راه آهن خرم آبادـ دورودـ اندیمشک

زمان مطالعه این مطلب تنها: 10 دقیقه
مروری بر آنچه تا کنون بر راه‌آهن دورود -خرم‌آباد گذشته جهت اطلاع و احیانا پیگیری دغدغه داران توسعه لرستان ،به‌ویژه مهندسین و متخصصین حوزه راه ریلی.
نکته قابل‌تأمل اینکه به برکت حضور پررنگ رسانه‌های امروزین و بیداری بعضی از منتقدان منصف  ،نمد گزافه‌گویی را پشمی نمانده است که کسی در پی بافتن کلاهی بهر خویشتن باشد ،بلکه امید است هر توضیح و تبیینی چون چراغی باشد که کور سوی آن رهروان توسعه استان و کشور را به‌سوی سر منزل مقصود یاری‌رسان باشد.
 سپاس از آنانی که از ایده تا اجرا و از اجرا تا انجام پروژه راه ریلی خرم‌آباد از قبل از انقلاب تاکنون نقشی داشته، دارند و یا خواهند داشت.
کار سترگ همت والا می‌طلبد. پروژه راه‌آهن دورود-خرم آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ریلی کشور (از نظر فنی، طراحی و اجرا با داشتن حدود ۳۳ کیلومتر تونل) سال ۹۲ در قالب قرارداد طراحی و اجرا به مبلغ تقریبی ۴۷۰ میلیارد تومان در ظرف زمانی ۴ سال یعنی تا پایان ۹۵ به قرارگاه سازندگی خاتم واگذار شد.
آب‌باریکه بودجه سنواتی و ۳۸۰ میلیارد تومان بودجه ملی از محل فروش سهام فولاد خوزستان -که تا نیمه سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳۱۰ میلیارد آن هزینه شده بود. منابع و مبالغی است که این پروژه را پشتیبانی می‌کردند.
در سال ۹۷ سازمان برنامه‌وبودجه به‌عمد یا سهو مبلغی از درآمد حاصل از فروش سهام فولاد خوزستان متعلق به راه‌آهن دورود- خرم‌آباد را در محلی دیگر هزینه کرده بود که با تلاش و جدیت نمایندگان مرکز استان و استاندار و تشکیل چندین جلسه با سازمان برنامه‌وبودجه کشور اعتبار به سرفصل اصلی خود برگشت.
دولت طی سال‌های اخیر ۹ پروژه راه ریلی کشور را در دستور کار قرار داد و بر اساس شاخص‌هایی آن‌ها را اولویت‌بندی کرد.۵ پروژه از این ۹ پروژه تقریباً به ایستگاه پایانی رسیدند و پروژه خرم‌آباد دورود هم‌اکنون در اولویت قرار دارد.
 پروژه یادشده در مدت‌زمان اولیه قرارداد یعنی پایان سال ۹۵ به دلیل مشکلات عدیده (مالی و فنی) به پایان نرسید و با تمدید آن تا تاریخ ۹۸/۱۱/۱۲ به کار خود ادامه داد که از این تاریخ نیز تا سال ۱۴۰۲ مجدداً زمان آن تمدید گردیده است.
 مشکلات قراردادی و عدم کفاف مبالغ مندرج در فهرست‌بها در قبال عملیات انجام‌شده به دلیل فریز شدن تعدیل از انتهای سال ۹۶ تاکنون و همچنین شوک‌های ارزی چندین‌باره و تغییر مکرر قیمت‌ها موجب ناهمخوانی صورت‌وضعیت‌های پیمانکار و قیمت واقعی عملیات شد و درنهایت همین امر موجب گردید عملاً شاهد عدم توازن ریالی پروژه و رکود قابل‌توجه و کاهش عملیات اجرایی باشیم.
از مهم‌ترین پیگیری‌های صورت گرفته که هم‌اکنون نیز در حال پیگیری است می‌توان به تهیه و تقدیم لایحه تغییر نرخ پیمان و همچنین تلاش جهت آزادسازی تعدیل صورت کارکردهای انجام‌شده اشاره کرد که با توجه به صدها ساعت کار کارشناسی و فنی صورت گرفته توسط مجموعه کارفرما، در حال حاضر مساعدت و موافقت شورای محترم فنی و متعاقباً سازمان محترم برنامه‌وبودجه را می‌طلبد که در صورت‌ترمیم نرخ پیمان و آزادسازی تعدیل شاهد از سرگیری عملیات اجرایی و برگشت پروژه به روزگار رونق خود یعنی ایجاد اشتغال در استان به میزان تقریبی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و صدها شغل به‌صورت غیرمستقیم خواهیم بود.
سال ۹۷ به‌اتفاق جناب دکتر فلاحت پیشه نماینده محترم اسلام‌آباد جهت گسترش راه ریلی کشور برای محور لرستان- قصر شیرین تقاضای اعمال ماده ۲۱۵ قانون برنامه را داشتیم.
 در خصوص چگونگی هزینه کرد منابع مالی پروژه تاکنون باید گفت: از مبلغ در نظر گرفته‌شده برای این پروژه، بخشی مصروف عملیات اجرایی به میزان ۴۰ درصد، تعادیل، آزادسازی و تملک گردیده است.
در انتهای سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ تمام تلاشمان را معطوف به این ساختیم که در حد مقدورات دولت به میزان ۱۲۰ میلیارد از محل فروش اوراق به این پروژه اختصاص یابد، که در این خصوص نیز بایستی مسئولان محترم سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به این مهم نیز مساعدت لازم را مبذول فرمایند.
توضیح:
 سال ۹۴ آنتنی بروجرد نیز به محور راه‌آهن دورود – خرم‌آباد اضافه شد و در سال ۹۷ نیز به‌منظور خروج بروجرد از بن‌بست به پیشنهاد و پیگیری نمایندگان وقت و همراهی دولت اتصال این خط به ملایر اضافه شد که مقرر گردید در سال‌های بعد در ردیف بودجه قرار گیرد که ما هم این مهم را همراهی کرده و می‌کنیم چراکه هر خدمتی در این استان انجام پذیرد منافع آن به‌کل استان خواهد رسید.
به امید تحقق این مهم به همت همگان. یا حق .  محمد بیرانوندی/ نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس دهم  99/7/22

احداث راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک نیازمند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است

دکتر ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: احداث پروژه راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک به چهار هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد درحالیکه امسال فقط حدود ۱۲۰ میلیارد بودجه برای آن تخصیص داده شده که این میزان، جوابگوی پروژه نیست.

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار(1400/1/24)، با اشاره به اهمیت و نقش سرمایه گذار خارجی در توسعه استان، اظهار داشت: ما باید به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی باشیم چون نمی‌توان به بودجه‌های دولتی امیدوار بود.

وی افزود: تلاش ما این است که مشکلات واحدهایی که سرمایه‌گذاران خصوصی در آنها کار می‌کنند را رفع کنیم، گردشگری را رونق بخشیم و بیمارستان‌ مهرگان و هتل صخره ای را تعیین تکلیف کنیم که با شرایط فعلی کشور انجام آنها به زودی امکان پذیر نیست لذا تلاش می‌کنیم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به استان دعوت کنیم که لازمه آن همکاری مسئولین و اعتمادسازی است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: باید شرایطی ایجاد شود که سرمایه‌گذاران رغبت کنند در حیطه‌های مختلف مثل معدن، گردشگری، کشاورزی و دامپروری استان ورود پیدا کنند؛ فعلا پیگیری‌ها در حال انجام است و زمانی که به نتیجه برسد به مردم اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد بودجه‌ای که به استان‌ها تخصیص داده می‌شود به صورت متمرکز در تهران و در اختیار وزراست و فقط ۲۰ درصد آن به استان وارد می‌شود، تصریح کرد: ما تنها برای ساخت راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک حداقل چهار هزار میلیارد نیاز داریم، ولی امسال حدود ۱۲۰ میلیارد بودجه برای آن تخصیص داده شده و ممکن است در نهایت این مبلغ کمتر هم بشود که این گونه بودجه ها خیلی قابل توجه و کارساز نیست.

ویسکرمی خاطرنشان کرد: ما باید سرمایه‌گذاری خصوصی را ترویج و تشویق کنیم تا از این طریق واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل استان، راه‌اندازی شده و اشتغال‌زایی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه لرستان از نظر بودجه عمرانی رتبه هفتم را در کشور دارد اما جوابگوی نیاز استان نیست، گفت: برخی طرح‌ها مانند آزادراه خرم‌آباد- بروجرد پروژه‌های ملی هستند و قرار شده تا پایان دولت افتتاح شوند؛ اما پروژه‌هایی که پیشرفت آنها زیر ۵۰ درصد است با این نوع بودجه‌های قطره چکانی و شرایط تورمی موجود، به زودی افتتاح ‌نمی‌شوند.

پروژه راه آهن دورود- خرم آباد ۴۰ درصد پیشرفت دارد

 معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار کرد:

‌عباس خطیبی امروز دوشنبه 21 بهمن1398 در ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان که با حضور وزیر راه و شهرسازی در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، گفت: مهم‎ترین بحثی که در رابطه با طرح راه‌آهن دورود- خرم‌آباد پیگیری کردیم، موضوع تامین اعتبار پایدار این پروژه بو

وی اضافه کرد: در سالجاری میزان اعتبار طرح،‌ 27 میلیارد تومان بوده که برای سال بعد 60 درصد افزایش اعتبار در قانون بودجه را پیشنهاد داده ایم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه در گذشته 2000 نفر در پروژه  راه آهن دورود- خرم آباد ‏ مشغول به کار بودند، اضافه کرد:‏ تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان  در این پروژه هزینه شده است.

وی یادآور شد: این پروژه ریلی یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های راه سازی کشور است.خطیبی گفت: در این مسیر حدود 31 کیلومتر تونل داریم.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.