راه آهن خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 18 دقیقه
مروری بر آنچه تا کنون بر راه آهن دورود -خرم‌آباد گذشته جهت اطلاع و احیانا پیگیری دغدغه داران توسعه لرستان ،به‌ویژه مهندسین و متخصصین حوزه راه ریلی.
نکته قابل‌تأمل اینکه به برکت حضور پررنگ رسانه‌های امروزین و بیداری بعضی از منتقدان منصف  ،نمد گزافه‌گویی را پشمی نمانده است که کسی در پی بافتن کلاهی بهر خویشتن باشد ،بلکه امید است هر توضیح و تبیینی چون چراغی باشد که کور سوی آن رهروان توسعه استان و کشور را به‌سوی سر منزل مقصود یاری‌رسان باشد.
 سپاس از آنانی که از ایده تا اجرا و از اجرا تا انجام پروژه راه ریلی خرم‌آباد از قبل از انقلاب تاکنون نقشی داشته، دارند و یا خواهند داشت.
کار سترگ همت والا می‌طلبد. پروژه راه آهن دورود-خرم آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ریلی کشور (از نظر فنی، طراحی و اجرا با داشتن حدود ۳۳ کیلومتر تونل) سال ۹۲ در قالب قرارداد طراحی و اجرا به مبلغ تقریبی ۴۷۰ میلیارد تومان در ظرف زمانی ۴ سال یعنی تا پایان ۹۵ به قرارگاه سازندگی خاتم واگذار شد.
آب‌باریکه بودجه سنواتی و ۳۸۰ میلیارد تومان بودجه ملی از محل فروش سهام فولاد خوزستان -که تا نیمه سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳۱۰ میلیارد آن هزینه شده بود. منابع و مبالغی است که این پروژه را پشتیبانی می‌کردند.
در سال ۹۷ سازمان برنامه‌وبودجه به‌عمد یا سهو مبلغی از درآمد حاصل از فروش سهام فولاد خوزستان متعلق به راه آهن دورود- خرم‌آباد را در محلی دیگر هزینه کرده بود که با تلاش و جدیت نمایندگان مرکز استان و استاندار و تشکیل چندین جلسه با سازمان برنامه‌وبودجه کشور اعتبار به سرفصل اصلی خود برگشت.
دولت طی سال‌های اخیر ۹ پروژه راه ریلی کشور را در دستور کار قرار داد و بر اساس شاخص‌هایی آن‌ها را اولویت‌بندی کرد.۵ پروژه از این ۹ پروژه تقریباً به ایستگاه پایانی رسیدند و پروژه خرم‌آباد دورود هم‌اکنون در اولویت قرار دارد.
 پروژه یادشده در مدت‌زمان اولیه قرارداد یعنی پایان سال ۹۵ به دلیل مشکلات عدیده (مالی و فنی) به پایان نرسید و با تمدید آن تا تاریخ ۹۸/۱۱/۱۲ به کار خود ادامه داد که از این تاریخ نیز تا سال ۱۴۰۲ مجدداً زمان آن تمدید گردیده است.
 مشکلات قراردادی و عدم کفاف مبالغ مندرج در فهرست‌بها در قبال عملیات انجام‌شده به دلیل فریز شدن تعدیل از انتهای سال ۹۶ تاکنون و همچنین شوک‌های ارزی چندین‌باره و تغییر مکرر قیمت‌ها موجب ناهمخوانی صورت‌وضعیت‌های پیمانکار و قیمت واقعی عملیات شد و درنهایت همین امر موجب گردید عملاً شاهد عدم توازن ریالی پروژه و رکود قابل‌توجه و کاهش عملیات اجرایی باشیم.
از مهم‌ترین پیگیری‌های صورت گرفته که هم‌اکنون نیز در حال پیگیری است می‌توان به تهیه و تقدیم لایحه تغییر نرخ پیمان و همچنین تلاش جهت آزادسازی تعدیل صورت کارکردهای انجام‌شده اشاره کرد که با توجه به صدها ساعت کار کارشناسی و فنی صورت گرفته توسط مجموعه کارفرما، در حال حاضر مساعدت و موافقت شورای محترم فنی و متعاقباً سازمان محترم برنامه‌وبودجه را می‌طلبد که در صورت‌ترمیم نرخ پیمان و آزادسازی تعدیل شاهد از سرگیری عملیات اجرایی و برگشت پروژه به روزگار رونق خود یعنی ایجاد اشتغال در استان به میزان تقریبی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و صدها شغل به‌صورت غیرمستقیم خواهیم بود.
سال ۹۷ به‌اتفاق جناب دکتر فلاحت پیشه نماینده محترم اسلام‌آباد جهت گسترش راه ریلی کشور برای محور لرستان- قصر شیرین تقاضای اعمال ماده ۲۱۵ قانون برنامه را داشتیم.
 در خصوص چگونگی هزینه کرد منابع مالی پروژه تاکنون باید گفت: از مبلغ در نظر گرفته‌شده برای این پروژه، بخشی مصروف عملیات اجرایی به میزان ۴۰ درصد، تعادیل، آزادسازی و تملک گردیده است.
در انتهای سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ تمام تلاشمان را معطوف به این ساختیم که در حد مقدورات دولت به میزان ۱۲۰ میلیارد از محل فروش اوراق به این پروژه اختصاص یابد، که در این خصوص نیز بایستی مسئولان محترم سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به این مهم نیز مساعدت لازم را مبذول فرمایند.
توضیح:
 سال ۹۴ آنتنی بروجرد نیز به محور راه آهن دورود – خرم‌آباد اضافه شد و در سال ۹۷ نیز به‌منظور خروج بروجرد از بن‌بست به پیشنهاد و پیگیری نمایندگان وقت و همراهی دولت اتصال این خط به ملایر اضافه شد که مقرر گردید در سال‌های بعد در ردیف بودجه قرار گیرد که ما هم این مهم را همراهی کرده و می‌کنیم چراکه هر خدمتی در این استان انجام پذیرد منافع آن به‌کل استان خواهد رسید.
به امید تحقق این مهم به همت همگان. یا حق .  محمد بیرانوندی/ نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس دهم  99/7/22

احداث راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک نیازمند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است

دکتر ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: احداث پروژه راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک به چهار هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد درحالیکه امسال فقط حدود ۱۲۰ میلیارد بودجه برای آن تخصیص داده شده که این میزان، جوابگوی پروژه نیست.

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار(1400/1/24)، با اشاره به اهمیت و نقش سرمایه گذار خارجی در توسعه استان، اظهار داشت: ما باید به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی باشیم چون نمی‌توان به بودجه‌های دولتی امیدوار بود.

وی افزود: تلاش ما این است که مشکلات واحدهایی که سرمایه‌گذاران خصوصی در آنها کار می‌کنند را رفع کنیم، گردشگری را رونق بخشیم و بیمارستان‌ مهرگان و هتل صخره ای را تعیین تکلیف کنیم که با شرایط فعلی کشور انجام آنها به زودی امکان پذیر نیست لذا تلاش می‌کنیم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به استان دعوت کنیم که لازمه آن همکاری مسئولین و اعتمادسازی است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: باید شرایطی ایجاد شود که سرمایه‌گذاران رغبت کنند در حیطه‌های مختلف مثل معدن، گردشگری، کشاورزی و دامپروری استان ورود پیدا کنند؛ فعلا پیگیری‌ها در حال انجام است و زمانی که به نتیجه برسد به مردم اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد بودجه‌ای که به استان‌ها تخصیص داده می‌شود به صورت متمرکز در تهران و در اختیار وزراست و فقط ۲۰ درصد آن به استان وارد می‌شود، تصریح کرد: ما تنها برای ساخت راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک حداقل چهار هزار میلیارد نیاز داریم، ولی امسال حدود ۱۲۰ میلیارد بودجه برای آن تخصیص داده شده و ممکن است در نهایت این مبلغ کمتر هم بشود که این گونه بودجه ها خیلی قابل توجه و کارساز نیست.

ویسکرمی خاطرنشان کرد: ما باید سرمایه‌گذاری خصوصی را ترویج و تشویق کنیم تا از این طریق واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل استان، راه‌اندازی شده و اشتغال‌زایی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه لرستان از نظر بودجه عمرانی رتبه هفتم را در کشور دارد اما جوابگوی نیاز استان نیست، گفت: برخی طرح‌ها مانند آزادراه خرم‌آباد- بروجرد پروژه‌های ملی هستند و قرار شده تا پایان دولت افتتاح شوند؛ اما پروژه‌هایی که پیشرفت آنها زیر ۵۰ درصد است با این نوع بودجه‌های قطره چکانی و شرایط تورمی موجود، به زودی افتتاح ‌نمی‌شوند.

پروژه راه آهن دورود- خرم آباد ۴۰ درصد پیشرفت دارد

 معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار کرد:

‌عباس خطیبی امروز دوشنبه 21 بهمن1398 در ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان که با حضور وزیر راه و شهرسازی در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، گفت: مهم‎ترین بحثی که در رابطه با طرح راه آهن دورود- خرم‌آباد پیگیری کردیم، موضوع تامین اعتبار پایدار این پروژه بو

وی اضافه کرد: در سالجاری میزان اعتبار طرح،‌ 27 میلیارد تومان بوده که برای سال بعد 60 درصد افزایش اعتبار در قانون بودجه را پیشنهاد داده ایم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه در گذشته 2000 نفر در پروژه  راه آهن دورود- خرم آباد ‏ مشغول به کار بودند، اضافه کرد:‏ تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان  در این پروژه هزینه شده است.

وی یادآور شد: این پروژه ریلی یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های راه سازی کشور است.خطیبی گفت: در این مسیر حدود 31 کیلومتر تونل داریم.‏

راه آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک یک پروژه ملی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی روز 1400/9/20 در ادامه سفر خود به استان لرستان از کارگاه دو پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک و دورود-بروجرد-ملایر بازدید کرد.

قاسمی در جریان این بازدید و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پروژه راه آهن دورود-خرم آباد یکی از پروژه‌های مهم کشور است، گفت: این پروژه علاوه بر اینکه یکی از خواسته‌های مردم استان است، یک پروژه ملی است و جزو کریدورهای اصلی راه آهن کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: قرارداد اجرای این پروژه با قراگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بسته شده و کار شروع شده بود، اما متاسفانه در سال‌های گذشته پروژه به علت مشکلات مالی تقریبا تعطیل بوده است. قبل از سفر آقای رییس جمهور به استان لرستان برای فعال شدن این پروژه بحث و بررسی انجام و اعتباراتی پیش‌بینی شد که بعد از سفر تخصیص می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اتمام سریع این پروژه گفت: قرار شد پیمانکار یک برنامه زمانبندی واقعی برای اجرای پروژه پیش‌بینی کرده و ظرف چند روز آینده در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم هم در مورد زمانبندی و هم اعتبار با پیمانکار توافق کنیم. من فکر می‌کنم این پروژه در صورت تامین اعتبار ظرف ۳ سال به اتمام برسد. گرچه این پروژه بسیار سخت و ویژه  است و کمتر راه آهنی در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آن را تونل و ابنیه بزرگ تشکیل دهد.

وی افزود: این پروژه در دولت و در حضور معاون اول مورد بررسی قرار گرفته و قرار است از محل‌هایی خارج از بودجه جاری کشور تامین اعتبار شود.

گفتنی است راه اهن دورود تا خرم آباد ۱۲۱  کیلومتر است که در ۴ قطعه احداث خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این طرح در بخش زیرسازی ۳۹ درصدو سهم زیرسازی از کل پروژه حدود ۸۰ درصد است. این خط‌آهن شامل ۲۰ پل بزرگ و ۲۵۶ پل کوچک و ۱۸ دستگاه تونل است و ۳۵ کیلومتر از کل مسیر را پل و تونل تشکیل می‌دهد که این رقم حدود ۳۰ درصد از پروژه است. طویل ترین تونل ریلی کشور و منطقه نیز به طول ۴ هزار و ۶۰۰ متر در این مسیر در حال ساخت است.

۷ ایستگاه در این مسیر این خط آهن قرار دارد و اعتبار هزینه شده از ابتدای شروع پروژه ۳۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است. طبق برآوردها اتمام این پروژه حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. خط‌آهن خرم آباد-اندیمشک نیز ۲۵۰ کیلومتر طول دارد و اعتبار پیش‌بینی شده برای اتمام کل پروژه از دورود تا اندیمشک ۱۹ هزار میلیارد تومان است.

پروژه راهبردی در مسیر تحقق

 راه آهن یکی از مهمترین ساز و کارهای کارآمد در زمینه حمل و نقل دورن شهری و برون شهری محسوب می‌شود و هرکجا که شبکه‌های سراسری راه آهن ایجاد شده، رشد و توسعه اقتصادی را برای آن منطقه به دنبال داشته است. در واقع کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی در بخش اقتصاد و رشد آن ارتباط مستقیمی وجود دارد.

صنعت ریلی کشور طی سالیان متمادی با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و گرچه چشم انداز هدف اصلی آن همیشه رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر بوده است اما لرستان در میان سایر شهرهای دارای خطوط ریلی از توسعه کمتری برخوردار بوده است.

اتصال مرکز لرستان به خط ریلی جنوب کشور یکی از اهداف احداث راه آهن خرم‌آباد- دورود – اندیمشک بوده، پروژه‌ای که طی این سال‌ها به اما واگرهای زیادی کشیده شده است، این طرح که یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان است در صورت تکمیل و بهره‌برداری می‌تواند نقش مهمی درپیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار استان داشته باشد.

طرح راه آهن لرستان که سال 90 کلنگ احداث آن با حضور مسئولان ارشد به زمین زده و سال 93 نیز عملیات اجرایی‌ آن آغاز شد، بنا بود در شهریور سال 98 به بهره‌برداری برسد اما هنوز خبری از ریل و راه آهن و سوت قطار نیست و همچنان قطار وعده‌هایی برای تکمیل این پروژه ردیف شده که هنوز برای لرستان راه آهن نشده است.

چشم اندازی سه ساله برای بهره‌برداری در صورت تامین اعتبار

گودرز امیری معاون عمرانی وقت استاندار لرستان در دی ماه 99 با بیان اینکه این پروژه بالغ بر 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که این پروژه از محل اعتبارات فروش سهام فولاد آغاز شده و مقرر شده بوده که با همان اعتبارات تکمیل و به بهره‌برداری برسد اما اعتبارات این پروژه به پایان رسیده و فاقد اعتبار لازم برای ادامه عملیات اجرایی شد.

 

اسد فامیان مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور نیز سال گذشته در رابطه با این پروژه گفته بود: با توجه به بزرگی و اندازه این محور، نمی‌توان افق زمانی مشخصی را به صورت دقیق برای اجرایی شدن آن مشخص کرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه خط ریلی دورود- خرم‌آباد 38 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نمی‌توان زمان افتتاح را مشخص کرد، گفت: اگر اعتبار کامل را در فصل کاری مناسب در اختیار ما قرار دهند، در فشرده‌ترین حالت، بین سه تا سه و نیم سال دیگر می‌توانیم این پروژه را تحویل دهیم.

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز با اشاره به پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد در گفت‌وگو با رسانه ها با بیان اینکه بنده معتقدم قطار توسعه استان در گرو آب و راه است و اگر لرستان به عنوان کریدور شمال به جنوب نتواند زیرساخت‌های راه خود را درست کند از قطار توسعه عقب می‌ماند، اظهارداشت: در دوره‌ای که بسیاری از استان‌ها درکی از راه آهن نداشتند در استان لرستان 80 سال پیش راه آهن راه‌اندازی شده ولی این راه آهن شرایط روز و زیر ساخت‌های به روز را ندارد.

عدم دسترسی بخش عظیمی از مردم لرستان به راه آهن

استاندار لرستان بیان کرد: هم اکنون از راه آهن فعلی استان تنها 10 تا 15 هزار نفر از مردم استان استفاده می‌کنند این در حالی است که بخش عظیمی از جمعیت استان به این راه آهن دسترسی ندارند.

استاندار لرستان عنوان کرد: تکمیل پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک از برنامه‌های بسیار مهم استان است که به صورت یک بسته کامل برای تمام نقاط لرستان تعریف شده است.

وی بیان کرد: در صورت تکمیل و راه‌اندازی این پروژه، از طرف اندیمشک در خوزستان به سمت پلدختر به عنوان جنوبی‌ترین نقطه استان تا بروجرد به سمت استان مرکزی و تهران و الیگودرز به طرف استان اصفهان و شرق کشور از راه آهن استفاده خواهند کرد.

زیویار گفت: راه آهن مطالبه بسیار مهمی است که به مثابه شریان‌های ارتباطی عمل می‌کند و در نظر است از این موقعیت به نفع تمام مردم استان بهره‌برداری صورت پذیرد.

 دکتر فرهاد زیویار استاندار لرستان گفته: تکمیل راه آهن خرم آباد – دورود – اندیمشک از مطالبات جدی مردم است و امیدواریم در سفر آتی رئیس جمهور عملیات ساخت این راه آهن از سرگرفته شود.

عملیات ساخت راه آهن دورود- خرم آباد – اندیمشک سال ۱۳۹۴ با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه و از محل فروش سهام شرکت فولاد خوزستان آغاز شد.

ساخت راه آهن ۱۱۴ کیلومتری خرم آباد – دورود با کمک قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ۴۰ درصد پیشرفت دارد.
عملیات ساخت این طرح ریلی به دلیل نبود اعتبار و نداشتن ردیف در قانون بودجه سالانه از ۳ سال پیش تعطیل شد.

راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک ۱۷ دستگاه تونل ۳۲ کیلومتری و ۲۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳ کیلومتر دارد.

خروج لرستان از بن بست با احداث راه آهن

وی تصریح کرد: احداث راه آهن خرم‌آباد ـ دورود سبب می‌شود استان لرستان از بن‌بست خارج شود ولی هم اکنون این راه آهن با حدود 34 درصد پیشرفت نیمه کاره مانده است البته خوشبختانه وزارت راه نیز نظر مثبتی بر روی این پروژه دارند و امیدواریم در چشم انداز چند ساله دوره اول ریاست جمهوری سوت قطار در لرستان به صدا درآید.

اما این طرح ضروری توسعه ای در سفر اخیر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به لرستان به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی استان مطرح شد تا بار دیگر امید به شنیدن سوت قطار توسعه و پیشرفت اقتصادی لرستان در بستر احداث راه آهن در قلب مردم استان زنده شده تا مردم در سایه عدالت و خدمات دولت سیزدهم بتوانند از برکات حمل و نقلی پایدار و ایمن با احداث راه آهن بهره مند شوند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این به خطوط ریلی اشاره کرده و گفته بود یکی از کارهای بزرگی که مورد انتظار است بحث راه آهن است که مطالبه‌ای مردمی و ملی است، این پروژه برای کشور بسیار مهم است و اعتباری برای آن پیش‌بینی شده است تا سرعت بگیرد و هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

وی اظهارداشت: راه آهن یکی از مطالبه‌های مردم لرستان است که 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما سه سال است که این پروژه تعطیل است و قبل از سفر راه آهن خرم‌آباد -دورود- اندیمشک در جلسات بحث شد و 60 درصد باقی مانده پروژه سخت است و چندین مسیر کوهستانی سخت و پر هزینه دارد ولی باید تمام شود.

تامین اعتبار طرح از محل‌هایی خارج از اعتبارات استانی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکار این طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) است، افزود: در این سفر بنا شد یک برنامه زمان‌بندی از سوی پیمانکار و دستگاه اجرایی ظرف 10 روز ارائه و مشخص شود که اگر منابع تامین شود، احداث این خط آهن چقدر طول می‌کشد. پیش‌بینی من این است که طرح در یک برنامه زمانی سه ساله و تا پایان دولت به سامان برسد. منابع مورد نیازاحداث این خط ریلی نیز از محل‌هایی خارج از منابع سفر استانی تامین می‌شود.

رئیس جمهور نیز درجلسه شورای اداری لرستان که 19 آذرماه برگزار شد، تاکید کرد: مسئله ریل و راه آهن تا 10 روز آینده زمانبندی آن اعلام می شود چون خواسته مردم است.

 

ارسال برنامه زمان‌بندی راه آهن به وزارت راه و شهرسازی

 در تازه‌ترین پیگیری‌های خود در مورد این طرح راهبردی لرستان در گفت‌وگو با مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارائه برنامه زمان‌بندی راه آهن لرستان را جویا شد.

اسد فامیان با اشاره به اینکه برنامه زمان بندی راه آهن لرستان هفته گذشته تنظیم و به وزارتخانه ارسال شده است، افزود: منتظر تایید وزارت راه و شهرسازی و تامین اعتبار مورد نیاز این طرح راهبردی استان لرستان که مورد تاکید رئیس جمهور هم بوده است، هستیم. به محض تایید برنامه زمان بندی و تامین اعتبار مورد نیاز، عملیات اجرایی احداث راه آهن خرم‌آباد- دورود- اندیمشک از سرگرفته خواهد شد.1400/10/15

تخصیص اعتبار راه آهن خرم آباد

تخصیص اعتبار راه آهن خرم آباد، وحید کرم الهی روز یکشنبه(1400/11/17) در گفت و گو با خبر گزاری ایرنا  خرم آباد افزود: راه اهن دورود – خرم آباد یکی از پروژه های بسیار مهم، کلیدی و راهبردی لرستان است که قرارداد ساخت آن سال ۹۲ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد و عملیات اجرایی ان همان سال آغاز شد. مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: ۵۸۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رییس جمهور برای تکمیل طرح راه آهن دورود – خرم آباد به طول ۱۲۰ کیلومتر لحاظ شده است.

وی ادامه داد: در ابتدای شروع بکار طرح منابع مالی از محل فروش صنایع فولاد مشخص و تامین شده بود و کارگاه های متعدد و فعال ایجاد شد به نحوی که در برهه ای از زمان هزار نفر در این طرح کار می کردند اما به تدریج با مشکلات مالی برخورد کرد و به تدریج به تعطیلی کامل رسید.

وی با بیان اینکه این طرح ریلی هم اکنون ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تصریح کرد: درسفر ۱۹ آذر رییس جمهور و هیات دولت به لرستان تصمیمات خوبی گرفته شد، اکنون برنامه زمان بندی سه تا چهار ساله تهیه، به وزارت راه و شهرسازی اعلام و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

کرم الهی با اشاره به اینکه اقدامات فنی از سرگیری طرح در دست اجرا است افزود: به زودی با توافق بین قرارگاه و سازمان برنامه و بودجه مشکلات مالی طرح برطرف خواهد شد .

دستور رئیس جمهور برای اجرای پروژه

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در این رابطه در دیدار خود با اقشار مختلف مردم با تاکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه آهن لرستان را جزو مصوبات سفر آورده‌ایم، گفت: قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: عقب ماندگی‌های گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرف‌های جدید برای استان بزنیم؛ به هر روی راه آهن خرم آباد جزو دستور است و در مصوبات هم ذکر شده و آن را جزو اولویت‌های استان می‌دانیم.1401/4/29

نامه نگاری‌های راه‌آهن لرستان/از قاسمی به مرتضوی:اعتبار می‌خواهیم

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.