فرودگاه خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 12 دقیقه

فرودگاه خرم‌آباد

فرود گاه خرم آباد در اواسط سال ۱۳۲۲ در جریان جنگ جهانی دوم توسط متفقین مقابل کمپ نظامی بدرآباد که مقر نیروهایرزمی و نظامی هندی، انگلیسی، آمریکایی بود، باند فرودگاه خرم‌آباد درعرض ۲۰ متر و در طول ۱۸۰۰ متر مهیا شد و فقط برای هواپیماهای نظامیان استفاده می‌شد. در آن زمان باند فرودگاه خاکی بود.

پس از خاتمه جنگ جهانی دوم تا مدتی هواپیماها هفته‌ای یک بار خانواده افسران نظامی را از خرم‌آباد به تهران می‌بردند. تا اینکه شرکت ملی نفت ایران و شرکت مخابرات استان لرستان زمین فرودگاه را خریداری و بازسازی نمودند. حدود ۱۸۰۰ متر باند برای استفاده هواپیماهای پستی کوچک آسفالت گردید و یک اتاق کوچک نگهبانی و یک ساختمان کوچک برای استراحت مسافران ساخته شد. در آن زمان محمدرضا پهلوی جهت افتتاح خط انتقال برق به خرم‌آباد آمد و به منوچهر اقبال وزیر وقت شرکت نفت دستور داد زمین‌های اطراف فرودگاه خریداری شود و روستای میانگلال که جنب فرودگاه بود به مکان دورتری منتقل گردد.

این فرودگاه بین ا لمللی از زمان جنگ متفقین فعالیت خود را به عنوان یک فرودگاه نظامی در خرم آباد آغاز نموده است. این فرودگاه در حال حاضر و از یک جایی به بعد به تمامی مسافرین و شرکت های هواپیمایی که از آن استفاده می نمایند، خدمات عمومی و مسافربری را ارائه می دهد.

در واقع این فرودگاه توسط سران و نیروهای ارتش متفقین در محلی که در روبروی محل استقرار نیروهای نظامی بدرآباد و در عین حال مقر مشترک نیروهای نظامی شوروی انگلیس و آمریکا بود، تنها جهت پرواز هواپیماهای ملخی قدیمی متعلق و مرتبط با آن ها طراحی گشت.

اما از این مکان که در حال حاضر فرودگاه است تنها در این راه استفاده نشد بلکه از این باند پرواز خاکی پس از تمام شدن جنگ جهانی دوم و در پی آن خروج نیروهای متفقین از ایران و خرم آباد، برای جا به جایی نیروهای نظامی دیگر و دیگر افراد عادی و وسایلی که در این منطقه داشتند و می خواستند به مناطقی همچون تهران و بالعکس استفاده می ‌شد.

بالاخره شرکت ملی نفت ایران با همکاری مخابرات استان لرستان به اتفاق هم زمین‌های اطراف فرودگاه را با هم خریداری نمودند و آن ها پس از خریداری این زمین ها این باند خاکی را بازسازی نمودند و تغییرات مختلفی را بر روی آن به وجود آوردند. به طور مثال حدود ۱۸۰۰ متر از باند را جهت استفاده ی هواپیماهای کوچک مخصوص محموله های پستی آسفالت شد و برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت.

در این فرودگاه یک اتاق کوچک نگهبانی به همراه یک ساختمان کوچک به عنوان استراحتگاهی مخصوص برای مسافران ساخته شد.

مدتی بعد زمین‌های اطراف فرودگاه خریداری و روستای میانگلال که در مسیر و اطراف باند فرودگاه خرم آباد قرار گرفته بود، جا به جا شد.

در نهایت در تاریخی مصادف با سال ۱۳۵۵ و با حضور جمعی از مسئولان مربوطه و بلند رتبه ی شرکت نفت و سازمان هواپیمایی ایران، مدیریت و حراست فرودگاه بین الملی خرم ‌آباد از وزارت نفت ایران به سازمان هواپیمایی کشوری تحویل داده شد. باند فرودگاه خرم آباد به عرض ۳۰ متر و طول آن۱۸۰۰ متر بوده است.

طی مدیریت جدید برای کادر فرودگاه بین المللی خرم آباد ۱۰ نفر کارمند جدید استخدام شدند. همچنین ۲ دستگاه ماشین آتش ‌نشانی جدید خریداری و در نهایت مقرر شد تا در صورت نیاز از ماشین‌های آتش نشانی ارتش یا شهرداری خرم آباد هم استفاده شود.

باندی که در فرودگاه از قبل موجود بود، مجددا آسفالت شد. همچنین ۵۰۰ متر نیز به طول آن افزوده شد. در ادامه ی مجهز نمودن فرودگاه خرم آباد در خرداد سال ۱۳۵۵، یک دستگاه NDB و یک دستگاه رکوردر در این فرودگاه نصب شد.

اولین پرواز مسافربری رسمی که به این فرودگاه صورت گرفت یک پرواز ۶۰ نفره با حضور جمعی از مسئولین سازمان هواپیمایی ایران بود و پس از آن در طی مراسمی این فرودگاه به صورت رسمی پس از تغییراتش افتتاح شد.

جالب است بدانید که مسافران این فرودگاه تحت نظارت مسئولین قرار داشتند. پس از انقلاب و مصادف با سال ۱۳۵۷، فرودگاه خرم‌آباد رشد و توسعه ی چشم‌ گیری از نظر تعداد مسافرین داشت. اما این تغییرات و پیشرفت تنها مختص به مسافرین نبود زیرا، ساختمان اداری جدید این فرودگاه ساخته و احداث شد.

در سال ۱۳۸۶ یعنی ۲۵ سال بعد، یک ساختمان اداری جدید در محوطه ی این فرودگاه ساخته و جایگزین ساختمان قبلی شد. ساختمان ترمینال مسافربری جدید فرودگاه نیز در سال ۱۳۶۲مورد بهره برداری قرار گرفت و پس از آن در دسترس مسافرین قرار گرفت.

البته با توجه به رشد و توسعه ی فرودگاه در سال ۱۳۸۰ ترمینال جدیدی در قسمت زمینی این فرودگاه در مساحتی بالغ بر ۴۳۰۰ متر مربع ساخته شد.

در ساخت این ترمینال این مسئله در نظر گرفته شد که حداقل فاصله نسبت به پارکینگ هواپیما بین ترمینال و پارکینگ باشد و در این صورت ترمینال جدید افتتاح شد.

ساختمان جدید عملیات فرودگاه نیز در سال ۱۳۷۵ و در موقعیتی مناسب نسبت به سطوح پروازی این فرودگاه احداث گشت.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر روند توسعه ی فرودگاه خرم‌آباد نسبت به ایام گذشته بسیار سرعت گرفته است. به عنوان مثال می گوییم: نصب و راه ‌اندازی سیستم کمک ناوبری از نوع دستگاه های VOR/DME در سال۱۳۶۹ راه اندازی شد و یا حتی راه‌اندازی سیستم ILS در سال ۱۳۸۵.

فرودگاه بین‌المللی شهدای خرم‌آباد (یاتا:KHD و ایکائو:OICK)  این فرودگاه مجهز به سامانه‌های ILS و VOR است.فرودگاه خرم‌آباد پس از فرودگاه مسجد سلیمان، فرودگاه بندر لنگه و قلعه مرغی، چهارمین فرودگاه ایران می‌باشد و اولین هواپیما در سال ۱۳۰۴ در این فرودگاه به زمین نشست.در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۰۴ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شده که در طی آن ۴۳٬۳۶۱ نفر مسافر و ۲۰۹٬۵۹۴ کیلوگرم بار جابجا شد.

مورد بعدی عبارت است از بهره ‌برداری از ساختمان‌های جدید دولتی مربوط به ارگان های دولتی و نظامی که در سال ۱۳۸۳ در این محوطه ساخته شدند.

در نهایت هم باید سایت NDB را به این لیست اضافه نماییم که باعث پیشرفت و توسعه ی فرودگاه خرم آباد شده است. محوطه ی داخلی فرودگاه بین المللی خرم آباد نیز امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران خود را دارا است.

این امکانات شامل: ایستگاه های مخصوص فرودگاه، فروشگاه های فروش سوغاتی، صندلی های مناسب، حمل و بسته بار و چمدان،… و دیگر امکانات و وسایل رفاهی می باشد.

یکی از ویژگی هایی که فرودگاه بین المللی خرم آباد دارد این است که این فرودگاه جزء زیباترین فرودگاه های کشور است و از زیبایی های بومی و بصری بسیاری برخوردار است.

بر طبق آمار رسمی منتشره از این فرودگاه، در سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد ۶۰۴ پرواز و فرود هواپیماهای مختلف از این فرودگاه صورت گرفته است. ۴۳٬۳۶۱ کیلوگرم بار و ۲۰۹٬۵۹۴ نفر مسافر نیز از طریق آن جا به جا نیز شده اند.

نشانی این فرودگاه استان لرستان، شهر خرم‌آباد، فرودگاه خرم‌آباد نیر می باشد. برای این که از این فرودگاه به مرکز شهر بروید می توانید از تاکسی های فرودگاه استفاده نمایید.

خط هوایی خرم‌آباد، فرودگاه مهرآباد

خط هوایی خرم‌آباد، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

خط هوایی خرم‌آباد، فرودگاه عسلویه

خط هوایی خرم آباد عراق

سانحه هوایی

در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ یک فروند هواپیمای توپولف-۱۵۴ متعلق به شرکت ایران ایرتور از تهران به سمت فرودگاه خرم‌آباد حرکت کرد اما در ساعت۷ و ۱۰ دقیقه صبح هنگامی که آماده فرود در فرودگاه خرم‌آباد می‌شد دچار سانحه شده و سقوط کرد. پس از تحقیقات اولیه پرویز احمدی‌فر خلبان هواپیما مقصر سقوط شناخته شد اما شایعاتی در خصوص اصابت موشک‌های زمین به هوای پادگان امام علی سپاه پاسداران به هواپیما وجود داشت. در این حادثه تمام ۱۱۹ نفر سرنشین هواپیما کشته شدند.

 

  • خلاصه طرح توسعه فرودگاه خرم آباد 

فرودگاه خرم آباد این روزها شاهد رشد و توسعه روز افزونی در همه زمینه ها است. کلنگ اعتبار طرح توسعه فرودگاه خرم آباد با اعتباری افزون بر 52 میلیارد تومان در مورخ 25 دی ماه 1392با حضور  رسولی نژاد مدیر عامل وقت شرکت فرودگاه های کشور، هوشنگ بازوند استاندار لرستان و حجت الاسلام والمسلمین میر عمادی نماینده ولی فقیه در استان لرستان بر زمین زده شد و امید است با اتمام این طرح علاوه بر افزایش قابل ملاحظه پروازهای داخلی، فرودگاه خرم آباد میزبان پروازهائی به مقصد عتبات عالیات و سرزمین وحی باشد.

طرح بزرگ توسعه  فرودگاه خرم آباد  شامل  موارد ذیل می گردد

  1. تطویل باند به طول 420 متر: با اتمام پروژه طول باند فرودگاه خرم آباد به 3620 متر خواهد رسید. این پروژه هم اینک به اتمام رسیده است.
  2.  توسعه اپرون: با توسعه اپرون موقعیت های  پارک هواپیما   از 3 به 5 افزایش خواهد یافت. این پروژه نیز در مراحل پایانی کار قرار دارد.
  3. ساخت پاویون جدید: پاویون جدید فرودگاه خرم آباد در زمینی به مساحت 2000 متر مربع ساخته می شود.

4-توسعه ترمینال: ترمینال فعلی فرودگاه خرم آباد در زمینی به مساحت 4300 متر مربع احداث گردیده است. زیربنای  این ترمینال پس از اتمام طرح توسعه به 10000 متر مربع افزایش خواهد یافت.

  1. زهکشی سطوح پروازی: با توجه به بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در فرودگاه خرم آباد، زهکشی سطوح پروازی این فرودگاه نیز در دستور کار قرار گرفت و در موعد مقرر به اتمام رسید.
  2. توسعه ساختمان اداری: توسعه ساختمان اداری به مساحت 700 متر مربع در حال انجام می باشد
  3. ساختمان جدید هواشناسی: همزمان با آغاز طرح توسعه فرودگاه خرم آباد، طراحی و ساخت سایت جدید هواشناسی خرم آباد نیز آغاز گردید و در موعد مقر به پایان رسید.

گذشته از این،  همزمان با  این طرح، بر آوردن الزامات و استانداردهای ایمنی فرودگاه نیز به صورت جدی پیگیری شده است که اهم موارد آن به شرح ذیل می باشد:

  1. استریپ سازی
  2. لوله گذاری و سر پوشیده نمودن مسیر عبور فاضلاب (در سطوح پروازی)
  3. نوسازی جاده حفاظتی

ضمنا” مشخصات کلی پروژه توسعه فرودگاه خرم آباد  به شرح ذیل می باشد:

– پیمانکار: قرارگاه خاتم الانبیا

– مشاور: مهندسین مشاور ایمن راه

– کارفرما: اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان

– بهره بردار: شرکت فرودگاه های کشور

– محل تامین اعتبار: اعتبارات استانی

عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد سال ۹۲ با  برآورد اعتبار ۵۲ میلیارد تومانی و حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور آغاز و اعلام شد بیش از ۱۰ هزار زائر لرستانی خانه خدا بزودی از این فرودگاه عازم می شوند اما طرح در مقاطعی تعطیل شد و امروز پس از گذشت هشت سال با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در انتظار روبان قرمز افتتاح است.

در آن زمان عنوان شد طرح مطالعاتی توسعه باند، تجهیز فرودگاه و تامین امکانات موردنیاز برای پرواز هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر دراین فرودگاه درحال انجام است، طرحی که شامل اجرای عملیات توسعه پهنای باند فرودگاه و همچنین پی سی ان ( مقاومت فشاری باند)، پایانه و پاویون مناسب و مجهز برای فرودگاه خرم آباد است.

محمد رسولی نژاد مدیرعامل وقت شرکت فرودگاههای کشور در مراسم آغاز بکار این طرح اظهار داشت: با توجه به مطالبه دیرین مردم و پیگیری مسوولان لرستان برای فراهم آمدن امکان پرواز حجاج از طریق این فرودگاه، باند پرواز فرودگاه خرم آباد به میزان ۳۰۰ متر توسعه می یابد.

قول و قرارها آنچنان لجام گسیخته پیش می رفت تا جایی که وعده هایی نیز برای افزایش پروازها در زمینه گردشگری زیارتی به مقاصد مشهد، نجف و حتی دمشق در فرودگاه خرم آباد به مردم داده شد.

فرودگاهی که با سابقه بیش از ۷۰ سال از مجموع ۵۴ فرودگاه فعال جزو ۱۶ فرودگاه برتر و مجهز به دستگاه پیشرفته فرود اتوماتیک است همچنان در گیرودار اجرای این طرح بود و مسوولان هر یک آماری از پیشرفت فیزیکی آن می دادند.

در این مدت ده ها مسوول و مدیر کشوری آمدند از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد بازدید کردند و با ابراز رضایت از این طرح و امیدواری برای افتتاح هرچه زودتر آن، وعده پرواز حجاج از خرم آباد را بیش از پیش در دل مردم زنده کردند، وعده ای که قرار بود ۲ سال پس از آغاز عملیات میدانی به ثمر بنشیند اما اکنون هشت سال از آن کلنگ زنی می گذرد و خبری از اتمام طرح نیست.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز پنجشنبه ۱۸ آذر امسال که در قالب بازدید استانی هیات دولت به لرستان سفر کرده بود پس از بازدید از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد این نوید را داد که تا دهه فجر امسال تکمیل و بهره برداری می شود.

طرح ۸۵ میلیارد تومانی توسعه فرودگاه خرم آباد به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد گفت: طرح توسعه این فرودگاه برای ارتقای ایمنی و امکان برقراری پرواز انواع مختلف هواپیما انجام گرفته است و شرکت های هواپیمایی حضور خود را در فرودگاه بر مبنای تعداد مسافر، مقصد، مسافت و سایر بهره برداری های جانبی تعریف می کنند.

“علی کاملی” با تاکید بر اینکه فرودگاه خرم آباد هیچ محدودیتی برای پذیرش پروازها ندارد اظهار داشت: برقراری پروازها از جمله حج و عتبات عالیات در حوزه اختیارات و وظایف فرودگاه نیست و رایزنی ها باید از طریق استانداری و سازمان حج و زیارت انجام شود.

وی ادامه داد: ۸۵ میلیارد تومان برای طرح توسعه فرودگاه خرم آباد از طرف شرکت فرودگاه های کشور و استان لرستان هزینه و ۳۲ میلیارد تومان مطالبات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) نیز پرداخت شده است.

وی افزود: ارزش روز اجرای این طرح اکنون به ۲۷۰ میلیارد تومان می رسد و با توجه به اقدامات صورت گرفته، فرودگاه خرم آباد می تواند پذیرای انواع مختلف هواپیما به مقاصد مختلف باشد.

امکان برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه خرم‌آباد

مدیر فرودگاه خرم آباد همچنین گفت: این فرودگاه دارای مجوز مرز خارجی است و امکان برقراری پروازهای خارجی را دارد.

کاملی بیان کرد: طرح فرودگاه خرم آباد در ابتدا طرحی ملی بود که سپس در قالب استانی پیگیری و به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران منتقل شد.

وی اظهار داشت: بهسازی ترمینال و محوطه فرودگاه در فاز نخست، سال گذشته با اعتبار پنج میلیارد تومان آغاز شد و تاکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و روشنایی باند نیز  با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: گیرنده و فرستنده های ساختمان فرودگاه در حال نصب است و دیوارهای حفاظتی تخریب شده از سیل سال ۹۸ و حتی سال ۸۶ به طول یکهزار و ۵۰۰ متر و فنس های حفاظتی با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

کاملی با بیان اینکه دوربین های پایش تصویری نیز با اعتبار سه میلیارد تومان و بهسازی ابنیه فرودگاه با ۲ میلیارد تومان انجام شد افزود: ارتقای سطح ایمنی و آتشنشانی فرودگاه با اعتبار ۹ میلیارد تومان صورت گرفته است.

امکان برقراری سه پرواز روزانه در مسیر تهران

مدیر فرودگاه خرم آباد همچنین اظهار داشت: امکان حداقل روزانه سه پرواز مسافری به تهران از طریق این فرودگاه امکان پذیر است.

کاملی تصریح کرد: تمام تجهیزات فرودگاه های اهواز و اصفهان در خرم آباد نیز وجود دارد اما با توجه به اینکه به بحث گردشگری در لرستان توجه چندانی نشده است هنوز بسیاری از شرکت های هواپیمایی به حضور در استان ترغیب نشده اند.

وی افزود: لرستان استانی سرسبزی با مواهب طبیعی بسیار زیاد است و امکان حمل و نقل هوایی کوچک در آن وجود دارد بنابراین فرودگاه از سرمایه گذاریبخش خصوصی در راستای گردشگری هوایی استقبال می کند.

۲۲ بهمن وعده نهایی دولت تازه برای اتمام طرحی هشت ساله

مدیر فرودگاه خرم آباد ادامه داد: با توجه به بازدید رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از طرح توسعه فرودگاه در جریان سفر دولت به لرستان و صدور دستورات لازم برای تسریع در روند اجرا، طرح همزمان با دهه فجر امسال بهره برداری خواهد شد.

کاملی گفت: هم اکنون ۱۰ پرواز در هفته به مقصد تهران و مشهد در فرودگاه خرم آباد انجام می‌شو و بنابر پیش بینی های صورت گرفته، از بهمن ماه امسال تعداد پروازهای این فرودگاه افزایش خواهد داشت.

افتتاح طرح توسعه فرودگاه خرم آباد

طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد به ارزش ۳۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر راه وشهرسازی به بهره‌برداری رسید.

افتتاح طرح توسعه فرودگاه خرم آباد سال ۹۲ آغاز و در مقاطعی به دلیل مشکلات مالی و یا عدم توجیه پذیری تعطیل شد اما بهمن امسال پس از وعده ۲ ماهه وزیر راه و شهرسازی سرانجام تکمیل شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا دی ماه ۹۲ که طرح توسعه فرودگاه خرم آباد آغاز شد وعده بهره برداری آن ۲ ساله بود اما این طرح نیز مانند بسیاری از اقدامات عمرانی سرنوشت مشابهی پیدا کرد و به درازا کشید.

طرحی که برآورد اعتبار آن ۵۲ میلیارد تومان در طول ۲ سال مدت زمان اجرا بود، هشت سال بلاتکلیف ماند و تا سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار داشت و در مقاطعی به دلیل نبود اعتبار تعطیل شد.

وعده های مختلف بهره برداری از این طرح هم عاملی برای رفع مشکلات مالی آن نشد و در آخرین اظهارات مسوولان، وعده های بهار ۱۴۰۰ و مرداد ۱۴۰۰ هم برای تکمیل و بهره برداری از این طرح عملی نشد.

طرح توسعه فرودگاه خرم آباد پس از گذشت هشت سال همچنان در انتظار روبان قرمز افتتاح بود و در این مدت مسوولان مختلف با تاکید بر اهمیت تکمیل و ضرورت ارتقای زیرساخت های فرودگاه، قبل از بهره برداری آن، از قول و قرارها برای افزایش پروازها در زمینه گردشگری زیارتی به مقاصد مشهد، نجف و حتی دمشق در فرودگاه خرم آباد دم می زدند.

در طی هشت سال گذشته مدیران کشوری زیادی آمدند و از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد بازدید کردند و با ابراز رضایت از این طرح و امیدواری برای افتتاح هرچه زودتر آن، وعده پرواز حجاج از خرم آباد را که قرار بود طی ۲ سال به ثمر بنشیند بیش از پیش در دل مردم زنده کردند، اما در عمل گیر و دارهای مالی طرح همچنان پابرجا بود.

وعده های جدید برای تکمیل این طرح همچنان رونمایی می شد تا اینکه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم ۱۸ آذر امسال که در قالب سرکشی های استانی هیات دولت به لرستان سفر کرده بود پس از بازدید از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد این نوید را داد که تا دهه فجر امسال تکمیل و بهره برداری می شود.

این وعده دقیقا ۲ ماه بعد همزمان با ایام دهه فجر عملی و سرانجام پرونده هشت ساله طرحی که قرار بود در ۲۴ ماه بهره برداری شود در مدت ۲ ماه بسته شد و به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان زیرساخت‌های حوزه امنیتی و پدافند غیرعامل فرودگاه خرم‌آباد ۸۵ درصد افزایش یافت‌.

بهره برداری از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد با ۲۰ زیرمجموعه

بالاخره ۲۰ طرح توسعه و بهسازی فرودگاه خرم‌آباد به ارزش ۳۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر راه وشهرسازی به بهره‌برداری رسید.

علی کاملی مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباددر این خصوص می گوید: با اجرای این طرح‌ها سطح ایمنی و امنیت فرودگاه، باند و سطوح پروازی، تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری و تجهیزات بازرسی و حفاظتی این فرودگاه ارتقا یافته است.

وی گفت: این فرودگاه دارای مجوز مرز خارجی است و اکنون زیرساخت مناسبی برای پروازهای داخلی و عتبات و عالیات فراهم در این فرودگاه شده است.

وی با اشاره به اینکه قرارداد طرح توسعه فرودگاه از راه و شهرسازی به شرکت فرودگاه انتقال یافت گفت: مطالعات این طرح در سال ۹۱ انجام، سال ۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز و سال ۹۶ به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده بود.

وی با تاکید بر اینکه فرودگاه خرم آباد هیچ محدودیتی برای پذیرش پروازها ندارد اظهار داشت: برقراری پروازها از جمله حج و عتبات عالیات در حوزه اختیارات و وظایف فرودگاه نیست و رایزنی ها باید از طریق استانداری و سازمان حج و زیارت انجام شود.

وی ادامه داد : بیش از ۸۵ میلیارد تومان برای طرح توسعه فرودگاه خرم آباد از طرف شرکت فرودگاه های کشور و استان لرستان هزینه و ۳۲ میلیارد تومان مطالبات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) نیز پرداخت شده است.

وی افزود: ارزش روز اجرای این طرح اکنون به حدود ۳۴۵ میلیارد تومان می رسد و با توجه به اقدامات صورت گرفته، فرودگاه خرم آباد می تواند پذیرای انواع مختلف هواپیما به مقاصد مختلف باشد.

مدیر فرودگاه خرم آباد ادامه داد: با توجه به بازدید رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از طرح توسعه فرودگاه در جریان سفر دولت به لرستان و صدور دستورات لازم برای تسریع در روند اجرا، طرح همزمان با دهه فجر امسال بهره برداری شد.

کاملی افزود: با توجه ویژه شرکت فرودگاه‌ها به استان های کمتر توسعه یافته، ایجاد زیرساخت های مناسب برای توسعه این مناطق در دستور کار قرار گرفته و با برنامه ریزی انجام شده و اقدامات جهادی، اهداف مدنظر در کمترین زمان محقق شده است.

وی همچنین در خصوص ظرفیت مسافری فرودگاه خرم آباد گفت: با زیرساخت های به وجود آمده فعلی این فرودگاه ظرفیت اسمی اعزام و پذیرش مسافر به ۶۴۰ هزار نفر در سال افزایش یافت که با  ورود بخش خصوصی و مساعدت و پیگیری های مقامات ارشد استان امید می رود از این ظرفیت بالقوه جهت توسعه لرستان بهره برداری لازم انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.