سد ایوشان خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

سد ایوشان خرم آبادزمان بهره برداری از فاز نخست سد ایوشان لرستان

سد ایوشان خرم آباد درتاریخ 93/11/13 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو سد ایوشان در  شهرستان خرم آباد به بهره برداری رسید.گونه سد سنگریزه ای با هسته رسی ،ارتفاع از پی 70متر ،طول تاج 645متر،حجم کل مخزن 51 میلیون متر مکعب است.

کلنگ زنی سد

کلنگ طرح ایوشان در سال 83 به زمین زده شد و قراربود در مدت پنج سال به بهره‌برداری برسد اما به خاطر مشکلات اعتباری ده سال به طول انجامید.

برای این سد 120 میلیارد تومان هزینه شده است و حجم ذخیره آب آن 52 میلیون مترمکعب بوده که موجودی آن هم اکنون 23 میلیون متر مکعب است

اهداف سد

اهداف پروژه سد ایوشان را تامین آب کشاورزی مطمئن برای اراضی دیم و مستعد پایاب در دشت ایوشان به میزان حدود4350 هکتار خالص یا 5100 هکتار ناخالص ، تامین کمبود آب شبکه احداث شده در دشت چغلوندی با استفاده از آب برگشتی شبکه و تخصیص از آب تنظیمی، جلوگیری از خسارت سیلاب های بزرگ بهاره به رودخانه هرود به اراضی پایین دست وروستا های مجاور، پرورش ماهی و توسعه صنعت گردشگری (فراهم نمودن امکانات تفریحی وسیاحتی با توجه به زیبای های بکر وطبیعی منطقه)

طراحی شبکه اصلی در 15 واحد زراعی به وسعت 4350 هکتار خالص انجام که 400هکتارآن از طریق سیستم پمپاژ و 3950 هکتار مابقی به روش ثقلی آبیاری می شود.

سد ایوشان ۳۰۰۰ هکتار از اراضی پایین‌دست را آبی می‌کند

 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: سد ایوشان با هدف آبی کردن ۳۰۰۰ هکتار از اراضی پایین‌دست احداث شده است.

اسفندیار حسنی مقدم در جلسه بررسی وضعیت آب سد ایوشان که در ۲۹ آذرماه 1400برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این‌که یکی از راه‌های مدیریت مصرف آب اجرای سیستم نوین آبیاری است، رسالت ایجاد سد ایوشان آبی کردن ۳۰۰۰ هکتار از اراضی دیم پایین‌دست است، سازمان جهاد کشاورزی استان در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نزدیک به ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم این منطقه را در قالب اعتبارات ملی به اراضی آبی تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: در سال جاری نیز اجرای ۲۰۰ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری از محل اعتبارات ملی و با همراهی و همیاری مردم این منطقه در دست اجرا بوده و حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی دیم این منطقه در مرحله تنظیم قرارداد با پیمانکار برای اجرا است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی و در نتیجه بروز پدیده خشکسالی کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است لذا ضروری است کشاورزان نسبت به رعایت الگوی کشت متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط منطقه اقدام کنند و در مصرف بهینه از منابع آب با متولیان بخش کشاورزی در زمینه کشت محصولات متناسب با ظرفیت‌های منطقه تعامل و مشارکت داشته باشند.

حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: ظرفیت کلی مخزن سد ایوشان ۵۱ میلیون مترمکعب است، در حال حاضر حدود ۲ میلیون مترمکعب آب پشت سد ایوشان ذخیره شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته چیزی حدود ۸۹ درصد کاهش ذخیره آب دارد.

گفتنی است، در این جلسه بر ممنوعیت ورود کشاورزان غیربومی به استان و اجاره اراضی کشاورزی جهت کشت محصولات آب‌دوست، جمع‌آوری موتورپمپ‌های غیرمجاز که برای آبی کردن اراضی دیم مورد استفاده قرار می‌گیرند توصیه به کشاورزان برای مدیریت در کشت محصولات آبدوست، توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای، تغییر الگوی کشت به‌منظور کاهش در مصرف آب و افزایش بهره‌وری، انجام کشاورزی حفاظتی، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و ترویج کشت محصولات کم آب بَر، ارتقاء فرهنگ مصرف صحیح و بهینه آب در بخش کشاورزی با ترویج روش‌های الگوی مناسب و اجرای عدالت در توزیع آب مورد تأکید قرار گرفت.

مکان پروژهپرتال خبری وزارت کشور | بازدیداستاندار لرستان از سد ایوشان

سد مخزنی ایوشان در فاصله 1.5 کیلومتری بالا دست روستای ایوشان گلستان وحدود 57کیلومتری شهر خرم آباد و برروی رودخانه هرود واقع شده است و مساحت حوضه آبخیز رودخانه هرود تا محور سد مخزنی ایوشان 120کیلومتر مربع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.