استاندار لرستان گفت: مشاور طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد انتخاب شده و به محض اتمام کارهای مطالعاتی این طرح، حدود سه کیلومتر از مسیر رودخانه ساماندهی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند ظهر یکشنبه در مراسم معارفه شهردار خرم آباد به مباحثی در خصوص عمران شهری اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تجربه ای که در راس امور عمرانی دارم احساس می کنم شهردار برای آبادانی شهر به پول نیاز ندارد بلکه کافیست که سلیقه داشته باشد و با اندیشه عمل کند.

بازوند تصریح کرد: شهردار بایستی به سمت کسب درآمدهای پایدار برود چرا که درآمدهای غیر پایدار ضربه خیلی سنگینی به شهر وارد می کنند به عنوان مثال تبدیل کمیسیون ماده ۱۰۰ به منابع درآمدی در واقع به معنی فروش جسم شهر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شهردار بایستی برای شهروندان هم آسایش را فراهم کند و هم آرامش را ادامه داد: اگر جسم و پیکره شهر فروخته شود زندگی در شهر سخت خواهد شد و آرامش از شهروندان سلب می شود در این شرایط شهروندان محل زندگی خود را تغییر خواهند داد.

رودخانه خرم آباد بایستی به یک فرصت استثنایی برای شهر خرم آباد تبدیل شود

استاندار لرستان بر توجه ویژه به بحث مبلمان شهری توسط شهرداری ها تاکید کرد و گفت: لازمه فراهم کردن آرامش برای شهروندان توجه به مبلمان شهری است که این امر بایستی در دستور کار شهردار جدید خرم آباد قرار گیرد.

بازوند به ساماندهی رودخانه خرم آباد اشاره کرد و افزود: رودخانه خرم آباد که در شرایط فعلی به یک تهدید برای شهر تبدیل شده است بایستی به یک فرصت استثنایی برای خرم آباد تبدیل شود که بنا شده حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر رودخانه خرم آباد ساماندهی شود.

وی افزود: مشاور طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد انتخاب شده است و به محض اتمام کارهای مطالعاتی این طرح بناست حدود سه کیلومتر از مسیر رودخانه ساماندهی شود لذا از شهردار خرم آباد انتظار می رود موضوع ساماندهی این رودخانه را بصورت جدی پی گیری کند.

ایجاد شرایط لازم برای تبدیل خرم آباد بعنوان مقصد گردشگری

استاندار لرستان با اشاره به اینکه شهرداری خرم آباد بایستی در بحث جذب سرمایه گذار اقدامات اساسی صورت دهد و موانع را از پیش روی سرمایه گذاران بردارد افزود: شهردار خرم آباد می بایست در سال جاری نسبت به سال گذشته دو تا سه ساعت چرخه اقتصادی شهر را افزایش دهد.

بازوند یادآور شد: استانداری لرستان با همکاری شهرداری خرم آباد الگویی برای تامین روشنایی خیابان شهدا و مطهری خرم آباد تهیه کرده است که با این کار زمان چرخه اقتصادی شهر حدود دو ساعت افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با بحث گردشگری در خرم آباد اقدامات خوبی صورت گرفته است عنوان کرد: لازم است شهرداری خرم آباد شرایطی را فراهم کند که خرم آباد از معبر گردشگری خارج شده و به یک شهری که مقصد گردشگری است تبدیل شود.

برای توسعه شهری لازم است از مشارکت های مردمی استفاده شود

استاندار لرستان بر مشارکت مردم در امور شهری تاکید کرد و گفت: شهرداری خرم آباد با بودجه سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان نمی تواند کارهای زیادی انجام دهد بنابراین برای توسعه شهری لازم است از مشارکت های مردمی در انجام پروژه های سطح شهر کمک گیرد.

بازوند افزود: استانداری لرستان برای توسعه امور شهری ۱۰ پروژه به شهرداری خرم آباد ارائه کرده است که این پروژه ها می توانند تغییرات اساسی در شهر ایجاد کنند لذا از شهردار خرم آباد انتظار می رود این پروژه ها را در صحن شورا مطرح کند.

وی با بیان اینکه شهرداری خرم آباد بایستی بدنبال خروج صنعت ساختمان از حالت رکود فعلی باشد بیان داشت: از شهردار خرم آباد تقاضا داریم جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز را بگیرد چرا که ما حصل عدم تصمیم گیری کمیسیون ماده پنج ایجاد حاشیه نشینی و شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی را به دنبال خواهد داشت.

استاندار لرستان در پایان از ستاد تسهیلات نوروزی به خاطر ارائه خدمات مطلوب به مسافران تشکر کرد و گفت: بخش زیادی از بار زحمات ستاد تسهیلات نوروزی بر دوش شهرداری ها بود که شبانه روزی به مسافران خدمات ویژه ای ارائه کردند و خروجی این اقدامات رضایت بخش بوده است.

تلکس خبرافلاک:وقتی وزیر برای آشتی «خرم رود» نامه نوشت/ «رودی» که به «خانه» برمی گردد
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۸     کد خبر : ۹۸۶۴


رودخانه ای که سالها بار مشکلات شهر از نبود پارکینگ گرفته تا مشکل ترافیکی را به دوش کشیده حالا با نامه وزیر راه و شهرسازی امیدوار است که بار دیگر با خرم آباد آشتی کند و به خانه برگردد.


به گزارش خبرافلاک

به گزارش خبرافلاک به نقل از مهر، رودخانه خرم آباد همنشین دیرین این شهر توریستی است، به طوریکه پیشینه شکل گیری مرکز لرستان با همین رودخانه پیوند خورده و “خرم رود” سبب ایجاد این شهر در میان دره خرم آباد شده است.

به رغم این همنشینی دیرین ولی طی سالهای گذشته رودخانه خرم آباد شاهد بی مهری های زیادی بوده است، بی مهری هایی از تبدیل بخشی از رودخانه به پارکینگ تا احداث زیرگذرهای غیرکارشناسی در حریم رودخانه و بتن ریزی در کف آن؛ موضوعی که صدای کارشناسان و فعالان محیط زیست را درآورده است.

احداث زیرگذر با تعرض به حریم رودخانه

طرحی که به عنوان ساماندهی رودخانه طی سالهای گذشته در “خرم رود” اجرایی شده است بارها موجب انتقادات کارشناسان شده است به طوریکه برخی از آنها معتقد بودند که به جای اتلاق عنوان “ساماندهی” باید از عنوان تغییر کاربری بستر رودخانه خرم آباد و تبدیل آن به پارکینگ و معبر یاد کرد!

از ساماندهی غیراصولی تا ساماندهی واقعی

طی سالهای گذشته رودخانه خرم آباد شاهد بی مهری های زیادی بوده است، بی مهری هایی از تبدیل بخشی از رودخانه به پارکینگ تا احداث زیرگذرهای غیرکارشناسی در حریم رودخانه و بتن ریزی در کف آن؛ موضوعی که صدای کارشناسان و فعالان محیط زیست را درآورده است.در طرح قبلی ساماندهی رودخانه خرم آباد نزدیک به یک متر از کف رودخانه بلوکاژ و به وسیله مصالح دانه بندی پر و روی آن پوشش بتنی نفوذناپذیری ایجاد شده است که این کار موجب کاهش عمق بستر رودخانه و در نتیجه کاهش ظرفیت آبگذاری شده و ارتباط هیدرولیکی بین بستر رودخانه و سفره آب زیرزمینی را قطع می کند که این امر موجب می شود تبادل هیدرولیکی صورت نگرفته و در نتیجه شاهد افزایش تولید رواناب و خطر سیلاب باشیم.

از سوی دیگر تبدیل بخشی از رودخانه خرم آباد به پارکینگ موضوعی است که بارها از سوی استاندار لرستان مورد انتقاد قرار گرفته است چرا که دبی سیلابی رودخانه خرم آباد بیشتر از پنج برابر دبی سیلابی است که در سال ۸۸ در شهر قم رخ داد و منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان شد، حال اگر ما شاهد اتفاقی مشابه با حادثه تاسف بار قم در خرم رود باشیم چه کسی پاسخگوی افکار عمومی خواهد بود؟

با توجه به مشکلات یاد شده استاندار لرستان که از ابتدای حضور در لرستان بارها در سخنرانی های مختلف به وضعیت رودخانه خرم آباد اشاره و از این موضوع تعبیر به “قهر بودن خرم آباد با خرم رود” کرده بود در جریان سفر هیئت دولت در مذاکراتی با وزیر راه و شهرسازی خواستار ساماندهی رودخانه خرم آباد به عنوان ظرفیتی منحصر به فرد برای توسعه گردشگری این شهر شد.

تبدیل خرم رود به پارکینگ

این مذاکرات طی هفته اخیر به نتیجه رسید تا مسئولان امر خبر از انعقاد تفاهم نامه همکاری برای ساماندهی واقعی و اصولی رودخانه خرم آباد با حضور مسئولان مرتبط، کارشناسان و تهیه طرح های مطالعاتی دهند.

تنظیم تفاهم نامه برای ساماندهی رودخانه خرم آباد

شورای راهبردی ساماندهی رودخانه خرم آباد با ریاست استاندار لرستان و حضور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، معاون سازمان میراث فرهنگی و تعدادی از مسئولین استانی مرتبط تشکیل می شود.استاندار لرستان در این رابطه به مهر گفت: برای ساماندهی رودخانه خرم آباد مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت و در قدم اول برای ساماندهی این رودخانه تفاهم نامه ای بین نماینده وزارت راه و شهرسازی، استاندار لرستان به نمایندگی از دستگاه های اجرایی، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری خرم آباد تنظیم شد.

بازوند افزود: قرار شده است شورای راهبردی ساماندهی رودخانه خرم آباد با ریاست استاندار لرستان، محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، سید محمد پژمان رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تعدادی از مسئولین استانی مرتبط مثل شورای شهر، شهرداری و … تشکیل شود.

نامه وزیر برای خرم رود

وی با بیان اینکه مسئولیت پیگیری و رفع مشکلات مربوط به ساماندهی رودخانه خرم آباد بر عهده شورای راهبردی ساماندهی رودخانه خرم آباد قرار دارد بیان داشت: همچنین قرار شد یک گروه مهندسین مشاور بعنوان مهندسین مشاور مادر انتخاب شود که با توجه به اینکه شرکت مهندسین مشاور بافت شهر قبلا مطالعات ساماندهی رودخانه را انجام داده است همین شرکت برای این منظور انتخاب شد.

تامین هزینه ساماندهی توسط سازمان ملی زمین و مسکن

استاندار لرستان تصریح کرد: هزینه طراحی و عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه خرم آباد از سوی سازمان ملی زمین و مسکن پرداخت خواهد شد و اگر بنا شد خارج از رودخانه اقدامی صورت گیرد هزینه های آن را استانداری لرستان پرداخت می کند.

بازوند مدت زمان عملیات اجرایی طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد را حدود سه سال دانست و عنوان کرد: مطابق توافق صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی مسیری که برای ساماندهی رودخانه خرم آباد در نظر گرفته شده است دارای طولی حدود ۱۰ کیلومتر بوده که ممکن است در بحث ساماندهی رودخانه خرم آباد پل های موقت موجود در مسیر این رودخانه جمع آوری شوند و یا در صورت نیاز نسبت به احداث پلهای دائمی اقدام شود.

وی یادآور شد: رودخانه خرم آباد می توانست فرصت خوبی برای توسعه گردشگری باشد ولی متاسفانه در طرح های قبلی بدنبال تبدیل کردن این رودخانه به یک کانال بوده اند و با درست کردن کف بتنی و ایجاد پارکینگ برای رودخانه مشکلات زیست محیطی نیز ایجاد کرده اند.

وقتی مشکلات شهر به گردن رودخانه انداخته می شود

استاندار لرستان به طرح قبلی ساماندهی رودخانه خرم آباد اشاره کرد و با نقد این طرح اظهار داشت: در این راستا چندین جلسه با مسئولان امر در شرکت آب منطقه ای و مشاوران طرح گرفته و مشکلات مورد نظر مطرح شد چرا که با اجرای این طرح رودخانه خرم آباد تبدیل به یک کانال شده است.

بازوند با بیان اینکه شهر مدام به دنبال این بوده که مشکلات خود را به گردن رودخانه بیندازد افزود: در حالیکه شهر مشکل ترافیکی و نبود پارکینگ داشته است مسئولان امر اقدام به ایجاد پارکینگ در داخل روخانه کرده اند که این امر جای تامل دارد.

استاندار لرستان افزود: طی سالهای گذشته برای رفع مشکلات ترافیکی شهر از فضای رودخانه به عنوان پارکینگ استفاده شده است درحالیکه کارکرد رودخانه خارج از این مباحث است و این موضوع می تواند در آینده تبعاتی به همراه داشته باشد لذا در طرح ساماندهی رودخانه این مشکلات برطرف خواهد شد.

اجرای طرح ساماندهی رودخانه ظرف مدت زمان سه سال

بازوند ابراز امیدواری کرد طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد مطابق قول های وزارت راه و شهرسازی تا پایان دوره اول ریاست جمهوری دکتر روحانی به اتمام برسد.

وی از مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان خواست در صورت تایید وزارت راه و شهرسازی از شرکت مشاوره قبلی که طرح بازنگری ساماندهی رودخانه خرم آباد به او محول شده بود بعنوان مشاور همکار شرکت مهندسین مشاوره اصلی پروژه استفاده شود تا مشکل قرارداد قبلی این مشاور با شرکت آب منطقه ای استان حل شود.

استاندار لرستان گفت: با توجه به اینکه رودخانه خرم آباد در طول سال حدود ۷۰ درصد آب دارد لذا باید تلاش کنیم آب این رودخانه را در تمام طول سال ثابت نگه داریم و هنر ما این است که “خرم رود” را به یک رودخانه دائمی تبدیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی برای خرم رود نامه نوشت

وزیر راه و شهرسازی: اگر بشود طرح ساماندهی خرم رود را محقق کرد طراوت و زیبایی در شهر چندچندان خواهد شد و زمینه افزایش کیفیت زندگی مردم و افزون بر آن جذب گردشگران و توسعه فعالیت و اشتغال فراهم خواهد شد.مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان نیز در این رابطه گفت: از سال گذشته بحث استفاده از ظرفیت رودخانه خرم آباد در راستای رونق گردشگری و زیباسازی شهر خرم آباد توسط استاندار لرستان مورد تاکید قرار گرفت.

شهرام ملکی افزود: در این راستا در جریان سفر هئیت دولت به استان وزیر راه و شهرسازی از مسیر رودخانه بازدید بعمل آورده و بعد از آن بازدید یادداشتی به دکتر حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نوشتند.

ملکی به متن این یادداشت اشاره کرد و اظهار داشت: در این یادداشت خطاب به دکتر حناچی آمده است که رودخانه ای طول شهر خرم آباد را طی می کند که این رودخانه در وضع فعلی کم آب بوده لیکن آب در آن جاری است، بنظر می رسد اگر در پایین دست و یا چندین نقطه “بند آب” هایی زده شود امکان بالا آمدن آب در رودخانه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر بشود چنین پدیده ای را محقق کرد طراوت و زیبایی در شهر چندچندان خواهد شد و زمینه افزایش کیفیت زندگی مردم و افزون بر آن جذب گردشگران و توسعه فعالیت و اشتغال فراهم خواهد شد.

ملکی یادآور شد: در یادداشت وزیر تاکید شده است که با همکاری استانداری لرستان و اداره کل راه و شهرسازی امکان پذیری طرح یادشده ارزیابی و در صورت مثبت بودن در تهیه طرح های راهبردی آن اقدام شود.

ساماندهی ۲۵۲ هکتار بافت فرسوده در حاشیه رودخانه خرم آباد

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان بیان داشت: بعد از ارسال این یادداشت و مطابق دستور استاندار لرستان چندین جلسه با معاونین وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت و خروجی این جلسات منجر به تهیه پیش نویسی تحت عنوان تفاهم نامه همکاری مشترک بین دستگاه های ذیربط در این موضوع شد.

ملکی اضافه کرد: هفته گذشته جلسه ای با حضور استاندار لرستان، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، دکتر حناچی نماینده وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن برگزار و ظرفیت های حاشیه رودخانه شهر خرم آباد مطرح شدند.

وی به وجود ۲۵۲ هکتار بافت فرسوده در حاشیه رودخانه خرم آباد اشاره کرد و گفت: حضور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در این جلسه به منظور تامین اعتبار در حوزه بهسازی بافت فرسوده حاشیه رودخانه و حضور رئیس سازمان ملی زمین و مسکن به منظور تامین اعتبار املاک اراضی دولتی ان مسیر بوده است.

ملکی عنوان کرد: همچنین در راستای اجرای طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد دبیرخانه طرح های کاربردی وزارتخانه نامه ای برای استانداری لرستان و اداره راه و شهرسازی استان ارسال کرده است که مطابق آن با توجه به اینکه مطالعه رودخانه خرم آباد در دست تهیه است تا تعیین تکلیف نهایی این طرح از صدور مجوز کمیسیون ماده پنج در محدوده یا پیرامون رودخانه به استثنای طرح های عمرانی به طور جدی خودداری شود.

به هر روی به نظر می رسد گامی که برای ساماندهی رودخانه خرم آباد برداشته شده است می تواند به سالها نابسامانی این رودخانه پایان دهد، موضوعی که نیازمند همکاری متولیان و پیگیری جدی مسئولان برای به نتیجه رساندن این طرح بزرگ است.

استاندار لرستان: رودخانه شهر خرم آباد ساماندهی می شود

خرم آباد – ایرنا – استاندار لرستان گفت:10کیلومتر از رودخانه خرم آباد در محدوده شهری این شهر ساماندهی می شود.

به گزارش ایرنا ‘ هوشنگ بازوند’ عصر یکشنبه در جلسه ساماندهی رودخانه خرم آباد با بیان اینکه وجود رودخانه در هر شهر باید به عنوان فرصتی برای توسعه گردشگری باشد ، افزود: در خرم آباد ابن فرصت به یک معضل شهری و زیست محیطی تبدیل شده که با ساماندهی آن می توان از این ظرفیت بخوبی استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه در سفر هیات دولت به استان با پیگیری های انجام شده ، وزیر راه وشهرسازی دستور ساماندهی این رودخانه را صادر کردند ، اضافه کرد: اجرای طرح ساماندهی داخل رودخانه را وزارت راه وشهرسازی متفبل شده و ساماندهی حاشیه رودخانه و بافت های فرسوده اطراف رودخانه برعهده استانداری است که پس از مطالعات مشاورین طرح عملیا ت اجرایی آن اغاز و به مدت سه سال رودخانه ساماندهی می شود.
بازوند تصریح کرد: در اطراف این رودخانه 252هکتار بافت فرسوده وجود دارد که باید در اجرای این طرح ساماندهی شود.
استاندار لرستان همچنین گفت:اجرای طرح فعلی این رودخانه و تبدیل آن به پارکینگ و نصب پلهای موقت لوله ای باید متوقف شود زیرا که اجرای این طرحها باعث از بین رفتن کارکرد رودخانه های شهر که همانا استفاده به عنوان ظرفیت گردشگری است می شود. 93/10/22

رودخانه خرم آباد ساماندهی شود

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت رودخانه خرم آباد باید سامان دهی شود.

به گزارش سفیر افلاک (1395/5/14 )محمد بیرانوندی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان لرستان بیان کرد:وزارت راه و شهرسازی بی مبالغه یکی از وزارت خانه هایی است که در پیشانی فعالان این دولت است و نقش بسیار پر رنگی در خدمت رسانی داشته و در استان لرستان هم نقش قابل تقدیری دارد.

وی افزود:متاسفانه به دلیل اینکه در سالهای قبل درجا زده ایم در حال حاضر برای رسیدن به میانگین کشوری در حوزه زیرساخت ها خیلی کار داریم .

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت:در مجمع نمایندگان استان قرار گذاشتیم فعالیت ها را در هر حوزه ایی دسته بندی کرده و یک یا دو مشکل را به وزارت خانه ها تقدیم کنیم.

وی خاطرنشان کرد:از وزارت راه و شهرسازی انتطار داریم در ماه های مانده به انتهای دور اول دولت کاری ببینیم که در ذهن مردم بماند.

بیرانوندی عنوان داشت:وزارت راه و شهرسازی بستر رودخانه خرم آباد را به شکلی ساماندهی کند که در گردشگری و آبادانی این شهر نقش داشته باشد.

وی گفت:در حوزه سلسله و دلفان هم راه های مال رو دارای مشکلات زیادی بوده و نیاز به عنایت ویژه از سوی وزارت راه دارند.

آغاز عملیات ساماندهی رودخانه خرم‌آباد/ ۳.۵ کیلومتر اجرایی می‌شود

خرم آباد – معاون اجرایی رئیس جمهور از آغاز عملیات ساماندهی رودخانه خرم آباد به زودی خبر داد.

محمد شریعتمداری در گفتگو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به ساماندهی ۱۰ کیلومتر از رودخانه خرم آباد اظهار داشت: در جلسه پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان از همکاران خود در وزارت راه و شهرسازی که مسئولت اجرای این پروژه را به عهده گرفته بودند سوال کردیم و گزارشی در جلسه ارائه داده شد که مطالعات اولیه برای گرفتن رویکرد مناسب برای ساماندهی رودخانه قدیمی و معروف خرم آباد صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مناقصه این پروژه برگزار شده است گفت: همچنین مشاور اجرای پروژه ساماندهی رودخانه خرم آباد نیز انتخاب شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پیشنهادات اولیه از سوی مشاور اجرای این پروژه نیز داده شده است گفت: نقشه های ۳.۵ کیلومتر از مجموع ۱۰ کیلومتر رودخانه خرم آباد آماده شده که امیدورایم با تخصیص منابع از سوی وزارت راه و شهرسازی عملیات این پروژه که قبلا از محل منابع استانی آغاز شده بود اجرایی شود و پروژه با سرعت بیشتری انجام شود تا مردم خرم آباد از ساحل زیبای این رودخانه بهره مند شوند.1395/11/16

گلایه مندی استاندار از وزارت راه و شهرسازی به دلیل تاخیر در اجرای طرح ساماندهی بخشی از رودخانه خرم‌آباد

مهندس بازوند استاندار لرستان  با گلایه مندی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساماندهی بخشی از رودخانه خرم‌آباد بیان کرد: در این باره وزارت راه و شهرسازی قول داده بود که  در سال ۹۳ تا پایان ۹۵ مطالعات ۱۰ کیلومتر از خرم‌رود را انجام دهد و حداقل ۳ کیلومتر آن را عملیاتی کند که تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی گفت: علیرغم پیگیری‌های بسیار زیادی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم نهایتا تعیین شد که این وزارت اسفند ماه جاری بتوانند طرح ساماندهی خرم‌رود را آماده و عملیات اجرایی آن را آغاز کند البته این گلایه‌مندی سر جای خود باقی است؛ اگر وزارت راه و شهرسازی این قول را نمی‌داد حتما  با مشارکت استانداری و شهرداری خرم‌آباد  برنامه ای برای ساماندهی رودخانه خرم‌آباد داشتیم.

استاندار لرستان یادآورشد: در مجموع تا اسفندماه این موضوع تعیین تکلیف می‌شود و چنانچه آنان نتوانند کاری از پیش ببرند استانداری با مشارکت شهرداری نسبت به عملیات ساماندهی رودخانه خرم‌آباد اقدام خواهد کرد.95/10/29

منبع؛ روابط عمومی استانداری لرستان

ساماندهی رودخانه خرم آباد نقطه عطفی در توسعه منطقه:

 استاندار لرستان گفت: طرح ساماندهی رودخانه شهر خرم آباد این شهر را زنده کرده و نقطه عطفی در توسعه این شهر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در جلسه ساماندهی و طراحی شهری رودخانه خرم آباد در سالن جلسات استانداری با بیان اینکه اجرای این طرح لرستان را به مقصد گردشگری قابل توجهی تبدیل می کند ، ادامه داد : یکی از طرح های حیاتی حائز اهمیت خرم آباد این رودخانه است که باید مردم با این رودخانه زندگی کنند در حالیکه تاکنون این روخانه نه تنها تبدیل به فرصت نشده است بلکه تهدیدیبرای شهر بوده است.
وی با اشاره به ابهامات موجود در طرح مشاور این طرح بیان کرد: در راستای اجرایی شدن این طرح طول مسیر و برآورد نهاییی اجرای این طرح، دستگاه اجراکننده و تکلیف زیرگذرهای شهرستان باید مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه راهبردها مشکلی از این طرح حل نخواهد کرد،اظهار کرد: تکلیف کار اجرایی این طرح و میزان دبی آب وحشی وو خطرناک این شهرستان باید در مطالعات مورد توجه قرار گیرد.
بازوند افزود: در مسیر این رودخانه 2 پل تاریخی صفوی و شاپوری وجود دارد که باید طرح ساماندهی به گونه ای مطالعه و آمادهه شود که بتوان ردیف ملی آن را کسب کرد.
به گفته وی با اعتبار استانی قادر به انجام این طرح نیستیم و منابعی برای اجرای آن در شهرداری خرم آباد وجود ندارد و بهه همین منظور باید ردیف قانونی از بودجه گرفت.
بازوند با اشاره به اینکه این طرح در سفر هیات دولت در سال 93 مصوب شده است، بیان کرد: افکار عمومی مطالبه گر ضرورتت اجرای این طرح است و درصورتیکه این طرح در سال جاری آماده نشود فرصت ردیف ملی آن از دست می رود.96/3/2

رودخانه خرم‌آباد فرصتی ارزشمند برای رونق گردشگری خرم‌آباد است

دکتر سید موسی خادمی استاندار لرستان ظهر امروز در جلسه بررسی آخرین وضعیت ساماندهی رودخانه خرم‌آباد، بیان کرد: این رودخانه می‌تواند نقش مهمی در توسعه شهری، زیباسازی شهری، گردشگری و هم در بحث‌های اقتصاد داشته باشد.

وی ادامه داد: رودخانه خرم‌آباد را نباید به‌عنوان یک تهدید دانست، اگر کاربری از رودخانه نداشته باشیم کفران نعمت است بنابراین از این فرصت بزرگ باید استفاده کرد.

استاندار لرستان عنوان کرد: ترکیب رودخانه خرم‌آباد با قلعه فلک الا افلاک بی‌نظیر بوده و با ترکیب این دو ظرفیت بزرگ در شهر خرم‌آباد می‌توان یک کار بزرگ و فراتر از دیدگاه ما در راستای گردشگری و اقتصادی منطقه تعریف و اجرا نمود.

خادمی اظهار داشت: آنچه که از ارائه این طرح احساس می‌شود بیشتر به سمت ساماندهی فضاهای اطراف رودخانه توجه شده در صورتی که باید فضای درون رودخانه و پل‌های تاریخی ساخته شده را در نظر گرفت، فضاهای اطراف رودخانه در اختیار ما نیست و در نتیجه نباید در طراحی و اجرای آن از مشکل به سمت آسان حرکت کنیم، برنامه‌ریزی برای ساماندهی فضاهای اطراف رودخانه در درازمدت قابل‌اجراست.

این مسئول افزود: هدف از این طرح نباید صرفاً ساماندهی و زیباسازی باشد، باید طرح‌های گردشگری و نیز گردش اقتصادی را مد نظر قرار دهیم.  96/8/8

ساماندهی رودخانه خرم آباد نقطه عطفی در توسعه منطقه

ساماندهی رودخانه خرم آباد نقطه عطفی در توسعه منطقه

 استاندار لرستان گفت: طرح ساماندهی رودخانه شهر خرم آباد این شهر را زنده کرده و نقطه عطفی در توسعه این شهر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در جلسه ساماندهی و طراحی شهری رودخانه خرم آباد در سالن جلسات استانداری با بیان اینکه اجرای این طرح لرستان را به مقصد گردشگری قابل توجهی تبدیل می کند ، ادامه داد : یکی از طرح های حیاتی حائز اهمیت خرم آباد این رودخانه است که باید مردم با این رودخانه زندگی کنند در حالیکه تاکنون این روخانه نه تنها تبدیل به فرصت نشده است بلکه تهدیدیبرای شهر بوده است.
وی با اشاره به ابهامات موجود در طرح مشاور این طرح بیان کرد: در راستای اجرایی شدن این طرح طول مسیر و برآورد نهایی اجرای این طرح، دستگاه اجراکننده و تکلیف زیرگذرهای شهرستان باید مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه راهبردها مشکلی از این طرح حل نخواهد کرد،اظهار کرد: تکلیف کار اجرایی این طرح و میزان دبی آب وحشی و خطرناک این شهرستان باید در مطالعات مورد توجه قرار گیرد.
بازوند افزود: در مسیر این رودخانه 2 پل تاریخی صفوی و شاپوری وجود دارد که باید طرح ساماندهی به گونه ای مطالعه و آماده شود که بتوان ردیف ملی آن را کسب کرد.
به گفته وی با اعتبار استانی قادر به انجام این طرح نیستیم و منابعی برای اجرای آن در شهرداری خرم آباد وجود ندارد و به همین منظور باید ردیف قانونی از بودجه گرفت.
بازوند با اشاره به اینکه این طرح در سفر هیات دولت در سال 93 مصوب شده است، بیان کرد: افکار عمومی مطالبه گر ضرورت اجرای این طرح است و درصورتیکه این طرح در سال جاری آماده نشود فرصت ردیف ملی آن از دست می رود.96/3/24

وزیر راه دستور اجرای ساماندهی رودخانه خرم‌آباد را صادر کرد

 

دستور وزیر راه برای دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی راجع به شروع مطالعه و اجرای ساماندهی رودخانه ظرف چهار هفته آتی و طرح موضوع انتقال پادگان صادر شد
به گزارش پایگاه خبری یافته، در دیدار امروز “هوشنگ بازوند” استاندار لرستان با آخوندی وزیر راه و شهرسازی موضوع شروع اجرای ساماندهی رودخانه خرم‌آباد، تعیین تکلیف موضوع پادگان 07 ارتش برای انتقال آن به خارج شهر، ساخت پایانه جدید فرودگاه خرم‌آباد و اجرای طرح مصون‌سازی فرودگاه از خطر سیلاب مطرح شد.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر قبلی خود به لرستان، اجرای ساماندهی و زیباسازی رودخانه خرم‌آباد را توسط معاونت مربوطه وزارت راه و شهرسازی، همکاری لازم در انتقال پادگان 07 و برخی موضوعات دیگر را وعده داده بود که استاندار لرستان پی گیر تحقق این وعده شد.

در این جلسه دستور وزیر برای دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی راجع به شروع مطالعه و اجرای ساماندهی رودخانه ظرف چهار هفته آتی و طرح موضوع انتقال پادگان صادر شد و به شرکت فرودگاه‌های کشور نیز برای همکاری در ساخت پایانه جدید و پرواز حجاج از فرودگاه توسط دکتر آخوندی دستور داده شد.  96/1/29