تالار مرکزی خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 8 دقیقه
محتوا پنهان
1 تالار مرکزی خرم آباد

تالار مرکزی خرم آباد

 تالار مرکزی خرم‌آباد که قرار بود تا سال ۹۳ به بهره‌برداری برسد همچنان با آغاز و پایان‌های نافرجام در نقطه ۲۰ درصدی متوقف‌شده است تا همچنان دعوا سر پیدا کردن مقصر این ماجرا باشد.

مرکز استان لرستان در حالی همچنان از زیرساخت‌های فرهنگی و هنری رنج می‌برد که پروژه تالار مرکزی شهر خرم‌آباد به‌عنوان پروژه‌ای حیاتی در این شهر تاکنون به رغم گذشت یک دهه از آغاز عملیات اجرایی همچنان روند لاک پشتی دارد.

در حال حاضر خرم‌آباد به‌عنوان مرکز استان لرستان یک تالار بزرگ برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری ندارد تا این وضعیت بارها موردانتقاد فعالان این حوزه و هنرمندان لرستانی قرار گیرد.

آغاز پروژه در سالی که باید تمام می‌شد

این وضعیت در حالی است که پروژه تالار مرکزی شهر خرم‌آباد مصوبه سفر هیئت دولت قبلی به لرستان بوده که طی حدود ۱۰ سال گذشته درجا زده و هنوز به سرانجام نرسیده است.

ماجرای این تالار مرکزی آنجا جالب می‌شود که علی‌رغم تأکید مصوبه هیئت دولت مبنی بر آغاز پروژه در سال ۸۷ و اتمام آن در سال ۹۰، این پروژه زیرساختی تازه از سال ۹۰ شروع شد و مطابق اعلام نظر مسئولان قرار بود تا سال ۹۳ به بهره‌برداری برسد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با این روند پیشرفت پروژه محقق نشود.

ابراز تأسف استاندار برای توقف تالار مرکزی خرم‌آباد

این در حالی است که رکود این پروژه بارها موجب شد هوشنگ بازوند استاندار لرستان در تاریخ ۱۸ آبان ماه سال گذشته در جلسه پیگیری پروژه‌های ملی استان از روند احداث مجتمع فرهنگی و تالار مرکزی خرم‌آباد انتقاد کند و بگوید: روند کند احداث مجتمع فرهنگی و تالار مرکزی خرم‌آباد جای تأسف دارد.

وی بابیان اینکه این پروژه سال‌هاست در خرم‌آباد آغازشده ولی همچنان بلاتکلیف مانده است ادامه داد: در طول ۱۰ سال که از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد تاکنون تالار مرکزی خرم‌آباد تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

استاندار لرستان با اشاره به ضعف زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در استان و شهرستان خرم‌آباد تصریح کرده بود: با توجه به کاستی‌هایی که در این بخش وجود دارد احداث و تکمیل پروژه مجتمع فرهنگی و تالار مرکزی خرم‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است.

باز وند با تأکید بر جدیت متولیان امر برای تسریع درروند احداث این پروژه یادآور شده بود: طولانی شدن پروژه‌های لرستان به روالی نامیمون در این استان تبدیل‌شده که باید در این روند تجدیدنظر شود.

تذکر دوباره استاندار لرستان به مدیرکل فرهنگ

این در حالی است که همین انتقاد استاندار لرستان امسال نیز تکرار شد تا هوشنگ بازوند به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان کارت زرد نشان دهد.

هوشنگ بازوند در تاریخ ۲۱ شهریورماه امسال در جلسه توزیع اعتبارات ملی مانند سال گذشته بازهم با انتقاد از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان درزمینهٔ جذب اعتبارات این دستگاه و همچنین عدم حضور در جلسه برازی گزارش دهی بگوید: همین کارها را می‌کنید که پیشرفت پروژه‌های عمرانی این دستگاه سالی یک درصد است.

وی بابیان اینکه همه استان‌های کشور اعتبارات خود را برای ارتقای حوزه فرهنگ و هنر دریافت کرده‌اند گفت: این در حالی است که استان لرستان در میان ۳۱ استان کشور پیشرفت پروژه‌هایش در این حوزه سالی یک درصد است.

آغازی که سرانجامی نداشت

این اظهارات استاندار لرستان که بازتاب زیادی در رسانه ها داشت به نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز کشیده شد تا خبرنگاران از حنان بخواهند در این رابطه توضیح دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این رابطه گفت: ۱۰ سال پیش پروژه مجتمع فرهنگی، هنری ارشاد لرستان کلنگ زده شد که این پروژه هشت سال راکد مانده و هیچ رشدی نداشته است.

حجت‌الاسلام حنان مدعی شد: در دولت تدبیر و امید و با پیگیری‌های مسئولان استان میزان رشد مجتمع فرهنگی، هنری ارشاد لرستان به ۲۰ درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: در جلسه‌ای که چند روز پیش با حضور معاون امور عمرانی استانداری لرستان و معاون اداری مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد برای پیشرفت این پروژه برنامه‌ریزی صورت گرفت.

وعده‌ای دوباره برای آغازی دیگر!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان اضافه کرد: در این جلسه برای این پروژه ۵۰ درصد تخصیص اعتبار سال جاری به مبلغ سه میلیارد تومان در نظر گرفته شد که با تحقق این اعتبار پیشرفت فیزیکی این پروژه تا پایان امسال به ۴۰ درصد خواهد رسید.

وی بابیان اینکه مشکل اساسی پروژه مجتمع فرهنگی، هنری استان به دولت گذشته و مدیران قبلی برای عدم پیگیری اعتبار آن مربوط می‌شود تأکید کرد: مشکل اصلی توقف عملیات ساخت مجتمع فرهنگی، هنری لرستان قرارداد این اداره کل با شرکت ماشین‌سازی خرم‌آباد برای اجرای پروژه است.

حجت‌الاسلام حنان بیان داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل موجود در این زمینه برطرف شده و در حال حاضر قرارداد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با شرکت ماشین‌سازی خرم‌آباد لغو شده و قرارداد جدیدی با شرکت دیگری بسته‌شده است.

آغاز اسکلت‌بندی پروژه‌ای بعد از سه سال

وی افزود: مرحله اسکلت‌بندی پروژه آغازشده است و تا شش ماه آینده این مرحله از کار به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بابیان اینکه دولت جدید و اداره کل ارشاد اسلامی استان برای ساخت پروژه مجتمع فرهنگی، هنری ارشاد لرستان کم‌کاری نکرده است اضافه کرد: برآورد هزینه‌ای این پروژه ۲۳ میلیارد تومان اعلام‌شده است.

این سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در حالی مطرح می شود که تیرماه سال گذشته مدیرکل قبلی این مجموعه از پیشرفت ۱۵ درصدی تالار مرکزی خرم آباد خبر داده بود که با قیاس مدت زمان ۱۴ ماهه طی شده حتی اگر رقم پیشرفت ۲۰ درصدی اعلام شده توسط حنان را بپذیریم در زمان تصدی مدیرکل جدید نیز پیشرفت این پروژه به سالی پنج درصد هم نرسیده است.

این در حالیست که استاندار لرستان با طرح رقم پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه از روند لاک پشتی احداث تالار مرکزی خرم آباد که به صراحت آن را سالی یک درصد تا به امروز اعلام کرده است، انتقاد کرد تا فعلا اختلاف بر سر سالی یک درصد یا سالی تقریبا ۴.۳ درصد پیشرفت فیزیکی باشد.

به هر روی حتی اگر « ۱۴ ماه و ۵ درصد پیشرفت» مدیرکل کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان را بپذیریم احتمالا مردم استان لرستان باید دست کم ۱۶ سال دیگر صبر کنند تا این پروژه با این روند پیشرفت فیزیکی به نقطه ۱۰۰ درصدی برسد.

جان کلام استاندار لرستان که به نظر می رسد کمتر مورد توجه متولیان این حوزه قرار گرفته بحث لزوم پیگیری برای تامین اعتبار و تسریع در روند احداث این پروژه بوده است، نکته ای عمرانی و فنی که نباید در میان دعواهای مرسوم «کی بود، کی بود؛ من نبودم» گم شود.

وعده ای برای پایان ۹۴

به هر روی ضعف زیرساخت‌های فرهنگی در استان به‌گونه‌ای است که تاکنون فرصت‌های ارزشمندی که می‌توانست با برپایی گردهمایی‌ها و سمینارهای ملی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری در استان خلق شود به دلیل عدم وجود حداقل یک تالار بزرگ مرکزی و فقدان سالن‌های همایش استاندارد با گنجایش و امکانات مناسب، یکی پس از دیگری ازدست‌رفته است.

از سوی دیگر رکود و تعطیلی سینماهای عمده شهرستانهای استان، کمبود مجتمع های فرهنگی و هنری در استان، نبود تالارهای بزرگ برای اجرای برنامه های فرهنگی، نبود فرهنگسراها، کمبود فضای کتابخانه ای و دهها زیرساخت فرهنگی و هنری دیگری که می تواند جامعه را به سمت نشاط فرهنگی پیش ببرد مردم، فعالان فرهنگی و هنرمندان را از وضعیت زیرساخت ها ناراضی کرده است.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که وعده جدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان مبنی بر پیگیری برای تخصیص اعتبارات و تسریع در روند اجرای پروژه محقق خواهد شد یا باید منتظر وعده دیگری در پایان سال باشیم؛ قرار مردم لرستان و حجت الاسلام حنان پایان سال ۹۴ و بازدید از روند ۴۰ درصدی پیشرفت فیزیکی تالار مرکزی خرم آباد.

 

  • به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان ، حجت الاسلام حمیدرضا حنان پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت پروژه های سفر هیئت دولت در استان با اشاره به اینکه مجتمع فرهنگی ارشاد خرم آباد هشت سال است که شروع به کار کرده است، اظهار داشت: این پروژه تا قبل از دوره ی جدید پیشرفت کمی داشته و میزان پیشرفت فیزیکی آن در حال حاضر ۱۰ درصد است

    در جریان دیدار معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار لرستان، در خصوص حل و فصل مشکلات و معضلات پیش روی پروژه‌ی تالار مرکزی خرم‌آباد بحث و بررسی شد.
    به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، دکتر کاراندیش مروستی و هیات همراه، در دیدار با بازوند، استاندار لرستان، در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی فرهنگی و هنری به‌خصوص پروژه‌ی تالار مرکزی خرم‌آباد بحث و تبادل‌نظر شد و در جهت رفع مشکلات و معضلات پیش روی این پروژه‌ها تصمیماتی اتخاذ گردید.
    بازوند در این دیدار ضمن اشاره به لزوم بهره‌برداری سریع پروژه‌ی تالار مرکزی خرم‌آباد، گفت: متأسفانه سالن‌ها و تالارهای موجود در خرم‌آباد نمی‌تواند پاسخگویی نیازهای مرکز استان باشد و لازم است که پروژه‌ی تالار مرکزی هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری رسیده و در جهت میزبانی از رویدادهای بزرگ فرهنگی و هنری از آن استفاده شود.
    وی افزود: به نظر می‌رسد پیمانکار کنونی قادر نیست پروژه را به اتمام برساند و نیاز است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری یک مناقصه‌ی محدود، پیمانکار را تغییر دهد.
    استاندار لرستان تصریح کرد: ما این توانایی را داریم که در صورت موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با رایزنی و پیگیری، زمینه‌ی تخصیص وام‌های بانکی به این پروژه را فراهم آوریم تا اعتبارات لازم در اختیار پیمانکار قرار گیرد.
    در این جلسه، دکتر علی‌اصغر کار اندیش، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های مستمر استاندار لرستان در جهت رفع مشکلات پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در استان، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع رفع مشکلات و موانع پیش روی پروژه‌های عمرانی فرهنگی و هنری استان‌ها نگاه ویژه‌ای دارد اما لازم است که علاوه بر تلاش‌های وزارتخانه، مسئولین ارشد استان‌های کشور نیز پای‌کار آمده و همکاری لازم را با مجریان داشته باشند.
    در ادامه‌ی این جلسه، حاضرین به بررسی وضعیت سایر پروژه‌های عمرانی فرهنگی و هنری استان از جمله موزه‌ی ملی، کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد و بروجرد، هنرستان هنرهای زیبای خرم‌آباد، تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد، تجهیز مجتمع‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌های ازنا، الشتر، دورود و ساخت، تکمیل و تجهیز مجتمع شهرستان دوره چگنی و… پرداختند.  96/2/27

    اختصاص دویست میلیارد تومان برای تکمیل تالار مرکزی خرم‌آباد

    به گزارش پایگاه خبری ماژین‌نیوز، احمدحسین فتایی در پایان سفر رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لرستان با بیان اینکه ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این اداره کل مصوب شد، اظهار کرد: مهم‌ترین مصوبه ابلاغی در سفر آیت الله رییسی و دکتر اسماعیلی به استان که می‌تواند خبر خوشی برای اصحاب فرهنگ و هنر باشد، اختصاص دویست میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه مهم و استراتژیک تالار مرکزی خرم‌آباد است.

    وی با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه‌های فرهنگی هنری بر زمین مانده استان که از مصوبات سفر ریاست جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لرستان بهره‌مند شد، هنرستان هنرهای زیبای خرم‌آباد است که برای تکمیل آن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرد،1400/9/20

    تالار مرکزی خرم آباد در ۱۰ ماه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

    استاندار لرستان گفت: تالار مرکزی خرم‌آباد که در طول ۱۰ سال گذشته فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در ۱۰ ماه اخیر با پیگیری های صورت گرفته حدود ۳۰ درصد به پیشرفت آن افزوده شده است.

    به گزارش لرم به نقل از روابط عمومی لرستان، فرهاد زیویار  امروز در حاشیه دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پروژه‌های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر این استان، اظهار داشت: پروژه تالار مرکزی خرم‌آباد که در طول 10 سال گذشته فقط 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته در 10 ماه اخیر با پیگیری های صورت گرفته حدود 30 درصد به پیشرفت آن افزوده شده است.

    وی افزود: علی‌رغم همه‌ سختی‌ها و تنگناهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌ غرب، برنامه‌های فرهنگی هنری و رسانه‌ای خوبی در لرستان در سطح ملی و استانی برگزار شده است.

    محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با قدردانی از زحمات استاندار لرستان در رابطه با پیگیری پروژه‌های حوزه فرهنگ و ارشاد استان، اظهار کرد: لرستان در اجرای سیاست‌های راهبردی فرهنگی هنری و عمرانی دولت سیزدهم از استان‌های پیشرو است.

    وی افزود: این امر با توجه به زیر ساخت‌های ارزشمند فرهنگی و هنری، هنرمندان و فرهیختگان فرهنگی و رسانه ای لرستان محقق شده است.1401/11/3

    اتمام پروژه تالار مرکزی خرم‌آباد تا پایان سال ۱۴۰۳

    معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال جاری بخش اعظمی از اعتبارات پروژه تالار مرکزی خرم‌آباد را با همکاری استانداری و سازمان برنامه و بودجه اختصاص می‌دهیم که تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.
     سید محمود اسلامی چهارم خرداد ماه در بازدید از پروژه تالار مرکزی خرم‌آباد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در سفر رییس جمهور ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه تصویب کردیم که در سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به این پروژه تخصیص داده شود که به اتمام برسد.
    وی ادامه داد: سال گذشته بخشی از اعتبار را تخصیص داده و امسال نیز بخش اعظمی با همکاری استانداری و سازمان برنامه و بودجه اختصاص می‌دهیم که تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.
    اسلامی بیان کرد: به محض برگشت به وزارت جلسه‌ای برای سرعت بخشیدن به پروژه خواهیم داشت.

    معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سال گذشته تنها یک فاز از این پروژه ساخته شده بود اما الان پیشرفت خوبی دارد و پیگیری می‌کنیم که تخصیص ۱۴۰۲ را عملیاتی کنیم. 1402/3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.