پارک آبی خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه
لرستان با وجود دارا بودن ظرفیت بالا در زمینه گردشگری تاکنون به توسعه‌ای برابر با داشته‌های خود نرسیده است.

یکی از زیرساخت‌هایی که می‌تواند در جذب و ماندگاری گردشگر و رونق اقتصادی در استان تاثیر‌گذار باشد احداث پارک آبی در استان است. سال 91 کار احداث این پارک آبی با عنوان مجتمع تفریحی گردشگری جزیره در کنار نمایشگاه بین‌المللی خرم‌آباد آغاز شد اما تا کنون به بهره‌برداری نرسیده است.

مساحت پروژه
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذار مجتمع تفریحی گردشگری جزیره در این باره اظهار می‌کند: این مجموعه به عنوان نخستین مجموعه عظیم آبی استان و در زمینی به مساحت 28 هزار متر مربع احداث می‌شود. البته زمین مجتمع هم متعلق به بخش خصوصی است و جزو اراضی ملی نیست.
«مصطفی تقی پور» با بیان اینکه برای آماده‌سازی زمین و فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها تاکنون بیش از 5/3 میلیارد تومان هزینه شده است می‌گوید: این پروژه یک مجتمع گردشگری است که شامل پارک آبی سرپوشیده، رستوران مدرن، باغ رستوران و مرکز خرید می‌شود.  تقی‌پور می‌افزاید: برای این مجتمع، فضای سبز و پارکینگ به اندازه کافی در نظر گرفته شده است. بنا بود در فاز اول، پارک آبی و رستوران مدرن و در فاز دوم، مرکز خرید و باغ رستوران تکمیل و افتتاح شوند. تمامی زیرساخت‌های دو فاز و ساختمان اداری، تجهیز کارگاه و زیربناها انجام شده است اما پروژه از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست.

همکاری نکردن بانک‌ها
تقی پور عنوان می‌کند: عمده‌ترین مشکلی که در روند اجرای این پروژه همانند سایر پروژه‌ها وجود دارد همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است. زیرا برای اجرای این پروژه تسهیلات 10 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده و به رغم معرفی‌نامه از سوی استانداری به بانک‌های عامل، هیچ همکاری‌ای تاکنون صورت نگرفته است.
این سرمایه‌گذار بیان می‌کند: بانک‌ها کمبود منابع مالی را عمده‌ترین دلیل همکاری‌نکردن خود عنوان می‌کنند. آنها تمایل دارند به پروژه‌هایی با پیشرفت بیش از 80 درصد تسهیلات پرداخت کنند و یا کارخانه‌هایی که تنها منتظر دریافت تسهیلات برای خرید مواد تولید است تا زودتر به پول خود دست پیدا کنند.
وی می‌افزاید: بانک‌ها تمایلی به پرداخت تسهیلات به پروژه‌های گردشگری ندارند. حداقل زمان برای اجرای این پروژه‌ها 2 سال است و بانک‌ها بیشتر دوست دارند سراغ پروژه‌هایی بروند که در مراحل نهایی قرار دارند. در لرستان که استانی محروم است و سرمایه‌گذاران مشکل دارند با این شیوه هیچ گرهی از کار سرمایه‌گذاران باز نمی‌شود و قطعا سرمایه‌گذاری‌های خوبی هم صورت نخواهد گرفت.  تقی‌پور تاکید می‌کند: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، تضمین‌های لازم را دریافت می‌کنند و ما هم برای پیشبرد عملیات اجرایی پروژه حاضر هستیم مبلغ تسهیلات را مرحله به مرحله دریافت کنیم. به این صورت که پس از تایید ناظر و پیشرفت در یک مرحله، برای اجرای مرحله بعدی تسهیلات لازم دوباره پرداخت شود. در حال حاضر هیچ بدهی بانکی ندارم و اگر این مبلغ سرمایه‌گذاری را در هر جای دیگر به کار می‌گرفتم قطعا به سود بسیار عالی رسیده بودم.
این سرمایه‌گذار ادامه می‌دهد: چون پیمانکار حوزه راهداری و حمل و نقل هستم، چیزی در حدود 4 میلیارد تومان از این اداره کل طلب دارم. حتی اگر مسئولان نمی‌توانند بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات مجاب کنند حداقل طلب خودمان را وصول کنند تا با همین مبلغ نیز پروژه را به مرحله نهایی و افتتاح برسانیم. با وجودی که امسال سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید نام‌گذاری شده است اما عملا این موضوع در لرستان در حد شعار و حرف باقیمانده است.
وی عنوان می‌کند: هر چند «محمد بیرانوندی» نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی نیز از طرح بازدید و قول مساعد داده‌است تا در سطح وزارتخانه این موضوع را پیگیری کند اما اتمام این پروژه مهم گردشگری نیازمند اهتمام ویژه مسئولان است.

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های ماندگار گردشگری
تقی پور در مقایسه این پروژه با پروژه‌های صنعتی و کارخانه‌ها عنوان می‌کند: برای ایجاد یک کارخانه کوچک چیزی حدود 50 میلیارد تومان هزینه نیاز است و در نهایت اشتغال 15 تا20 نفری در بخش اداری ایجاد می‌شود، زیرا بیشتر کارها به‌وسیله دستگاه‌ها انجام می‌شود و هزینه نگه‌داری بالایی نیز دارند اما این پروژه گردشگری با مبلغی در حدود یک پنجم و یا کمتر از آن به راحتی می‌تواند برای 100 نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: لرستان از نظر آثار تاریخی، باستانی، گردشگری و… رتبه بالایی در کشور دارد اما از لحاظ زیرساخت‌های ماندگاری گردشگر و مجتمع‌های تفریحی و گردشگری در کشور بسیار فقیر هستیم. با وجودی که در فصل بهار و تابستان بالغ بر 3 میلیون نفر مسافر از استان عبور و یا توقف می‌کنند اما زیرساخت‌های لازم برای ماندگاری آنها وجود ندارد. به همین دلیل ا

جرای پروژه‌هایی از این دست می‌تواند علاوه بر توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار، در زمینه توقف مسافر و گردشگر نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

اشتغالزایی 400 نفره طرح
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان هم در این باره می‌گوید: پروژه پارک آبی در هر استانی می‌تواند با اشتغال‌زایی، تفریح، سرگرمی، جذب گردشگر و ارزآوری همراه باشد. پروژه پارک آبی سرپوشیده جزیره در سال 90 موفق به اخذ مجوز اصولی از میراث فرهنگی لرستان شده است و ظرفیت اشتغال‌زایی برای 400 نفر را دارد.  «دیانوش چراغی» می‌افزاید: پارک آبی با ظرفیت 3500 نفر، اشتغال‌زایی برای 118 نفر، رستوران بین‌المللی با ظرفیت 318 نفر، مرکز خرید به مساحت 4 هزار متر و ایجاد اشتغال برای 240 نفر، سینما با ظرفیت 40 نفر و اشتغال 9 نفر، پارکینگ با ظرفیت 300 خودرو و اشتغال 8 نفر را دارد. در فاز اول پارک آبی، رستوران و پارکینگ اجرایی می‌شود و در حال حاضر پروژه از پیشرفت 20 درصدی برخوردار است.

مزیت‌ پروژه‌های گردشگری
معاون میراث فرهنگی به اجرای پروژه‌های گردشگری در استان و تاثیر آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: لرستان در زمینه فرهنگی، جاذبه‌های تاریخی، طبیعت بکر، پایتخت معنوی بودن و برخورداری از موزه‌های مردم شناسی و مذهبی و به عنوان پایتخت ژئوتوریسم گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. بحث تبلیغات سایر مراکز جانبی در کنار این ظرفیت‌ها می‌تواند علاوه بر ماندگار کردن گردشگر، ارزآوری بسیاری را نیز برای استان به همراه داشته باشد و از طرف دیگر موجب ایجاد اشتغال نیز ‌شود.

    دلایل تاخیر پروژه
«دیانوش چراغی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان درباره روند کند عملیات اجرایی پروژه پارک آبی می‌گوید: واقعیت این است که روند کند پروژه به دلیل کمبود اعتبار است که از طرق مختلف پیگیری شده است. مشکلاتی وجود دارد که این نوع پروژه‌ها به تسهیلات بلند مدت نیاز دارند اما به دلیل کمبود منابع امکان پرداخت چنین تسهیلاتی وجود ندارد. از طرفی تسهیلات کوتاه مدت نیز جوابگوی اجرای این نوع از پروژه‌های گردشگری نیست. چندی پیش این مشکلات در ستاد تسهیل و رفع موانع مطرح شده که از طریق سامانه بهین یاب تسهیلاتی نیز به بخش گردشگری پرداخت شود. در صورت تایید شدن، این پروژه نیز می‌تواند از این طریق تسهیلات مورد نیاز را دریافت کند. محمد حافظی – روزنامه همشهری . 96/6/1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.