بام خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 16 دقیقه

بام خرم آباد

بام خرم آباد ، معروف به بام لرستان ،ابر پروژه ی گردشگری و تحقیقاتی در بلاتکلیفی "بام لرستان"؛ بزرگ‌ترین پروژه گردشگری - تحقیقاتی غرب کشور + تصاویر- اخبار استانها تسنیم | Tasnimخرم‌آباد است. این مجتمع گردشگری، تحقیقاتی حدود۸۰۰ هکتار وسعت دارد که در شرق شهر خرم‌آباد در بالای کوه مدبه واقع شده است. مدبه کوه نام کوهی است که در شرق شهر خرم‌آباد قرار گرفته و عاری از هر گونه پوشش درختی و گیاهی طبیعی است اما موقعیت واشراف مناسب و داشتن دید و منظر مناسب به شهر، سبب شکل گیری ایده احداث یک مجتمع به نام بام خرم آباد معروف به بام لرستان می‌شود که دارای کارکردهای متنوع وبی نظیری درکشور است.

تاریخچه بام

در اواسط مردادماه 1389 با ایده و تجربه‌ حبیب‌الله دهمرده استاندار  لرستان  کلنگ مجتمع گردشگری تحقیقاتی خرم آباد در مساحتی بالغ بر 800 هکتار زده شد و ساخت آن به مرحله اجرا درآمد. محل قرارگیری این مجتمع گردشگری در یکی از نقاط مرتفع، آن را به بام لرستان خرم آباد معروف کرد. بام خرم آباد بر بلندای کوه مدبه قرارگرفته‌است. در ابتدا این کوه عاری از هر گونه پوشش گیاهی و درختی بود اما پس از شروع به کار در حدود 700 هزار اصله درخت برای ایجاد فضای سبز در آن کاشته‌شد. همچنین با ساخت آبشاری نسبتاً بلند نمای مجتمع به کلی تغییر کرد. این مجتمع شامل مکان‌های تفریحی، باغ وحش، پارک آبی، رصدخانه و مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی است. همچنین مکان‌هایی برای تفریح و استراحت خانواده‌ها نیز در نظر گرفته شده‌است. یادتان باشد بهترین مکان برای رصد ستارگان و پدیده‌های نجومی در غرب کشور رصدخانه بام لرستان خرم آباد است که در ارتفاع 1860 متری ساخته‌شده و جزء مرتفع‌ترین رصدخانه‌های کشور است. نمای شهر خرم آباد از بلندای این کوه بسیار دیدنی و متفاوت است. اگر کمی سحرخیز باشید می‌توانید شاهد طلوع دل‌انگیز و غروب رنگارنگ خورشید از بلندای بام لرستان باشید. افراد زیادی برای دیدن این منظره به مجهزترین وبزرگ‌ترین مجتمع تفریحی و علمی غرب کشور می‌آیند

امکانات بام

جاهای دیدنی خرم آباد (۱۴۰۰) | لیست جاذبه ها و تفریحات + عکس و آدرس - کجارو

سختی‌هایش به پایان رسیده، 70کیلومتر راه‌سازی و راه‌شکافی آن انجام شده‌ و حدود 35 کیلومتر آن هم تا به حال آسفالت شده است.

دو حلقه چاه آهکی متصل به سفره‌های آب زیرزمینی با دبی 60 لیتر در ثانیه یک منبع هزار متر مکعبی بتنی در قسمت پائین و دو منبع 500متر مکعبی در قسمت بالای این مجتمع، برای آب‌رسانی به تمام مجموعه را تغذیه می‌کند.

البته دو ایستگاه پمپاژ آب در بالا و پایین مجموعه، آب را به 30 منبع 20 هزار لیتری فلزی نصب شده در گوشه‌های مختلف مجموعه پمپاژ می‌کند تا آبیاری بیش از 270 هزار نهال کاشته شده در این منطقه به ساده‌ترین روش انجام بپذیرد یعنی 500 هکتار آبیاری قطره‌ای با همین روش انجام می‌شود.

نهالستان بزرگ منطقه‌ غرب کشور قرار است در دل همین مجموعه سر برآورد و سالیانه پنج میلیون نهال در آن به سراسر کشور صادر شود و در کنار آن درختان سوزنی برگ همچون کاج‌های تهران و سیاه، سرو نقره‌ای، خمره‌ای، ناز و شیراز در کنار درختان بومی پهن برگ همچون بنه، بلوط، ارغوان چنار، بید، افرا، زبان گنجشک و غیره قرار است، سرسبزی و زیبایی را برای شاهکار دهمرده و همکارانش به ارمغان بیاورد.

300 سکوی پیک نیکی در دل این مجموعه نیز احداث شده تا دل‌دادگان به کوی علی‌آباد و مدبه کوه را کمی آرامش و آسایش ببخشد.

راه‌اندازی ایستگاه فراوری کود حیوانی در انتهای این مجموعه، احداث بزرگ‌ترین هتل لرستان، فعال کردن باغ وحش با چندین گونه حیوان و پرنده، احداث رصدخانه بزرگ کشور با مساحت سه هزار متر مربع، راه‌اندازی  ایستگاه ورزش هوایی پاراگلایدر، احداث مرکز تحقیقات محیط زیست و حیات وحش، احداث مرکز تحقیقات منابع طبیعی به ویژه برای نگهداری گونه‌های گیاهی کمیاب منطقه، احیاء گونه‌های گیاهان دارویی، احیاء گونه‌های جنگلی و مرتعی، احداث آکواریوم گیاهی و بانک ژن و … از جمله قسمت‌های در حال ساخت این مجموعه می‌باشد که تا به حال به ایجاد200شغل پایدار منجر شده است.بلاتکلیفی "بام لرستان"؛ بزرگ‌ترین پروژه گردشگری - تحقیقاتی غرب کشور + تصاویر- اخبار استانها تسنیم | Tasnim

 

 ابر پروژه علمی و گردشگری

بام خرم آباد معروف به بام لرستان با نام قبلی چهارده معصوم در سال 1389 توسط دکتر دهمرده استاندار توسعه گرای لرستان کلید خورد .لرستان را همه به  سراب ها ،آبشارها ، جنگل های بلوط ، کوه ها ، دره ها ، تپه ها  و رود خانه ها ی بی نظیرش می شناسند. استانی کوهستانی که از دیدنی ترین نقاط ایران است .این استان نماد و سمبل زیبایی ها و و ثروت های خداوندی است. اینک  می خواهیم به شهر خرم آباد برویم و یکی از ده ها پتانسیل و توانمندی هایاین بخش از سرزمین ملی را به شما معرفی کنیم.

در شرق خرم آباد کوهی به اسم مدبه کوه قرار دارد که موقعیتش طوری است که هر قسمتی از آن ،نما و چشم اندازی تماشایی از زیبایی های شهر چشمه ها دارد.موقعیت استراتیژیک و چشم انداز رویایی باعث شد که دراین مکان ابر پروژه ای  بنام بام لرستان احداث گردد .

کوهی برهوت که بر. همین  روی آن هیچ گل و گیاه و درختی نبود .اما ،امروز آنقدر زیبا ، رویایی و تماشایی است که نمی شود به خرم آباد بروید و به بام لرستان سر نزنید. چشم انداز محسور کننده این کوه تمام شهر را در یک نظر در جلوی چشمانتان به نمایش در می آورد و هم در روز و هم در شب زیبایی های خاص خودش را دارد. اگر چند ساعتی مانده به غروب به اینجا بیایید هم چشم انداز روز را می بینید هم غروب آفتاب را و هم نمادی از فوق العاده زیبایی های شب را.

در خرم آباد ابر پروژه ای در حال ساخت است که مجهزترین وبزرگ ترین مجتمع تفریحی و علمی بی بدیل است. در سال ۸۹ که ساخت پروژه ی بام لرستان شروع شد اولین کاری که بر روی این کوه انجام شد کاشت نهال های زیادی بود تا اینجا را سرسبز و باطراوت کنند؛ حدود ۷۰۰ هزار درخت مختلف در این مجتمع کاشته و ۵۰۰ هکتار از آن به فضای سبز تبدیل شده است. این مجتمع تفریحی فقط کوه بلندی که بر روی چشم اندازی از شهر را ببینید نیست بلکه بر روی آن مکان های تفریحی زیادی وجود دارد؛ باغ وحش تنها گوشه ای از جاذبه های بام لرستان است؛ باغ وحشی که با حیوانات و پرندگان متنوعی که دارد حیوان دوستان زیادی را به اینجا می کشاند. سال گذشته آبشاری به طول ۳۲۷ متر در این مجتمع افتتاح شد و جذابیت آن را بیشتر از گذشته کرد. این آبشار در کنار درختان سرسبز، حس آرامش بخش بودن در طبیعت را بیشتر می کند.

بام خرم آباد با مساحت ۸۰۰ هکتاری اش فقط محلی برای گردشگری نیست و مجتمعی تحقیقاتی هم به حساب می آید؛ در اینجا یک مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی ساخته شده و یک رصد خانه  هم دارد که می گویند مدرن ترین رصدخانه ی خاورمیانه است؛ رصدخانه در ارتفاع ۵۵۰ متری و در بالاترین قسمت کوه قرار دارد و از مهترین قسمت های این مجتمع است و قراره در آن رستوران گردان، کافی شاپ، آمفی تئاتر و … ساخته شود. کار روی این مجتمع هنوز تمام نشده  و قسمت های تفریحی، رفاهی و تحقیقاتی بیشتری در آن ساخته می شود قسمت هایی مثل یک پارک آبی بزرگ و دو هتل ۴ و ۵ ستاره.

اگر به پاراگلایدر علاقه داشته باشید می توانید بعد از افتتاح سایت پرواز در گوشه ای از این مجتمع این ماجراجویی هیجان انگیز را انجام بدهید. این مجتمع در ورودی شهر قرار دارد و به راحتی می توانید برای گذراندن یک روز متفاوت به آنجا بروید و بر روی سکوهای پیکنیکی، روزی خوب در دل طبیعت را تجربه کنید البته شب های اینجا هم با نورپردازی های جالبش دیدنی و تماشایی است.در جاده پر پیچ این ابر پروژه هر پیچی نمایش حیرت انگیزاز زیبایی های هوشمندانه خالق آن است .هر قسمت از این مجتمع عظیم معرف سرزمین کهن خرم آباد ثروتمنداز کمالوند تا قلعه سنگی و مخملکوه ، ازسفید کوه تا کاروانسرای شهنشاه و مقبره شجاع الدین خورشید و…

بلاتکلیفی "بام لرستان"؛ بزرگ‌ترین پروژه گردشگری - تحقیقاتی غرب کشور + تصاویر- اخبار استانها تسنیم | Tasnim

با وجود اقدامات صورت گرفته، شاهد بی‌توجهی به مجموعه 800 هکتاری گردشگری و زیست‌محیطی بام خرم‌آباد هستیم.

در استان لرستان ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری و مباحث زیست‌محیطی وجود دارد که مطمئناً به سادگی نمی‌توان شاهد احداث دوباره آن‌ها بود.

پروژه‌ای که بیش از 800 هکتار از اراضی بلااستفاده شهر خرم‌آباد را به فضای سبز مشجر و سایر زیرساخت‌های گردشگری و زیست‌محیطی تبدیل می‌کرد.

 البته در همان روزها نیز برخی از افراد انتقاد‌اتی در مورد نحوه اجرای این پروژه بزرگ داشتند، اما در مجموع باید گفت که بام لرستان با تمامی کم و کاستی‌هایش اکنون به یکی از جاذبه‌های اصلی و اساسی شهر خرم‌آباد تبدیل شده است.

 بر اساس طرح مذکور برای احداث بام خرم آباد  علاوه بر ایجاد 800 هکتار فضای سبز و درختکاری چندین پروژه در همین مجموعه برای توسعه گردشگری و انجام فعالیت‌های زیست‌محیطی و تحقیقاتی در نظر گرفته و قرار بر این شد تا این طرح‌ها نیز در مدت زمان مشخصی توسط سازمان‌های مختلف تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

از نمونه‌های بارز طرح‌های پیش بینی شده برای مجموعه بزرگ بام لرستان می‌توان به احداث دانشکده محیط‌زیست، هتل 5 ستاره، پارک آبی و چندین پروژه دیگر اشاره کرد.

 متأسفانه باوجود تلاش‌های مختلف صورت گرفته در سال‌های گذشته اما اکنون اغلب پروژه‌های مذکور بلاتکلیف‌اند و آن‌گونه که باید و شاید اقدامی در جهت تعیین و تکلیف کردن پروژه‌های بام لرستان صورت نمی‌گیرد.

از سوی دیگر متاسفانه اعتبارات ملی برای نگه‌داری بام لرستان در سال‌های گذشته به صورت معدود تخصیص یافته‌اند و اکنون حتی نگه‌داری بام لرستان با مشکلات زیادی مواجه شده است.

به هر حال در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مسئولان استان آن‌گونه که باید و شاید توجه لازم را برای توسعه بام لرستان ندارند و  شاهد بلاتکلیفی این مجموعه ارزشمند هستیم، این در حالی است که مطمئناً با تکمیل پروژه‌های بام لرستان و همچنین توجه ویژه مسئولان می‌توان شاهد توسعه بیش از پیش آن بود.

چرا باید مجموعه‌ای که برای احداث آن میلیاردها تومان از اعتبارات مردم لرستان هزینه شده، اکنون مورد غفلت قرار گیرد و آیا مسئولان استان در این راستا پاسخگو هستند؟

گاهی اوقات برخی از مسئولان استان اعلام می‌کنند که بام لرستان به صورت اراضی جنگلی به ثبت رسیده و نمی‌توان پروژه جدیدی در آن احداث کرد.

اما انتظار مردم لرستان و فعالان زیست‌محیطی از مدیریت ارشد استان در درجه اول تکمیل پروژه‌های موجود بوده است.

مطمئناً ادامه بی‌توجهی مسئولان به بام لرستان مصداق بارز بی‌توجهی به اهداف توسعه‌ای و اقتصاد مقاومتی است و انتظار می‌رود که مسئولان استان شرایط را برای توجه هر چه بیشتر بام لرستان و تعیین و تکلیف نهایی این مجموعه و تأمین اعتبارات مورد نیاز برای نگه‌داری آن مهیا کنند.

در همین زمینه دبیر کمیسیون صیانت از بام شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار کرد: بام خرم‌آباد در مساحت بیش از 800 هکتار در امتداد ضلع شرقی شهر خرم‌آباد و کوه مدبه قرار دارد که با همت استاندار گذشته در یک بازه زمانی بسیار کوتاه ساخته و این مجموعه ظرف 2 سال و نیم این مجموعه تکمیل شد و از نظر زیرساختی مشکل چندانی ندارد.

ساخت و ساز در 700 هکتار از بام لرستان جزو پارک جنگلی مصوب نیست - ایسنا

گلایه از بی‌توجهی مسئولان به بام

احمد علیخانی ادامه داد: اما آنچه که فعالان زیست‌محیطی و مردم را می‌رنجاند تعهداتی که سایر ارگان‌ها متعهد شدند که متأسفانه این نهادها به تعهداتشان عمل نکردند و جلسات مختلفی برگزار شد، اما متأسفانه شاهد بلاتکلیفی بسیاری از پروژه‌های برنامه‌ریزی شده برای این مجموعه هستیم.

وی در ادامه با گلایه از تخصیص قطره‌چکانی اعتبارات ملی نگه‌داری بام لرستان، اظهار کرد: 2 میلیارد و 100 میلیون تومانی که بودجه مورد نیاز برای نگه‌داری بام است آن‌چنان که باید و شاید تخصیص نیافته و متأسفانه برای ادامه فعالیت پیمانکاران کنونی مشکلات بسیار زیاد است و روند توسعه و نگهداری بام مناسب نیست.

این فعال زیست‌محیطی عنوان کرد: در همان ابتدا برای بام شهر چندین پروژه تعریف شده که تعدادی از آن‌ها تکمیل و بخش قابل‌توجهی از این طرح‌های تأثیرگذار هنوز بلاتکلیف‌اند.

علیخانی ادامه داد: اکنون تعدادی از پروژه‌ها همچون رصدخانه و مجموعه نهالستان بام که نهال‌های مورد نیاز جنگل‌های لرستان و حتی استان‌های هم‌جوار را تأمین می‌کند به بهره‌برداری رسیده است.

وی اظهار کرد: با این وجود مابقی پروژه‌ها همچون دانشکده میراث طبیعی و مرکز پژوهش و تحقیقات علمی که زیر نظر وزارت علوم بوده و 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تکمیل نشده و متولی ان به تعهداتش عمل نکرده است.

علیخانی بیان کرد: یک قسمت دیگر به نام میدان سلامت نیز به صورت کامل تکمیل نشده و علوم پزشکی به تعهداتش عمل نکرده و میدان سلامت نیز با وجود اینکه می‌توانست امکانات خوبی داشته باشد اکنون نیمه‌کاره مانده است.

دبیر کمیسیون صیانت از بام شهر گفت: انجمن‌های زیست‌محیطی زیر سایت پرچم 18 هکتار را نهال‌کاری کرده‌اند و به خوبی می‌توان نقش تأثیرگذار اقدامات مردمی را در این مجموعه مشاهده کرد.

وی در ادامه با اشاره به تکمیل نشدن هتل 5 ستاره بام شهر، افزود: اکنون موزه حیات‌وحش در بام دایر است که زیر نظر دامپزشکی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که البته کش‌وقوس‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و نتوانسته‌ایم از این ظرفیت آن‌گونه که باید و شاید استفاده کنیم.

لزوم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بام شهر این فعال زیست‌محیطی گفت: پارک آبی، تله کابین و چند سایت تفریحی دیگر در بام شهر طراحی شده که هیچ یک از آن‌ها به بهره‌برداری نرسیده است.

علیخانی ادامه داد: بام شهر دارای جاذبه‌های زیادی بوده و می‌توان در این مکان زیبایی‌های شهر را دید و در نتیجه در صورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام این مجموعه و توجه بیشتر مسئولان به آن می‌توان بام شهر را به یکی از جاذبه‌های اساسی شهر خرم‌آباد تبدیل کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد در شرایط کنونی مخالف اخذ ورودی از مردم در هنگام مراجعه به بام هستند، اظهار کرد: هنوز بخش عمده‌ای از پروژه‌های بام شهر به بهره‌برداری نرسیده و تا زمانی که پروژه‌ها به اتمام نرسند نمی‌توان اقدام به اخذ ورودی از مردم و گردشگران کرد.

این فعال زیست‌محیطی گفت: باید ردیف و اعتبار مشخصی که برای بام لرستان در نظر گرفته شده تخصیص و به بام تزریق شود و مطمئناً با تحقق این هدف می‌توان بسیاری از مشکلات کنونی را برای نگه‌داری بام برطرف کرد.

 همان‌گونه که بام اکنون به عنوان یک پتانسیل گردشگری معرفی می‌شود و می‌توان در آینده شاهد جذب گردشگران بسیار بیشتری بود، اما انتظار داریم که مسئولان ارشد استان توجه لازم را به این مجموعه منحصر به فرد داشته باشند چرا که اعتبارات و تلاش زیادی تاکنون برای احداث آن انجام شده است.

استاندار لرستان گفت: بام خرم‌آباد به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های ویژه این دیار به شمار می‌رود.
به گزارش ، روابط عمومی استانداری لرستان دکتر موسی خادمی امروز در جلسه تهیه طرح تفصیلی و اجرایی بام خرم‌آباد، بیان کرد: بام خرم‌آباد به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های ویژه این دیار به شمار رفته و درختکاری در سطح وسیعی از اراضی آن اقدام مناسبی بوده و به زیبایی و توسعه محیط‌زیست شهر خرم‌آباد کمک کرده است.
وی ادامه داد: لرستان جز استان‌هایی است که پوشش جنگلی بسیار مناسبی داشته و احداث بام لرستان باید بتواند شرایط را برای زیبایی، توسعه و بهبود وضعیت شهر خرم‌آباد مهیا کند.
استاندار لرستان در ادامه با اشاره به لزوم افزایش سطح درختکاری در بام خرم‌آباد، افزود: معتقدیم که باید درختکاری در این مجموعه افزایش‌یافته و در کنار آن به دنبال توسعه زیرساخت‌ها و امکانات باشیم.
خادمی عنوان کرد: بام خرم‌آباد، باید مکانی باشد که پیوندش با شهر حفظ‌شده و بتوان با ترکیب قلعه فلک‌الافلاک، رودخانه خرم رود و بام شرایط را برای معرفی ظرفیت‌های این دیار مهیا کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه عوامل نگه‌دارنده‌ای در بام شهر برای شهروندان و گردشگران وجود ندارد، افزود: باید زیرساخت‌های لازم را در این مجموعه ایجاد کنیم، چراکه در صورت نبود امکانات مردم رغبت لازم را برای مراجعه به بام ندارند.
استاندار لرستان اظهار داشت: نگه‌داری و کاشت درختان در بام به‌تنهایی نمی‌تواند چاره‌ساز باشد و هدف باید تعریف کردن کاربری‌های جدید با در نظر گرفتن پیوست‌های مختلف باشد.
خادمی بیان کرد: توسعه درختکاری در بام باید ادامه یافته و درختان مثمر نیز در این مجموعه کاشته شوند.
وی عنوان کرد: بام شهر باید بر اقتصاد مردم تأثیرگذار بوده، برای شهر تولید درآمد کرده، شرایط را برای لذت بردن مردم مهیا کند و به‌عنوان یک منطقه بسیار مستعد زیست‌محیطی باشد.
استاندار لرستان در ادامه با اشاره به اینکه بام خرم‌آباد باید به مقصد گردشگران تبدیل شود، افزود: باید از ایده‌های مختلف در جهت حفظ و نگهداری بام استفاده کرده و با ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز زمینه را برای تبدیل آن به مقصد گردشگران مهیا کنیم.
خادمی گفت: بام خرم‌آباد استعداد بالاتری داشته و حتماً باید کاربری‌های جدید و پیشنهاد‌های تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری بدون هرگونه لطمه واردکردن در آن تعریف شود.

وی عنوان کرد: باید با سرعت بیشتری طرح تفصیلی و اجرایی بام تهیه شود چراکه تعیین تکلیف بام لرستان جز مطالبات مردمی است و درختکاری به تنها نمی‌تواند کمکی به توسعه شهر کرده و ایجاد زیرساخت‌های جذب‌کننده از مهم‌ترین اهداف برای این مجموعه به شمار می‌رود.   96/10/20

بام خرم آباد  ظرفیت بی‌نظیر گردشگری

متاسفانه با وجود اقدامات صورت گرفته، شاهد بی‌توجهی و غفلت مسئولان استان لرستان به مجموعه 800 هکتاری گردشگری و زیست‌محیطی بام خرم‌آباد هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس ا، امروزه وجود جاذبه‌های زیست‌محیطی و گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای هر جامعه به شمار می‌رود.

 از همین رو مسئولان و دولت‌ها با در نظر گرفتن اعتبارات مختلفی به دنبال احداث این جاذبه‌های ضروری هستند.

در استان لرستان ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری و مباحث زیست‌محیطی وجود دارد که مطمئناً به سادگی نمی‌توان شاهد احداث دوباره آن‌ها بود.

  اواخر دهه80 بود که با برنامه‌ریزی مسئولان وقت استان لرستان عملیات احداث یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی_گردشگری کشور به نام بام شهر در خرم‌آباد آغاز شد.

پروژه‌ای که بیش از 800 هکتار از اراضی بلااستفاده شهر خرم‌آباد را به فضای سبز مشجر و سایر زیرساخت‌های گردشگری و زیست‌محیطی تبدیل می‌کرد.

 البته در همان روزها نیز برخی از افراد انتقاد‌اتی در مورد نحوه اجرای این پروژه بزرگ داشتند، اما در مجموع باید گفت که بام لرستان با تمامی کم و کاستی‌هایش اکنون به یکی از جاذبه‌های اصلی و اساسی شهر خرم‌آباد تبدیل شده است.

 بر اساس طرح مذکور برای احداث بام لرستان علاوه بر ایجاد 800 هکتار فضای سبز و درختکاری چندین پروژه در همین مجموعه برای توسعه گردشگری و انجام فعالیت‌های زیست‌محیطی و تحقیقاتی در نظر گرفته و قرار بر این شد تا این طرح‌ها نیز در مدت زمان مشخصی توسط سازمان‌های مختلف تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

از نمونه‌های بارز طرح‌های پیش بینی شده برای مجموعه بزرگ بام لرستان می‌توان به احداث دانشکده محیط‌زیست، هتل 5 ستاره، پارک آبی و چندین پروژه دیگر اشاره کرد.

 متأسفانه باوجود تلاش‌های مختلف صورت گرفته در سال‌های گذشته اما اکنون اغلب پروژه‌های مذکور بلاتکلیف‌اند و آن‌گونه که باید و شاید اقدامی در جهت تعیین و تکلیف کردن پروژه‌های بام لرستان صورت نمی‌گیرد.

از سوی دیگر متاسفانه اعتبارات ملی برای نگه‌داری بام لرستان در سال‌های گذشته به صورت معدود تخصیص یافته‌اند و اکنون حتی نگه‌داری بام لرستان با مشکلات زیادی مواجه شده است.

به هر حال در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مسئولان استان آن‌گونه که باید و شاید توجه لازم را برای توسعه بام لرستان ندارند و  شاهد بلاتکلیفی این مجموعه ارزشمند هستیم، این در حالی است که مطمئناً با تکمیل پروژه‌های بام لرستان و همچنین توجه ویژه مسئولان می‌توان شاهد توسعه بیش از پیش آن بود.

چرا باید مجموعه‌ای که برای احداث آن میلیاردها تومان از اعتبارات مردم لرستان هزینه شده، اکنون مورد غفلت قرار گیرد و آیا مسئولان استان در این راستا پاسخگو هستند؟

گاهی اوقات برخی از مسئولان استان اعلام می‌کنند که بام لرستان به صورت اراضی جنگلی به ثبت رسیده و نمی‌توان پروژه جدیدی در آن احداث کرد.

اما انتظار مردم لرستان و فعالان زیست‌محیطی از مدیریت ارشد استان در درجه اول تکمیل پروژه‌های موجود بوده است.

مطمئناً ادامه بی‌توجهی مسئولان به بام لرستان مصداق بارز بی‌توجهی به اهداف توسعه‌ای و اقتصاد مقاومتی است و انتظار می‌رود که مسئولان استان شرایط را برای توجه هر چه بیشتر بام لرستان و تعیین و تکلیف نهایی این مجموعه و تأمین اعتبارات مورد نیاز برای نگه‌داری آن مهیا کنند.

در همین زمینه دبیر کمیسیون صیانت از بام شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار کرد: بام خرم‌آباد در مساحت بیش از 800 هکتار در امتداد ضلع شرقی شهر خرم‌آباد و کوه مدبه قرار دارد که با همت استاندار گذشته در یک بازه زمانی بسیار کوتاه ساخته و این مجموعه ظرف 2 سال و نیم این مجموعه تکمیل شد و از نظر زیرساختی مشکل چندانی ندارد.

تهیه طرح مدون بهره وری بام در سال ۹۸

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت: بام لرستان از سال ۸۹ در بدو شکل گیری تا ۹۷ فاقد طرح مدون بهره وری بود  و به همین دلیل امکان انجام سرمایه گذاری اصولی در این مجموعه وجود نداشت.

شیرزاد نجفی با بیان اینکه این مجموعه به عنوان پارک جنگلی ثبت شده افزود: سال ۹۷ به دستور استاندار لرستان مشاوری برای بام تعیین شد تا طرح مدیریت بهره وری آن را انجام دهد که این مهم در سال گذشته نهایی شده است.

وی ادامه داد: کلیات طرح به تصویب سازمان جنگل ها رسیده  و دولت تمامی زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری در این مجموعه جنگلی را فراهم کرده و در صورت اجرای طرح های گردشگری،  ظرفیت برد فیزیکی در یک روز هشت هزار و ۲۷۶ و سالانه موثر ۴۸۸ هزار نفر محاسبه شده است.

 

۳۴طرح با یکهزار و ۶۹۶ میلیارد تومان برای بام لرستان تعریف شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین گفت: ۳۴ طرح تفریحی و گردشگری با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۶۹۶ میلیارد تومان برای مجموعه بام لرستان تعریف شده است.

نجفی افزود: بر اساس طرح تهیه شده، این حجم از سرمایه گذاری باید در چهار سال انجام و پیش بینی شده بازگشت اولیه سرمایه در هشت سال محقق شود.

وی با اشاره به فراخوان عمومی جذب سرمیه گذار برای این طرح اظهار داشت: در مجموع یکهزار و ۷۰ میلیارد تومان به عنوان سود سرمایه گذار در ۲۰ سال پیش بینی شده و بهره مالکانه سهم دولت نیز ۳۳۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه  در اجرای این طرح ها سند به نام سرمایه گذار نمی شود تصریح کرد: تمامی امکانات مورد نیاز برای این مجموعه جنگلی فراهم شده و کلیات طرح به تصویب سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور رسیده است.

نجفی ادامه داد: پنج منطقه (زون) به عنوان تفرجگاه متمرکز و گسترده در ۲۵۴ هکتار، زون حفاظتی در ۱۵۲ هکتار، آموزشی در ۳۵ هکتار، اداری در ۳.۴ هکتار و ۱۷۳ هکتار در بازسازی لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه دولت ۱۰ سال در این مجموعه هزینه کرده گفت: در طرح بهره وری بام تفریحاتی از جمله شهربازی سرپوشیده، تله سیژ، سوارکاری، دوچرخه سواری، ورزش های هوایی، ساختمان اجتماعات، مرکز خرید سوغات و سایر امکانات توریستی لحاظ شده است.

گفتنی است بام لرستان در مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده که به عنوان پارک جنگلی ثبت شده و در مالکیت منابع طبیعی استان قرار دارد و  قرار است ۳۴ پروژه با سرمایه گذاری یکهزار و ۶۹۶ میلیارد تومان در این مجموعه اجرا شود.

 

دولت اجازه آسیب زیست محیطی به بام لرستان را نمی دهدبام لرستان و تدبیر دولت برای سرمایه‌گذاری گردشگری -گروه رسانه ای سپهر

استاندار لرستان نیز گفت: برای عبور از شرایط فعلی بام لرستان باید طرح‌های توسعه‌ای را با همکاری بخش خصوصی و انجمن‌های محیط زیستی در این منطقه اجرا کرد  که دولت در این میان اجازه نمی دهد آسیب زیست محیطی به مجموعه وارد شود.

سیدموسی خادمی با اشاره به سه راهکار پیشنهادی برای ساماندهی مجموعه بام لرستان واقع در خرم آباد افزود: در حالت اول می توان به جنگل کاری وسیع با هزینه های نگهداری بالا ادامه داد و دولت هرساله هزینه های نگهداری را تقبل کند.

وی با بیان اینکه در این حالت بام تحویل شهرداری نیست بنابراین شهرداری برای آن هزینه ای نمی کند ادامه داد: در حال حاضر منابع طبیعی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای این مجموعه هزینه می کند و البته در زمان بروز مشکل، هر دستگاه رفع مشکل را به دیگری واگذار می کند.

وی تصریح کرد:در راه حل دوم می توان به دلیل واقع شدن بام در شهر خرم آباد، مجموعه را به شهرداری واگذار کرد تا نگهداری از آن را نیز بر عهده بگیرد.

استاندار لرستان گفت: بهترین راه حل برای بهره وری بالا و حفظ بام، اجرای طرح های توسعه ای هدفمند با رعایت موارد محیط زیستی است که علاوه بر توسعه موجب ایجاد اشتغال نیز می شود.

خادمی توضیح داد: در این حالت مردم نسبت به این مجموعه احساس مالکیت و تکلیف دارند و علاوه بر نگهداری بهینه از این مجموعه، درآمدزایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اجرای طرح های توسعه ای با محوریت حفظ طبیعت گفت: در عین حال که بخش طبیعی و منابع زیست محیطی مجموعه رعایت می شود می توان با تسهیل شرایط سرمایه گذاران را به اجرای طرح های شاخص  و گردشگری در مجموعه ترغیب کرد.

وی با اشاره تهیه طرح توسعه بام بر اساس ۳۴ پروژه ادامه داد: ترجیح واگذاری طرح ها برای افراد بومی و اهلیت دار استان است چرا که تجربه ثابت کرده از طریق پیوند مردم با محیط زیست در قالب طرح هایی همچون بوم گردی؛ جامعه احساس مسوولیت بیشتری در قبال این منابع دارد و در حفظ آن کوشا خواهد بود.

استاندار لرستان حفظ جنگل توسط دولت ها را یک تفکر اشتباه دانست و افزود: با روند فعلی بام لرستان حفظ نخواهد شد بنابراین باید مردم را در حفظ و نگهداری آن سهیم کرد و البته دولت نیز در این مسیر امانتداری خود را به بهترین نحو انجام می دهد تا زحمات قابل تقدیر انجمن های زیست محیطی در کنار توسعه پایدار نتیجه بخش تر باشد.

در همین زمینه مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، بیان می‌کند:  بام لرستان دارای چندین پروژه بوده که در همان ابتدا برای آن تعریف شده است.

شیرزاد نجفی ادامه داد: از مهم‌ترین پروژه‌های طراحی شده برای بام لرستان می‌توان به باغ‌وحش، نهالستان بام،  موزه آب، دانشکده محیط‌زیست، پارک آبی اشاره کرد.

وی عنوان کرد: تمامی پروژه‌های مذکور باید توسط ارگان‌های مرتبط تکمیل و به بهره‌برداری رسند، چرا که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در همان ابتدا نیز قرار بر این بوده دکه هر یک از طرح‌ها توسط ادارات مرتبطشان تکمیل شوند.

این مسئول اظهار کرد: اکنون مالکیت بام لرستان در اختیار سازمان مراتع و جنگل‌ها بوده و ما نیز وظیفه نگه‌داری و حفاظت از این مجموعه را بر عهده‌داریم، در نتیجه تکمیل سایر پروژه‌ها باید توسط ادارات مختلف متولی صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل بام لرستان، بیان کرد: مطمئناً بام لرستان اکنون به یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری خرم‌آباد به شمار رفته و تأثیر بسیار زیادی در حوزه زیست‌محیطی و انجام فعالیت‌های مردم‌نهاد دارد.

نجفی عنوان کرد: در نتیجه تکمیل طرح‌های در دست‌ساخت این مجموعه می‌تواند کمک زیادی به توسعه بیش از پیش بام لرستان کند و امیدواریم در این راستا با حمایت مسئولان ارشد استان شاهد تحولی مناسب در بام لرستان باشیم.

بازهم تاکید می‌شود که ادامه بی‌توجهی مسئولان به بام شهر به هر دلیل ممکن مصداق بارز فرصت‌سوزی بوده و مسئولان استان به جای اینکه به دنبال تعریف پروژه‌های جدید باشند باید شرایط را برای استفاده از این ظرفیت بی‌بدیل مهیا کنند. 96/5/31

ایجاد پارک بازی مدرن در بام خرم‌آباد

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، دکتر سید موسی خادمی در بازدید از بام برای جانمایی پارک بازی اظهار کرد: بام خرم‌آباد یک استعداد و پتانسیل مهم برای شهر محسوب می‌شود که کارهای خوبی در آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه می‌توانیم اقدامات بهتری نیز در این مکان انجام دهیم، افزود: هزینه‌های زیادی در این مکان شده اما نتوانسته‌ایم آورده‌ای برای جامB

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.