پادگان ۰۷ خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 15 دقیقه
مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون اراضی پادگان ۰۷ خرم‌آباد به شماره ۲۷/۸/۱۳۹۴ ۳۰۰/۴۸۰۲۳ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب و در روزنامه رسمی شماره 831 مورخ 16 آذر 94 ثبت رسمی شد.
متن این مصوبه خطاب به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان به شرح ذیل ابلاغ شد:
استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۱/۸/۱۳۹۴، طرح اراضی پادگان ۰۷ خرم‌آباد را پیرو صورت‌جلسه مورخ ۷/۷/۱۳۹۴ کمیته فنی ـ تخصصی معماری، طراحی شهری و چینی‌جاهای باارزش و با حضور معاون محترم مهندسی فرمانده محترم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرارداد و ضمن تقدیر از هماهنگی به عمل آمده میان ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و استانداری لرستان، توسط معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در تهیه طرح اراضی پادگان ۰۷ خرم‌آباد و توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و قابلیت‌های ویژه اراضی، موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در بستر طبیعی شهر، مورفولوژی و توپوگرافی منطقه، ارزش‌های اکولوژیک، دید و منظر قلعه تاریخی فلک‌الأفلاک، صیانت از بناهای باارزش در سایت و هم پیوندی با بافت پیرامونی و مهم‌تر تغییر رویکرد و نگاه ویژه و توأمان به ارتقاء کیفیت محیط زندگی در شهر و ملاحظات اقتصادی، کلیات طرح تأیید و مقرر گردید اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان ظرف مدت دو ماه نسبت به اصلاح و تکمیل طرح طبق مفاد صورت‌جلسه مورخ ۷/۷/۱۳۹۴ کمیته فنی ـ تخصصی به شرح زیر اقدام نماید و نتیجه پس از بررسی در دبیرخانه شورای عالی توسط دبیر شورا ابلاغ گردد.
۱ ـ در خصوص بندهای ۱ ـ ۲ و ۳ ـ ۲ صورت‌جلسه کمیته فنی ـ تخصصی در خصوص لکه شمال شرقی سایت و حفظ کلیه لکه‌های پراکنده فضای سبز موجود داخل بافت مسکونی، موضوع مجدداً در کمیته یادشده مطرح و نتیجه توسط دبیر شورا ابلاغ شود.
۲ ـ فعالیت‌های مورد انتظار از سالن تیراندازی و شعبه سلاح و مهمات، فعالیت‌های یادشده به‌عنوان فعالیت‌های ورزشی و اداری، در لکه‌های اداری موجود در طرح، قابل‌استقرار خواهند بود.
۳ ـ کاربری تعیین شده برای آثار واجد ارزش موجود در سایت (شش بنای موجود در میانه سایت و بناهای ضلع غربی، مجاور خیابان انقلاب) از کاربری تجاری و اداری به کاربری فرهنگی تغییر یافته و فعالیت‌های تجاری و اداری (در هماهنگی با ویژگی فرهنگی و تاریخی بناهای مذکور) ذیل فعالیت‌های مجاز قابل‌استقرار در کاربری‌های فوق منظور شوند.
۴ ـ لازم است نسبت به ارائه ضوابط (در خصوص ۱ ـ فعالیت‌های قابل‌استقرار در کاربری‌ها ۲ ـ ضوابط ساخت‌وساز در بخش مسکونی ۳ ـضوابط ساخت‌وساز در مجاورت بناهای با ارزش ضلع غربی سایت ۴ ـ ضوابط مرمت و احیاء بناهای با ارزش موجود در سایت)، با عنایت به مجموعه ویژگی‌های بستر قرارگیری طرح (بستر فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهر خرم‌آباد، ویژگی‌های معماری بومی شهر، هم‌جواری با بناهای باارزش میراثی، لزوم برقراری ارتباط بصری میان درون و پیرامون سایت، تأمین فعالیت‌های گردشگری و اقامتی در لکه‌های تجاری موجود در طرح و طرح تفکیک اراضی و سایر موارد مندرج در صورت‌جلسه مورخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۳ کمیته فنی ـ تخصصی) اقدام گردد.
۵ ـ هرگونه تغییر در کاربری‌های پیش‌بینی‌شده، تراکم ساختمانی و الگوی تفکیک، به‌عنوان مغایرت اساسی تلقی می‌گردد.
۶ ـ به‌منظور ایجاد زمینه تحقق‌پذیری و مدیریت یکپارچه طرح (و تعیین الگوی مالکیت اراضی) لازم است شورای نظارت بر سازمان اجرایی طرح، متشکل از نمایندگان استانداری لرستان، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شهرداری خرم‌آباد، سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تشکیل شود و کلیه اقدامات اجرایی بر اساس طرح مصوب، تحت نظر این شورا انجام پذیرد.
مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.
معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروز حناچی

موافقت شورای عالی معماری و شهرسازی با تغییر کاربری پادگان 07 خرم آباد

دریافت خبر : دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت 15:12

خرم آباد/خبرگزاری صداوسیما/ اجتماعی
شورای عالی معماری و شهرسازی کشور با تغییر کاربری پادگان 07 خرم آباد موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون عمرانی استاندار گفت: بنا بر مصوبه این شورا که به استانداری و شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان ابلاغ شده است، با توجه به ویژگی های منحصر به فرد اراضی پادگان 077 و موقعیت جغرافیایی و قرار گیری آن در بستر شهر و دید و منظر قلعه تاریخی فلک الافلاک با کلیات طرح تغییر کاربری اراضی این پادگان موافقت و مقرر شده است اداره کل راه و شهرسازی لرستان ظرف مدت دو ماه برای اصلاح و تکمیل آن اقدام کند.
محمد اصلانی گفت: با هماهنگی ها انجام شده ارتش می تواند با فروش این زمین مقدمات انتقال ساختمان و تجهیزات خود را فراهم کند.
وی افزود: با تغییر کاربری اراضی پادگان 07 مساحت گسترده ای از اراضی مرکز شهر خرم آباد برای ایجاد مراکز گردشگری، تجاری، مسکونی اختصاص خواهد یافت.
پادگان 07 خرم آباد در مرکز شهر خرم آباد و در مجاورت خیابان انقلاب این شهر قرار گرفته و بخشی از ابنیه آن دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است.
بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، استانداری ها موظف به پیگیری انتقال پادگان های نظامی به خارج شهر هستند.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به استاندار لرستان مراتب ثبت ملی یک اثر را ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، “زهرا احمدی‌پور” در نامه‌ای به هوشنگ بازوند استاندار لرستان مراتب ثبت یک اثر فرهنگی‌تاریخی را در فهرست آثار ملی ابلاغ کرد.
در نامه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که امروز 8 اسفند به استاندار لرستان ارسال شده، آمده است:
«در اجرای بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی ”محوطه و مجموعه بناهای پادگان 07 خرم‌آباد“ واقع در خرم‌آباد، خیابان انقلاب، روبه‌روی پارک شهید مطهری، محدوده پادگان 07 ارتش که پس از طی تشریفات قانونی لازم به‌شماره 31568 مورخ 1395/7/10 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده، ابلاغغ می‌گردد.
اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط در استان ابلاغ شود و از نتیجه این سازمان را مطلع فرمایید.»
شایان ذکر است طی روز جاری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به استانداران استان‌های لرستان، خراسان رضوی، قزوین، آذربایجان غربی، اصفهان و یزد، مجموعا مراتب ثبت ملی 16 اثر را ابلاغ کرد.  95/12/8
نامه میراث فرهنگی جهت ثبت پادگان 07 خرم آباد در آثار ملی
دستور وزیر راه برای دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی راجع به شروع مطالعه و اجرای ساماندهی رودخانه ظرف چهار هفته آتی و طرح موضوع انتقال پادگان صادر شد
به گزارش پایگاه خبری یافته، در دیدار امروز “هوشنگ بازوند” استاندار لرستان با آخوندی وزیر راه و شهرسازی موضوع شروع اجرای ساماندهی رودخانه خرم‌آباد، تعیین تکلیف موضوع پادگان 07 ارتش برای انتقال آن به خارج شهر، ساخت پایانه جدید فرودگاه خرم‌آباد و اجرای طرح مصون‌سازی فرودگاه از خطر سیلاب مطرح شد.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر قبلی خود به لرستان، اجرای ساماندهی و زیباسازی رودخانه خرم‌آباد را توسط معاونت مربوطه وزارت راه و شهرسازی، همکاری لازم در انتقال پادگان 07 و برخی موضوعات دیگر را وعده داده بود که استاندار لرستان پی گیر تحقق این وعده شد.

در این جلسه دستور وزیر برای دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی راجع به شروع مطالعه و اجرای ساماندهی رودخانه ظرف چهار هفته آتی و طرح موضوع انتقال پادگان صادر شد و به شرکت فرودگاه‌های کشور نیز برای همکاری در ساخت پایانه جدید و پرواز حجاج از فرودگاه توسط دکتر آخوندی دستور داده شد.  96/1/29

b_300_0_16777215_00_images_IMG_20220603_215532_196.jpg

دکتر زیویار: استانداری لرستان به موضوع خرید و فروش زمین های پادگان ۰۷ ورود می کند و از این تاریخ هر گونه معامله در رابطه با املاک مورد اشاره ممنوع است .

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، دکتر زیویار امروز با حضور در مجموعه پادگان ۰۷ خرم‌آباد از وضعیت این مجموعه بازدید کرد .

استاندار لرستان در جمع خبرنگاران ضمن عرض تسلیت به مناسبت سی و سومین سالروز عروج ملکوتی حضرت امام (ره) با توجه به دغدغه‌مندی اصحاب‌رسانه و افکار عمومی نسبت به پادگان ۰۷ خرم‌آباد گفت: این موضوع مدت‌ها است که در بسیاری از جلسات بین کادر مجموعه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و شهرداری با هدف رفع مشکلات پادگان ۰۷ مطرح است .

دکتر زیویار اظهار داشت: از اقدام رسانه‌های استان در رابطه با این ملک و انتقال دغدغه شان به دلیل وضعیت بوجود آمده تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی در ادامه افزود: پادگان ۰۷ شامل یک مجموعه پانزده هکتاری است که از سال ۹۲ تا ۹۹ درباره آن تصمیماتی اتخاذ شده است و ۷ هکتار زمین بعلاوه ابنیه تاریخی که در آن قرار دارد در اختیار شهرداری خرم آباد قرار گرفته و نزدیک به ۸ هکتار آن در حال حاضر در اختیار ارتش قرار دارد .

نماینده عالی دولت در استان لرستان تصریح کرد: توافقاتی که تاکنون در رابطه با زمین های متعلق به پادگان ۰۷ صورت گرفته مربوط به تیم مدیریتی قبل است و ارتباطی با تیم مدیریتی فعلی در شهرداری و استانداری ندارد، اما مجموعه همکاران در استانداری، شهرداری و ارتش در این‌ خصوص احساس مسئولیت کرده و پیگیر ساماندهی این پادگان هستند .

دکتر زیویار افزود: امکانات لازم برای توافق در این زمینه وجود دارد تا در قالبی منطقی و صحیح، طرفین وارد مذاکره شده و تصمیم شایسته‌ای راجع به این مجموعه که بخشی از هویت شهر به حساب می‌آید صورت پذیرد .

وی درباره معامله زمین‌های پادگان نیز گفت: هیچ گونه سند حقوقی درباره زمین‌های پادگان ۰۷ وجود ندارد و ممکن است توسط بنگاه‌های غیر رسمی راجع به این موضوع تصمیم گرفته شده باشد که استانداری در این مورد ورود کرده است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه خرید و فروش زمین‌های پادگان ۰۷ از این تاریخ ممنوع است، تاکید کرد: بنگاه‌ها و مشاورین املاک به هیچ‌وجه نسبت به خرید و فروش ملک پادگان از این تاریخ به بعد اقدام نکنند و اگر معاملاتی صورت گرفته به شهرداری اطلاع دهند زیرا توافقات صورت گرفته در رابطه با معامله ملک در این مجموعه به هیچ وجه منجر به صدور سند حقوقی نشده و لازم است که شتاب‌زده عمل نکنند.

🗓 جمعه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۱

🇮🇷 اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان

گزارش|

مسئله واگذاری پادگان ۰۷ ارتش خرم‌آباد به کجا رسید؟

مسئله واگذاری پادگان ۰۷ ارتش خرم آباد چند هفته‌ای است که واکنش‌های مختلف مردمی را در پی داشته و در این میان مسئولان استانی سعی دارند با مذاکره با ارتش نسبت به حل این مسئله اقدام کنند.

حفاظت از بناها به شهرداری واگذار شد

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به واگذاری حفاظت از بناهای تاریخی پادگان ۰۷ به شهرداری گفت: حداقل ۲۰ جلسه با ارتش و شهرداری برای واگذاری مالکیت آنها به میراث فرهنگی داشته‌ایم.

سید امین قاسمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به پادگان ۰۷ خرم آباد با بیان اینکه در رابطه با این قضیه چند مطلب وجود دارد، یکی اینکه سالهاست که این موضوع در شورای عالی شهرسازی مصوب شده است اظهار داشت: مقرر شده که حدود هفت هکتار از این مجموعه تبدیل به فضای سبز شود، شهرداری در محله «اسدآبادی» به دلیل پایین بودن سرانه فضای به شدت دچار مشکل است و مقرر شده که هفت هکتار به سرانه فضای سبز در این منطقه اضافه شود.

وی با بیان اینکه همچنین مقرر شده که ۵۰۰ متر از اراضی تجاری کنار خیابان انقلاب به شهرداری واگذار شود و شهرداری با درآمدش ادامه مسیر را که بخشی از آن پادگان ۰۷ تا سه راه الشتر قدیم و بخش دیگر از تقاطع بیمارستان عشایر تا جلوی مصلا را اجرایی، تملک و خیابان انقلاب را تعریض کند گفت: هر متر از این ۵۰۰ متر، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارزش ریالی دارد.

وظیفه حفاظت، مرمت و نگهداری بر عهده مالک حقیقی و حقوقی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تاکید بر اینکه علاوه بر این مقرر شده که ارتش با استفاده از سایر فضاها به تکمیل خانه‌ها و منازل سازمانی پرسنل خود اقدام کند، بخشی را هم تجاری داشته باشد، ۱۱ بنای تاریخی ثبت شده را هم باید حفاظت کنند افزود: اینها چند سال است که می‌گویند میراث فرهنگی باید آنجا نگهبانی بناها را بدهد، ما دیوارها را برداریم.

اخیراً توافقی با شهرداری کرده‌اند و شهرداری اعلام کرده که دو سال از این بناها حفاظت می‌کنمقاسمی ادامه داد: ما اعلام کرده‌ایم که بر اساس قانون حفاظت از میراث فرهنگی، وظیفه حفاظت، مرمت و بهره برداری هم شأن اثر بر عهده مالک حقیقی و حقوقی هر بنا است، ارتش خودش باید این حفاظت را داشته باشد، اخیراً توافقی با شهرداری کرده‌اند و شهرداری اعلام کرده که دو سال از این بناها حفاظت می‌کنم تا در این مدت ارتش یک نفر را به عنوان سرمایه گذار بر اساس ماده ۲۷، پیدا کند و بناها را به او واگذار کند و نهایتاً بهره برداری هم شأن اثر صورت گیرد.

وی ادامه داد: صورت جلسه هم تنظیم شده و بر همان روند کار را پیش برده‌اند، بحثی که پیش آمد این بود که ظاهراً ارتش یک بدهی به پیمانکاری در استان دیگری دارد، تصمیم گرفته شده که بخشی از زمین‌ها با ارزش مسکونی، تجاری و… سهم خود را به این پیمانکار که از او طلب دارد، واگذار کند.

درخواست از ارتش و شهرداری برای واگذاری حفاظت از بناها به میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه ما فقط در عرصه میراثی وظیفه حفاظت و نگهداری داریم که باید الزام کنیم کوچک‌ترین تخطی صورت نگیرد تصریح کرد: در عرصه‌ای که مصوب شورای عالی شهر سازی شده، ما فقط وظیفه داریم که بگوییم در ساخت و سازها ارتفاع رعایت شود، حریم منظری را رعایت کنند، حریم ارتفاعی رعایت شود و به عرصه تاریخی تجاوز نشود، مازاد بر این ما نمی‌توانیم دخالت کنیم.

ما در این دو سال حداقل ۲۰ جلسه با شهرداری و ارتش داشته‌ایم و اعلام کرده‌ایم که حفاظت از این بناها را به ما واگذار کنندقاسمی با اشاره به اینکه ما صورت جلسه کرده‌ایم و این بناها از سوی ارتش به شهرداری تحویل داده شده است، بیان داشت: وظیفه حفاظت بر عهده شهرداری است، بر اساس همین صورت جلسه بعد از دو سال ارتش این بناها را به بخش خصوصی برای حفاظت واگذار می‌کند.

وی با بیان اینکه چون صورت جلسه شده، از بناها مستند سازی کرده‌ایم، عکس و فیلم گرفته‌ایم، گفت: شهرداری الان موظف است که حفاظت کند، در وهله دوم ما هیچ اعتباری برای این کار نداریم، قانون هم به ما اجازه این کار را نمی‌دهد، قانون به صراحت اعلام کرده که وظیفه حفاظت، مرمت، بهره برداری هم شأن اثر در بناهای تاریخی بر عهده مالک حقیقی یا حقوقی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تاکید بر اینکه ما در این دو سال حداقل ۲۰ جلسه با شهرداری و ارتش داشته‌ایم و اعلام کرده‌ایم که حفاظت از این بناها را به ما واگذار کنند گفت: ما می‌گوئیم برای این کار اعتبار در نظر می‌گیریم، اما تا زمانی که در ید و تملک دستگاه و شخص دیگری است، ما اجازه اینکه پول دولت را آنجا هزینه کنیم را نداریم و اصلاً به ما پولی نمی‌دهند.

قاسمی با بیان اینکه ما در این رابطه کلی پیگیری کرده‌ایم، اما به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: با همه اوصاف ما باز هم پیگیری می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در صورت جلسه نیز نوشته‌ایم که هر گونه ساخت و ساز باید با رعایت ضوابط میراث فرهنگی، حریم منظری و ضوابط ارتفاعی میراث فرهنگی باشد، در این رابطه نظارت هم می‌کنیم.1401/4/2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.