بندر خشک خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 8 دقیقه

 بندر خشک  خرم آباد

لرستان به عنوان استان مستعد ایجاد بندر خشک مصوب شد

معاون برنامه ریزی استاندار لرستان گفت: لرستان در شورای آمایش سرزمین کشور به عنوان استان مستعد ایجاد بندر خشک تصویب شد.

آقای علی هادی چگنی در جلسه بررسی ایجاد بندر خشک در خرم آباد با اشاره به ضرورت ایجاد بندر خشک در خرم آباد و مزیت های آن اظهار داشت: افزایش سرعت مراحل کار گمرکی برای کالاهای حمل شده به وسیله احداث بنادر خشک مجهز به خدمات گمرکی و افزایش سرمایه گذاری مستقیم داخلی و خارجی از جمله مزیت های احداث بندر خشک در خرم آباد است.

وی با بیان اینکه توسعه منطقه ای و ایجاد فرصت های مختلف شغلی، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی و بهبود فرآیند توسعه پایدار در استان از دیگر مزیت های ایجاد این بندر خشک در خرم آباد است، تصریح کرد: باید در روند ایجاد بندرخشک خرم آباد تسریع صورت گیرد.

معاون برنامه ریزی استاندار لرستان ادامه داد: در راستای تسریع در روند ایجاد این بندر با تلاش و پیگیری مدیریت ارشد استان در شورای آمایش سرزمین کشور استان لرستان به عنوان استان مستعد ایجاد بندر خشک تصویب شد که این امر خود نقطه عطفی در راستای استمرار تلاش مسئولان برای پیگیری ایجاد بندر خشک در استان است.

هادی چگنی عنوان کرد: با بررسی های به عمل آمده زمین مورد نیاز اجرای طرح بندر خشک از محل منابع ملی و در نزدیکی شهرستان خرم آباد انتخاب شده است.

وی گفت: همچنین شرکت توسعه و عمران لرستان در خصوص اجرای این طرح متقاضی و مقرر شده است تا این شرکت در اسرع وقت نسبت به آماده کردن طرح توجیهی، فنی و اقتصادی آن اقدام و نتیجه را به معاونت برنامه ریزی استانداری لرستان ارسال کند.  93/4/9

ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی در استان به عنوان یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها به شمار می‌رود.
ساخت بندر خشک در شهرستان خرم‌آباد می‌تواند گام مؤثری برای پیشبرد اهداف و توسعه اقتصادی باشد. باوجود این‌که حدود یک سالی است که مجوز ساخت این بندر دریافت شده است، اما هنوز این اقدام به مرحله اجرا نرسیده و همین عامل نیز باعث شد که استاندار از شرایط پیشرفت کاری این طرح رضایت نداشته باشد.ساخت بندر خشک خرم‌آباد حدود یک سال است که در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. بندر خشک به منطقه‌ای درکشور اطلاق می‌شود که متصل به یک یا چند شیوه حمل ‌و نقل، برای ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری و انجام فعالیت‌های گمرکی باشد. به بیان دیگر با ساخت بندر خشک در خرم‌آباد دیگر تولیدکنندگان استان و استان‌های همجوار برای صادرات و واردات کالاهای خود مجبور به مراجعه به بندرهای دریایی نبوده و تمامی امور این حوزه در همین بندر انجام می‌شود.به‌ هرحال با وجود این‌که ساخت بندرخشک در خرم‌آباد در سال 93 به تصویب هیأت دولت رسید، هنوزگام‌های مهمی برای اجرایی شدن روند فعالیت انجام‌نشده است و باید اقدامات جدی‌تری توسط سازمان‌های مسئول برداشته شود. زیرا برای جبران عقب‌ماندگی اقتصادی در استان ساخت این زیرساخت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

ناخرسندی استاندار

در همین زمینه استاندار لرستان درکارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان از روند اجرایی ساخت این طرح ابراز ناخرسندی می‌کند و می‌افزاید: ساخت این بندر خشک می‌تواند نقش مؤثری در توسعه و اشتغال‌زایی استان ایفا کند و باید دانست که برای دریافت مجوز ساخت این بندر در استان تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.
«هوشنگ بازوند» ادامه می‌دهد: متأسفانه روند اجرای پروژه به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست، در گذشته فرصت سوزی‌های زیادی در استان صورت گرفته و نباید بندر خشک را به‌عنوان یک فرصت برای توسعه استان از دست بدهیم.

لزوم تعیین تکلیف پروژه

بازوند می‌افزاید: در هفته‌های آینده باید سازمان‌های مربوطه و سرمایه‌گذار، اقدامات لازم را برای گرفتن سند و شرکای تجاری انجام دهند و تا یک ماه آینده این طرح تعیین تکلیف شود.
وی ادامه می‌دهد: سال گذشته از میان 5 استان متقاضی بندر خشک، با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، مجوز ساخت این بندر به استان لرستان و شهرستان خرم‌آباد اعطا شد و به همین دلیل نباید به هیچ عنوان فرصت را از دست داد.

اهمیت بندر خشک در توسعه اقتصادی

مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان نیز  به اهمیت ساخت این بندر خشک در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: ساخت بندر خشک در خرم‌آباد اقدام بسیار مناسبی برای استان خواهد بود و می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه ایفا کند.«قدرت الله ولدی» ادامه می‌دهد: با ساخت این بندر در خرم‌آباد، شاهد نگهداری کالاهای کانتینری و انجام اقدامات مورد نیاز برای توزیع آن‌ها به استان‌های همجوار خواهیم بود.
وی در ادامه به نقش بالای بندر خشک در اشتغال‌زایی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با ساخت این بندر شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار مناسبی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهیم بود. بر اساس برآوردهای اولیه برای ساخت بندر خشک خرم آباد نیازمند سرمایه‌گذاری 350 میلیارد تومانی هستیم.

تبدیل خرم‌آباد به شهر بندری

در همین زمینه مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان لرستان نیز به همشهری می‌گوید: بندر خشک به‌عنوان زیرساختی بسیار با ارزش برای ترانزیت و بارانداز کالا در استان بوده که دقیقاً کار یک بندر دریایی را انجام می‌دهد.
«محمدرضا صفی خانی» ادامه می‌دهد: در آخرین کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان نیز تصمیم‌های بسیار مناسبی در مورد این بندر گرفته شده و استاندار دستورات بسیار ویژه‌ای برای اجرای روند این پروژه صادر کرده و دستگاه‌های اجرایی ملزم به انجام تعهدات خود در مدت‌زمان معینی شده‌اند.  وی با بیان این‌که متولی ساخت این طرح شرکت توسعه و عمران لرستان بوده، می‌افزاید: خوشبختانه مسئولان ارشد استان دنبال به نتیجه رسیدن بندر خشک در خرم‌آباد هستند. بر اساس دستور استاندار مقرر شد که در چند روز مشکل اراضی این بندر برطرف شده و از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای اجرای این طرح دعوت شود.
وی می‌گوید: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، برای ساخت این بندرکه در چند فاز اجرایی خواهد شد به 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 مکان یابی طرح در جنوب خرم آباد

در این مورد مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان به عنوان متولی اصلی پروژه بندر خشک خرم‌آباد نیز به همشهری می‌گوید: با پیگیری‌های زیاد سال گذشته این شرکت و استاندار لرستان مجوز ساخت بندر خشک خرم‌آباد از هیأت‌ وزیران گرفته شده و اکنون نیز در حال انجام اقدامات اولیه و دریافت مجوزهای داخلی مورد نیاز ساخت این بندر هستیم.
«احسان ناصر» ادامه می‌دهد: با توجه به طرفیت‌های موجود در منطقه، وجود بندر خشک برای خرم‌آباد از اهمیت زیادی برخوردار است. به دلیل این‌که این بندر باید از راه‌های دسترسی هوایی، ریلی و زمینی مناسب برخوردار باشد، فاز اول طرح در 120 هکتار و در جنوب شهر خرم‌آباد مکان‌یابی شده است.

نیاز 350میلیارد تومانی برای اعتبار

مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان با اشاره به این‌که به دنبال حل‌ و فصل مشکلات موجود ساخت این طرح زیرساختی در استان هستیم می‌گوید: باید در نظر داشت که این طرح به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی اقتصادی استان است و بازدهی آن نیز زمان‌بر است و به همین دلیل باید به دنبال ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت این بندر خشک درخرم‌آباد باشیم.
وی اضافه می‌کند: برای ساخت یک بندر خشک دارای استانداردهای روز دنیا به سرمایه‌گذاری 350 میلیارد تومانی نیازمند هستیم، البته این پروژه در 3 فاز اجرایی خواهد شد.

اجرای فاز اول نیازمند اعتبار 100 میلیارد تومانی

ناصر عنوان می‌کند: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در فاز اول به اعتباری بیش از 100 میلیارد تومان نیاز ‌است.مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان توضیح می‌دهد: زیرساخت‌هایی چون انجام اقدامات زیرساختی ساخت پروژه، ایجاد باراندازهای متعدد، انبار کانتینر، سیلوهای نگهداری غلات، ساختمان اداری، زیرساخت‌های گمرکی، مجتمع‌های اقامتی و پذیرایی، پارکینگ ساخته خواهند شد.
وی در ادامه به فازهای بعدی پروژه نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در فازهای 2 و 3 نیز زیرساخت‌هایی چون، انبارهای خاص، انبار نگهداری مایعات، پایانه‌های صادراتی فراورده‌های نفتی و پتروشیمی و پایانه صادراتی محصولات کشاورزی ساخته خواهند شد.این مقام مسئول می‌افزاید: با وجود این‌که تاکنون 11 مجوز ایجاد بندر خشک در کشور صادر شده ، ولی فقط بندر خشک سلفچگان ساخته شده و به همین دلیل باید به دنبال تسریع در روند ساخت بندر خشک خرم‌آباد باشیم.
مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان می‌گوید: با ایجاد این بندر خشک می‌توانیم به یک استان بندرگاهی تبدیل شویم و تحقق این موضوع تأثیر بسیار زیادی در توسعه و رونق اقتصادی استان خواهد داشت.

تبدیل استان به مبدا ورود و خروج کالا

ناصر در ادامه به اشتغال زایی این پروژه اشاره می‌کند و می‌افزاید: با تکمیل فازهای نهایی پروژه می‌توان شاهد اشتغال زایی یک تا 2 هزار نفری آن برای مردم استان باشیم. با ساخت بندر خشک خرم‌آباد استان به مبدأ ورود و خروج کالاها غرب و جنوب غرب کشور تبدیل خواهد شد.این مقام مسئول می‌گوید: اکنون شاهد هستیم که تاجران و صادرکنندگان استان‌های همجوار برای صادرات کالاهای خود مجبور به مراجعه به بندرهای ساحلی هستند که با ساخت این بندر، همه اقدامات مورد نیاز صادرات و واردات منطقه در این  استان انجام می‌گیرد.

آغاز عملیات اجرایی در سال آینده

ناصر می‌افزاید: اکنون به دنبال گرفتن مجوز‌های مورد نیاز و رایزنی با چندین سرمایه‌گذار بزرگ داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در ساخت این بندر هستیم و امید می‌رود از ابتدای سال 95 عملیات اجرایی این طرح بزرگ آغاز شود.

  •    سال گذشته از میان 5 استان متقاضی بندر خشک، با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، مجوز ساخت این بندر به استان لرستان و شهرستان خرم‌آباد اعطا شد.
  •  با ساخت این بندر در خرم‌آباد، شاهد نگهداری کالاهای کانتینری و انجام اقدامات مورد نیاز برای توزیع آن‌ها به استان‌های همجوار خواهیم بود.
  •    تاکنون 11 مجوز ایجاد بندر خشک درکشور صادر شده ، ولی فقط بندر خشک سلفچگان ساخته شده است.
  •    با تکمیل فازهای نهایی پروژه می‌توان شاهد اشتغال‌زایی یک تا 2 هزار نفری آن برای مردم استان باشیم. 94/10/16

از شعار تا عمل مسوولان/بندر خشک،مصوبه فراموش شده/چه کسی پاسخگو است؟

بندر خشک خرم آباد یکی از پروژه‌های اقتصادی است که احداث آن از سال ۹۳ تا امروز به دلایل مختلفی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، احداث بندر خشک یکی از مصوباتی بود که سال ۹۳ مجوز تأسیس آن برای چند استان صادر شد و استان لرستان نیز یکی از این استان‌ها بود.

موقعیت مناسب لرستان و قرارگیری آن در کریدور شمال_جنوب و بندر بازرگان_بندر امام می‌تواند، درصورتی‌که این بندر احداث شود، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در زمینهٔ اقتصادی برای استان ایجاد کند.

باوجوداینکه مجوز راه‌اندازی این بندر در سال ۹۳ اخذشده است، اما احداث آن فقط در حد یک مصوبه کاغذی بوده و تاکنون هیچ اقدامی برای تحقق این پروژه انجام‌نشده و احداث آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این پروژه را می‌توان نوعی زیرساخت اقتصادی دانست و در لرستان باوجود بیکاری جوانان و اقتصاد نامناسب می‌تواند نقش خوبی در رفع مشکلات ایجاد کند.

بندر خشک در لرستان قرار بود در مساحت حدود ۷۲ هکتار از‌ جاده کمربندی خرم‌آباد احداث شود و به نظر می‌رسد از دست دادن موقعیت احداث بندر خشک در لرستان ضرر خیلی بزرگی است.

زمین بندر خشک لرستان معارض دارد

 

محمدرضا صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، در خصوص احداث بندر خشک لرستان اظهار داشت: مصوبه احداث این پروژه توسط شورای عالی آمایش در سال ۹۳ تصویب شد.

 وی افزود: برای تعیین زمین این‌ پروژه پیگیری زیادی توسط استاندار وقت صورت گرفت و بعد از تلاش‌های بسیار بالاخره زمین آن مشخص شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: زمینی که برای این پروژه مشخص شد، از جاده کمربندی خرم‌آباد نزدیک به پل بابا حسین است و در لیست زمین‌های منابع ملی قرار دارد.

صفی‌خانی ادامه داد: متأسفانه باوجود اینکه این زمین جز زمین‌ها منابع ملی است، اما معارضان زیاد و شدیدی دارد و مقابله با آن‌ها کار بسیار سخت و هزینه‌بری است، لذا تاکنون کاری در خصوص آن انجام‌نشده است.

وی یادآور شد: این پروژه یک پروژه کلان و سخت است و به نظر می‌رسد باوجود معارضان فعلاً نمی‌توان کاری برای احداث آن انجام داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اضافه کرد: همچنین شرکت سرمایه‌گذاری این پروژه نیز توان اجرای آن را ندارد و به همین علت فعلاً نمی‌توان روی آن حساب کرد.

وجود معارضان سرسخت بندر خشک کار را سخت کرده است

 

در همین راستا مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: زمین‌های معین‌شده برای احداث این پروژه جز منابع ملی است اما معارضان سرسختی دارد.

مجتبی صورتیان گفت: در ابتدای پروژه استعلام‌های لازم برای مشخص شدن زمین بندر خشک گرفته شد و زمانی که سر زمین رفتیم معارضان پیدا شدند و این اتفاق سبب شد که کار سخت شود‌.

وی ادامه داد: معارضان این زمین بسیار سرسخت هستند و اجازه هیچ کاری را نمی‌دهند و این در حالی است که پیدا کردن زمین جدید برای احداث بندر خشک از منابع ملی کار سختی بوده و اگر بخواهیم‌ زمین برای آن بخریم کار بسیار سنگین می‌شود.

صورتیان افزود: قرار شده بود که مشکل معارضان آن رفع شود و پرونده آن به فرمانداری منتقل‌شده است.

* پاس‌کاری مسؤولین برای پاسخگویی در خصوص بندر خشک

فرماندار خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، در خصوص پیگیری رفع مشکل معارضین بندر خشک، اظهار کرد: این پروژه معارضان زیاد و سختی دارد.

اسد عبداللهی افزود: پرونده پیگیری و رفع مشکل معارضین پروژه بندر خشک از فرمانداری به دفتر سرمایه‌گذاری استانداری واگذارشده و مقررشده که مسؤولین این دستگاه پیگیر رفع آن باشند.

تاکنون هیچ‌ پیگیری در خصوص بندر خشک لرستان نداشته‌ایم

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار داشت: تکلیف پیگیری رفع معارضین بندر خشک بیش از یک سال پیش انجام‌شده و این در حالی است که دفتر سرمایه‌گذاری استانداری لرستان حدود یک سال است که تأسیس شده است.

وی افزود: از این رو تاکنون هیچ پیگیری مبنی بر احداث بندر خشک در این دستگاه انجام‌نشده و رفع معارضین به فرمانداری محول شده است.

رضا خزایی یادآور شد: این پروژه معارضین زیادی دارد و رفع این مشکل نیز کار سختی است، همچنین تا زمانی که مشکل معارضین این پروژه رفع نشود، نمی‌توان کاری برای آن انجام داد.

چه کسی پاسخگوی مشکلات بندر خشک لرستان است؟

باوجود پیگیری‌های زیاد خبرنگار فارس در خصوص احداث بندر خشک، اما هیچ‌کدام از ‌مسؤولین زیر بار پاسخگویی در خصوص رفع مشکل معارضین این پروژه نرفتند و هرکدام این وظیفه را مربوط به دستگاه دیگری می‌دانست.

از طرفی به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان که سرمایه‌گذار این پروژه توان اجرای آن را ندارد، یک سؤال ایجاد می‌شود که چرا

وقتی یک سرمایه‌گذار فاقد صلاحیت برای اجرای یک پروژه است، به آن پروژه‌ای در ابعاد کلان مانند بندر خشک واگذار می‌شود؟

همچنین به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی و مربوط به این ‌پروژه، هیچ‌کدام به صورت جدی پیگیر رفع مشکل این پروژه نشده و آن را فراموش کرده‌اند.

بهتر است استاندار لرستان در خصوص رفع این‌ مشکل چاره‌ای بی‌اندیشد و تکلیف این پروژه را روشن کند.   96/9/25

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.