چشمه گلستان خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

چشمه گلستان خرم آبادباغ گلستان خرم آباد

چشمه گلستان خرم آباد ،(معروف به سراب گلستان) یک چشمه عظیم طبیعی و دائمی آب در مرکز شهر خرم‌آباد است. این این سرمایه بی بدیل ایران در پایین دست تپه کهن و تاریخی قلعه فلک‌الافلاک قرار گرفته و یکی از منابع مهم تأمین آب شهر خرم‌آباد است.

خرم آباد مرکز استان لرستان که در دره ای بین ارتفاعات زاگرس میانی واقع شده به شهر هزار چشمه معروف است.

 موقعیت طبیعی ممتاز و مواهب خدادادی از جمله آب و هوای معتدل در این دره موجب شده این شهر سکونتگاه انسانهای اولیه در غارهای پنج گانه پیش از تاریخ خرم آباد باشد.

وجود چشمه ها و سراب های فراوان از جمله کیو، گلستان، گرداب سنگی، سراب مطهری و گرداب به عنوان مهمترین چشمه ها و سرابهای این شهر و همچنین موقعیت ارتباطی آن در گذشته به عنوان شاهراه مواصلاتی شمال و غرب به جنوب کشور، این شهر را در زمره شهرهای توریستی و زیبای ایران قرار داده است.

این چشمه ها و سراب های جوشان که از کنار خیابانها و کوچه های شهر در زیر درختان چنار کهنسال جاری هستند چهره زیبای شهر را دو چندان کرده اند.

سراب گلستان با ارتفاع 1180 متر از سطح مبنا در دامنه تپه تاریخی قلعه فلک الافلاک قرار گرفته است و یکی از منابع تامین کننده آب شرب خرم آباد است. مازاد آب این چشمه پس از طی مسیری کوتاه وارد بوستان گل سرغ شده سپس به رودخانه مرکزی خرم آباد وارد و از شهر خارج می شود.

حداکثر آبدهی لحظه ای اندازه گیری شده سرریز این سراب برابر 1922 لیتر در ثانیه در ماه مرداد سال 77- 1376است و حداقل آن مربوط به ماه مهر سال 73-72 به میزان 108 لیتر در ثانیه است.

متوسط آبدهی سالانه آن در دوره 24 ساله حدود 590 لیتر در ثانیه محاسبه شده است که حجمی حدود 19 میلیون مترمکعب در سال است. علاوه بر این مقادیر، روزانه بطور متوسط 474 لیتر بر ثانیه معادل حجم 15 میلیون متر مکعب در سال جهت مصرف شرب شهر خرم آباد نیز از این چشمه برداشت می شود.

در مجموع تخلیه سراب گلستان از منابع آب زیرزمینی بطور متوسط 964 لیتر در ثانیه معادل حجمی حدود 34 میلیون مترمکعب در سال است که ظرفیت خوبی برای احیا دریاچه کیو در فصول کم آبی محسوب می شود.

در زیر مجموعه چشمه بزرگ گلستان  خرم آباد باغ گلستان خرم آباد احداث شده است .باغ گلستان خرم آباد باغی جذاب است که در گذشته محل زندگی حاکمان لرستان در زمان قاجار بوده است، مکانی زیبا در میان درختان سر به فلک کشیده که به باغ گلستان خرم آباد شهرت دارد و چندین عمارت را در خود جای داده است که امروزه جزء جذاب‌ترین دیدنی های خرم آباد شناخته می‌شود. این باغ در گذشته شامل حمام، مسجد، توپخانه، بیرونی و اندرونی بود که جلوه‌ی خاصی به آن می‌بخشید و با تماشای تصاویر آن پی به جذابیتش خواهید برد.

باغ گلستان خرم آباد در گذشته باشگاه افسران و یا مهمانسرای ارتش بود و افراد با اقامت در آنجا می‌توانستند از چشم‌انداز زیبای آن لذت ببرند. درختان بلند، حوضچه‌های پر از ماهی، نهرها و منظره‌ی جذاب رو به قلعه فلک الافلاک از جمله ویژگی‌های باغ گلستان خرم آباد بود که همگان را شیفته‌ی خود می‌کرد و آب نهر‌های آن از چشمه گلستان (در نزدیکی باغ) تامین می‌شد.

بعدها بخش‌هایی از آن به دانشگاه خرم آباد تعلق گرفت، اما پس از تخلیه و آزادسازی در سال ۱۳۹۰ تخریب شد. طبق گفته‌ی میراث فرهنگی قرار است که عمارت‌های باغ گلستان خرم آباد مورد بازسازی قرار گیرند و درب‌های آن‌ها به روی عموم گشوده شود. امروزه بخش‌هایی از این باغ قابل بازدید است و می‌توانید از آن دیدن کنید. آدرس باغ گلستان خرم آباد به راحتی قابل جستجو است و می‌توانید به خیابان ساحلی بروید و نرسیده خیابان امام خمینی آن را پیدا کرده و از بناهای سالم این باغ بازدید کنید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از آعاز عملیات سامان‌دهی محوطه باغ گلستان و چشمه گلستان در شهر خرم‌آباد خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، سیدامین قاسمی امروز یکشنبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ ضمن بیان خبر فوق، اظهار کرد: «‌این عملیات بهسازی شامل محوطه‌سازی و کف‌سازی و ایجاد حوض و آبنما و نیز بهسازی مسیر گردشگران در این نقطه از شهر است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به وجود چشمه و آبشار خدادادی بیشماری در استان لرستان عنوان کرد: «‌چشمه گلستان یک چشمه دائمی آب در مرکز شهر خرم‌آباد است که این چشمه در کنار تپه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک قرار دارد و یکی از منابع مهم در تأمین آب قسمتی از شهر خرم‌آباد محسوب می‌شود.»

او خاطرنشان کرد: «توجه به این قبیل جاذبه‌های گردشگری هم‌موجب معرفی شایسته جاذبه‌های گردشگری شهر خواهد بود و هم توسعه مبلمان شهری که در نهایت کمک به بعد گردشگری‌پذیری شهر خرم‌آباد است.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.