بازسازی شد.

وی می‌افزاید: در ادامه مطالعات میان رشته‌ای و چند رشته‌ای حاصل از کاوش‌های باستان شناختی غارهای کلدر و گیلوران، محققان ایرانی-اسپانیایی موفق به گونه شناسی درختان دوران پارینه سنگی میانه (دورانی که انسان‌های نئاندرتال می‌زیستند) و پارینه سنگی جدید (دوران زیست انسان‌های هموساپین، هوشمند) شدند.

این باستان شناس لرستانی عنوان می‌کند: نتایج گونه شناسی درختانی که در آن دوران پوشش اصلی کوهستان‌های دره خرم‌آباد را تشکیل داده‌اند نشان می‌دهد که شرایط اقلیمی این منطقه به صورت معتدل متمایل به سرد بوده و تغییرات دمایی محسوسی در منطقه رخ نداده است و بدین ترتیب شرایط لازم برای زیست انسانهای نئاندرتال و هوشمند و گونه‌های مختلف جانوری فراهم بوده است.

وی به اهمیت نتایج  این کاوش‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: بر خلاف نظر متداول که انقراض نئاندرتال‌ها و ظهور انسان‌های هوشمند به دلیل تغییرات محسوس شرایط آب و هوایی انجام گرفته است، این نتایج نشان می‌دهد که تکامل این دو گونه انسانی (حداقل در مورد دره خرم آباد) به صورت تدریجی صورت پذیرفته است و تغییرات شدید آب و هوایی نقشی در انقراض انسان‌های نئاندرتال نداشته است.

وجود انسان‌های نئاندرتال و هوشمند در دره خرم‌آباد

بازگیر با بیان اینکه نتایج این تحقیقات هیچ گونه تعارضی با استقرارهای بشری در دره خرم‌آباد نشان نمی‌دهد، عنوان می‌‌کند: دلیل این امر وجود شواهد فرهنگی هر دو گونه انسانی در اغلب غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای در این منطقه است.

وی بیان می‌کند: سومین اهمیت این کاوش‌ها به این دلیل است که در تاریخ مطالعات پارینه سنگی در ایران، این مقاله نخستین کار تحقیقاتی است که منحصرا به مبحث گونه شناسی زغال‌های دوران پارینه سنگی و تفسیر آنها پرداخته شده است.

این باستان شناس لرستانی  تصریح می‌کند: نتایج این تحقیقات در یکی از مجلات معتبر فرانسه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی انتشار یافته است و  پیش از این، تنها نمونه‌های گونه شناسی زغال از محوطه قلعه بزی در اصفهان به صورت مقدماتی گزارش شده است.

وی می‌گوید: مطالعات فوق در حال تکمیل است و در آینده‌ای نه چندان دور نتایج مطالعات گونه شناسی پستانداران کوچک نیز که به صورت تکمیلی برای بازسازی کامل شرایط آب و هوایی دره خرم‌آباد در حال انجام است تهیه می‌شود.

بازگیر می‌افزاید: این تحقیقات در چهارچوب  تفاهم نامه منعقده فی مابین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با موسسه کاتالان دیرین بومشناسی و تکامل اجتماعی بشر کشور اسپانیا به سرپرستی بنده در حال انجام است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.