کلان‌شهر خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

 

البته از مهم‌ترین شروط کلان‌شهر شدن داشتن جمعیت بالای 500 هزار نفر است که با این وصف خرم‌آباد هنوز نتوانسته به این تعداد جمعیت برسد. از سوی دیگر وجود امکانات و زیرساخت‌های شهری به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای کلان‌شهر شدن به شمار می‌رود.
به هر حال اکنون کلان‌شهر شدن مزیت‌های بسیار زیادی داشته و دولت همه ساله اعتبارات ویژه‌ای را برای توسعه این شهرها در نظر می‌گیرد که بی‌گمان نقش مهمی در تأمین زیرساخت‌ها و امکانات خواهد داشت. باید پذیرفت شهرداری‌‌ها در شهرهایی همچون خرم‌آباد به دلیل وابستگی به مشارکت‌های مردمی با مشکلات و چالش‌های مالی متعددی روبرو هستند.
در این میان آنچه باید به آن توجه کرد این است که چنانچه روستاهای اطراف و هم‌جوار شهر خرم‌آباد که فاصله بسیار کمی با این شهر دارند را به محدوده شهری الحاق کنیم، در میان‌مدت شرایط برای انتخاب خرم‌آباد به عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور مهیا خواهد شد. از سوی دیگر انتظار می‌رود که مسئولان نیز این موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی قرار داده و شرایط را برای تحقق آن مهیا کنند.
حال باید دید تبدیل خرم‌آباد به یک کلان‌شهر تا چه میزان امکان‌پذیر و آیا مسئولان در این راستا اقدام خاصی انجام داده‌اند یا خیر.

خرم‌آباد ظرفیت کلان‌شهر شدن را دارد
در همین زمینه یک کارشناس شهری با بیان اینکه موضوع کلان‌شهر شدن شهرها اکنون قانون خاص و ویژه‌ای نداشته و هنوز مشخص نیست که دولت چه امتیازات خاصی به کلان‌شهرها اعطا می‌کند، می‌گوید: با این وجود اکنون به شهرهای بالای 500 هزار نفر کلان‌شهر گفته می‌شود، البته به نظر می‌رسد که کلان‌شهرهای موجود در کشور به 2 بخش درجه یک و درجه 2 تبدیل شده‌اند.
«مهران میرزایی» ادامه می‌دهد: اکنون خرم‌آباد ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک کلان‌شهر را داراست و این مهم نیز در صورتی محقق خواهد شد که برخی از روستاهای همجوار که فاصله بسیار کمی نیز با شهر دارند را به محدوده شهری الحاق کنیم.
میرزایی بیان می‌کند: به هر حال موضوع کلان‌شهر شدن خرم‌آباد نیازمند انجام اقدامات کارشناسی متعدد، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز، تلاش‌های مکرر و پیگیری مسئولان استانی و شهر خرم‌آباد است. بی‌شک تحقق این هدف کمک زیادی به توسعه و جذب سرمایه‌گذار به این دیار خواهد کرد.
70 روستا در حومه خرم‌آباد
معاون برنامه‌ریزی شهرداری خرم‌آباد هم در این باره اظهار می‌کند: یکی از اصلی‌ترین شروط تبدیل شدن شهرها به کلان‌شهر رسیدن به جمعیت بالای 500 هزار نفر است. از سوی دیگر وجود زیرساخت‌های مختلف نیز از دیگر فاکتورهای مورد نیاز به شمار می‌روند.
«محمد فتحی بیرانوند» ادامه می‌دهد: در مورد موضوع کلان‌شهر شدن خرم‌آباد باید گفت که هنوز این شهر به جمعیت بالای 500 هزار نفر نرسیده و براساس آمار تقریبی جمعیت مرکز استان حدود 430 هزار نفر اعلام شده است. البته یکی از ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی که امکان تبدیل این دیار به کلان‌شهر را افزایش می‌دهد، وجود حدود 70 روستا در جوار آن است.
این مسئول عنوان می‌کند: این روستاها اکنون از خدمات، امکانات، زیرساخت‌های شهر خرم‌آباد استفاده کرده و ساکنان آن‌ها از ظرفیت‌های شهر خرم‌آباد بهره می‌گیرند، با این وجود هنوز به شهر الحاق نشده‌اند.
وی تاکید می‌کند: باید منتظر ماند و دید که در سرشماری‌هایی که امسال توسط مرکز آمار ایران صورت گرفته جمعیت شهر خرم‌آباد به چه میزان رسیده است.
فتحی بیرانوند می‌افزاید: اکنون کلان‌شهرها دارای مزیت‌ها و ویژگی‌های بسیار زیادی هستند که همین موضوع کمک زیادی به توسعه آن‌ها کرده است. به عنوان نمونه گاهی اوقات مشاهده می‌شود که برای پروژه‌های زیرساختی و خاص این شهرها همچون مترو از محل صندوق ذخیره ارزی اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل اکنون شاهد توسعه بیش از پیش این شهرها و فاصله گرفتن آن‌ها با سایر شهرهای کشور از نظر زیرساختی و امکانات هستیم.
وابستگی شهرداری به درآمدهای ناپایدار
معاون برنامه‌ریزی شهرداری خرم‌آباد بیان می‌کند: در شهرهایی همچون خرم‌آباد شهرداری وابستگی شدیدی به درآمدهای مردم داشته و در صورت وصول عوارض می‌تواند فعالیت‌هایش را انجام دهد. از سوی دیگر در سال‌های گذشته درآمدهای شهرداری‌هایی همچون خرم‌آباد به دلیل کاهش توان اقتصادی مردم با کاهش مواجه شده و همین موضوع به عنوان یکی از عوامل اصلی تأمین نشدن زیرساخت‌ها به شمار می‌رود.
فتحی بیرانوند با اشاره به پایین بودن سرانه‌های درآمدی عمرانی شهر خرم‌آباد، می‌گوید: اکنون خرم‌آباد در رتبه‌های پایین از لحاظ سرانه‌های درآمدی عمرانی قرار دارد؛ این در حالی است که در کلان‌شهرها شاهد حمایت‌های دولت هستیم.
این مسئول ادامه می‌دهد: بر اساس برنامه 5 ساله شهرداری که اکنون در حال تدوین آن هستیم امیدواریم در سال آینده شاهد اجرایی شدن آن باشیم. یکی از مهم‌ترین اهداف کلان‌شهر شدن خرم‌آباد بوده و تحقق این هدف در دستور کار شهرداری قرار دارد. به هر حال تبدیل یک شهر به کلان‌شهر دارای دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاصی است که باید در میان‌مدت شاهد تحقق این هدف بود.
 100 هکتار به مساحت خرم‌آباد افزوده می‌شود
رئیس شورای شهر خرم‌آباد با بیان اینکه کلان‌شهر شدن دارای مفاهیم و تعاریف خاص و ویژه‌ای است، می‌گوید: برای تبدیل یک شهر به کلان‌شهر باید اقدامات کارشناسی انجام و شرایط لازم اتخاذ شود.
«محمدحسین پور» ادامه می‌دهد: با توجه به کمبود جمعیت آماری خرم‌آباد به دنبال اضافه کردن 100 هکتار به این شهر هستیم که این مهم نیز می‌تواند به افزایش جمعیت این دیار کمک کند. به هر حال اصلی‌ترین عامل تعیین کننده برای تبدیل شدن خرم‌آباد به یک کلان‌شهر رسیدن به میزان جمعیت 500 هزار نفر و تأمین برخی از زیرساخت‌های مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.