صنعت گردشگری خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 15 دقیقه

صنعت گردشگری خرم آباد

  • صنعت گردشگری خرم آباد با توجه به پتانسیل ها و توانمندی ها یی چون آبشار ها ، رود خانه ها ، غار های تاریخی ، پل های تاریخی ، اثر های کهن فرهنگی ،جنگل ها ، چشمه ها و دریاچه ها از اعتبار و اهمیت ملی در ایران و جهان بر خوردار است . توجه دوستان را به شرح برخی از صنعت گردشگری خرم آباد جلب می نماییم.
  • خرم آباد شهر نمونه گردشگری

خرم‌آباد از سوی دفتر منطقه‌ای اسکان بشر سازمان ملل متحد به عنوان یک شهر نمونه گردشگری انتخاب شده است. این انتخاب به منظور اجرای طرح توسعه پایدار شهری بر مبنای گردشگری است. محور اجرای این طرح قلعه فلک‌الافلاک است و ساماندهی فضای اطراف این قلعه و هم‌چنین طرح مرمت و حفاظت از سایر آثار باستانی سطح شهر خرم‌آباد نیز جزء این طرح محسوب می‌شود. خرم‌آباد به عنوان نخستین شهر ایران به منظور اجرای این طرح از سوی دفتر منطقه‌ای اسکان بشر سازمان ملل متحد انتخاب گردیده و هزینه اجرای این طرح نیز ۷۰۰ هزار دلار اعلام شده است.

امیر حمزه حقی آبی ظهر چهارشنبه  در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به زیرساختهای گردشگری در حوزه عمران شهری در خرم آباد، بیان داشت: در حال حاضر بین مدیریت اجرایی استان و شورای اسلامی شهرو شهرداری تعامل بسیار خوبی و سازنده ای وجود دارد.

حقی آبی ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا با استفاده از ابزارهای قانونی شهرداری خرم آباد به لحاظ مالی و تجهیزات توانمند شود.

حقی آبی همچنین به دیگر برنامه های در دست اجرا در حوزه عمرانی شهری و گردشگری در خرم آباد اشاره کرد و بیان داشت: انتخاب شهر خرم آباد به عنوان پایلوت برای توسعه شهری مبتنی بر گردشگری از سوی سازمان ملل یکی از برنامه های مهم در دست اقدام است.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح خرم آباد دارای آدرس جهانی می شود، یادآور شد: همچنین در این راستا کتاب خرم آباد از سوی سازمان ملل انتشار خواهد یافت.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: با توجه به انعقاد تفاهم نامه میان دفتر منطقه ای اسکان بشر سازمان ملل متحد و استانداری لرستان طرح مطالعاتی شهر خرم آباد با همکاری میان سازمان ملل و دانشگاه وین اتریش در حال تهیه است.

حقی آبی با بیان اینکه پس از تهیه طرح مطالعاتی مقدمه اجرای این طرح فراهم خواهد شد، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح به طور قطع تحولی چشمگیر در حوزه گردشگری مرکز لرستان رخ خواهد داد.

پیش از این نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در گفتگو با مهر از انعقاد تفاهمنامه ای با دفتر منطقه ای اسکان بشر سازمان ملل متحد خبر داده و گفته بود: با انعقاد این تفاهمنامه شهر خرم آباد به عنوان یک شهر نمونه گردشگری در دنیا و پایلوت برای اجرای طرح توسعه پایدار شهری از طریق توسعه گردشگری انتخاب شده است.

محمد رحمدل با اشاره به ظرفیتهای متعدد خرم آباد و به طور مشخص قلعه فلک الافلاک در راستای انتخاب این شهر از سوی دفتر منطقه ای اسکان بشر سازمان ملل متحد، ادامه داد: انتخاب شهر خرم آباد به این دلیل است که این شهر مزین به این بنای تاریخی چند هزار ساله است چراکه این دفتر به طور عمده با تاکید بر یک اثر تاریخی مشخص و منحصر به فرد شهرهای نمونه گردشگری را انتخاب می کند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح شهر نمونه گردشگری در خرم آباد با محوریت قلعه تاریخی فلک الافلاک و نقاط اقماری ظرفیت دار گردشگری اعم از تاریخی و طبیعی انجام می شود، یادآور شد: ما اگر قلعه را به عنوان مرکز ثقل شهر خرم آباد در نظر بگیریم نقاط گردشگری طبیعی و تاریخی متعددی در اطراف این بنای تاریخی وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان بیان کرد: مجموعه این شبکه می تواند یک سایت قابل توجه را برای ورود و بهره مندی گردشگران از سراسر دنیا به این منطقه فراهم آورد.

رحمدل خاطرنشان کرد: مجموعه ظرفیتهای موجود در خرم آباد دفتر منطقه ای اسکان بشر سازمان ملل متحد را وادار کرد که این شهر را به عنوان شهر نمونه گردشگری انتخاب کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه مراحل اجرایی این طرح در حال انجام است، افزود: خروجی این برنامه مشترک تهیه طرح است که در قالب بخش نرم افزاری کار ارائه خواهد شد.

رحمدل زمان مورد نظر برای تهیه طرح را یک ساله ذکر کرد و گفت: در قالب این تفاهم نامه کتابچه ای از خصوصیات و برجستگیهای تاریخی و طبیعی شهر خرم آباد نیز تهیه می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان یادآور شد: مجموعه این اقدامات موجب خواهد شد که شهر تاریخی خرم آباد مورد توجه جهانیان قرار گیرد و دارای یک آدرس بین المللی شود.

بر اساس تفاهم نامه ای که به تازگی به امضاء استاندار لرستان و نماینده شورای هدایت فنی دفتر منطقه ای اسکان بشر سازمان ملل متحد رسیده، خرم آباد به عنوان شهر نمونه گردشگری به منظور اجرای طرح توسعه پایدار شهری از طریق توسعه گردشگری از سوی این سازمان انتخاب شده است.

  • مناطق نمونه گردشگری:

مناطقی هستند که در طرح های توسعه و عمران منطقه ای، ناحیه ای و جامع تصویب شده و دارای محدوده و مساحت معین می باشند و در جوار جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و یا مکان هایی که پتانسیل ایجاد تأسیسات گردشگری را دارند، به منظور ارائه خدمات به گردشگران توسط بخش غیر دولتی تأسیس و اداره می شود.

در استان لرستان به واسطه وفور جاذبه های طبیعی و تاریخی که برخی از آنها در سطوح ملی و بین المللی مطرح می باشند، مناطق نمونه گردشگری فراوانی تعیین و مطالعات آن ها انجام شده است. لذا با توجه به فراهم آمدن امکانات زیرساختی از قبیل راه، ‌آب، برق،‌ شبکه مخابرات و گاز در بسیاری از این مناطق،‌ آماده واگذاری به بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار هستند.

لیست مناطق نمونه گردش گری خرم اباد :

1- روستای بیشه

2- روستای سنگ تراشان

3-پارک جنگلی مخملکوه

4- پارک جنگلی خرم (شوراب )

5- قلعه فلک الافلاک

6- منطقه کمالوند

7-منطقه کلدر

8- منطقه گل زرد

9- منطقه قلعه گل

10- سارب ناوه کش

11- دره اناران

  • آبشار ها :

 

  • آبشار بیشه  :

این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از آبشارهای زیبای ایران واقع در 50 کیلومتری شهرستان خرم آباد است. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر می‌باشد. در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی دیده می‌شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.
به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست.راه دسترسی از طریق راه آهن دورود اندیمشک و راه زمینی از طریق خرم آباد است.

  • آبشار چم چید(بیشه گرم ) :

    آبشار چم چید یا بیشه آبگرم یکی از زیباترین مناطق گردشگری خرم آباد است که بخاطر نزدیکی به آبشار بیشه کمتر معرفی شده است. این دره دیدنی شامل چند آبشار پلکانی بوده که در فاصله  50 کیلومتری خرم آباد واقع شده و در امتداد جاده راه آهن قرار دارد.

  • آبشار نوژیان :

آبشار نوژیان در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد در بخش پاپی واقع شده است. ارتفاع آبشار ۹۵ متر و عرض تاج آن ۵ متر می‌باشد. این آبشار زیبا از آهک های دوران سنوزوئیک سرچشمه می گیرد. مسیر دسترسی به این منطقه از طریق جاده آسفالته خرم‌آباد به گردنه نوژیان امکان‌پذیر است.

  • آبشار وارک  :

این آبشار در غرب گردنه نوژیان در بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد به فاصله تقریبی ۵۰ کیلومتر و در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است که پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو می‌ریزد و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. در فصل کم‌آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۵/۱۵ متر با عرض نزدیک به ۶  می‌باشد و یکی از زیباترین مناظر را در این منطقه پدید می‌آورد. حداکثر ارتفاع آبشار به ۵۷ متر می رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را دربر می‌گیرد. سرچشمه این آبشار از سازند های کرتاسه است.

  • آبشار سرکانه :

این آبشار در روستای گریت بخش پاپی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد به ارتفاع ۱۵ متر و عرض تاج ۱۷ متر قرار دارد و از جمله جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان محسوب می‌گردد. فاصله این آبشار تا بخش پاپی حدود یک ساعت پیاده‌روی می باشد. این آبشار در گویش محلی به تاف هفت چشمه معروف است. پوشش جنگلی اطراف آبشار را درختان بلوط، زالزالک و مو تشکیل می‌دهند.

  • آبشارهای دره گرم:

مجموعه آبشارهای کوه مخمل کوه در شمال خرم آباد قرار دارند این آبشار ها بر اثر فرسایش در واحد کنگلومرای سازند امیران تشکیل شده اند.

 

 جاذبه های ژئوتوریسم شهرستان خرم آباد:

  • زمین شناسی :

خرم آباد از نظر زمین شناسی در حدود ۳۳ درجه، ۲۹ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه، ۲۱ دقیقه طول شرقی واقع بوده و دارای چهار جاده ورودی درجه یک است، جاده اول از شمال، دومی از شرق، سومی از جنوب و جنوب غربی (s-sw) و چهارمی از غرب و جنوب غرب (w-sw) وارد شهر می شوند. در سمت جنوب غرب خرم آباد یک طاقدیس عمده وجود دارد که جنس آن عمدتاً در قسمت فوقانی قابل مشاهده از آهک های نازک لایه کرتاسه پایین کشیده شده است. این سنگها در قسمت مجاور خود به آهک های آبی رنگ مربوط به کرتاسه فوقانی می رسد. این دو نوع سنگ مهم ترین سنگهای قدیمی موجود در اطراف شهر خرم آباد هستند و از قسمت شمال غرب به جنوب شرق در امتداد این طاقدیس که حداقل طولی در حدود یکصد کیلومتر دارد موجود می باشند، به غیر از سنگ های ذکر شده سایر و سنگ های موجود مربوط به بخش فوقانی دوران سنوزوئیک یعنی کواترنر است که عمدتاً مربوط به رسوبات مخروط افکنه و زمین لغزه هستند، در اطراف خرم آباد و در فاصله ای دورتر گونه های سنگ ها متنوع تر می گردند، بطوریکه در فاصله ۵ کیلومتری شهرستان خرم آباد سنگ های سازند امیران با جنس شیل، ماسه سنگ، کنگلومرا با زمان تقریبی اواخر کرتاسه فوقانی تا اواخر پالئوسن، بعد از آن سازند کشکان با جنس کنگلومرا، ماسه سنگ و مارن های قرمز قرار می گیرد.

دره های خرم آباد

  • دره خرم آباد :

دره خرم آباد به عنوان یکی از قدیمی ترین دره های مسکونی از پارینه سنگی تا دوران اسلامی بوده است. دره خرم آباد به طول ۱۵ و عرض ۱۲ کیلومتر با ارتفاع ۱۱۷۰ تا ۱۲۰۰ متر در مرکز استان لرستان واقع شده است. در این دره کوه های اطراف به صورت یک منبع ذخیره آب درآمده و در نتیجه بر خلاف سایر دره های لرستان، دره خرم آباد دارای چشمه های آب خنک و تعدادی غار است. به هم فشردگی این دره و وجود غارهای متعدد که توسط انسان های پیش از تاریخ اشغال شده موجب شد که پژوهشگران باستان شناس این دره را مرکز تحقیقات خود قرار دهند.

  • دره بابا عباس  :

دره مشهور “بابا عباس” در فاصله ۸ کیلومتری جنوب غربی شهر خرم آباد به سوی کوهدشت و در میان دو کوه واقع شده است. کوه شمالی این دره، سفید کوه نام دارد. در ابتدای دره و در سینه کش “سفید کوه” دخمه ای در کوه کنده اند و در اطراف آن چند ستون و یک چهار دیواری به وجود آورده اند. جنس کو ههای این دره از آهک های کرتاسه می باشد راهی که از گذرگاه کوهستانی به دره و دخمه می رسد؛ “دختر راه” نام دارد.

  • دره حوض موسی :

در شرق شهر خرم آباد، دره بن بستی وجود دارد که به «حوض موسی» معروف است که نام آن از حوض و سنگ نوشته ای به همین نام گرفته شده است. روی سطح صخره ای دره، حوضی کنده شده است که در زمستان پر آب می شود. در قسمت شمالی آن به فاصله 3 متر، کتیبه ای دیگر کنده شده که 5 سطر نوشته دارد و به عهد سلطنت ناصرالدین شاه مربوط است. در جنوب این دره، گورستان «جی» یا «کلیمیان» واقع شده است.

  • دره شهنشاه (گوشه) :

در جنوب خرم آباد، دره مصفایی وجود دارد که از باغ های انگور و انار پوشیده شده و به نام گوشه یا شهنشاه معروف است. بقعه شجاع الدین خورشید نخستین اتابک «لر کوچک» نیز در این محل قرار دارد و به همین علت نیز شهنشاه، نامیده می شود. چشم اندازهای وسیع دشت «کره گاه» و «دره خرم آباد» و پیچ و

 

  •  جاذبه های ژئوتوریسم (غار ها)

  • غار پاسنگر:

غار پاسنگر خرم‌آباد در نزدیکی محله‌ی پشت بازار قرار دارد. با توجه به ساختار و قرائن آن می‌توان ادعا کرد این غار و مناطق اطراف کوه پشت بازار (سفیدکوه)، حدود ۳۰ هزار سال قبل تاکنون از محل‌های مورد سکونت بشر بوده است. به جرأت می‌توان گفت که این منطقه هنوز به طور کامل کاووش و بررسی نشده است و به مانند غار کلماکره که حدود ۲۰ سال قبل در حدود پل‌دختر کشف شد، چه بسا بتوان دفینه‌ها و یافته‌های باستانی در این‌جا پیدا نمود. دو صدف دوکفه ای با اندازه های مختلف در این غار کشف شده است که یکی از آنها در موزه ملی ایران نگه داری میشود. هیچ اثری از دخالت انسان در شکل این صدف دیده نمیشود البته در حین حفاری سوراخی بر آن ایجاد شده است. این صدف بزرگ که احتمالا مربوط به منطقه عمان است به عنوان بشقاب استفاده میشده است. این غار در دل کوههایی از جنس آهکی به وجود آمده است.

  • غار قمری:

غار قمری یا اشکفت قمری مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در خرم‌آباد، بالای کوه مشرف به گرداب سنگی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۱۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دهانه‌ی غار به سطح داخل دهانه ی آن بیش از ۲۰۰ متر است. طول راهروی غار، باریک و طولانی است و تاکنون انتهای آن کشف نشده است. درباره ی این غار افسانه‌های بسیاری زبانزد مردم محلی است.

  • غار کنجی:

غار کنجی در جنوب شرقی خرم‌آباد واقع شده غار کنجی در چهار کیلومتری جنوب شهر خرم‌آباد در کمرکش یک کوه قرار گرفته است. دسترسی به این غار، از طریق یک مسیل دره‌ای امکان پذیر است. در فصل بهار، از دامنه‌های آن، چشمه‌های آب جاری می‌شوند. این غار یکی از منظم‌ترین غارها از لحاظ سطوح داخلی است. مساحت آن بیش از ۲۰۰ متر مربع است و کف خاکی آن ۲ متر قطر دارد. در قسمتی از دهانه آن، یک تپه خاکی وجود دارد که در کاوش‌های انجام شده، چند گور مربوط به پیش از تاریخ همراه با اسکلت‌های متعدد از آن به دست آمده متعدد از آن به دست آمده است. در دامنه و چشم‌انداز این غار، دشت وسیع با تپه‌های مصنوعی وجود دارد.

  • غار یافته:

یک غار تاریخی در مرکز استان لرستان و در نزدیکی شهر خرم‌آباد است. این غار دارای بقایایی از زندگی در عصر پارینه‌ سنگی است و به همین دلیل اهمیت زیادی در مطالعات باستان شناسی خاور نزدیک و اروپا دارد. نخستین کاوش علمی در غار یافته در سال ۱۹۶۵ توسط باستانشناس آمریکایی، فرانک هول انجام گرفت. از سال ۱۳۸۴ خورشیدی نیز دوره جدیدی از کاوش های علمی از سوی هیات مشترک ایران و بلژیک در این غار آغاز شده است. این غار در دل کوه یافته که از جنس آهکی (سازند سروک) است به وجود آمده است.

  • پناهگاه اَرجَنه:

اَرژَنه. مجموعه‌ای از چند غار نزدیک به هم در جنوب خرم‌آباد لرستان و بر دامنه کوه پاگَر که در آن شواهدی از زندگی انسان در دوره پارینه ‌سنگی میانی (حدود ۱۰۰٫۰۰۰ تا ۴۰٫۰۰۰ سال پیش) به دست آمده است. در دشت جنوبی دره ی خرم‌آباد، یک کوه کوچک و کم ارتفاع به نام «گرارجنه» وجود دارد که تعدادی غار کوچک در سمت شرقی آن پدید آمده‌اند و به نام همان کوه مشهورند. این غار بر یک صخره منفرد و کوچک موسوم به پاگر Pagar که ارتفاع آن از سطح زمین های اطراف حدود ۱۲۵ متر می باشد. در شرق ارتفاع پناهگاه کوچک ارجنه قرار دارد. ویژگی پناهگاه در آن است که , « هیچ وقفه و فاصله ای بین آثار دوران پارینه سنگی میانه و پارینه سنگی جدید مشاهده نمی گردد.

  • پناهگاه دوشه:

پناهگاه تاریخی‌ دوشه‌ در روستای‌ کرشوراب‌ از توابع‌ بخش‌ چگنی‌ شهرستان خرم‌آباد واقع‌ شده‌ است. غار دوشه‌ حاوی‌ نقاشی‌ها و کتیبه‌های‌ تاریخی‌ متعدد و جالب‌ توجه‌ است. ارتفاع‌ کف تا سقف غار در حدود ۵ ‌متر است‌ و داخل‌ آن‌ به‌ شکل‌ دایره‌ای‌ منظم‌ است. بر دیوارهای‌ مسطح‌ این‌ غار در حدود ۱۱۰ نقش‌ با رنگ‌ سیاه ‌نقاشی‌ شده‌ و بر دیواره‌ غربی‌ آن‌ نیز به‌ جز نقش‌های‌ یاد شده‌ دو کتیبه‌ وجود داشته‌ که‌ یکی‌ از آن‌ها کاملا از بین‌ رفته‌ و دیگری‌ نیز محو شده‌ است‌. مهم‌ترین‌ علت‌ سالم‌ ماندن‌ نقوش‌ کتیبه، دور بودن از عوارض‌ طبیعی‌ است. در دهانه ‌حفره‌های‌ انتهایی‌ غار، استخوان‌های‌ انسان، حیوان و سفال‌های‌ شکسته‌ یافت‌ شده‌ است.

  • پناهگاه سرخه لیزه:

پناهگاه صخره‌ای سرخه لیزه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان خرم‌آباد، روستای سرخه لیز واقع شده، این روستا دارای قدمت ۴۰۰ ساله می باشد. مردمان این روستا همانند مردمان دیگر که سالهای قبل در کوه‌ها زندگی می کردند بیشتر آنها دررشته کوه یافته زندگی می کردند آنان مظهر سختی و تلاش و استقامت که بیشتر آنان در منطقه (جا مالگه) در رشته کوه یافته قرار داشته‌اند. این مردم آب مورد نیاز خود را از  چاه آبی که ترک نام دارد و از دل کوه آهکی یافته که خود به خود آب از زیر صخره ها بیرون می آیدو دارای آب بسیار خنکی می باشد که همه فواصل آب دارد تهیه میکنند. این روستا قبل از بوجود آمدن دارای دارای درخت زیادی نی بوده که خود به خود رشد می کردند نام این روستا هم قبلا سرخه نیزار بوده که بعدها سرخه لیزه نام گرفت

  • غار ماهی کور:

غار ماهی کور غاری است که در استان لرستان، در بخش پاپی و در نزدیکی روستایی به نام لِوَن واقع شده است. این غار تنها اثر طبیعی ملی استان لرستان است. دو نمونه نادر و منحصر به‌ فرد از ماهیانِ کور در این غار وجود دارد که مشابه آنها در هیچ نقطه دیگری از دنیا یافت نشده است. جنس سنگهای این غار از آهک های دوران کرتاسه می باشد.

 

  •   تفرجگاه ها

  • تفرجگاه دریاچه کیو (کی یو):

دریاچه کیو واقع در مجاورت پارک کیو در شمال غربی خرم‌آباد می‌باشد. مساحت این دریاچه ۷ هکتار و عمق آن بین ۳ تا ۷ متر می‌باشد. آب این دریاچه از چشمه‌های آهکی (سازند ایلام) واقع در محدوده شهر خرم‌آباد تأمین می‌شود که از جمله چشمه‌ های بزرگ شهر می‌باشند. با کاهش بارندگی‌ها، آبدهی چشمه‌های تأمین‌کننده آب دریاچه کیو تا اواخر خردادماه به حداقل می‌رسد زیرا این چشمه‌ها فصلی بوده و دبی آن از صفر (در هنگام خشکی) تا حداکثر ۳ مترمکعب در ثانیه می‌رسد      و دبی آن بستگی به میزان آبدهی آن در حوزه دارد. این دارای ارزش‌های توریستی زیادی می‌باشد و با نمای دیدنی و زیبای خود به شهر خرم‌آباد جلوه خاصی بخشیده است. این مکان زیستگاه مناسبی برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است. این دریاچه به شهر خرم‌آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های ژئوتوریسمی فراوان در دره خرم‌آباد و چشمه‌های پر آب شهر را در ردیف یکی از شهرهای زیبا و توریستی قرار داده‌است. آب دریاچه از چشمه تامین می‌شود و به لحاظ ویژگی‌های خاص خود می‌تواند به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود

  • تفرجگاه مخمل کوه (تنگه شبیخون):

در شمال شهر خرم آباد دره زیبای مخمل کوه مشهور به تنگه شبیخون که به علت پوشش و فراوانی گل و سنگ به این نام مشهور شده، قرار دارد که گردشگاهی دلنشین است.

از طریق این تنگه، شاهراهی دشت سرسبز و زیبای الشتر و دلفان را به مرکز استان متصل می کند دسترسی درجه یک و آسفالته دارد. موقعیت مکانی آن در دره زیبای مخمل کوه مشهور به تنگه شبیخون قرار گرفته که به علت پوشش و فراوانی گل و سنگ به این نام مشهور شده است. جنس این کوهها از کنگلومرای امیران می باشد.

  • تفرجگاه گوشه :

در جنوب خرم آباد دره ای پوشیده شده از باغ های انار و انجیر و انگور وجود که به گوشه یا شهنشاه معروف است. مقبره شجاع الدین خورشید اولین اتابک لر کوچک در این محل قرار دارد و به همین دلیل نیز به آن شهنشاه گفته می شده منظره های دل انگیز و دامنه های سفید کوه و کناره‌های روخانه از مهمترین جاذبه های دیدنی در طی مسیر این تفرجگاه است. این گردشگاه در حدود ۲۰ کیلومترى خرم‌آباد قرار دارد و بر سینه کوه «هشتاد پهلو» قرار گرفته است و چشم‌اندازهاى وسیع دشت « کره‌گاه » و «دره خرم‌آباد» و پیچ و خم‌هاى رودخانه و دامنه‌هاى « سفیدکوه » و « کوه‌یافته » جلوه‌هاى زیباى شگفت‌ آورى به آن بخشیده‌اند.

  • تفرجگاه خرم (شوراب) :

شهر خرم‌آباد در دره‌ای خوش آب و هوا و پر آب قرار گرفته‌است. وجود چشمه‌های فراوان و آثار تاریخی متعدد باعث به وجود آمدن مجموعه‌ای از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی در شهر خرم‌آباد شده‌است. که جنس این منطقه سازند بختیاری است. در اطراف شهر خرم‌آباد نیز گردشگاه‌های بسیاری وجود دارد که از جمله آنها پارک جنگلی شوراب در جنوب شهر و پارک جنگلی مخمل‌کوه در شمال شهر را می‌توان نام برد.

  •  تفرجگاه بیشه :

این تفرجگاه در بالا دست و پایین دست آبشار بیشه واقع و علاوه بر کوهها و تپه های انباشته از جنگل های بلوط دارای چند دره با چشمه ها و سراب ها و دو رود خانه انباشته از آبهای منطقه است.

  • تفرجگاه روستای سنگ تراشان  :

برای رفتن به «سنگ تراشان» باید از خرم آباد 45 کیلومتری را دل به جاده سپرد و به قلب دهستان «کشور» در بخش پاپی رفت، روستایی که هر آنچه از طبیعت و تاریخ سراغ داری را به تو عرضه می‌کند.

این روستای پلکانی که برای خودش ماسوله‌ای دیگر است در غرب زیبای ایران، دامنی از زیبایی و رمز و راز را گسترانده تا برای مشتاقان پر از اسرار نهفته باشد، اسراری از عصر آهن تا عصر مفرغ!

از پشتِ‌بامی به پشت بام دیگر و از خانه‌ای به خانه دیگر، راه کوتاهی است که بدون حصار و دیوار می‌توانی طی کنی و سراغ همسایه‌ها و فامیل را بگیری، اینجا خبری از تکلف‌های معمول نیست تا به قول شاعر «بی‌گمان در ده بالادست، چینه‌ها کوتاه است…»

  • تفرجگاه نوژیان :

این تفرجگاه در جنوب شرقی خرم آباد بر بالای کوه تاف قرار دارد و از انواع گیاهان دارویی و جنگلی پوشیده شده است. در این محل آبشار زیبایی نیز جاری است که به زیبایی تفرجگاه غنای بیشتری بخشیده است.

  •  تفرجگاه گریت ( هفت چشمه ) :

این تفرجگاه در پیرامون مجموعه آبشارهای هفت گانه منطقه گریت با پوشش های انبوه جنگل های بلوط ، دره ها و کوه ها واقع شده است.

  •  تفرجگاه بام لرستان  :

  • بام لرستان نام پروژهٔ گردشگری و تحقیقاتی در شهر خرم‌آباد است. این مجتمع گردشگری، تحقیقاتی حدود۸۰۰ هکتار وسعت دارد که در شرق شهر خرم‌آباد در بالای کوه مدبه واقع شده است. مدبه کوه نام کوهی است که در شرق شهر خرم‌آباد قرار گرفته و عاری از هر گونه پوشش درختی و گیاهی طبیعی است اما موقعیت واشراف مناسب و داشتن دید و منظر مناسب به شهر، سبب شکل گیری ایده احداث یک مجتمع به نام بام لرستان می‌شود که دارای کارکردهای متنوع وبی نظیری در غرب کشور است.

    این مجموعه که بین 500 متر تا 550 متر بالاتر از سطح شهر خرم‌آباد قرار دارد، در اواسط مردادماه 1389 با ایده و تجربه‌ حبیب‌الله دهمرده استاندار تازه‌کار لرستان شروع به کار کرد.

    این مجموعه فعلاً نزدیک به 800 هکتار مساحت دارد، اما مطمئناً دهمرده مدام به فکر افزایش‌ آن هست.

    سختی‌هایش به پایان رسیده، 55 کیلومتر راه‌سازی و راه‌شکافی آن انجام شده‌ و حدود 35 کیلومتر آن هم تا به حال آسفالت شده است.

    دو حلقه چاه آهکی متصل به سفره‌های آب زیرزمینی با دبی 60 لیتر در ثانیه یک منبع هزار متر مکعبی بتنی در قسمت پائین و دو منبع 500متر مکعبی در قسمت بالای این مجتمع، برای آب‌رسانی به تمام مجموعه را تغذیه می‌کند.

    البته دو ایستگاه پمپاژ آب در بالا و پایین مجموعه، آب را به 30 منبع 20 هزار لیتری فلزی نصب شده در گوشه‌های مختلف مجموعه پمپاژ می‌کند تا آبیاری بیش از 270 هزار نهال کاشته شده در این منطقه به ساده‌ترین روش انجام بپذیرد یعنی 500 هکتار آبیاری قطره‌ای با همین روش انجام می‌شود.

    نهالستان بزرگ منطقه‌ غرب کشور قرار است در دل همین مجموعه سر برآورد و سالیانه پنج میلیون نهال در آن به سراسر کشور صادر شود و در کنار آن درختان سوزنی برگ همچون کاج‌های تهران و سیاه، سرو نقره‌ای، خمره‌ای، ناز و شیراز در کنار درختان بومی پهن برگ همچون بنه، بلوط، ارغوان چنار، بید، افرا، زبان گنجشک و غیره قرار است، سرسبزی و زیبایی را برای شاهکار دهمرده و همکارانش به ارمغان بیاورد.

    300 سکوی پیک نیکی در دل این مجموعه نیز احداث شده تا دل‌دادگان به کوی علی‌آباد و مدبه کوه را کمی آرامش و آسایش ببخشد.

    راه‌اندازی ایستگاه فراوری کود حیوانی در انتهای این مجموعه، احداث بزرگ‌ترین هتل لرستان، فعال کردن باغ وحش با چندین گونه حیوان و پرنده، احداث رصدخانه بزرگ کشور با مساحت سه هزار متر مربع، راه‌اندازی  ایستگاه ورزش هوایی پاراگلایدر، احداث مرکز تحقیقات محیط زیست و حیات وحش، احداث مرکز تحقیقات منابع طبیعی به ویژه برای نگهداری گونه‌های گیاهی کمیاب منطقه، احیاء گونه‌های گیاهان دارویی، احیاء گونه‌های جنگلی و مرتعی، احداث آکواریوم گیاهی و بانک ژن و … از جمله قسمت‌های در حال ساخت این مجموعه می‌باشد که تا به حال به ایجاد200شغل پایدار منجر شده است.

  •  تفرجگاه دهکده مقاومت  :

   دهکده مقاومت شهرستان خرم‌آباد که در مکان سابق پادگان آموزشی حمزه سید الشهداء سپاه حضرت ابوالفضل(ع) و در     شمال شهر خرم‌آباد واقع‌شده دارای چندین فضای ورزشی است.

  در این دهکده زمین پینت بال، تیراندازی، پیست موتورسواری، اهداف پروازی، تیراندازی باکمان، راپل و صخره‌نوردی، زمین  فوتسال رو باز با چمن مصنوعی، سالن استخر، رستوران و آلاچیق‌های راه‌اندازی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.