چشمه شهوا خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 5 دقیقه

 چشمه شهوا خرم‌آباد،یکی از سرمایه های خداوندی خرم آباد است که علاوه بر تامین بخشی از آب شرب شهروندان یکی از کانون های آبی شهر است که در نهر بسیار بزرگی جریان دارد که پس از طی مسیری طولانی مازاد آن به رودخانه مرکزی به نام خرم رود وارد حوزه ی آبی این رود خانه می شود.

چشمه شهوا سرمایه ملی آبی کشور است که نمونه و همتایی در کشور و حتی برخی از کشورهای همجوار ندارد. این ظرفیت و پتانسیل عظیم در توسعه و پیشرفت شهری دارای  نقش اثر بخش و کارا می باشد. با اجرای طرح ها و راهبرد های سامان یافته علاوه بر خلق زیبایی های شادی آفرین ،پروژه ای برای سرمایه گذاری برای درآمدهای پایدار و ایجاداشتغالزایی فزاینده است. بازی های آبی ،قایق سواری، آبشارهای پله کانی، احداث برکه ، دریاچه و…مدیریت مجهز به اندیشه توسعه محور را می طلبد .

 

سراب شهوا خرم آباد
سراب شهوا خرم آباد، موسوم به حسین خانی یک چشمه دائمی پر آب و خروشان است که در قلب شهر خرم آباد و در جوار تپه‌ی باستانی با قدمت هفت الی هشت هزار ساله قرار دارد و یکی از بهترین اقامتگاه های بشر در طول تاریخ بوده و هست، این چشمه زلال و تمیز و در هر ثانیه 964 لیتر آب دارد. بخشی از آب شرب شهر خرم آباد از این چشمه تهیه گردید و ما بقی آن از طریق نهری میان ساختمان های شهر می گذرد.سراب شهوا از جاذبه های گردشگری شهر خرم آباد است که هم اکنون قسمت هایی از آن بازسازی و مرمت شده و قسمت های دیگر آن نیاز به بازسازی دارد، این سراب در خیابان مطهری خرم آباد قرار دارد قبلا موسوم به خیابان شاه بختی و سپس کتیرایی بوده و بعد از آن خیابان مطهری نام گذاری شد.

دلیل نام گذاری چشمه شهوا

دلیل نامیدن آن منطقه به نام شاه آباد (سراب شهوا ) این است که در زمان گذشته شاه عباس صفوی زمانی که به دنبال شاهوردی خان آخرین اتابک لر به خرم آباد می آید از آب و هوای آن منطقه خوشش می آید و چادرهای خود را در آن جا برپا کرده و ساخت و سازهایی به دستور وی آن جا صورت می گیرد.

روایتی دیگر از غلامرضا خان ( آخرین والی) نقل است که شاه عباس بازماندگان شاهوردی خان را به طور دسته جمعی قتل عام می کند و اجساد آن ها را در کنار همین تپه موسوم به شاه آباد (به لری : شهوا) است دفن می نماید، فقط خواهر یا دختر شاهوردی خان را باقی می گذارد و او را به عقد حسین خان سلویزی (سلاح ورزی) از نزدیکان شاهوردی که سفیر وی در دربار شاه عباس بوده در می آورد و سلسله‌ی والیان لرستان از آن زمان تشکیل می شود.

ونیز ایران

همیشگی بودن این چشمه باعث شده مقدار باقی مانده آب که نهری را به وجود آورده در میان شهر جاری شود، این سراب زیبا مسافتی چند کیلومتری را در میان ساختمان های قدیمی و آپارتمان های جدید محله مطهری می گذرد، به دلیل شباهت زیادی که با شهر ونیز دارد، آن را به ونیز ایران نیز می شناسند.

در کنار این چشمه درختانی بلند و تنومند رشد کرده اند که سبب گشته هوای خنک تری نسبت به سایر مناطق شهر داشته باشد.

بهترین فصل بازدید

سراب شهوا علی رغم این که چشمه ای دائمی دارد و همیشه پر از آب است، اما بهترین زمان بازدید از این مکان دیدنی، اواخر فصل بهار و تابستان است، در فصل پاییز، زمستان و همچنین اوایل بهار به دلیل بارش های متعدد همواره خروشان تر و پر آب تر بوده و با توجه به نداشتن حفاظ در مسیر نهر، امکان سقوط و غرق شدگی در آن وجود دارد، اما در اواخر فصل بهار و تابستان، علاوه بر کم شدن شدت جریان آب، سر سبزی درختان و گیاهان حاشیه سراب جذابیت خاصی را به این چشمه می بخشد که زیبایی آن را دو چندان می کند.

 

 

سراب شاه آباد

 

محله مطهری در خرم آباد شباهت زیادی به آبراه های شهر ونیز ایتالیا دارد و چشمه ای از این محل می‌گذرد. سراب شهوا «سِراُوِ شَوا یا سراب شاه آباد» نام نهری در محله شهید مطهری خرم آباد است، که از دامنه تپه‌ای تاریخی مربوط به دوران پس از اسلام که به «تپه شاه آباد» معروف شده، می‌گذرد

 

توسعه گردشگری خرم‌آباد با ساماندهی سراب شهوا

رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد گفت: با رفع موانع سراب شهوا و طرح بسیار زیبایی که مهندسان و متخصصان بومی برای این مجموعه دارند یک هدیه ارزشمند به مردم شهر خرم آباد تقدیم خواهیم کرد. رستم کوشکی در یکصد و بیست و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری این شهر اظهار کرد: شهر خرم آباد ظرفیت‌های بسیار بالایی در بحث گردشگری دارد و همین ظرفیت فراوان سبب شد در سنوات گذشته این شهر چندین سال به عنوان یکی از هفت شهر برتر گردشگری کشور انتخاب شود. وی افزود: سراب شهوا یکی از این ظرفیت‌هاست که ساماندهی آن از اولویت‌های دور پنجم شورا بوده و همدلی و همفکری اعضای شورای شهر را می خواهد

ساماندهی سراب شهوا در خرم‌آباد

ساماندهی سراب شهوا در خرم‌آباد

شهردار خرم آباد از ساماندهی سراب شهوا این شهر با تملک یک‌هزار و ۹۸ متر زمین موقوفه در این منطقه خبر داد. محمد شریفی مقدم در حاشیه یکصد و بیست و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ساماندهی سراب شهوا و تعریض سه راه اسدآبادی دو پروژه مهم مدیریت شهری است که باید به سرانجام برسد. وی با اشاره به تملک یک‌هزار و ۹۸ متر زمین موقوفه در منطقه سراب شهوا، گفت: با واگذاری این قطعه زمین موقوفه به شهرداری، سراب شهوا که یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر خرم‌آباد است ساماندهی خواهد شد

طرح بازآفرینی سراب شهوا اجرا می‌شود

بازآفرینی شهری با هدف خدمت رسانی به ساکنین و رفع مشکلات محله در مناطق محرم و بافت های مساله دار انجام می گیرد.این مسئول از پروژه های نورپردازی سراب شهوا، تعویض نرده های پل صفوی، دیوار سنگی کمربندی جدید آرامستان صالحین و سرویس بهداشتی ترمینال برون استانی انجام شده توسط این سازمان خبر داد و اضافه کرد: نورپردازی و تکمیل روشنایی پروژه بهسازی سراب شهوا، توسط سازمان عمرانی و باز آفرینی شهری شهرداری خرم آباد صورت گرفته است.

به گفته وی جهت نورپردازی این پروژه از ۵۰ عدد چراغ کلاسیک با کیفیت بالا استفاده شده و سعی کرده ایم که پروژه از کیفیت روشنایی مناسبی برخوردار باشد که این پروژه، در مسافت ۵۰۰ متر و با ۱۲۰۰ متر مربع دیواره نهری از جنس سنگ کریستال تراش خورده و ۲۰۰۰ متر مربع پیاده رو از جنس سنگ ورقه ای با نظارت سازمان عمرانی و بازآفرینی شهری اجرا شده است.

سراب شهوا، مقصد جدید گردشگری شهر خرم‌آباد

سرپرست شهرداری خرم آباد با تاکید بر اهمیت پروژه سراب شهوا گفت: پروژه سراب شهوا که به دلایلی غیر فعال بود از هفته پیش مجددا کلید خورد و خوشبختانه در طول یک هفته گذشته با نظارت مستمر در بخش دیواره‌سازی پروژه در حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که در نوع خود بی سابقه است به گزارش ایمنا، رضا بردبار حفظ بافت طبیعی سراب شهوا را مهم و حیاتی دانست و اظهار کرد: همه تلاش مدیریت شهری خرم‌آباد این است که تا جای ممکن حالت طبیعی و گیاهان بومی این منطقه حفظ شود به همین خاطر به جز لایروبی، برنامه‌ای برای بستر رودخانه نداریم.

سراب شهوا منطقه مورد علاقه مردم خرم آباد است

شهردار خرم‌آباد با اشاره به علاقه‌مندی مدیریت شهری به طرح ساماندهی و زیباسازی سراب شَوا ، گفت: سراب و رودخانه شهوا از مناطق موردعلاقه مردم خرم‌آباد است که به‌نوعی برای اکثر ساکنین این شهر خاطره‌انگیز و فرح‌بخش است ولی متأسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مختلف مورد غفلت واقع‌شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.