دریاچه های خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

دریاچه های خرم آباددریاچه کیو - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دریاچه های خرم آباد شامل کیو ، ماهی ، مهتاب ، شاپوری ،بهشت و  آبشار طلایی موقعییت ممتاز ملی برای خرم آباد ایجاد نموده است

احداث دریاچه بهشت ، دریاچه شاپوری ، دریاچه کیو، دریاچه ماهی و دریاچه مهتاب  خرم آباد را به شهر دریاچه ها معروف نموده است.این پتانسیل و ثروت خدادادی موقعیت خرم آباد را در سطح ملی بی بدیل و کم نظیر  نموده و پایگاه ویژه ای برای خرم آباد پدید آورده است.

آب زلال دریاچه چون آیینه ای شفاف نقش­ گنبد فیروزه فام آسمان را منعکس کرده و دست طبیعت با گذاشتن زمینه ای سبز رنگ در کنار آن، این تصویر را به تابلوی نقاشی کم نظیری مبدل کرده است. صدای پرندگان با شور و شادی کودکان در هم آمیخته و سمفونی دلنشینی به وجود آورده است.در این نوشته به معرفی این دریاچه ها می پردازیم .

دریاچه کیو

دریاچه طبیعی کیو خرم‌آباد یکی از منحصربه فردترین و زیباترین دریاچه‌های خود جوش استان لرستان و غرب کشور است که در شمال غربی شهر خرم‌آباد و در کنار بوستانی به همین نام واقع شده است و آب این دریاچه از سرچشمه‌های موجود در مخمل‌کوه از طریق چشمه‌های کف دریاچه تامین می‌شود و بعد از قلعه تاریخی فلک‌الافلاک از پربازدیدترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است.

دریاچه کیو تنها دریاچه شهری ایران زمین است . این سرمایه بی بدیل  و ابر پدیده شهری به خرم آباد شهرت جهانی داده است .بر این پایه این سرمایه کلان  به چلچراغ ایران معروف  است.

مساحت دریاچه کیو حدود هفت هکتار و عمق آن در نقاط مختلف دریاچه بین سه تا هفت متر متغییر است و این دریاچه مکان زیبایی برای تفریح خانواده‌ها و جوانان برای قایق‌سواری و انجام ورزش‌های آبی است.

دریاچه کیو

کیو در گویش لری مردمان خرم‌آباد به معنی رنگ کبود و آبی تیره است و دلیل نامگذاری آن به نام کیو نیز به خاطر رنگ دریاچه به هنگام پرآبی است که به دلیل زلالی آب و وجود گونه‌های گیاهی در آن رنگ کبودی را به خود می‌گیرد.

 

آغاز ساخت‌ دریاچه‌ کیو خرم‌آباد به سال ۱۳۵۲ برمی‌گردد. دریاچه کیو خرم‌آباد از جاذبه‌های زیبای این شهر در سال‌های نخست دهه ۵۰ دوران شهرداری مرحوم علی‌محمد ساکی ساخته شد.

در گذشته محل این دریاچه چشمه‌ای به نام سراب کیو بود که اکنون نیز بخش اعظم آب دریاچه از این چشمه واقع در شمال شرقی آن تأمین می‌شود.

این دریاچه از ارزش‌های توریستی درون شهری برخوردار است و به لحاظ ویژگی‌های خاص خود می‌تواند به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود.دریاچه کیو کجاست؟ | وبلاگ اسنپ تریپ

 

 

در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم‌انداز زیبایی وجود دارد، دریاچه نیلی رنگ کیو به شهر جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در دره خرم‌آباد و چشمه‌های پر آب دره خرم‌آباد شهر را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است.

 

این دریاچه علاوه بر زیبایی‌های چشمگیر، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر نیز است، دریاچه کیو، نگین فیروزه‌ای‌رنگ شهر خرم‌آباد با چشم‌اندازی زیبا و دیدنی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی استان لرستان است، در طول فصل بهار و تابستان پذیرای صدها مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است.

 

دریاچه کیو برای مردم شهر خرم‌آباد بیشتر از یک دریاچه فصلی اهمیت دارد، این دریاچه با تاریخ، فرهنگ و سرزندگی این شهر گره خورده است.

این دریاچه طبیعی به طور معمول همه ساله در فصل پاییز خشک شده و در پایان فصل زمستان به صورت طبیعی و خودجوش پرآب می‌شود.آب سرچشمه دائمی گلستان که در زیر قلعه فلک الافلاک قرار دارد، را به منظور دائمی کردن دریاچه کیو انتقال داده است.

دریاچه ماهی

دریاچه ماهی خرم آباد در پایین دست و جنوب شرقی دریاچه کیو می باشد مازاد آب دریاچه کیو کانون آب گیری این دریاچه بسیار زیبا است

کیو یکی از پر بازدید ترین جاذبه های خرم آباد

 

 

 

دریاچه مهتابویلاجار - دریاچه کیو خرم آباد - 747

دریاچه بهشت در پایین دست و جنوب غربی در یاچه کیو می باشد و آب این دریاچه زیبا از مازاد آب دریاچه کیو تامین می گردد

 

 

 

دریاچه بهشت

دریاچه بهشت خرم‌آباد تا پایان اسفند آبگیری می‌شود - ایمنا

 درجنوب خرم آباد پارک زیبایی قرار دارد که از آن تحت عنوان باغ بهشت یاد می شود. این پارک سبز و زیبا یکی از تفرجگاههای ساکنین این شهر است که  از امکانات مناسبی برای گذران اوقات فراغت برخوردار است. وجود باغ پرندگان، محل بازی کودکان، فضایی برای نشیمن خانوده ها و محیطی برای برگزاری فعالیتهای فرهنگی از ویژگیهای پارک بهشت است.دریاچه وپارک بهشت در سال 1389 توسط شهرداری خرم‌آباد به بهره‌برداری رسید.

 کل مساحت در نظر گرفته شده برای این پروژه حدود 35 هکتار است که حدود 10 هکتار آن در حال حاضر در تملک شهرداری بوده و از این میان تقریباً 7 هکتار آن به بهره‌برداری رسیده و حدود 3 هکتار آن نیز هم اکنون در دست احداث می‌باشد.
 بوستان بهشت علاوه بر فضای سبز‌، فضای نشیمن جهت خانواده‌ ها، باغ پرندگان‌، محل بازی کودکان و یک فضای ویژه جهت فعالیت‌های فرهنگی و نمایشی نیز پیش‌بینی شده است.
زمینی که برای احداث مجموعه باغ پرندگان خرم‌آباد در نظر گرفته شده حدود 2 هکتار از مساحت باغی 10 هکتاری بوده که دریاچه بهشت خرم‌آباد نیز آن‌جا واقع شده است.
مجموعه باغ پرندگان خرم‌آباد شامل 3 برکه، یک آبشار، چندین قفس برای نگه‌داری پرندگان وحشی و کم‌یاب بوده که در واقع فاز اول مجموعه را تشکیل می‌دهند. شهرداری خرم‌آباد از سال گذشته عملیات احداث مجموعه باغ پرندگان را دنبال می‌کند و در صورت تامین اعتبار کل پروژه این مجموعه تا نیمه دوم سال 94 به بهره‌برداری خواهد رسید.
در حال حاضر تعدادی از قفس‌های مورد نیاز مجموعه مستقر شده‌اند و سازمان محیط زیست در تامین پرندگان همکاری خواهد کرد، به طوری که تا کنون تعدادی پرنده را در اختیار این مجموعه قرار داده است.
دیگر کاربری‌های باغ پرندگان شامل رستوران سنتی، انبار، آلاچیق، بوفه، مرکز مطالعات پرندگان و درمانگاه پرندگان خواهد بود و هر کدام از شهروندان تمایل داشتند می‌توانند پرندگان خود را در این مکان رها کنند.

دریاچه های این پارک مصنوعی بوده و قایق رانی در آب آرام آن و عبور از مسیر زیبایی که از میان دریاچه می گذرد تجربه ای لذت بخش برای هر گردشگری به جای می گذارد. در حال حاضر بخش زیادی از این پارک به بهره برداری رسیده و با اتمام آن، این پارک در کنار قلعه زیبای فلک الافلاک به یکی از تفریگاههای اصلی مردم این منطقه تامین خواهد شد

دریاچه شاپوریپارک شاپوری خرم‌آباد آماده بازدید مسافران نوروزی لرستان است

دریاچه پارک شاپوری خرم‌آباد صبح امروز با حضور زهرا احمدیپور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان استان آبگیری شد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی پیش از آبگیری این دریاچه از روند ساخت هتل صخره‌ای خرم‌آباد نیز بازدید به عمل آورد.

 

پارک شاپوری در 31 هکتار زمین با رویکردهای مختلف از جمله تفریحی توریستی در حال انجام است و دریاچه ایجاد شده آن در شش هکتار طراحی شده است.هفت پل بزرگ استان در مقیاس کوچک در  پارک شاپوری ساخته می‌شود تا در معرض دید عموم به‌ویژه گردشگران قرار گیرد.

نجات ماهیان دریاچه مصنوعی پل شاهپوری خرم آباد

 

دریاچه آبشار طلایی (دره گرم)

دریاچه آبشار طلایی در پایین دست آبشار طلایی در حال احداث است و کانون آبگیری آن از آب  آبشار طلایی تامین می گردد و آب آبشار طلایی از چشمه های با لا دست کوه مخمل کوه تامین می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.