رصد خانه خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

رصد خانه خرم آباد

رصد خانه خرم آباد،یا رصد خانه کاسپین وکاسیت توسط محمد نسایی مدیر عامل شرکت رصد خانه کاسپین احداث شده است .این کار آفرین مو فق به احداث رصد خانه کاسپین شده است که  مدرنترین رصدخانه خاور میانه است در ارتفاع ۱۸۶۰ متری از سطح دریا در شهر خرم‌آباد در غرب ایران و بر فراز قلعه کوه مدبه معروف به بام خرم‌آباد قرار گرفته‌است. رصد خانه کاسین لرستان اولین مرکز نجوم و ستاره‌ شناسی دانش بنیان در ایران است که در ارتفاع ۱۸۶۰ متری از سطح دریا بعنوان بلندترین رصد خانه خاورمیانه در بین کشورهای ترکیه، سوریه، عراق، عربستان، عمان، اردن، قطر، کویت، لبنان، بحرین، افغانستان، یمن، امارات متحده عربی شناخته شده‌است.

امکانات مجموعه

از امکانات این مجموعه می‌توان به گنبد الکترومکانیکی به قطر ۷ متر با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه با سیستم حرکتی موتور دار و دریچه مکانیکی متناسب با اپتیک و مجهز به تلسکوپی به قطر آینه نیم متر اشاره نمود این تلسکوپ تنها تلسکوپ با قابلیت Edge Hd است که نظیر این تلسکوپ با این قابلیت در کشور وجود ندارد. سیستم هدایتی تلسکوپ گوتو بوده و امکان ترک ۴۰۰۰۰ جرم را دارد.

همچنین این مجموعه دارای پیشرفته‌ترین تلسکوپ خورشیدی است که امکان ثبت داده‌های خورشیدی را برای محققین مرکز فراهم و امکان رصد در روز را امکان‌پذیر می‌نماید. این تنها رصد خانه‌ای در ایران می‌باشد که بدون تعطیلی هر شب پذیرای محققان و علاقمندان و بازدید کنندگان است. استیج‌های رصدی این رصد خانه مجهز به ۱۶ دستگاه تلسکوپ متحرک و دوربین‌های دو چشمی جهت رصد علاقمندان و عموم مردم است.

آسمان نمای این مجموعه

آسمان نمای این مجموعه بی نظیر؛ دارای گنبدی به قطر ۷/۵ متر است و مجهز به دو دستگاه دیجیتال و آنالوگ می‌باشد دستگاه دیجیتال در نوع خود در کشور بی نظیر است این رصد خانه مجهز به آسمان نمای بادی متحرک نیز می‌باشد کنارهم قرار گرفتن تمامی این تجهیزات و مکان کاملاً استاندارد و مناسب به همراه نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده و اپراتورهای مسلط به کار با تلسکوپ‌های حرفه ای موجب تبدیل این مرکز به عنوان طرح کلان ملی شده و علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده‌است.

نمایشگاه عکس از زمین تا کیهان بخش دیگری از بازدید را تشکیل می‌دهد و سالن آمفی تئاتر که در آن زندگی در فضا و ابعاد عالم هستی به تصویر کشیده می‌شود. در هر بخش کارشناسان متخصص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مطالب علمی را ارائه می‌نمایند. این مکان در بلندترین نقطه شهر خرم‌آباد واقع شده و ارتفاع از سطح شهر بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ متر متغیر است و همچون نگینی بر بلندای گردشگری غرب کشور می‌درخشد تا لذت مشاهده هم‌زمان زمین و آسمان را در ارتفاع کوهستانی زاگرس فراهم نماید.

ویژگی های رصدخانه کاسین

این مرکز به دور از آلودگی هوا و به دور از رطوبت در مکانی با آسمان تاریک بهترین مکان برای رصد و تحقیقات و عکس برداری نجومی است در کنار تمام شرایط استاندارد مکانی برای این رصد خانه وجود افق منفی یکی از امتیازاتی است که ثبت داده‌های نجومی را بدون خطا انجام پذیر می‌نماید و آن را به مرکز استراتژیک رویت هلال در کشور تبدیل نموده‌است. به دلیل عبورو مرور راحت تر علاقمندان از داخل و خارج از کشور و اقامت جهت مطالعات مدت دار ،۵ کیلومتر راه دسترسی اختصاصی آسفالته همراه با لامپ‌های استاندارد فقط جهت روشنایی جاده تعبیه شده‌است، عبورو مرور با هر وسیله نقلیه به راحتی امکان‌پذیر است از جمله (اتوبوس و مینی باس‌های توریستی)، البته در زمان کارهای تحقیقاتی و ثبت داده از ساعت ۲ بامداد به بعد هم مجموعه و هم بام خاموشی کامل دارد.

جهت دسترسی محققان در ساعاتی از بامداد که جرم طلوع می‌کند مکانی جهت اقامت قرار داده شده‌است که محققان به راحتی از محل اقامت امن به گنبد اصلی و تلسکوپ اصلی دسترسی داشته باشند و اشکال اساسی رصد گران در طبیعت تاریک در این مجموعه مدرن رفع گردیده و در نظر گرفته شده‌است با تجهیز اقامت و پذیرایی تمامی علاقمندان و محققان از داخل و خارج از کشور می‌توانند به‌طور مدت دار از امکانات علمی، تحقیقاتی و اقامتی مرکز بهره گیرند. فیلترهای فوتومتری، ابزارهای جانبی رصدی، تبدیل‌های سخت‌افزاری، ابزارهای عکاسی و فیلم‌برداری، ابزارهای آشکار سازو نرم‌افزارهای اختصاصی از دیگر امکانات این مجموعه مدرن است.مجتمع رصدخانه کاسین

بنای رصد خانه

به دلیل ثبت داده‌های علمی، موقعیت آب و هوا و سرعت وزش باد و تعداد روزهای آسمان صاف مقدار رطوبت هوا، از طریق دکل‌هایی در قسمت تپه بالایی رصد خانه ثبت می‌گردد. ارتفاع کوه مدبه در بلندترین نقطه آن ۲۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می‌باشد. بنای رصد خانه دارای شکل هندسی خاصی است که از تمام ورودی‌های شهر خرم‌آباد در بلندترین نقطه شهر قابل مشاهده می‌باشد. این رصد خانه عضو اتحادیه صنایع هوا فضایی ایران بوده و دارنده جایزه ملی مدیریت فناوری و نو آوری از معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌باشد و دارای افتخاراتی در سطح ملی و بین‌المللی می‌باشد. طراح و سازنده این رصد خانه پیشرفته مهندس محمد نسایی جوان نخبه کشورمان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.