فرش خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 18 دقیقه

 

محتوا پنهان
1 فرش خرم آباد
1.1 فرش خرم آباد،از مشخصات ویژه فرش های خرم آباد بافت ضخیم و پشمالو و رنگهای تیره آنها درمایه های آبی، قهوه ائی، قرمز، ارغوانی و خاکستری است. بافندگان خرم آباد در بافت فرش های خود به طرح بته ای سر تا سری تمایل زیادی نشان می دهند. دراین طرح متن فرش با ردیفهای بته دو سویه (نوک بته ها در هر ردیف در جهت مخالف قبلی نشانه گرفته اند.) تزئین شده است. حاشیه این فرش ها متفاوت بوده و با نقش بته های پشت سر هم و یا تیغه های اره مانند که متناوباً یکی به رنگ قرمز و دیگری به رنگ آبی است تزئین شده اند. برخی دیگر از فرش های خرم آباد به صورت موزائیکی طراحی شده اند بدین گونه که متن فرش با اشکال شش ضلعی تقسیم شده اند و در داخل هر کدام ازاین خانه های هندسی به تناوب نقشی از درختان بید و خوشه های انگور و کله گوسفند عناصر مورد علاقه آنها بافته شده است. تنه درختی با نقشی تلفیقی از شکل درخت سرو و بید مجنون، متن برخی از گبه های خرم آبادی را بدو قسمت مساوی تقسیم می کند. حاشیه ها اغلب بسیار باریک و با متابعت از زمینه ساده و بی تکلف این دست بافتهای ایلیاتی با عناصر و اشکالی بسیار ابتدائی تزئین شده اند. در فرش های ترنجدار این شهر ترنج و یا ترنجهای میانی به صورتی کم و بیش غیر متعارف و با سر ترنجهای بزرگ و چند طبقه طراحی شده اند. در چهار گوشه زمینه این فرش ها و در مجاورت لچکها گاهی نقش خوشه های انگور را وارد می کنند

فرش خرم آبادخرید و قیمت عشایر قوم لر از غرفه فرش لاراک | باسلام

فرش خرم آباد،از مشخصات ویژه فرش های خرم آباد بافت ضخیم و پشمالو و رنگهای تیره آنها درمایه های آبی، قهوه ائی، قرمز، ارغوانی و خاکستری است.
بافندگان خرم آباد در بافت فرش های خود به طرح بته ای سر تا سری تمایل زیادی نشان می دهند. دراین طرح متن فرش با ردیفهای بته دو سویه (نوک بته ها در هر ردیف در جهت مخالف قبلی نشانه گرفته اند.) تزئین شده است. حاشیه این فرش ها متفاوت بوده و با نقش بته های پشت سر هم و یا تیغه های اره مانند که متناوباً یکی به رنگ قرمز و دیگری به رنگ آبی است تزئین شده اند.
برخی دیگر از فرش های خرم آباد به صورت موزائیکی طراحی شده اند بدین گونه که متن فرش با اشکال شش ضلعی تقسیم شده اند و در داخل هر کدام ازاین خانه های هندسی به تناوب نقشی از درختان بید و خوشه های انگور و کله گوسفند عناصر مورد علاقه آنها بافته شده است.
تنه درختی با نقشی تلفیقی از شکل درخت سرو و بید مجنون، متن برخی از گبه های
خرم آبادی را بدو قسمت مساوی تقسیم می کند. حاشیه ها اغلب بسیار باریک و با متابعت از زمینه ساده و بی تکلف این دست بافتهای ایلیاتی با عناصر و اشکالی بسیار ابتدائی تزئین شده اند.
در فرش های ترنجدار این شهر ترنج و یا ترنجهای میانی به صورتی کم و بیش غیر متعارف و با سر ترنجهای بزرگ و چند طبقه طراحی شده اند. در چهار گوشه زمینه این فرش ها و در مجاورت لچکها گاهی نقش خوشه های انگور را وارد می کنند

پرورش دام برای عشایر منافع چند گانه ای دارد که علاوه بر تأمین هزینه های زندگی از گوشت، شیر، پشم، مو و … آنها نیز استفاده می کنند برای مثال سیاه چادرهای آنها از موی بز تابیده شده بافته می شوند که در واقع نوعی بافت بدون گره است. از شواهد تاریخی چنین بر می آید که در این خطه پشم گوسفند، موی بز و پنبه مواد خام بافندگی بوده است. اما به نظر می رسد به دلیل آنکه به ندرت پنبه در این منطقه کشت می شده آن را از مناطق دیگری تهیه می کردند. با وجود آنکه به نظر می رسد سابقه بافت زیر اندازهای گوناگون از قرن ها پیش در میان عشایر رواج داشته ، اما اطلاعات ما در این زمینه بسیار اندک است. بطوریکه برخی منابع سابقه قالی بافی را در میان عشایر لر بیشتر از یکصد و پنجاه سال نمی دانند. برخی از اقلیت های لر به نواحی دیگر مهاجرت کرده اند، مثل حیات داوودی ها که در جنوب فارس و نزدیک خلیج فارس زندگی می کنند و بافندگان خوب قالی و گبه هستند.
سنت های موجود در بین لرها، یادآور تاریخ بافته های ایشان است، مثلاً آنان ابزار کوچک چوبی (سک) را برای بافت فرش به کار می برند که در واقع مادر ابزاری فلزی در عهد مفرغ و متعلق به دوره ای است که همه ابزارها چوبی بود، یعنی پیش از کشف فلز. حتی اکنون در برخی از سرزمین های اصلی لرها، پیشاب گاو را به عنوان دندانه به کار می برند که معروفترین جای آن روستای زرامین نزدیک روستای مشهور اشوند در شمال نهاوند است. این ها شواهد کهنه گی بافته های لری است و می تواند به شناختن سنت های کهن و مستقل ایشان در زمینه فنون، مواد اولیه، ابزارها و حتی طرح ها کمک کند.رونمایی از 5 نقشه فرش لری / فرش دستباف لرستان ثبت جهانی شد

بنابراین فرش لری مفهوم عام دارد که به طور عمده در غرب و مرکز ایران تولید می شده و با تحولات جدید جمعیتی و روال زندگی بخشی متحول و بخشی متروک شده است. همین امر به پیچیدگی وضع بافته های لری کمک کرده است به طوری که بخشی از فرهنگ فرش لری را باید در میان عشایر همسایه و از جمله قشقائی ها یافت.
از سوی دیگر بسیاری از فرش های ایرانی در منابع علمی موجود به عشایر زاگرس مرکزی منسوب و لری نامیده شده اند و به وضوح، بسیاری از آنها را بافته های بختیاری شناخته اند. بخش کوچکی هم به لرهای فارس نسبت داده شده است.
از بافته های قدیمی اقوام در قرون گذشته آثار چندانی در دست نیست اما آنچه مسلم است در حدود جنگ دوم جهانی؛ همه مناطق لرنشین بافنده نبوده اند و برخی نیز بافته های بسیار محدودی داشته اند، مثلاً تیره بهمئی ازلرهای بویر احمدی صرفاً سیاه چادر، پلاس و بند (طناب) می بافته است. از سیاه چادر و بند برای برپا داشتن چادر استفاده می کرده و از پلاس هم برای فرش و هم برای ساختن خورجین، تاچه، گاله و امثال آن. متقابلاً عده ای از لرها مثل لرهای غرب فارس، شمال لرستان و جنوب شرق استان همدان (ملایر تا نهاوند) نه تنها قالی های خوب، بلکه انواع دیگری از بافته ها، مثل گلیم، گلیم دو پود (سوماخ)، گبه، و ریس و پلاس هم داشته اند که بخش عمده آن متروک شده است.
از میان بافته های لری، قالی، گبه، گلیم چاکدار، گلیم بی چاک (رند)، گلیم بند، و ریس ، سوماخ (گلیم دو پود) شش درمه، جاجیم و پلاس معروفتر است و از همین بافته ها بوده است که انواع خورجین، خور نمکدان، تاچه، گاله و امثال آن را درست می کرده اند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، از بین رفتن عده ای از بافته های لری در اثر فعالیت شرکت های خارجی است. عده ای از شرکت های خارجی در سرزمین های لرنشین (ملایر، بروجرد، سرابند یا مالمیر، چهار محال و بختیاری ) فعالیت داشته و از آنجا که به طور عمده به قالی علاقه داشته و عمده نیروی کار منطقه را متوجه قالی بافی کرده اند، باعث فراموش شدن انواع دیگر فرش ها از جمله گلیم، شش درمه، سوماخ (گلیم دوپود) و دیگر بافته ها می شده اند که در خود ایل هم کم مصرف بوده و به ندرت بافته می شده است.

ساختار
قالی های دست بافت لری نه تنها در مرکز استان لرستان بلکه در بازارهای مناطق همجوار همچون همدان، اراک، اصفهان و کرمانشاه نیز عرضه می شود. این قالی ها با وجود طرح های ساده و بی بدیل زمخت تر و ابتدائی تر از طرح های قالی های دیگر مناطق هستند برای مثال طرح های کردی و لری با وجود شباهت های فراوان از نظر کیفیت با هم متفاوتند، در مناطق عشایری با وجود تولیدات اندک نمی توان ظرافت فرشهای شهری باف را در آنها مشاهده کرد. ولی در عوض با طرحهای ساده و اکثراً زیبایی که غالباً درسبک های هندسی و شاخه شکسته مجسم می شوند طرفداران پر و پا قرصی در میان معماران و دکوراتیوهای اروپائی برای خود پیدا کرده اند
. از سوی دیگر روشهای بافت و طرحهای قالی در میان تیره های متعدد اقوام لر در کلیه این مناطق کم و بیش یکسان بوده و فرش های آنها اغلب با کاربرد رنگهای طبیعی و به صورت ضخیم بافته می شوند. بافت قالیچه های مخصوصی بنام گبه از ویژگیهای قالی بافی این ایلات است. لرها اکثراً در اندازه های کوچک می بافند که البته در بعضی مناطق نمونه هایی با ابعاد بزرگتر نیز دیده می شود. به عنوان مثال در میان لرهای ساکن نصرآباد اصفهان می توان به اندازه هایی اشاره کرد که در ابعاد پرده ای بافته می شوند. تار و پود فرش های لری از مخلوط پشمهای گوسفند و بز و گره فرش ها نیز با توجه به سنتهای بافندگی تیره های مختلف از نوع فارسی و گاهی ترکی می باشد.
از سوی دیگر بایستی توجه کرد که بافندگان لر براساس سنتهای محلی بمانند برخی از بافندگان مناطق غربی و شمال غربی ایران ریشه فرش های خود را در قسمت پائینی فرش به صورت بسته و متصل بهم در می آورند و بعضاً نیز لبه های فرش های خود را با سلیقه های ایلیاتی خود منگوله دار می نمایند که خالی از لطف و زیبائی نیست.
تجزیه و تحلیل برخی از یافته های لری اصالت و وسعت بافت گونه هائی در فرش را در بین آنها تأیید می کند، مثلاً تصور این که بافته مستقلی به نام گبه در میان لرها وجود داشت که به صورت قالیچه (سه تا پنج متر مربع) تولید می شده و مصرف خارجی هم داشته است، درست نیست، زیرا مثلا بخش هائی از خورجین های لری که قاعدتاً باید به شکل قالی بافته می شد. گاه به همان شکل گبه بافته شده است. وجود چنین نمونه هائی نشانه آن است که گبه بیش از آن کالای خاص باشد، بافت ویژه ای است و کاربرد محدود و معینی هم نداشته است.
این واقعیت می تواند به روشن شدن جنبه خاصی از بافته های لری و فنون بافت آنان کمک کند و در عین حال نشان دهد که فرض های نادرست پیشین از هر لحاظ می تواند به گمراه کردن محقق بینجامد .
فرشهای بافته شده در این مناطق معمولاً تخت بافت بوده که با دار افقی بافته می شوند. بافته ها در این استان محدود به فرش و سیاه چادر نمی باشد، بلکه ریسمان، فلاخن (از موی بز)، دام (تله)، نوار تزئین چادر ، خورجین و … از دیگر دستبافته ها هستند که اکثراً برای زندگی روزمره و به ندرت برای تزئین به کار برده می شون

طرحهای رایج
طرحهای لری از تنوع زیادی برخوردارند که بافنده ها آنها را با کمک ذهن خلاق خود می آفریدند و با رنگهای متنوع و مناسبی که انتخاب می کردند، دنیایی از زیبایی را خلق می کردند.
خطوط مستقیم نقشهای هندسی بمدد پرزهای بلند حالتی منحنی را بخود می گیرند. و با درهم شدن طرح علیرغم رنگهای درخشان قالی حالتی شور رفته را بخود می گیرد

رنگبندی
به طور خلاصه می توان گفت که پشم ها در مناطق ذکر شده بیشتر به رنگ هایی مانند قرمز روناسی، آبی نیلی، سرمه ای، بژ، سفید نخودی، زرد ارغوانی و سبز دیده می شوند

رنگرزی
اطلاعات ما در مورد شیوه رنگرزی در لرستان ناچیز است، اما فیلبرگ (1952)می نویسد، در آغاز تابستان نخهای پشمی را در دوغ می خواباندند تا برای رنگرزی آماده شود. لرها از برگ درختان، اوره و نیل (نیل را از درختچه نیل که رنگ آبی می دهد، می گرفتند) به عنوان مواد رنگی استفاده می کردند. در قالیها و بافته های لرستان که به دانمارک برده شده اند، در بسیاری از سایه ها رنگهای قرمز و آبی و زرد به کار رفته است. این رنگها را از منابعی چون قرمز دانه برای رنگ قرمز و روناس که رنگ قرمز زنگ نما از آن به دست می آمد، کلاله بته زعفران یا پوست انار، برای رنگ زعفرانی یا زرد و از میوه های انگور یا توت ایرانی رنگ سبز می ساختند. در این راستا، رنگ سبز درخشان و بسیار زیبا و جذابی بخصوص در قالیهای بافت نیمه اول سده بیستم لرستان، جلب توجه می کند که احتمال می رود این رنگ را از دو بار رنگ کردن یا خواباندن مجدد نخ زرد در نیل به دست آورده باشند. در گذشته رنگرزی به صورت کاملاً گیاهی و طبیعی بوده و از رواج و رونق هم برخوردار بوده است

ابعاد
عشایر لر به تبعیت از رسوم و سنتهای ایلی و رفع احتیاجات روزمره و یا سردرگمی به بافت قالیچه های گره دار بسیار کوچک و رو اسبی و خورجین و کیسه نمکی و غیره علاقه وافری نشان می دهند. آنها به گلیم بافی نیز اهمیت فراوانی می دهند. گلیم های آنها چه از نظر شکل و اندازه و چه از نظر روشهای بافندگی مشابهت زیادی با بافتهای ایل قشقائی دارند. معمولاً اندازه قالیچه ها به ندرت از 5/120/2 متر تجاوز می کند

توزیع جغرافیائی
بایستی متذکر شد که جمعیت یا قومی که در ایران لر نامیده می شود، اساساً در منطقه جغرافیایی ویژه ای زندگی می کرده و به علل سیاسی و اجتماعی اندک اندک ساکن و آنگاه به سرزمین های دیگری مهاجرت کرده است.
از این جمعیت به جز آن دسته که به ورامین مهاجرت داده شده اند، بقیه در نواحی جدید، بافندگی اصیل خود را فراموش کردند یا با بافت محل جدید تطبیق دادند. حتی این امر در ورامین نیز صورت گرفته است، طوریکه بافته های لری ورامین را نمی توان بافته اصیل لری انگاشت.
گذشته از این مجاورت با اقوام و فرهنگهای دیگر، در بافته های لری اثر گذاشته و در برخی موارد همچون جنوب همدان و اراک آنها را به گونه هائی دیگر تبدیل کرده است.
شمالی ترین منطقه ای که دارای جمعیت لر بافنده است، ملایر می باشد. می دانیم که ملایر خاستگاه یک ایل مهم لر (ایل زند) و یکی از روستاهای آن (پری) زادگاه کریم خان زند پایه گذار سلسله زندیه بوده است و هنوز هم عده زیادی از زندها یا زندیها در ملایر و اطراف آن زندگی می کنند.
هر گاه بخواهیم بصورت خاص قالی بافی لرستان را مورد بررسی قرار دهیم می بایستی از دو مرکز عمده و با اهمیت یاد کنیم

 

برخی مورخان در نوشته های خود بصورت کلی اشاره ای به قالی های لری داشته اند اما قدیمی ترین سندی که راجع به صنایع دستی لرستان خصوصا قالی و نمد به صورت توصیفی بدون اشاره به تاریخ، مطالبی را نوشته است فیلبرگ دانمارکی است که در کتاب ایل پاپی کوچ نشینان غرب ایران آورده است. ایشان می نویسد:

دستگاه بافندگی که در بین لرها دیدم بصورت افقی است و تمام بافته های مورد نیاز زندگی شان را می توانند روی آن ببافند، طول بافته ها بستگی به طول تارهای آنها دارد و این طولها بیشتر از چند متر نیستند بافت عرض آن را (تخته) می نامند. روی این نوع از دستگاه، نه تنها بافته های ساده بلکه بافته های راه راه و همچنین پوشش حیوانات و نیز خورجین هایی که دارای کیفیت معمولی و یا بسیار عالی هستند بافته می شوند. هرگز ندیدم که زنها چگونه با دستگاههایی که اختصاص به بافتن قالیهای بزرگ با بافت گره ای «یعنی قالی» هستند کار می کنند ولی بارها چگونگی کار گذاشتن این دستگاه­ها را مشاهده کردم. برای این کار از تیرهای کلفت یا بیشتر از شاخه های قطور درختان استفاده می شود آن را به نحوی برپا می کنند که تشکیل یک چهارچوب عمودی را می دهد. بلندی آنها به اندازه قد یک مرد و شاید هم بلندتر است و تارها را بطور عمودی روی آن می کشند.

در اوایل بهار در گریت چوبهایی را دیدم که در دستگاه بافندگی مورد استفاده قرار می گرفت و برایم توضیح دادند که در این موقع از سال زنها هنوز به ریسندگی اشتغال دارند و بافندگی را بعد شروع می کنند. یعنی حدود آخر تابستان به بافندگی می پردازند. در این موقع، در بیشتر جاها مشغول رنگرزی نخ ها بودند و نخ های پشمی در درون پاتیل ها و یا روی سینی های بزرگ فلزی در انتظار رنگ خیس می خوردند. ارتباطی که پاپی ها در فصل زمستان با شهر دزفول دارند در فصل تابستان با شهر خرم آباد پیدا می کنند و لذا در این فصل خرم آباد پذیرای مسافران و بیگانگان فراوانی می باشد از سوی دیگر لرها بدون اینکه از محل کار و زندگی خود حرکت کنند رابطه اقتصادی آنها با خارج از ایل برقرار می شود یعنی اینکه فروشندگان دوره گرد خود را به چادرهای لرها می رسانند. لرها برای اینکه بتوانند چیزی را بخرند باید چیزی را بفروشند و برای این منظور گاه گاهی اشیایی را می فروشند که توسط خودشان بافته شده است مثل قالی یا خورجین.

ویژگی کلی قالی های لرستان

در لرستان تمامی قالی هایی که به صورت ذهنی و در مناطق روستایی و عشایری بافته می شود با نام قالی الری شناخته می شوند. این قالیها دارای مشخصات ذیل می باشند:

مواد اولیه: در گذشته مواد اولیه دست بافته ها بطور کامل در منطقه تهیه می گردید، قبل از ورود پنبه و اکریلک به زندگی عشایری و روستایی، زنان پشم چیده شده گوسفند را به تناسب رنگ پشم جدا نموده و پس از شستشو با دوک ریسیده و رنگرزی می کردند. در حال حاضر این فرایند به ندرت اتفاق می افتد و مواد اولیه قالیبافی از استانهای همجوار تهیه می گردد.

ابعاد: قالی های محلی لرستان کوچک پارچه هستند و ابعاد قالیچه،ذرع و نیم و کناره با عرض ۱ تا ۲ مترو طول ۴ تا ۱۰ متر در این منطقه به وفور بافته می شده است.

طرح و رنگبندی: طرح­ها ذهنی و هندسی هستند و تعداد حاشیه ها نیز بین ۲ تا ۵ حاشیه متغییر می باشد رنگ های مورد استفاده برای زمینه لاکی روناسی و سرمه ای است ، تعداد رنگ قالی های لرستان محدود بوده و از ۶ رنگ تجاوز نمی کند. سرمه ای، لاکی، زرد،نارنجی، آبی، سبز، نخودی پرکاربردترین رنگ های قالی لری هستند. رنگ سفید ندرتا در این قالی ها به چشم می خورد.

ویژگی بافت: رجشمار: بین ۱۵ تا ۲۵ چله کشی: فارسی گرہ: متقارن و نامتقارن شیرازه: همزمان در قالی های عشایری تار و پود مخلوطی از پشم گوسفند و بز است و گره فرش ها نیز با توجه به سنتهای بافندگی مختلف از نوع فارسی و گاهی ترکی می باشد.

ابزار: قیچی معمولی، کارد، کرکیت که در زبان لکی کارازا نامیده می شود و در دهه های اخیر قلاب هم وارد این منطقه شده است.

رنگرزی: در گذشته رنگرزی سنتی با مواد رنگزای موجود در طبیعت استان مانند: گندل، جفت، ، برگ مو، روناس و… انجام می شد اما جدید در معدود مناطقی که بافندگان بومی نخ های قالی خود را رنگ می کنند از رنگ های شیمیایی استفاده می کنند، اما بطور کلی عمدتا نخ های مورد نیاز قالی بافی لرستان بصورت رنگ شده از بازار های داخل استان و استانهای همجوار تهیه می شود.

در این مناطق قالی هایی با طرح های فراشی، طائی، بالنی، نجفوند، قرژلنگ و … بافته می شوند

دار چوبی می‎زنند و می‎بافند…

خیلی طول کشید که یاد بگیرند و راه بیفتند و کارباف شوند. از مادر یاد گرفتند و مادر هم از مادر… آری… می‎خواهیم داستان فرش و خالقش را بگوییم؛ و چه رازهایی که در تار و پود هر فرش نهفته است اما باید زبان گشایش‎شان رابدانی. تقدیر بافنده همواره در بافته‎هایش رقم می‎خورد. چه بافنده‎ها که به نیت جهازشان قالی بافتند و از خدا کودکی طلب کردند. بر تارهای سپید بافته خود آرزوهای‎شان را گره می‎زنند و امید دارند که حتما به لقا خواهند رسید چراکه خدای فرش‎شان می‎بیند که صفای طینت خود را با دسترنج‎شان یکی کرده‎اند.
آنان نان قلب خود را می‎خورند و صدای کوبیدن شانه به رج‎های بافته تپش‎های قلبشان را تداعی می‎کند.
 قالی‎های دست بافت لری نه تنها در مرکز استان بلکه در بازارهای مناطق همجوار همچون همدان، اراک، اصفهان و کرمانشاه نیز عرضه می‎شوند.طرح‎های لری از تنوع زیادی برخوردارند که بافنده‎ها آنها را با کمک ذهن خلاق خود می‎آفریدند و با رنگ‎های متنوع و مناسبی که انتخاب می‎کردند، دنیایی از زیبایی را می‎آفرینند.
این تابلوی هزاررنج لری می‎تواند جایی بس اعلی‎تر یابد اما همتی به بلندای زاگرس می‎خواهد.
در یک مقطع شش ماهه فرش لری مورد بررسی قرار دهند
 
بهزاد منصوری، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این‌باره اظهار کرد: در حوزه فرش،بحث نظری و اجرایی از اهداف سازمان است که در رابطه با حوزه‎های نظری یک تیم از سازمان ملزم شدند موضوع زنجیره ارزش را در استان به صورت کارشناسی شده و در یک مقطع شش ماهه مورد مطالعه، بازبینی و بررسی قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس مجموعه ظرفیتی که در استان داریم و ظرفیت‎هایی که استخراج شده بود، حلقه‎های مفقوده در این صنعت مورد بررسی قرار گرفتند.
منصوری عنوان کرد: مجموعه پروژه‎ها، راهکارها و استراتژی‎هایی که در این حوزه باید شکل می‎گرفت عملا به عنوان کار اجرایی در مجموعه سازمان تکمیل شد؛ بخشی از پروژه‎ها به عنوان کارهای اجرایی در دستور کار قرار گرفته شد.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان  تصریح کرد: یک پروژه که به عنوان حلقه مفقوده اصلی در ارتباط با تامین و حمایت از تولیدکننده‎های داخل در استان وجود دارد بحث ایجاد بازارچه در شهرستان خرم‎آباد بود که بر اساس یک فرآیند تقریبا طولانی به واسطه نبود منابع لازم متوقف شده است.
 وی ادامه داد: انتظارمان این است که این پروژه به عنوان یکی از مهم‎ترین خواسته‎های تولیدکنندگان ما در سطح استان شتاب و شدت بگیرد و به سرعت انجام می‎شود. امیدواریم در قالب آن برنامه‎هایی که در این حوزه طراحی و تدوین کردیم بتوانیم به سرانجام برسانیم.
منصوری با اشاره به اینکه عمدتا به دنبال این بودیم بحث تجمیع فعالیت‎ها را که طبق یک برنامه خاص توسط بافندگان صورت می‎گیرد در یک برنامه متمرکز کنیم،گفت: با پلن منحصر بفرد و داشتن ظرفیت‎هایی در زمینه تولید، آموزش و بحث بازاریابی و تدوین برنامه‎های لازم به همراه جمع متخصصینی که در این حوزه عملا شکل می‎گیرد به دنبال توسعه و تحریک در بازار نیز هستیم.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: انتظارمان این است که از مجموع ظرفیت‎های فنی- اعتباری برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان استفاده کنیم تا حداقل یک تابلو یا تخته فرش را داشته باشند و آن را ارتقا بدهیم.
وی اظهار کرد: معتقدیم با چنین اقداماتی می‎توانیم تمرکز عادلانه ثروت و درآمد را در این حوزه و دورافتاده‎ترین نقاط استان طراحی و تدوین کنیم؛ انتظارمان این است که در این سرفصل توجه ویژه‎ای به استان شود.
منصوری ادامه داد: معتقدیم ارزش افزوده فرش راباید به داخل استان برگردانیم و این کار مستلزم گام‎های اساسی در بحث تولید، توزیع و مسائلی که در ارتباط با فرش استان است؛ خواهد بود.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‎هایی که یک سال گذشته انجام شد توانستیم اعتبار مورد نیاز در رابطه با نقشه فرش لری را بگیریم و در حدود 30تا 40 درصد پروژه عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه نگاه ما تنها به بازارهای داخلی نیست و متمایل به بازارهای خارج کشور نیز هستیم، ادامه داد: قصد داریم ظرفیت‎های استان را معرفی و ارائه دهیم. در این خصوص انتظار ویژه از فعالان استان داریم که کمک بیشتر و بهتری در رابطه با معرفی فرش استان داشته باشند.
منصوری یکی از آسیب‎های اجتماعی صنعت فرش را بحث بیمه بافندگان عنوان کرد و گفت:این افراد در یک پروسه بیمه شدند اما سازمان تامین اجتماعی یک جانبه و یک طرفه نسبت به حذف بیمه‎ای اقدام می‎کند. در این رابطه علی‎رغم جلسات مکرر و حتی بازدیدهای دوره‎ای نتوانستیم نتیجه‎ای بگیریم. با توجه به کثرت بافندگان امیدواریم که این مشکل برطرف شود.
                                                    فعالیت 23 هزار بافنده فرش در لرستان  
 
پایین بودن توان مالی برای تامین مواد اولیه و حمایت نکردن از فرش‎بافان در درازمدت آسیب‎های جدی به این حوزه وارد آورده است که در این رابطه مهندس صفی‎خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، اظهار کرد: استان با دارا بودن یک ظرفیت بزرگ 23 هزار بافنده و همچنین تشکل‎های مختلف در حوزه فرش فعالیت می‎کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه سال‎هاست که این استان به حق و جایگاه اصلی خود در حوزه فرش کشور نرسیده است، گفت: این موضوع دلایل مختلفی داشته است که آن را عارضه یابی کرده و در استان بررسی شده‎است.
صفی‎خانی خاطرنشان کرد: اقداماتی از ابتدای سال 95 تاکنون در خصوص فرش لری به صورت استراتژیک تعیین و انجام شده تا بتوانیم فرش استان را به جایگاه اصلی خود در حوزه فرش و اقتصاد کشور برسانیم. برای همین به یک حمایت جدی و قوی داریم تا بتوانیم این حرکت را به یک شکلی انجام بدهیم.
فرش لری ثبت جهانی شده است
 
همواره یکی از دغدغه های فعالان حوزه فرش بافی لرستان داشتن نقشه ای بومی با مولفه‎های فرهنگی و جغرافیایی استان بوده است که در این باره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: سال گذشته توانستیم فرش لرستان را با 14 مورد از برندهای بزرگ کشور ثبت جهانی کنیم و احیای نقشه لری را در دستور کار خود داریم.
وی با بیان اینکه امیدواریم با همت تمامی مسئولین هر چه سریعتر این کار انجام شود، ادامه داد: مهمتر از آن این است که زنجیره تولید تا فروش به یک شکلی تقویت شود؛ در همین راستا احداث بازارچه‎ به عنوان یکی از اقدامات موثر در این حوزه انجام شده و امیدواریم با حمایت مسئولین بتوانیم سریعتر آن را به بهره برداری برسانیم.
صفی‎خانی از نهایی شدن اقدامات برای به بهره‎برداری رسیدن خانه فرش کوهدشت، بروجرد و دورود خبر داد و بیان کرد: امیدواریم با تقویت تشکل‎ها و ورود آنها به این حوزه یک حرکتی جدی داشته باشیم و فرش در استان بتواند به عنوان یک فعالیت اقتصاد محور حرکت کند و به ثروت و اشتغال موثر و پایداری در استان دست یابیم.
پیگیر جذب بودجه برای بازارچه فرش استان هستیم
 
آوازه فرش لری زبان‎زد عام و خاص است اما بروز مشکلات عدیده‎ای که فعالان این عرصه با آنها دست و پنجه نرم می‎کنند باعث شده که این صنعت گران‎بها به انزوا کشیده شود برای همین بازارچه فرش می‎تواند جرقه پویایی آن را بزند؛ در این راستا دکتر محمد بیرانوندی، نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بازارچه فرش جایگاه ویژه‎ای برای صنایع دستی و به ویژه فرش است.
وی بیان کرد: در اولین نشست مجلس به اتفاق کمیسیون کشاورزی، کسری‎ها را به سمع و نظر نمایندگان می‎رسانیم.
بیرانوندی تصریح کرد: تمام سعی خود را برای تخصیص اعتباری درخور آن با بررسی موضوع همراه کمیسیون صنایع یا وزارت صنایع و سازمان میراث فرهنگی به کار خواهیم بست.
نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این بازارچه در دو طبقه پیگیری شود یک میلیارد و اگر یک طبق باشد بین 200 تا 300 میلیون تومان نیاز دارد.
سال آینده500هزار نفر هنرمند صنایع دستی تحت پوشش بیمه قرار می‎گیرند
 
عدم برخورداری از بیمه برای فرش‎بافان واقعی از دیگر مشکلاتی است که سد راه دار قالی لرها و دیگر فرش‎بافان کشور شده است؛بیمه، حق مسلم قالی‎بافان است اما متاسفانه سوء استفاده‎هایی از آن توسط برخی افراد شده که در این رابطه باید از این هنرمندان دفاع و با سودجویان برخورد جدی کرد.در این رابطه علی وقفچی، رئیس فراکسیون فرش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در چند وقت اخیر در مجلس پیگیری شده بحث حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی بوده که حوزه فرش نیز به آن اضافه شده است.
وی با بیان اینکه استدعا داریم این لایحه به تمام صنعتگران اطلاع داده شود، ادامه داد: برای سال آینده پیش‎بینی شده که 500 هزار نفر هنرمند صنایع دستی تحت پوشش بیمه قرار گیرند و در این رابطه دو سازمان نظر می‎دهند و تنها تامین اجتماعی تصمیم گیرنده نیست.
وقفچی از پیشنهاد تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و بیان کرد: این طرح در مجلس تصویب شده و باعث ارتقای قدرت چانه‎زنی در سطح کلان می‎شود.
رئیس فراکسیون فرش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع بعدی طرح تشکیل کمیسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده که پیشنهاد آن داده شده است و در چند روز آینده به مجلس می‎آید.
 
باید تقسیم عادلانه سهم بیمه شدگان اتفاق بیفتد
 
وی خاطرنشان کرد: تقسیم عادلانه سهم بیمه شدگان از موضوعات مهمی است که باید اتفاق بیفتد، معافیت در ارزش افزوده را نیز پیشنهاد داده‎ایم.
وقفچی با بیان اینکه تولید باید بازارمحور باشد، گفت: اگر می‎خواهیم در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم باید روی این موضوع کار کنیم.
رئیس فراکسیون فرش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت‎های هر استان را باید شناسایی و برای صادرات استفاده کرد، ادامه داد: استانداردسازی نیز در تمام مراحل به خصوص در حوزه فرش و صنایع دستی می‎بایست صورت بگیرد؛ استفاده از پشم نامرغوب می‎تواند به یک استان ضربه وارد کند.
وی یادآور شد: در رابطه با شرکت‎های سهامی فرش از شرکت سهامی فرش ایران پیگیر شدیم که مشخص شد این شرکت‎ها ضررده هستند و برای همین باید راهکاری عملی ارائه شود.
وقفچی با بیان اینکه هر کشوری برای فعالیت اقتصادی نیاز به واسطه دارد، ادامه داد: تقویت واسطه‎گری باید در دستور کار قرار گیرد و در این رابطه بی‎انصافی را باید حذف کنیم.
لرستان نیز می‎تواند در تولید فرش بدرخشد اما باید حمایت‎های لازم از آن به عمل آید. بیمه بافندگان، تسهیلات لازم، بازارچه فرش، تبلیغات بازاریابی و… از جمله مواردی است که باید به صورت جدی پیگیری شوند چراکه هر کدام سهم زیادی در استواری دار قالی لرستان دارند. انتظار می‎رود مسئولین با حمایت‎های خود میخ‎های دار قالی لرها را محکم‎تر کنند تا قالیبافان این دیار استوارتر ببافند.   96/10/16

فرش دستباف لرستان ثبت جهانی شد

5 نقشه فرش لری فلک الافلاک،حوض سماوری، نجف وند، علمدار،شیخ قربانی در سازمان مالکیت فکری و معنوی ثبت جهانی شد.
به گزارش  روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، فرشته دستپاک صبح امروز (1397/11/17)در آیین رونمایی از ۵ نقشه فرش لری بیان کرد: کالایی مانند فرش نداریم که به تنهایی حامل فرهنگ، هنر، تمدن، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در کشور باشد، فرش جز ۳ کالای استراتژیک و صادراتی کشور است و متعلق به ایران و ایرانیان است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: تفاوت فرش دستباف ایرانی با سایر فرش‌های دنیا، احساسی و درونی بودن آن است و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، از هیچ، همه چیز می‌سازند.
باید شرایط را برای ورود این هنر – صنعت به خانه‌های مردم مهیا کرد چرا که فقط۲۰ درصد از تولیدات ما در داخل کشور استفاده می‌شود که این امر باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: این صحیح نیست که حدود ۲۳ هزار بافنده در لرستان وجود داشته باشد اما تنها ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شوند و باید این رویه برطرف شود چراکه مطمئنا اصلاح این امر باعث ترغیب افراد خواهد شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: هیچ استانی به اندازه لرستان در حوزه توجه به زیرساخت‌ها و آموزش فعالیت نداشته و این امر ستودنی و ارزشمند است.
دستپاک عنوان کرد: امیدواریم فرش‌های لری با نقشه‌های بومی در بازارهای جهانی با افتخار حضور داشته باشد چرا که به لحاظ کیفیت هیچ کشوری توان رقابت با ایران را ندارد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: همه کسانی که تمایل داشته باشند فرش لری خریداری کنند تسهیلات کم بهره دریافت می‌کنند.
علی وقف‌چی رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در این آیین بیان کرد: امروز با افتخار باید گفت پاسپورت معنوی کشورمان فرش است.انتظار می‌رود که بازارچه فرش لرستان سریع‌تر تکمیل شود.
وی ادامه داد: با همت وزارتخانه باید نمایشگاه دائمی فرش در مراکز استان‌ها ایجاد شود.
سید موسی خادمی، استاندار لرستان در مراسم رونمایی با اشاره به این که فرش به طور کامل مزیت نسبی برای کشور است، افزود: فرش دستباف درون‌زا و برون‌نگر بوده و زنجیره کامل آن در کشور وجود دارد، از سویی عمدتأ از عناصر محلی برای تولید آن استفاده می‌شود.
وی تاکید کرد: صنعت فرش دستباف کاملا متکی به درون بوده و در حال توسعه و پیشرفت است، اما ای کاش هزینه‌هایی که در مزیت‌های غیر نسبی انجام شد، در این حوزه هزینه می‌شد.
وی یکی دیگر از مزایای فرش دستباف را برون‎نگر بودن آن دانست و افزود: فرش دستباف نقش مهمی در صادرات کشور داشته و به نوعی معرف کشورمان نیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.