نمایشگاه عکس ایران و سازمان ملل در خرم‌آباد دایر شد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه
 احسان کردی مسئول برگزاری نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی سازمان ملل متحد و ایران در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان دانشگاهی، فرهیختگان، اساتید و علاقه‌مندان به علوم سیاسی در استان لرستان برپایی نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی سازمان ملل متحد و ایران از حدود چهار ماه قبل از طریق مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران پیگیری شد و درنهایت امروز شاهد آیین افتتاحیه این نمایشگاه در خرم‌آباد هستیم.
وی بیان کرد: این عکس‌ها و اسناد تاریخی از آرشیو سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه، خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه اطلاعات استخراج شده‌اند.
مسئول برگزاری نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی سازمان ملل متحد و ایران هدف از برپایی این نمایشگاه را اطلاع‌رسانی در مورد همکاری ایران به ‌عنوان کشوری صلح‌طلب در سازمان‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت: 65 قطعه عکس و سند تاریخی مهم در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است که می‌توانند برای پژوهشگران علاقه‌مند به علوم سیاسی روابط و حقوق بین‌الملل، اساتید و دانشجویان مفید واقع شوند.
وی افزود: این نمایشگاه از پنجم تا یازدهم تیرماه از ساعت 9 تا 14 و 17 تا 19 برای بازدید عموم مردم، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی برپا است.
ایران در تدوین منشور سازمان ملل نقش تأثیرگذاری داشته است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان گفت: کشور ایران به‌عنوان یکی از 51 کشور مؤسس سازمان ملل متحد در تدوین منشور این سازمان نقش تأثیرگذاری داشته است.
حبیب‌الله خجسته پور روز سه‌شنبه در آیین گشایش نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی سازمان ملل متحد و ایران در حوزه هنری خرم‌آباد افزود: پس‌ازاینکه جامعه ملل متحد نتوانست در حوزه برقراری صلح و امنیت ملی انتظارات کشورهای دنیا را برآورده کند، سازمان ملل متحد شکل گرفت.
وی اظهار داشت: در طول بیش از 70 سال عمر سازمان ملل همواره ارتباط خوبی بین ایران و سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به آن برقرار بوده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان افزود: با توجه به اینکه هدف سازمان ملل برقراری صلح و امنیت ملی و ایجاد ارتباط و همکاری بین کشورهای عضو سازمان ملل است، همواره کشورهای مستقل دنیا سعی کرده‌اند از این ظرفیت در راستای برنامه‌های تدوین شده در منشور سازمان ملل متحد نهایت استفاده را ببرند.
وی با تأکید بر اینکه ارتباط ایران و سازمان ملل فراز و نشیب‌های زیادی داشته است، گفت: ایران در نخستین سال پیروزی انقلاب روابط رسمی و محدودی با سازمان ملل داشت اما این روابط محدود با احترام متقابل و کاملاً رسمی بود.
خجسته پور افزود: از آبان 58 تا سال 67 روابطی توأم با مواجهه، برخورد و تنش را باهم داشتیم و بعد از پایان جنگ یعنی از سال 67 تا 76 یک همگرایی و همزیستی مسالمت‌آمیزی در ارتباط با سازمان ملل ایجاد شد.
وی اظهار داشت: از سال 76 به بعد تا سال 84 سعی کردیم نقشی را هرچند محدود در سازمان ملل بر مبنای سیاست تنش‌زدایی دنبال کنیم؛ در همین زمینه پیشنهاد دولت ایران مبنی بر انتخاب سالی تحت عنوان سال گفت‌وگوی تمدن‌ها مورد تائید اعضای سازمان ملل قرار گرفت.
این مسئول افزود: از سال 84 تا 92، 2 نوع رویکرد را در سیاست خارجی ایران شاهد هستیم بودیم؛ یک رویکرد مبتنی بر استفاده از تریبون سازمان ملل برای ارائه برنامه‌ها و نظریات دولت بود و رئیس‌جمهور وقت هر ساله در اجلاس مجمع عمومی شرکت و نظریات نظام را بیان می‌کرد البته در کنار این ارتباط هرسال یک رابطه توأم با تنش را نیز تجربه کردیم.
وی اضافه کرد: دوره بعدی ارتباط ایران با سازمان ملل مربوط به بعد از سال 92 است که کماکان استفاده از تریبون را داریم، از طرف دیگر دیپلماسی فعال ما توانست 6 قطعنامه‌ای که در آن دوران علیه ما تصویب شده بودند را لغو کند لذا می‌توان از این دوره به عنوان دوره مربوط به دیپلماسی فعال در خصوص ارتباط ایران و سازمان ملل یاد کرد.
خجسته پور بیان کرد: امیدواریم روابط ایران با همه سازمان‌های بین‌المللی به عنوان بازیگران تأثیرگذار در فضای روابط بین‌المللی، روابطی توأم با همکاری و دوستی در راستای برقراری صلح و امنیت ملی در سطح کشور و منطقه و دنیا برقرار باشد.
وی افزود: آشنایی عموم مردم با شیوه ارتباط ایران با سازمان ملل می‌تواند در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مؤثر باشد و برگزاری این نمایشگاه‌ها یکی از این شیوه‌های آشنایی است.
نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه با حضور رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران و معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان در خرم‌آباد گشایش یافت.97/4/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.